جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه مي‎توان خداوند تبارك و تعالي را بهتر شناخت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه مي‎توان خداوند تبارك و تعالي را بهتر شناخت؟




    سلام

    چگونه مي‎توان خداوند تبارك و تعالي را بهتر شناخت وآیا می شود به ذات خدا پی برد ؟

    ممنونم از پاسخگویی شما



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۶:۱۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    امكان شناخت ذات خدا و راه هاي شناخت بهتر خدا




    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    سلام

    چگونه مي‎توان خداوند تبارك و تعالي را بهتر شناخت وآیا می شود به ذات خدا پی برد ؟

    ممنونم از پاسخگویی شما

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10
    با سلام و ادب

    در پاسخ به سؤال شما توجه چند نكته ضروري است:

    اول) از يك نگاه، راههايي كه براي شناسائي خداوند در پيش روي آدمي است بيشمار است، بايد گفت كه هر انساني راه مخصوص به خود را دارد و هر كس به گونه اي او را مي‎يابد و مي‎شناسد از اين ديدگاه راههاي شناخت خدا، بي‎شمارند و از همين رو گفته شده است كه «الطرق الي الله بعدد نفوس (انفاس) الخلائق»(1) راههاي به سوي خدا به تعداد جانها (يا نفسها)ي مخلوقات است. به طور كلي آن راهها را مي توان به دو دسته كلي دسته بندي كرد: 1. استدلالي و نظري 2. شهودي و عملي.

    دوم) در يك تقسيم بندي ديگر عمده‎ترين راههاي شناخت خدا سه راه است: 1. راه عقل 2. راه تجربه 3. راه دل.

    1. راه عقل: راهي است كه انسان با مددگيري از مقدمات، اصول و روشهاي كاملاً عقلي، اصل وجود خدا و اتصاف او را به اوصاف خاص ثابت مي‎كند.

    2. راه تجربه: گاهي انسان با مشاهده دقيق و انديشه‎ورزي در اوصاف و روابط پديده‎هاي موجود در جهان به وجود خداوند و اوصاف او مانند علم، حكمت، قدرت و... رهنمون مي‎گردد. اين راه را از آنجا كه بر مشاهده جهان طبيعت استوار است راه تجربي ناميده اند، گفتني است: اين راه، تا حصول نتيجه قطعي، بي نياز از برخي روشها و اصول عقلي نيست بعبارتي، نمي‎توان راه تجربي را از عقل كاملاً مستقل دانست. بعنوان نمونه برهان نظم، در مسير خداشناسي يك راه تجربي شناخته مي‎شود.(2)

    3. راه دل: گاه نيز آدمي با مراجعه به دل خويش و بي‎نيازي از هر گونه استدلال عقلي يا مشاهده تجربي، خداي خويش را مي‎يابد و از راه دل به كوي يار مي‎رسد. خدايابي و خداشناسي فطري (در صورتي كه مبناي استدلال عقلي براي اثبات وجود خدا قرار نگيرد) در اين گروه جاي مي‎گيرد و همچنين مي‎توان كشف و شهود عرفاني و مشاهده قلبي خداوند و اوصاف جمال و جلالش را گونة ديگري براي خداشناسي از طريق دل به شمار آورد.(3)

    سوم) قرآن نيز بعنوان كتاب هدايت بشري، آدمي را به مطالعه در آيات افاقي و انفسي كه آن هم از مختصات قرآن است تشويق مي‎كند يعني موجودات و مخلوقات را آيت (نشانه) مي‎نامد، آئينه مي‎خواند و مرتب مردم را دعوت به مطالعه در آنها مي‎كند مطالعه در هر مخلوقي از نظر قرآن مطالعه در آئينه‎اي است كه با آن خدا را مي‎توان شناخت و در اين موضوع آيات زيادي در قرآن هست نظير:

    «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ»(4)؛ پس از اين آيات خودمان را در آفاق (در افقها) و در نفوس (روانها) ارائه خواهيم كرد.


    چهارم) قرآن در آيه اي ديگر راههاي ديگر خداشناسي را بيان مي‎كند. «أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ»(5) اصلاً آيا ذات پروردگار براي ارائه ذاتش كافي نيست كه نيازي باشد كه از راههاي ارئه آفاق و انفس او را بشناسند يعني او را از خودش هم مي‎شود شناخت. (6)

    با توجه به توضيحاتي كه گذشت، مي توان گفت: راههاي خداشناسي مختلف و متعدد است و هر كس از راهي خدا را مي‎شناسد چنانكه از پيرزن در حال ريسندگي سؤال كردند كه خدا را چگونه مي‎شناسي از پشمي كه مي‎ريست دست كشيد و گفت از اين راه يعني اگر من اين را به حركت نياورم نمي‎چرخد اين عالم نيز گرداننده دارد. فيلسوفان هم از راه استدلال و برهان عقلي و منطقي و عارفان از راه كشف و شهود و بعضي هم از راه فطرت و دل، خلاصه هر كس به نحوي به خداشناسي مي‎رسد و خدا را درك مي‎كند.

    در حقيقت، بهترين راه براي خداشناسي، همان راهي است كه از ميان همه ي راههاي خداشناسي كه بيانش گذشت، انسان را آسان تر و مطمئن تر به وادي ايمان و معرفت به خدا برساند.

    با اين وجود هر كدام از راهها مزاياي خاص خود را دارند. و اگر انسان بتواند در مسير شناخت خدا از مزاياي همه ي آنها برخوردار باشد(راه تجربي، عقلي، دل) هر كدام در استحكام بخشي ايمان و اعتقاد فرد و ميزان تأثيرگذاري آن در جامعه نقش بسزائي دارند.

    امّا اينكه پرسيده ايد آيا مي توان به ذات خدا پي برد؟ گفتني است: حقيقت ذات خداوند بر هيچ كس مشخص نيست و به جز ذات خدا كسي ديگر از كُنه و حقيقت ذات او با خبر نيست و احدي به آنجا راه پيدا نخواهد كرد.

    موفق باشيد ...


    براي مطالعه بيشتر مي توانيد به منابع زير مراجعه كنيد:
    1. مصباح يزدي، محمد تقي، آموزش عقايد، انتشارات سازمان تبليغات.
    2. مصباح يزدي، محمد تقي، آموزش فلسفه، انتشارات سازمان تبليغات، ج 2، ص 355 به بعد.
    3. غرويان، محسن، آموش عقايد، انتشارات دارالعلم، ج 1، ص 30 به بعد.

    پاورقي______________________________________ __________
    1) مجلسي، محمد تقي، بحارالانوار، مؤسسه الوفا، بيروت، 1404، ج 64، ص 137.
    2) مصباح يزدي، آموزش عقايد، انتشارت سازمان تبليغات اسلامي، چ اوّل، 1365، ج 1، ص 66، با تغيير و تصرف.
    3) مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، انتشارات اسلاميه، تهران، ج 18، ص 350.
    4) سوره فصلت، آيه 53.
    5) سوره فصلت، آيه 54.
    6) براي مطالعه بيشتر: رجوع كنيد به تفسير الميزان، علامه طباطبائي، ج 17؛ عقايد استدلالي، علي رباني گلپايگاني، مبحث برهان صديقين؛ بنقل از پايگاه انديشه قم، با تغيير و اضافات.


    هوالحي

    مفاتيح الجنان، اين كليدهاي بهشتي كه ثمره ي يك عمر تلاش جناب حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله) است را وارد زندگي مان كنيم.


    چه تأسف بار است كه آدمي در كنار چشمه ي زلال معارف اهل بيت (ع) كه از طريق دعا و اعمال معنوي (روز و هفته و ماه و سال) بر او وارد شده تشنه و محروم باشد.

    خدايا تو دلهاي ما را به زلال چشمه سارهاي معارف اهل بيت (ع) متصل بفرما. آمين



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به کارشناس 10 عزیز
    استاد از پاسخگویی خوب شما کمال تشکر رو دارم
    اما در ابتدای سخنتان مطلبی رو فرمودید که به نظر درست نیست و اون اینه که

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 10 نمایش پست
    ز يك نگاه، راههايي كه براي شناسائي خداوند در پيش روي آدمي است بيشمار است، بايد گفت كه هر انساني راه مخصوص به خود را دارد و هر كس به گونه اي او را مي‎يابد و مي‎شناسد از اين ديدگاه راههاي شناخت خدا، بي‎شمارند و از همين رو گفته شده است كه «الطرق الي الله بعدد نفوس (انفاس) الخلائق»(1) راههاي به سوي خدا به تعداد جانها (يا نفسها)ي مخلوقات است.
    درست است که عبارت «الطرق الي الله بعدد نفوس (انفاس) الخلائق» در بحار الانوار آمده ولی توجه داشته باشید که حدیث نیست و کلام خود علامه مجلسی می باشد و آن هم بخاطر شهرتی است که این عبارت در میان عرفا دارد.
    به عبارت دیگر عبارت فوق ساخته ذهن عرفاست و نه تنها دلیلی بر درست بودن آن در دست نیست بلکه دلایل متعددی در رد آن وجود دارد.
    اقتضای مضمون این سخن آن است که راههای رسیدن به خدا متعدد بوده و به نوعی به گفته آن بنده خدا ما شاهد «صراط های مستقیم» در میان انسانها هستیم و این در حالی است که واژه صراط در قرآن کریم هیچگاه به صورت جمع آورده نشده و همواره مفرد استعمال شده که نشان دهنده یک صراط مستقیم است نه صراطهای مستقیم.
    از سوی دیگر نتیجه این حرف به نوعی کار را به تکثرگرایی و پلورالیسم دینی خواهد کشاند که با عقاید حقه اسلامی و آیات و روایات نا سازگار است.
    به هر حال این اشکال بنده لطمه ای به پاسخگویی متقن و خوب شما نمی زند.
    با تشکر

    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است ***** با دوستان مروت با دشمنان مدارا

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب توضيحي در باب سخن" الطرق الي الله بعدد نفوس (انفاس) الخلائق"




    نقل قول نوشته اصلی توسط لسان صدق نمایش پست
    با سلام به کارشناس 10 عزیز
    استاد از پاسخگویی خوب شما کمال تشکر رو دارم
    اما در ابتدای سخنتان مطلبی رو فرمودید که به نظر درست نیست و اون اینه که


    درست است که عبارت «الطرق الي الله بعدد نفوس (انفاس) الخلائق» در بحار الانوار آمده ولی توجه داشته باشید که حدیث نیست و کلام خود علامه مجلسی می باشد و آن هم بخاطر شهرتی است که این عبارت در میان عرفا دارد.
    به عبارت دیگر عبارت فوق ساخته ذهن عرفاست و نه تنها دلیلی بر درست بودن آن در دست نیست بلکه دلایل متعددی در رد آن وجود دارد.
    اقتضای مضمون این سخن آن است که راههای رسیدن به خدا متعدد بوده و به نوعی به گفته آن بنده خدا ما شاهد «صراط های مستقیم» در میان انسانها هستیم و این در حالی است که واژه صراط در قرآن کریم هیچگاه به صورت جمع آورده نشده و همواره مفرد استعمال شده که نشان دهنده یک صراط مستقیم است نه صراطهای مستقیم.
    از سوی دیگر نتیجه این حرف به نوعی کار را به تکثرگرایی و پلورالیسم دینی خواهد کشاند که با عقاید حقه اسلامی و آیات و روایات نا سازگار است.
    به هر حال این اشکال بنده لطمه ای به پاسخگویی متقن و خوب شما نمی زند.
    با تشکر
    با سلام و ادب

    و با تشكر از دقت نظر شما


    بنده هم تا حدود زيادي با نظر شما با توجه به اينكه استفاده ها و برداشت هاي ناروايي از اين كلام شده و مي شود موافقم اما توضيحي در اين خصوص، لازم بذكر است:

    گرچه ممكن است برداشت هاي ناروا در باره يك سخن، بقدري زياد باشد كه عليرغم امكان استفاده درست و صحيح از ان، سخن مزبور، شايستگي و ارزش خود را از دست بدهد و شايسته باشد كه عطاي چنين سخني را به لقايش ببخشيم.

    اما در واقع، بكارگيري ما از اينگونه عبارات، بستگي دارد به اينكه عبارت مورد نظر را در چه مرحله اي بكار ببريم،(حتي الامكان حدود مفهوم را بيان كنيم و تعريف جامع و مانعي از مفهوم مذكور داشته باشيم) بر اين اساس، درستي و نادرستي آن معنا پيدا مي كند:

    در خصوص عبارت مذكور «الطرق الي الله بعدد نفوس (انفاس) الخلائق» گفتني است:

    1) اگر اين عبارت را در مرحله ي اوليه ي شناخت خدا(شناخت مقدماتي) يعني حالت توجه و تلنگري كه در انسان نسبت به وجود خدا پيش مي آيد بكار ببريم، مي تواند فاقد اشكال باشد.

    توضيح اينكه، معمولاً انسانها به يكباره تحت تأثير شرايطي خاص و در مواجهه با يك عامل دروني يا بيروني (سير آفاقي و انفسي) كه مورد اشاره قرآن نيز هست قرار مي گيرند و نسبت به وجود خدا آگاهي و شناخت پيدا مي كنند. اين شرايط و عوامل براي همه يكسان نيست به عبارتي مي توان گفت: به عدد نفوس ادميان متفاوت است.

    كما اينكه ممكن است فردي، در خلوت به وجود خدا پي ببرد ديگري در جلوت و اجتماع، يكي در سلامت، ديگري در بيماري، يكي در مواجهه با حوادث، يكي در حالت سكون، يكي در سفر ديگري در حذر، يكي در آفاق، ديگري در انفس و ...

    چنانكه امثال و حكم و روايات در اين خصوص بسيارند مانند: شناخت خدا در حالت ريسندگي، شناخت خدا در حال مشاهده مناظر طبيعت، شناخت خدا در حال غرق شدن و ...

    از اين زاويه مي توان درستي و صحت عبارت مورد نظر را تأييد كرد.

    2) اما اگر اين عبارت را در مرحله ي بعد از شناخت اوليه ي خدا (اثبات وجود خدا) بكار ببريم يعني اينكه بگوييم براي همه انسانها(بعدد نفوس) راه و طريق و صراط، در مسير رسيدن به سرمنزل سعادت و هدايت وجود دارد واجد اشكال است.

    و اين شائبه را ايجاد مي كند كه هر كسي مي تواند از هر راهي كه بخواهد و به هر شيوه و طريق ابتكاري و سليقه اي كه توسل جويد، براي رسيدن به كمال و سعادت حقيقي و به سمت و سوي صراط مستقيم حركت كند يعني ما بعدد نفوس صراط هاي مستقيم داريم.(همان انديشه ي ناصواب تكثرگرايي ديني)

    اين زاويه ي ديد و اين نوع نگاه باطل است و اگر عبارت مذكور در اين معنا بكار رود نه تنها به صراط مستقيم منتهي نمي شود بلكه سرانجامي جز افتادن در مسير "مغضوبٌ عليهم و لضالين" ندارد.

    و اين درحالي است كه دلايل بسياري وجود دارد كه تنها يك راه حقيقي و واقعي است و يك صراط است كه موجب هدايت و سعادت انسان مي شود:

    امام علیّ‌بن موسی الرّضا علیه السّلام از پدرش و او از پدرانش از امام حسین علیه السّلام نقل می‌کنند که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به علی علیه السّلام فرمود: «ای علی، تو حجّت خدایی، و تو باب‌اللهی، و تو طریق الی اللهی، و تو نبأ عظیمی، و تو صراط مستقیمی..(1)

    و امام محمّد باقر علیه السّلام فرمود: «... ما طریق و صراط مستقیم الهی به سوی خداییم... و ما هستیم که برای مقتدیان خویش، سبیل و راهیم (2)

    پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در خطبة غدیر فرمود: «من همان صراط مستقیمی هستم که خداوند شما را به تبعیّت از آن، امر فرموده. سپس بعد از من علی [صراط مستقیم خدا] است. سپس فرزندان من که از صلب اویند پیشوایانی هستند که به‌سوی حق هدایت کرده و به حق حکم می‌کنند...(3)

    و امام صادق علیه السّلام فرمود: «... و مائیم سبیل بین خدا و خلق او...(4)


    موفق باشيد ...

    پاورقي______________________________________ __________
    1) عیون اخبار الرضا، ج1، ص9.
    2) بصائرالدّرجات، ص82، ح10.
    3) احتجاج طبرسی، ج1، ص78.
    4) تفسیر عیاشی، ج1، ص212، ح179.

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۱/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۸:۱۳
    هوالحي

    مفاتيح الجنان، اين كليدهاي بهشتي كه ثمره ي يك عمر تلاش جناب حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله) است را وارد زندگي مان كنيم.


    چه تأسف بار است كه آدمي در كنار چشمه ي زلال معارف اهل بيت (ع) كه از طريق دعا و اعمال معنوي (روز و هفته و ماه و سال) بر او وارد شده تشنه و محروم باشد.

    خدايا تو دلهاي ما را به زلال چشمه سارهاي معارف اهل بيت (ع) متصل بفرما. آمين



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چگونه مي‎توان خداوند تبارك و تعالي را بهتر شناخت؟- نشانه‌های آشنا
    راه ساده خداشناسی،‌ تأمل در نشانه‌های خدا در جهان، و به تعبیر قرآن کریم تفکر در آیات الهی است. گویی هر یک از پدیده‌های جهان در زمین و آسمان و در وجود انسان، نشانی از مقصود و مطلوب آشنا دارند و عقربه دل را به سوی مرکز هستی که همیشه در همه جا حضور دارد هدایت می‌کنند.


  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود