جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مهدويت در اديان ديگر را توضيح دهيد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مهدويت در اديان ديگر را توضيح دهيد؟




    سلام

    لطفا مهدويت در اديان ديگر را توضيح دهيد؟

    ممنونم

    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 3


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۳:۳۵

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مسئله موعود یا مهدویت دربسیاری از ادیان الهی وجود داشته وحتی در ادیان غیر الهی نیز ریشه هایی از آن دیده می شود و دراسلام نیز در مذاهب مختلف اعم از شیعه وسنی و فرقه های منشعب از این دو مسئله مهدویت مطرح بوده و ادعایی بعضی بر مهدی بودن آنها نشان از اعتقاد به این مسئله در فرق اسلامی می باشد مصداق موعود در ادیان مختلف باهم فرق دارد بعضی در دین زردشت موعود به نام سوشیانس و در یهود به نام ماشیح یا مسیح و در مسیحیت همان حضرت عیسی می باشد که به طور اجمال به آنها پرداخته می شود زرتشتیان اعتقاد دارند که: «سوشیانس»، دین را در جهان رواج می‌دهد، فقر و تنگدستی را ریشه کن می‌سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر و هم گفتار و هم کردار می‌کند. مجوسی‌ها: به زنده بودن و بازگشت «هوشیدر» اعتقاد راسخ دارند. یهودیان معتقدند که: در آخرالزمان «ماشح» ظهور می‌کند و تا ابد الاباد در جهان حکومت می‌کند. مسحیان نیز معتقدند که: «مسیح» در آخرالزمان دوباره ظهور خواهد کرد. برهمائیان: از دیر زمانی به این معتقدند که در آخرالزمان «ویشنو» ظهور می‌نماید و بر اسب سفید، سوار می‌شود و شمشیر آتشین در دست گرفته و خلاف کاران را خواهد کشت و تمام مردم دنیا «برهمن» می‌شوند به این سعادت می‌رسند. ملل و اقوام مختلف هند: براساس کتاب‌های مقدس خود، در انتظار مصلحی هستند که ظهور خواهد کرد و حکومت واحد جهانی را تشکیل خواهد داد. نصرانیان حبشی: چشم به راه پادشاه خود «تئودور» موعود هستند. گروهی از مصریان که در حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح در شهر «ممفیس» زندگی می‌کردند، معتقد بودند که: سلطانی در آخرالزمان با نیروی غیبی بر جهان مسلط می‌شود. اختلاف طبقاتی را از بین می‌برد و مردم را به آرامش و آسایش فرا می‌خواند. گروهی دیگر از مصریان باستان عقیده داشتند که فرستاده‌ی خدا در آخرالزمان در کنار پرستش گاه بزرگ خدا پدیدار گشته و جهان را تسخیر می‌کند. چینی‌ها معتقدند که: «کریشنا» ظهور کرده و جهان را نجات می‌دهد. بودایی‌ها: منتظر بازگشت «بودا» هستند. اقوام آمریکایی مرکزی اعتقاد دارند که: «کوتزلکوتل» نجات بخش جهان، پس از بروز حوادثی در جهان پیروز خواهد شد. در میان قبایل سرخ پوست آمریکایی این عقیده شایع بوده که: روزی «گرد» سرخ پوستان ظهور خواهد کرد و آن‌ها را به بهشت زمین رهنمون خواهد شد. اقوام اروپای مرکزی: در انتظار ظهور «بوخص» می‌باشند. نژاد ژرمن معتقد است که: یک نفر فاتح از طوایف آنان قیام می‌نماید و ژرمن‌ها را بر دنیا حاکم می‌کند. نژاد اسلاو نیز معتقدند: از مشرق زمین یک نفر برمی خیزد و تمام قبایل اسلام را متحد می‌سازد و آن‌ها را بر دنیا مسلط می‌کند. اسن ها معتقدند: که پیشوایی در آخرالزمان ظهور کرده و دروازه های ملکوت آسمان را برای آدمیان خواهد گشود. ساکنان جزایر انگلستان: از چند قرن پیش آرزومند و منتظرند که «آرتور» روزی از جزیره «آوالون» ظهور نماید و نژاد ساکسون را بر دنیا غالب و سعادت جهان را نصیب آن‌ها کند. اسکاندیناوی‌ها معتقدند که: برای مردم دنیا بلاهایی می‌رسد، جنگ‌های جهانی اقوام را نابود می‌سازد، آنگاه «اودین» با نیروی الهی ظهور کرده و بر همه چیره می‌شود. سلت ها می‌گویند: پس از بروز آشوب‌هایی در جهان، «بوریان بورویهیم» قیام کرده، دنیا را به تصرف خود در خواهد آورد. اهالی صربستان: انتظار ظهور «مارکو کرالیویج» را داشته‌اند. یونانیان معتقدند که: «کالویبرگ» نجات دهنده‌ی بزرگ، ظهور خواهد کرد و جهان را نجات خواهد داد. اسپانیایی‌ها: منتظر منجی بزرگ خود «رودریک» هستند. ادامه دارد

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در دین زردشت در منابع زرتشتيان تصريحات بسيارى به ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شده است كه قسمتى از آن ها را در اين جا مى آوريم: دركتاب زند كه ازكتب مقدسه زرتشتيان است، درباره انقراض اشرار ووراثت صلحا مى گوید: لشكر اهريمنان با ايزدان، دايم در روى خاكدان محاربه وكشمكش دارند وغالباً پیروزى با اهريمنان باشد، امَا نه به طورى كه بتوانند ايزدان را محو ومنقرض سازند، چه در هنگام تنگى از جانب اورمزد كه خداى آسمان است به ايزدان كه فرزندان اويند يارى مى رسد و محاربه ايشان نه هزار سال طول مى كشد. آنگاه پيروزى بزرگ از طرف ايزدان مى شود و اهريمنان را منقرض مى سازند، وتمام اقتدار اهریمنان در زمين است و در آسمان راه ندارند، و بعد ازپیروزى ايزدان و برانداختن تبار اهريمنان، عالم كيهان به سعادت اصلى خود رسيده، بنى آدم بر تخت نيكبختى خواهند نشست.[1] در بخش گات ها كه يكى از بخش هاى چهارگانه اوستاست، نويدهايى درباره ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء وسيطره جهانى آن حضرت آمده است:... وهنگامى كه سزاى اين گناهكاران فرا رسد، پس آنگاه اى مزدا كشورت را بهمن در پايان برپا كند، از براى كسانى كه دروغ را به دست هاى راستى سپرند، وخواستاريم از آنانى باشيم كه زندگى تازه كنند ... كى اى مزدا بامداد روز فراز آيد، جهان دين راستين فرا گيرد، با آموزش هاى فزايش بخش پر خرد رهانندگان، كيانند آنانى كه بهمن به يارى شان خواهد آمد، از براى آگاه ساختن، من تو را برگزيدم اى اهورا بهمن را نماينده توانايى و منش نيك وراستى وپارسايى دادار اهور مزدا، تفسير كرده اند. [2] جاماسب دركتاب معروف خود جاماسب نامه مى گويد: پيغمبر عرب، آخر پيغمبران باشد كه در ميان كوه هاى مكه پيدا شود، وشتر سوار شود وقوم او شتر سواران خواهند بود، وبا بندگان خود چيز خورد، وبه روش بندگان نشيند، واو را سايه نباشد وازپشت سر، مثل پيش رو ببيند. دين او اشرف اديان باشد وكتاب او باطل گرداند همه كتاب ها را ... واز فرزندان دختر آن پيغمبركه خورشيد جهان وشاه زنان نام دارد، كسى پادشاه شود در دنيا به حكم يزدان، كه جانشين آخر آن پيغمبر باشد در ميان دنياكه مکه باشد ودولت اوتا به قيامت متصل باشد وبعد از پادشاهى او، دنيا تمام شود... همه جهان را يك دين كند ودين گبرى وزرتشتى نماند، وپيغمبران خدا وحكيمان وپرى زادان وديوان ومرغان وهمه اصناف جانوران وابرها وبادها ومردان سفيدرويان در خدمت او باشند... [3] در زند و هومن یسن از ظهور شخصيت فوق العاده اى بنام سوشيانس نجات دهنده بزرگ- خبر داده و درباره نشانه هاى ظهور وى چنين مى گويد. نشانه هاى شگفت انگيزى در آسمان پديد آيد كه به ظهور منجى جهان دلالت مى كند وفرشتگانى از شرق و غرب به فرمان او فرستاده مى شوند، وبه همه دنيا پيام مى فرستند .سوشيانس دين را به جهان رواج دهد، فقر وتنگدستى را ريشه كن سازد، ايزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فكر و همگفتار و همكردارگرداند. [4] لازم به ياد آورى است كه اعتقاد يه ظهور سوسیانس در ميان ملت ايران باستان به اندازه اى رايج بوده است كه حتى در موقع شكست هاى جنگى وفراز ونشيب هاى زندگى با يادآورى ظهور چنين نجات دهنده مقتدرى، خود را از يأس ونا اميدى نجات مى دادند.[5] [1] بشارت عهدین ص237 [2] بشارات عهدين استدراكات، پس از مقدمه چاپ دوم ص 10 و 11. [3] لمعات النور ج 1 ص 23- 25. [4] او خواهد آمد على اكبر مهدى پور ص 08 1 و 121 و 122. [5] ظهور حضرت مهدى ارواحنا له الفداء از دیدگاه اسلام ، مذاهب و ملل جهان، هاشمى شهيدى ص 355.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حدیث جالبی در بحار از اعتقاد یزدگرد سوم به موعود بعد از شکست ایران در مقابل سپاه اسلام یزدگرد با کسان خود آماده‌ی فرار ‌شد و به هنگام خروج از کاخ پرشکوه خود در مداین، ایوان مجلل خود را مورد خطاب قرار داده، گفت: «هان ای ایوان! درود من بر تو باد، من هم اکنون از تو روی برمی تابم تا آنگاه که با یکی از فرزندان خود که هنوز زمان ظهور آن فرا نرسیده است به سوی تو برگردم». سلیمان دیلمی می‌گوید: هنگامی که به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) رسیدن، مقصود یزدگرد را از جمله «یکی از فرزندان خود» پرسیدم، حضرت فرمودند: «او مهدی موعود و قائم آل محمد (ص) است که به فرمان خداوند در آخرالزمان ظهور می‌کند و ششمین فرزند من و فرزند دختری یزدگرد و یزدگرد نیز پدر او است».(1) احتمالا یزدگرد از طریق منجمین دربار از این موضوع اطلاع داشته است 1. علامه محمدباقر مجلسی در بحارالانوار جلد 46 صفحه 12 آورده است: مادر بزرگوار امام سجاد (ع) - حضرت شهربانو- دختر یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانیان است.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما موعود در یهودیت در کتاب «اشعیای نبی» فصل 11، بندهای 1-10 آمده است: و نهالی از تنه‌ی یسی (1) بیرون آمده، شاخه ای از ریشه‌هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت... مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین، به راستی حکم خواهد نمود... کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت... گرگ با بره سکونت خواهد نمود و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید. و گوساله و شیر با هم، و طفل کوچکی آن‌ها را خواهد راند... در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد، زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد. در کتاب «حجّی نبی» فصل 2، بندهای 6-9 آمده: یَهُوه صبایوت چنین می‌گوید: یک دفعه‌ی دیگر آسمان‌ها و زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت و تمامی امت‌ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمع امت‌ها خواهد آمد... این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت. در کتاب «دانیال نبی» فصل 12، بندهای 1-12 آمده است: ... امیر عظیمی که بریا پسران قوم تو ایستاده‌ی قائم است، خواهد برخاست... بسیاری از آنان که در خاک خوابیده‌اند، بیدار خواهند شد... در بخش سفر پیدایش توران چنین آمده: عصای قدرت و سلطنت از یهود دور نخواهد شد... تا «شیلو» بیاید و او را اطاعت امت خواهد بود. در کتاب «حبقوق نبی» فصل 2، بندهای 3-5 آمده است: اگر چه تأخیر نماید، برایش منتظر باش، زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد نمود... بلکه جمیع امت‌ها را نزد خود جمع می‌کند و تمامی قوم‌ها را برای خویشتن فراهم می‌آورد. در کتاب «صفنیای نبی» فصل 3، بندهای 8 و 9 آمده: خداوند می‌گوید برای من منتظر باشید زیرا قصه‌ی من بر این است که امت‌ها را جمع نمایم و ممالک را فراهم آورم و در آن زمان پاک، به امت‌ها باز خواهم داد تا جمیع ایشان اسم یَهُوه (خدا) را بخوانند و به یک دل او را عبادت نمایند. در 35 بخش از مزامیر 150 گانه کتاب زبور حضرت داود (ع)، اشاره ای به ظهور مبارک منجی موعود و نویدهایی از پیروزی صالحان بر شریران و تشکیل حکومت واحد جهانی و تبدیل ادیان و مذاهب مختلف به یک دین محکم و آیین جاوید، موجود است. مزبور 37، بند 9-12 و 17-18: ... شریران منقطع می‌شوند و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد، بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود و حلیمان وارث زمین خواهند شد... و میراث آن‌ها خواهد بود تا ابدالابد. مزبور 72، بندهای 2 و 4 و 7 و 8: ... و او قوم تو را به عدالت داوری خواهد نمود و مساکین تو را انصاف، و فرزندان فقیر را نجات خواهد داد و ظالمان را زبون خواهد ساخت. در زمان او صالحان خواهند شکفت و وفور سلامتی خواهد بود و حکم رانی خواهد کرد از دریا تا دریا و از نهر تا اقصای جهان. مزبور 72، بندهای 11-13: جمیع سلاطین او را تعظیم خواهند کرد و جمیع امت‌ها او را بندگی خواهند نمود. زیرا چون مسکین استغاثه کند، او را رهایی بخشد و جان‌های مساکین را نجات خواهد داد. مزبور 772، بندهای 17 و 19: ... اسم او تا ابد بماند، اسمش چون آفتاب باقی بماند، در او مردمان برکت خواهند یافت و تمامی قبایل او را خجسته خواهند گفت، و نام مجید او تا ابد مبارک باد و تمامی زمین از جلالش پر شود.

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موعود در مسیحیت در جای جای کتاب‌های اناجیل چهارگانه (انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل مرقس و انجیل یوحنا) بشارات مختلقی پیرامون منجی موعود و خصوصیاتش آمده است، به خصوص بخش مکاشفه‌ی یوحنا که تصویری از آینده و وقایع آخرالزمان را ارائه می‌دهد که هم اکنون سرلوحه‌ی برنامه ریزی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... برخی کشورهای مسیحی شده است. حضرت مسیح (ع) در آخرین روزهای زندگی خویش، به یاران و شاگردان خود توصیه‌ها و سفارش‌های بسیاری درباره‌ی بازگشت خود به زمین نموده و آنان را در انتظار گذارده و امر به بیداری و آمادگی نموده است. انجیل لوقا، فصل 12، بندهای 35-36: کمرهای خود را بسته، چراغ‌های خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می‌کشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنند. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی‌برید، پسر انسان می‌آید. انجیل متی، فصل 24، بندهای 27 و 30 و 35-36 و 45: هم چنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می‌شود، پسر انسان نیز چنین خواهد بود...، آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید... آسمان و زمین زایل خواهد شد، اما سخن من هرگز زایل نخواهد شد، اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکه آسمان... لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می‌آید. انجیل مرقس، فضل 13، بندهای 24-36: .... از آن روز و ساعت، غیر از پدر، هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس بر حذر و بیدار شده دعا کنید زیرا نمی‌دانید آن وقت کی شود... ... پس بیدار باشید، زیرا نمی‌دانید در چه وقت صاحب خانه می‌آید، در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده و شما را خفته یابد. انجیل یوحنا، فصل 12، بندهای 27-29: ... و به او قدرت بخشیده است که داوری هم بکند، زیرا پسر انسان است و از این تعجب مکنید، زیرا ساعتی می‌آید که در آن جمیع کسانی که در قبور هستند آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد، هر که اعمال نیکو کرد برای قیامت حیات و هر که اعمال بد کرد به جهت قیامت داوری. مکاشفه یوحنا، فصل 12، بندهای 1-5: و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد، زنی که آفتاب را در بر دارد، ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است و آبستن بوده، از درد ناله و از عذاب زاییدن فریاد برمی آورد... پس پسر نرینه را زایید که همه امت‌های زمین را به عصای آهنین حکم رانی خواهد کرد و فرزندش به نزد خدا و تخت او ربوده شد... رساله‌ی پولس به رومیان، فصل 14، بند 12: ... و آن که برای حکم رانی امت‌ها مبعوث شود، امید امت‌ها بر وی خواهد بود. کتاب اعمال رسولان، فصل 1، بندهای 9-11: ... همین عیسی که از نزد شما به آسمان بالا برده شد، باز خواهد آمد، به همان طوری که او را به سوی آسمان روانه دیدید.

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    موعود در مسیحیت در جای جای کتاب‌های اناجیل چهارگانه (انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل مرقس و انجیل یوحنا) بشارات مختلقی پیرامون منجی موعود و خصوصیاتش آمده است، به خصوص بخش مکاشفه‌ی یوحنا که تصویری از آینده و وقایع آخرالزمان را ارائه می‌دهد که هم اکنون سرلوحه‌ی برنامه ریزی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... برخی کشورهای مسیحی شده است. حضرت مسیح (ع) در آخرین روزهای زندگی خویش، به یاران و شاگردان خود توصیه‌ها و سفارش‌های بسیاری درباره‌ی بازگشت خود به زمین نموده و آنان را در انتظار گذارده و امر به بیداری و آمادگی نموده است. انجیل لوقا، فصل 12، بندهای 35-36: کمرهای خود را بسته، چراغ‌های خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می‌کشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنند. پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی‌برید، پسر انسان می‌آید. انجیل متی، فصل 24، بندهای 27 و 30 و 35-36 و 45: هم چنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می‌شود، پسر انسان نیز چنین خواهد بود...، آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می‌آید... آسمان و زمین زایل خواهد شد، اما سخن من هرگز زایل نخواهد شد، اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکه آسمان... لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می‌آید. انجیل مرقس، فضل 13، بندهای 24-36: .... از آن روز و ساعت، غیر از پدر، هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس بر حذر و بیدار شده دعا کنید زیرا نمی‌دانید آن وقت کی شود... ... پس بیدار باشید، زیرا نمی‌دانید در چه وقت صاحب خانه می‌آید، در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده و شما را خفته یابد. انجیل یوحنا، فصل 12، بندهای 27-29: ... و به او قدرت بخشیده است که داوری هم بکند، زیرا پسر انسان است و از این تعجب مکنید، زیرا ساعتی می‌آید که در آن جمیع کسانی که در قبور هستند آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد، هر که اعمال نیکو کرد برای قیامت حیات و هر که اعمال بد کرد به جهت قیامت داوری. مکاشفه یوحنا، فصل 12، بندهای 1-5: و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد، زنی که آفتاب را در بر دارد، ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است و آبستن بوده، از درد ناله و از عذاب زاییدن فریاد برمی آورد... پس پسر نرینه را زایید که همه امت‌های زمین را به عصای آهنین حکم رانی خواهد کرد و فرزندش به نزد خدا و تخت او ربوده شد... رساله‌ی پولس به رومیان، فصل 14، بند 12: ... و آن که برای حکم رانی امت‌ها مبعوث شود، امید امت‌ها بر وی خواهد بود. کتاب اعمال رسولان، فصل 1، بندهای 9-11: ... همین عیسی که از نزد شما به آسمان بالا برده شد، باز خواهد آمد، به همان طوری که او را به سوی آسمان روانه دیدید.

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با توجه به موضوعات پستهای قبل مشخص شد که مسئله مهدویت در ادیان سابق نیز مطرح بوده سات و انچه مورد اختلاف است در مصداق موعود و منجی می باشد دوستان عزیز اگر سوال دیگری دراین باره دارند خدمتشان هستیم اگر ندارند بحث را خاتمه اعلام کنیم

  15. تشکرها 2


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا عقیده به مهدویت در ادیان دیگر نیز وجود دارد؟


    پاسخ:
    بشر از آن هنگام که ابتدایی ترین جوامع را تشکیل داد، همواره در درون خویشْ آرزومند جامعه ای آرمانی و به تبع آن شخصیتی بوده که بتواند چنین جامعه ای را تشکیل دهد. این شخص در حقیقت همان منجی موعود است که در ادیان و فرهنگ های اقوام و ملل مختلف با تلقی ها و نگرش های گوناگون و به صورت های متنوعی معرفی شده است. همه تقریباً در یک نکته متفق القول هستند که نجات بخشی خواهد آمد و آنان را از یوغ بندگی جبّاران و ستمکاران و حاکمان زورگو رهانیده، جامعه ای پر از عدل و داد به وجود خواهد آورد.

    _ موعود در آیین یهود:
    در عهد عتیق، کتاب مقدس یهودیان، اشارات مکرّری به نجات بخش آخر زمان شده است.(1) کسی که خواهد آمد تا جهان مطلوبی را که همه خواستار آنند و سودایش را در سر می پرورانند، از نو بسازد. جهانی روشن و عاری از پلیدی ها که در آن آدمی به همة آرزوها و امیال پاک انسانی برسد و کامیاب شود. در زبور داوود که تحت عنوان مزامیر در عهد عتیق آمده، تقریباً در هر بخش از آن، اشاره به ظهور منجی آخرالزمان، و نوید پیروزی صالحان بر شریران، و بالاخره تشکیل حکومت واحد جهانی و تبدیل ادیان و مذاهب گوناگون به دینی واحد و جهان شمول موجود است:
    یهودیان معتقدند نجات دهندة آخرالزمان، مسیح (=ماشیح) به معنای مسح شده خداوند است که جهان مطلوب و درخشان آینده را می سازد. اکثر اندیشمندان یهود بر این باورند که ظهور مسیح و فعالیت او برای بهبود وضع جهان و برقراری صلح و آرامش میان همة اقوام و تأمین خواست ها و نیازهای بشری، بخشی از نقشه های خداوند در آغاز آفرینش بوده است. بر اساس همین عقیده، لزوم وجود نجات بخش که کسی جز مسیح نیست، پیش از آفرینش کاینات به ذهن خداوند خطور کرده است.(2)

    _ موعود در آیین مسیحیان:
    در عهد جدید، مراد از آخرین نجات دهنده همان عیسی مسیح است که بار دیگر زنده خواهد شد و جهانِ سراسر فساد و تباهی را نجات خواهد داد.(3)
    البته ذکر این نکته مهم در این جا الزامی است که در عهد جدید به جز عیسی مسیح، به موعود نجات بخش دیگری نیز اشاره شده است که عیسی مسیح، وعده آمدنش را می دهد. وی "تسلی دهنده" دیگری است که مسیح از خدا (پدر) برای امّتش درخواست می کند و خدا او را اعطا می کند تا همیشه با ایشان باشد. جهان او را نمی بیند و نمی شناسد، ولی آنان که به مسیح ایمان دارند، وی را باز می شناسند.(4)
    او آن مسیحایی نیست که امّت موسی و یهودیانْ انتظارش را داشته و دارند. او بعد از عیسی مسیح و پس از رفتن وی خواهد آمد.
    او هدایتگر به همه راستی هاست و جهان را به عدالت و داوری ملزم خواهد نمود. از خود چیزی نمی گوید، بلکه از مسیح خبر می دهد و او از خدا (پدر).(5)

    _ موعود در آیین هندو:
    در آیین هندو، موعود نجات بخش موسوم به "کالکی kalki
    " در پایان آخرین دوره زمانی از ادوار چهارگانه جهانی، یعنی "کالی یوگه"(6) ظهور خواهد کرد.
    در پایان چنین دوران سیاهی، آخرین و دهمین تجلّی (اوتارة) "ویشنو Vishnu)" موسوم به کالکی،(7)سوار بر اسبی سفید و به هیأت انسان ظهور خواهد کرد. وی سراسر جهان را سواره و با شمشیری آخته و رخشان در می نوردد تا بدی و فساد را نابود کند. با نابود کردن جهان، شرایط برای آفرینشی نو مهیا می شود تا در مهایوگای آتی، دیگر بار عدالت و فضیلت ارزش یابند.(8)

    _ موعود در آیین بودا:
    در آیین بودا، اندیشه منجی موعود با مفهوم "میْتْرِیه Maitreya" (واژه ای سنسکریت به معنای مهربان) تبیین می گردد.
    روایات بودایی درباره شخصیت و چگونگی ظهور آخرین بودا یا منجی موعود یعنی کسی که خواهد آمد تا همگان را مژده رهایی دهد.(9)

    _ موعود در آیین زرتشت:
    برخلاف دیگر ادیان، که معمولاً منتظر یک موعود نجات بخش اند، زرتشتیان منتظر سه موعود هستند که هر یک از آن ها به فاصلة هزار سال از دیگری ظهور خواهد کرد. این موعود سوشیانیس نام دارد.(10)
    براساس روایات پهلوی، نطفه زرتشت در دریاچه هامون، [کیانسیه یا کَسَه اُیه (Kasaoya)] قرار دارد. در آخرین هزاره از عمر جهان (هزاره دوازدهم) سه دوشیزه از این نطفه بارور می شوند و سه موعود مزدیسنان را می زایند. در یشت سیزدهم، بند 62 آمده است:
    سه تن دیگر موعودهای آینده اند ـ یاد شده و فروشی شان ستوده شده است. این سه تن در اصل همان سه پسر آینده زرتشت یا موعودهای نجات بخش هستند که در هزاره آخر عمر جهان به فاصلة هزار سال از همدیگر ظهور خواهند کرد.(11)

    _ موعود در آیین مانی:
    اعتقاد به موعود در عقاید مانوی نیز خودنمایی می کند. در انجیل زنده(12) که از متون مقدس مانویان و منسوب به مانی است، مانی خود را فارقلیط، یعنی همان کس که مسیح مژده آمدنش را داده بود، می داند. در زبور مانوی که یکی دیگر از آثار ادبی دینی مانویان است و به پیروی از زبور داوود سروده شده، مانی همان فارقلیط معرفی شده است.(13)
    البته در جایی دیگر نوید موعود دیگری به جز مانی نیز داده شده است.(14)

    ______________
    (1) کتاب مقدس، ترجمة انجمن کتاب مقدس. اشعیا، 1:11-10 و 65: 9-13 و 18-20؛ دانیال، 12: 1-5 و 10-13؛ حبقوق، 2: 3-5. مزامیر72: 2-18؛ و ر.ک: مزامیر 37: 9-12، 17-18 و 96: 10-13.
    (2) گنجینه ای از تلمود، ا.کهن، راب، ترجمة امیر فریدون گرگانی، چاپ زیبا، 1350، ص 352.
    (3) کتاب مقدس، پیشین اعمال رسولان، 2: 31 و 32.رساله به عبرانیان، 28:9.
    (4) کتاب مقدس، همان. انجیل یوحنا، 17:14.
    (5) کتاب مقدس، همان، انجیل یوحنا، 16: 8-14. کتاب مقدس، ترجمة انجمن کتاب مقدس.
    (6) ادیان و مکتب های فلسفی هند، داریوش شایگان، انتشارات امیرکبیر، 1356، 1: 281-284؛ مهابهارت، جلالی نائینی، ناشر کتابخانة طهوری، 1359، 1: 20-22، 139، 353 به بعد؛ 3: 55، 126-127، 257، 305؛ ورنیکا ایونس، . اساطیر هند، ورونیکا ایونس، ترجمة باجلان فرخی، انتشارات اساطیر، 1373، ص 39-43.
    (7) ادیان و مکتبهای فلسفی هند، همان، 274:1.
    (8) اساطیر هند، پیشین، ص 125-126
    (9) اسطورة بازگشت جاودانه، میرچا الیاده، بهمن سرکاراتی، نشر قطره، 1378، ص 124. مقالة (( گونه شناسی اندیشة موعود در ادیان مختلف))، علی موحدیان عطار، فصلنامة هفت آسمان، ش 12-13، ص 118.
    (10) یشتها، پورداوود، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، 1356، 2: 349.
    (11) رسالة سوشیانس، استاد پورداوود، انتشارات فروهر، چاپ دوم، 1374،ص 14-16؛ یشتها، پیشین، 2: 100-101؛ فرهنگ نام های اوستا، هاشم رضی، ج 2، انتشارات فروهر، 1346 ، 777:2.
    (12) انجیل زنده: این اثر به زبان سریانی نوشته شده و بخشی از آن که از سریانی به یونانی ترجمه شده است، در مجموعة دست نوشته های مکشوف در اکسیرینخوس OxyrhYnchus یونان وجود دارد.
    (13) زبور مانوی، سی. آر.سی. آلبری، ترجمة ابوالقاسم اسماعیل پور، انتشارات فکر روز، 1375. سی. آر. س آلبری، مزمور 220.
    (14) زبور مانوی، پیشین، مزمور 227. میرچاالیاده، آیین گنوسی و مانوی، ویراستة میرچاالیاده، ترجمة ابوالقاسم اسماعیل پور، انتشارات فکر روز، 1373، ص 243.

    کلید واژه: موعود، مهدویت، ادیان، آخر الزمان
    برای مطالعه بیشتر به مقاله، باور شناخت موعود در ادیان و مکاتب مختلف به همت سید حسن حسینی آصف ، که در مجله:انتظار-بهار 1384، شماره 15 منتشر شده است مراجعه بفرمائید.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۳:۲۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  17. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود