صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظورازمَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً چیه؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظورازمَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً چیه؟




    سلام و خسته نباشید

    عَنِ النَّبيِّ - ص- قالَ: مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً
    پيامبر اکرم - ص - فرمود: کسي که بميرد و امام زمان خويش را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهليّت مرده است.

    وسائل الشيعه، ج 16، ص 246

    منظور حدیث فوق چیه ؟ منظورش اینه که باید مقام و منزلت امام رو درک کرد یا اینکه باید معارفی که امام بر مردم عرضه میکنه رو درک کرد ؟

    اصلا چگونه به درک و شناخت امام میتوان رسید ؟

    باسپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۲۳:۴۴
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    روایت نامبرده، از فریقین نقل شده و بسیار مشهور است. در این روایت مرگ کسی که در طول عمرش، امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت تعبیر شده است!

    بدون تردید منظور از معرفت امام، شناخت ظاهرى و شناسنامه ای امام نیست، زیرا دوست و دشمن و موافق و مخالف، در این زمینه یکسان هستند و چنین ملاک ساده ای نمی تواند مرگ کسی را در حکم مرگ جاهلیت قرار دهد.

    تمام افرادی که در روز عاشورا مقابل امام حسین (ع) صف آرایی کردند و تشنه خونش بودند و به فجیع ترین شکل، ایشان و خاندان پاکش را به شهادت رساندند، حسب و نسب والای ایشان و اینکه نوه رسول خداست و اینکه پیامبر چه میزان او را دوست داشت و... را به خوبی می دانستند، اما یقینا جایگاه واقعی و مقام امامت او را نمی شناختند! آیا می توان گفت: قاتلین امام حسین (ع) که ایشان را از جهت حسب و نسب و ظاهر به خوبی می شناختند، صاحب معرفت و شناخت امام بودند! یقینا نه؛ پس قطعا مراد از معرفت نامبرده در روایت، شناخت ظاهرى و شناسنامه ای امام نیست بلکه مقصود، شناخت جايگاه والای الهی و اعتقاد به ولايت و واجب الاطاعة بودن اوست
    .

    همانطور که می دانیم با ختم نبوت رسول گرامی اسلام، مساله نزول وحی و بعثت، به پایان رسید اما مساله رهبری دینی (یعنی همان امامت) همچنان ادامه دارد و به دستور حق تعالی، راهبرانی معصوم توسط رسول رحمت به جامعه اسلامی معرفی شدند، تا مردم با شناخت و تبعیت کامل از آنان، مسیر سعادت خود را تضمین نمایند. شناخت امام واجب الاطاعة که از سوی خدای متعال به عنوان حافظ دین تعیین شده، همان چیزی است که در این روایت به معرفت امام از او یاد شده است.

    کسی که هادی امت و راهبر حقیقی اش را نشناسد، از گزند دزدان راه در امان نمی ماند و به بیراهه ضلالت و گمراهی گرفتار می شود، لذا امیر بیان (علیه السلام) عدم شناخت امام و عدم شناخت حجت واجب الاطاعة خداوند در زمین را، کمترین چیزی معرفی می کند که کسی به واسطه آن گمراه می شود (1)؛ یعنی نشناختن امام و هادی راه همانا، و به گمراهی و ضلالت دچار شدن همانا.

    امام صادق (عليه السلام) فرمود: «هر كس بميرد در حالى كه امامش را نمى شناسد، به مرگ جاهليت مرده است». سپس فرمود: «پس بر شما باد به اطاعت و پيروى... كرامت ها و برگزيده هاى قرآن از آنِ ماست و ماييم گروهى كه خداوند اطاعت آنها را واجب گردانيده است». (2)

    وقتی کسی امام واجب الاطاعه خود را شناخت و مقام والای ولایت او را درک نمود و اطاعتش را مانند اطاعت رسول خدا دانست که اطاعت او، عین اطاعت خدای تعالاست:

    مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ (نساء/80)

    هر كس از پيامبر فرمان بَرَد، در حقيقت، خدا را فرمان برده

    چنین کسی دیگر در ادامه مسیر باز نمی ماند، بلکه با چشمی باز و دلی بینا و قلبی بصیر، به فرمان هادی راهبر، گوش جان سپرده و معارف آسمانی اش را با میل و رغبت دریافت می کند.

    پس طبیعت امر چنین است که ابتدا امام را می شناسد و به جایگاه الهی و رفیع او پی می برد و سپس در مکتب عشق و معرفتش، پای دلدادگی نهاده و به سخنش گوش جان می سپارد و وجود خود را از معارف الهی اش لبریز می سازد.



    پی نوشت
    --------------------------

    1-بحارالانوار، ج66 ، ص 16، ح3
    2- محاسن برقی، ج1 ، ص 153، ح78
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ در ساعت ۲۲:۴۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یعنی در احادیث مذکور اطاعت از امام معصوم باعث میشه نسبت به امام معرفت و شناخت پیدا کنیم ؟و تنها راهش همینه ؟
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    یعنی در احادیث مذکور اطاعت از امام معصوم باعث میشه نسبت به امام معرفت و شناخت پیدا کنیم ؟و تنها راهش همینه ؟
    همانطور که عرض کردم، اطاعت فرع بر شناخت است؛ ابتدا با جایگاه معنوی و ولایی امام آشنا می شویم، و وقتی بزرگی و مجد و عظمتش را دریافتیم، مانند رسول گرامی اسلام، امر و نهیش را ملاک عمل قرار می دهیم.

    ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (حشر/7)
    آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد

    جایگاه والای امامت که با عصمت گره خورده، چیزی است که عقول ساده بندگان به تشخیص آن راهی ندارد زیرا عصمت امری درونی و باطنی است، لذا هم پیامبران و هم امامان (که معصوم اند و حجت های خدا بر زمین هستند)، از سوی ذات اقدس اله معین، و به مردم معرفی می شوند:

    اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ (انعام/124)
    خداوند آگاه تر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد

    لذا برای شناخت جایگاه والای امام معصوم و حجت خدا، باید به سخن خدای متعال و انبیا و اولیای او بنگریم که چگونه این حجت ها را برای ما توصیف نموده اند. زیارت جامعه کبیره یکی از بهترین این توصیفات درباره امامان معصوم است که در مفاتیح الجنان هم موجود است.

    ------------------------------------

    در خصوص مطالعه جامع درباره موضوع امامت، می توانید به اين كتاب ها مراجعه كنيد:

    بخش اول: امامت عامه (مباحث كلی امامت):
    1- بحثي پيرامون امامت،‌ آيت الله ابراهيم اميني .
    2- امامت ، آيت الله حسن زاده آملي .
    3- امامت ،‌ حجه الاسلام رباني گلپايگاني .
    4- امامت و فلسفه خلقت ، حجه الاسلام رحيم لطيفي.
    5- امامت در پرتو كتاب و سنت ،‌ حجه الاسلام مهدي سماوي.
    6- پيرامون معرفت امام، آيت الله العظمي صافي گلپايگاني.
    7- امام شناسی، علامه محمد حسين تهراني.

    بخش دوم: امامت خاصه (امامت دوازده امام عليهم السلام‌) و مباحث مورد اختلاف شيعه و اهل سنت:
    1- مناظره دو رهبر( ترجمه المراجعات )، سيد شرف الدين عاملي ( ترجمه مصطفي زماني )
    2- سيره پيشوايان، حجه الاسلام مهدي پيشوائي.
    3- شبهاي پيشاور، سلطان الواعظين شيرازي.
    4- گروه رستگاران، سلطان الواعظين شيرازي.
    5- كتابهاي دكتر تيجاني.
    6- افسانه عبدالله بن سبأ،‌ علامه عسكري.
    7- عايشه در تاريخ اسلام، علامه عسكري.
    8- صدو پنجاه صحابه ساختگي ، علامه عسكري.
    9- نقش ائمه در احياي دين، علامه عسكري.
    10- ترجمه الغدير، علامه اميني، ( ترجمه محمد تقي واحدي )

    نیز با مراجعه به لینک زیر (كتابخانه تبيان، بخش امامت) منابع قابل توجه و خوبی در هر دو بخش قبلی مي توانيد پيدا كنيد:

    http://www.tebyan.net/index.aspx?pid...698&Language=1
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۶:۴۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    پرسش جدیدم در خصوص همین موضوع :

    در حین خواندن مطلبی بودم که با این حدیث مواجه شدم و در ان مطلب نویسنده از این حدیث اینطور تعبیر کرده بود که منظور از نشناختن امام ،قبول نداشتن ایشان است .و منظور از مرگ جاهلیت یعنی شبیه کافران زمان جاهلیت مردن است .ایا این تعبیرو برداشت صحیح است ؟
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام
    پرسش جدیدم در خصوص همین موضوع :
    در حین خواندن مطلبی بودم که با این حدیث مواجه شدم و در ان مطلب نویسنده از این حدیث اینطور تعبیر کرده بود که منظور از نشناختن امام ،قبول نداشتن ایشان است .و منظور از مرگ جاهلیت یعنی شبیه کافران زمان جاهلیت مردن است .ایا این تعبیرو برداشت صحیح است ؟
    سلام به شما
    پرسش جدید شما را ندیده بودم لذا پاسخ با تاخیر ارسال شد.

    اگر دقت بفرمایید پاسخ این پرسش شما را در همان پست (2) عرض کرده ام. قبول نداشتن امام یعنی نشناختن جایگاه والای امامت و ولایت؛ مگر می شود کسی این جایگاه والا را بشناسد، و بعد آگاهانه در مقابل امام، عَلَم قیام و مخالفت برپا کند؟! اگر چنین باشد، چنین شخصی از کافر هم به مراتب بدتر است، زیرا کافر برای دشمنی با امام، ممکن است هزار و یک انگیزه گوناگون و متنوع داشته باشد، اما کسی که با علم و آگاهی به حقانیت امام، به جنگ با او بر می خیزد، هیچ انگیزه ای جز نابود کردن ولی خدا و جنگ با خدای متعال، نخواهد داشت!

    قبول نداشتن امام، نتیجه عدم معرفت به اوست؛ وقتی کسی معرفت نداشت و ولی الله الاعظم را نشناخت، قطعا چنین بخت برگشته نادانی، امام خود را قبول نخواهد کرد و سخن هدایت گرش را هم نخواهد پذیرفت.

    مرگ جاهلیت هم یعنی مرگ کافرانه! یعنی مرگ به آیینی شبیه آیین بت پرستی!
    سرانجام کافر و بت پرست کجاست؟ سرانجام کسی که امامش را نشناسد، نیز همان جاست!

    بنابراین، توضیحی که شما نقل نموده اید نیز درست است و تفاوتی با آنچه که عرض کردم، ندارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۸:۵۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    سلام خدمت پاسخگوی عزیز و شروع کننده بحث

    فرمودید که کسی که امام زمان خویش را نشناسد جایگاهش جهنم با مشرکان و کافران است . بنده نمیدانم موضوع به این مهمی چطور در قرآن بیان نشده
    ؟ شاید هم بیان شده من متوجه نشده ام . لطفا اگر زحمتی نیست دلیل از قرآن بیاورید و بنده نا آگاه را از این جهالت خارج کنید و اینکه بفرمایید امام زمان
    ما چه کسی هست .


    تشکر

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    قبول نداشتن امام، نتیجه عدم معرفت به اوست؛ وقتی کسی معرفت نداشت و ولی الله الاعظم را نشناخت، قطعا چنین بخت برگشته نادانی، امام خود را قبول نخواهد کرد و سخن هدایت گرش را هم نخواهد پذیرفت.
    پس همه کسانی که امام را قبول دارند نسبت به امام معرفت و شناخت کامل دارند !!!؟؟؟مطمینید ؟

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    پس همه کسانی که امام را قبول دارند نسبت به امام معرفت و شناخت کامل دارند !!!؟؟؟مطمینید ؟
    سلام مجدد خدمت شما

    پرسش شما پاسخ ساده و روشنی دارد. معرفت و شناخت نسبی است. این طور نیست که همه کسانی که مساله امامت و شخص امام را قبول دارند و پذیرفته اند، در یک سطح معرفتی و در یک سطح شناخت باشند. سطح شناخت ها و معرفت ها با هم متفاوت است.

    حتی اصحاب ائمه (علیهم السلام) هم در یک سطح نبودند. برخی از آنها، صحابی عام بودند و از جلسات عمومی ایشان استفاده داشتند اما برخی دیگر، صحابی خاص بودند و به تعلیمات عمومی امام قناعت نمی کردند و در کلاس های ویژه معرفتی، تعلیمات ویژه و معارف بیشتری از ایشان دریافت می کردند؛ مثلا اباحمزه ثمالی صحابی خاص امام سجاد بود، زراره، حمران بن اعین، جابر بن یزید جعفی از اصحاب خاص امام باقر بودند، ابابصیر از اصحاب خاص امام صادق بود. امامان ما، چندین هزار صحابی و شاگرد دیگر هم داشتند اما در سطح امثال این افراد نبودند، و برای همین است که روایات بسیاری از صحابی خاص به دست ما رسیده و روایات کمتری از صحابی دیگر. چون اینها به قدر و منزلت امام، معرفت و شناخت بیشتری داشتند و سعی می کردند محضر ایشان را غنیمت شمارند و از گنجینه علوم و معارف الهی ایشان بیشتر بهره مند گردند.

    نمونه قرآنی این مطلب، جریان موسای کلیم است که وقتی ساحران _که در علم سحر تخصص داشتند_ دریافتند که معجزه موسی از جنس سحر و جادو نیست بلکه معجزه ای الهی است، با یقین کامل به او ایمان آوردند و در حضور فرعون به ایمانشان اقرار نمودند. فرعون هم آنان را به شکنجه وحشتناکی تهدید کرد:

    قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبيرُكُمُ الَّذي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ في‏ جُذُوعِ النَّخْلِ وَ لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقى‏ (طه/71)
    (فرعون) گفت: «آيا پيش از آنكه به شما اذن دهم به او ايمان آورديد؟! مسلّماً او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است! به يقين دستها و پاهايتان را بطور مخالف قطع مى‏ كنم و شما را از تنه ‏هاى نخل به دار مى ‏آويزم و خواهيد دانست مجازات كدام يك از ما دردناكتر و پايدارتر است!»


    اما آنان که با یقین قلبی، موسی را به خوبی شناخته بودند، در برابر آن تهدیدها نهراسیدند و گفتند:

    قالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى‏ ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الَّذي فَطَرَنا فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضي‏ هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا
    إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنا لِيَغْفِرَ لَنا خَطايانا وَ ما أَكْرَهْتَنا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ (طه/72و73)
    گفتند: «سوگند به آن كسى كه ما را آفريده، هرگز تو را بر دلايل روشنى كه براى ما آمده، مقدّم نخواهيم داشت! هر حكمى مى‏خواهى بكن تو تنها در اين زندگى دنيا مى‏توانى حكم كنى!
    ما به پروردگارمان ايمان آورديم تا گناهانمان و آنچه را از سحر بر ما تحميل كردى ببخشايد و خدا بهتر و پايدارتر است!»

    اما بسیاری از بنی اسرائیل که با دیدن این اوضاع و سایر معجزات موسی، به او ایمان آورده بودند و هنوز قلبشان از رسوب شرک و جاهلیت پاک نشده بود، با صدای گوساله سامری، دوباره به جاهلیت پیشین خویش باز گشتند و ایمان از کف دادند:

    قالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ (طه/85)
    فرمود: «ما قوم تو را بعد از تو، آزموديم و سامرى آنها را گمراه ساخت!»

    مشروح این داستان زیبا را از سوره مبارکه طه مطالعه بفرمایید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۷:۰۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    بسمه تعالی
    سلام خدمت پاسخگوی عزیز و شروع کننده بحث
    فرمودید که کسی که امام زمان خویش را نشناسد جایگاهش جهنم با مشرکان و کافران است . بنده نمیدانم موضوع به این مهمی چطور در قرآن بیان نشده؟ شاید هم بیان شده من متوجه نشده ام . لطفا اگر زحمتی نیست دلیل از قرآن بیاورید و بنده نا آگاه را از این جهالت خارج کنید و اینکه بفرمایید امام زمان
    ما چه کسی هست .
    تشکر
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    آیاتی که بر امامت ائمه طاهرین (علیهم السلام) دلالت دارد، بسیار است؛ به عنوان نمونه:

    آیه تبلیغ:

    يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ(مائده/67)
    اى رسول، برسان آنچه را كه از [جانب‏] پروردگارت به سوى تو فرو فرستاده شده است و اگر [اين كار را] نكنى، رسالتش را نرسانده ‏اى. و خداوند تو را از [شرّ] مردم حفظ مى‏ كند. خداوند گروه كافران را هدايت نمى‏ كند

    خداوند متعال پیامبر را با تاکید هر چه تمام تر امر فرمود که پیام الهی که بر او نازل شده را به مردم ابلاغ نماید و عدم ابلاغ آن را همسنگِ عدم تبلیغ رسالت دانسته است. طبق روایات معتبر بسیار، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، در خطبه ای مشهور، حضرت علی (ع) را با عبارت «هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست» به عنوان جانشین خود به مردم معرفی فرمود. (1)

    --------------------------

    آیه ولایت:

    إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ(مائده/55)
    سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده ‏اند. همان ها كه نماز را برپا مى‏ دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏ دهند

    بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است. «سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد. (2) مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر، نزول این آیه درباره امام علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است. (3)

    --------------------------

    آیه اولی الامر:

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً(نساء/59)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر را! و هر گاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داورى بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين (كار) براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است

    مفسر مشهور اسلامى ابو حيان اندلسى مغربى (متوفى سال 756) در تفسير بحر المحيط مى ‏نويسد: اين آيه در حق على و ائمه اهل بيت نازل گرديده است. (4)

    آیات بسیار دیگری نیز وجود دارد ولی به ذکر همین چند مورد اکتفا می کنم. بحث تفصیلی و پرسش و پاسخ های مطرح شده ذیل آیات را می توانید از تفسیر المیزان یا تفسیر نمونه _ذیل آیات مربوطه_ مطالعه بفرمایید.


    پی نوشت
    -----------------------
    1- پیام قرآن (استاد مکارم شیرازی)، ج ۹ و امامت در قرآن، ص ۱۸۲ به بعد.
    2- الدرالمنثور، ج ۲، ص ۲۹۳
    3- الغدیر، ج ۲، ص ۵۲ و ۵۳
    4- تفسير نمونه، ج‏3، ص 442
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۸:۳۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۷/۰۷, ۱۰:۳۱
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۵, ۰۷:۴۲
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۷, ۲۰:۴۹
  4. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۳, ۱۴:۰۴
  5. پاسخ: 22
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۰۴:۱۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود