جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا این احادیث رو اهل سنت قبول دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا این احادیث رو اهل سنت قبول دارد ؟




    سلام وخسته نباشید

    امروز رفتم تو سایت اندیشه قم قسمت احادیث کلی حدیث در مورد امامت و شیعه بود و نمونه هاش رو کپی میکنم

    تازه احادیث امامان رو نذاشتم و فقط چند تا از پیامبر ص گذاشتم

    1- عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: يا عَلِيُّ أنْتَ وَ شِيعَتُک فِي الْجَنَّةِ.«حلية الاولياء، ج 4، ص 329»


    پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: يا علي! جنّت، سراي تو و شيعيان تو است.

    2- قالَ النَّبِيُّ - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : إنَّ اللهَ لَهُ الْحَمْدُ، عَرَضَ حُبَّ عَلِيٍّ وَ فاطِمَةَ، وَ ذُرّيَّتِهما عَلي الْبَرِيَّةِ فَمَنْ بادَرَ مِنْهُمْ بِالإجابَةِ جَعَلَ اللهُ مِنْهُمْ الرُّسُلَ، وَ مَنْ أجابَ بَعْدَ ذلِک جَعَلَ مِنْهُمْ الشِّيعَةَ وَ إنَّ اللهَ جَمَعَهُمْ فِي الْجَنَّةِ.«احقاق الحق، ج 9، ص 191»

    پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: خداوند که حمد وستايش براي اوست، دوستي علي و فاطمه و ذريه آن دو را بر همه انسان ها عرضه داشت، اول کساني که آن را پذيرفتند به عنوان رُسُل (رسولان) انتخاب شدند و پس از آنان کساني که آن را پذيرفته به عنوان «شيعه» برگزيده شدند و خداوند در بهشت همه آنان را جمع خواهد کرد.

    3- قالَ النَّبِيُّ - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - : لا يَزالُ الإسْلامُ عَزِيزاً إلي إثْنَيْ عَشَرِ خَلِيفَةً.«صحيح مسلم، ج 6، ص 2»
    پيامبر اکرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: هميشه، عزت و سربلندي اسلامو (مسلمين) به دوازده جانشين من بستگي دارد.


    سوالم : ایا اهل سنت این احادیثی که از پیامبر رسیده رو قبول دارند ؟؟ اگر بله،پس چرا ولایت امامان رو قبول ندارند؟ و اگر نه ، چرا ؟؟؟؟؟
    این احادیث در کتب انها هم وجود داره و یا فقط در کتب شیعه پیدا میشه ؟؟؟

    باسپاس
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ در ساعت ۰۵:۲۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکر


  3.  

  4. #2
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام وخسته نباشید


    1- عَنِ النَّبِيِّ - صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه - قالَ: يا عَلِيُّ أنْتَ وَ شِيعَتُک فِي الْجَنَّةِ.«حلية الاولياء، ج 4، ص 329»


    با سلام و عرض ادب

    در مورد روایت اول عرض می شود:

    الف) متن این روایت در متون حدیثی معروف اهل سنت نیامده ولی این امر دلالت بر عدم اعتبار حدیث ندارد؛ زیرا اصل اولی در نقل روایات مناقب در مورد اهل بیت علیهم السلام این است که اهل سنت روایاتی که با اعتقادات خود سازگاری داشته باشد را مطرح می نمایند، نه روایاتی که با اصول اعتقادی آنان مشکل دارد. هر چند که برخی از حفاظ برخی روایات خاص را بیان نموده اند ولی این امر موجب طرد آنان از اعتبار گردید.

    این حدیث را ابونعیم آورده ولی نه به این عبارت. البته روایت فوق با این متن را ابن مغازلی در کتاب مناقب خود، وخطیب خوارزمی در کتاب مناقبش و قندوزی در ینابیع المودة آورده اند.

    ب) سند روایت ابونعیم را رجال موثق تشکیل داده اند؛ لذا حدیث از جهت سندی مشکلی ندارد.

    برخی خواسته اند به واسطه وجود محمد بن جحاده سند را مورد خدشه قرار دهند در حالی این شخص بنابر گفته ابن حجر در تقریب شخص موثقی است:« تقریب التهذیب، شماره:5781 ؛ محمد بن جحادة بضم الجيم وتخفيف المهملة ثقة من الخامسة مات سنة إحدى وثلاثين».

    وطبق مبانی رجالی روایت شخص ثقه ولو اینکه شیعه هم باشد مورد پذیرش است(البته شیعه در رجال معانی مختلفی دارد).

    شعبی نیز شخص موثقی در میان رجال است که شخصی مشهور و کثیر الروایه ای می باشد. ابن حجر در مورد او می گویدعامر بن شراحيل الشعبي بفتح المعجمة أبو عمرو ثقة مشهور فقيه فاضل من الثالثة قال مكحول ما رأيت أفقه منه مات بعد المائة وله نحو من ثمانين».

    البته ابونعیم می گوید این روایت غریب است . غریب روایتی است که از یک راوی واحد نقل شده است که البته وقتی راویان موثق باشند غریب بودن خدشه ای به روایت وارد نمی سازد مخصوصا در روایات مناقب.بنابراین روایت از نظر سندی مورد پذیرش است.

    منتهی روایت زیاده ای هم دارد که معلوم نیست در اصل حدیث بوده باشد بلکه به نظر می رسد از ادراجات دشمنان شیعه بوده باشد و آن این است که:
    « وسيأتي قوم لهم نبز يقال لهم الرافضة فاذا لقيتموهم فاقتلوهم فانهم مشركون»به زودی قومی می آیند که دچار انحراف عقیده اند که به آنها رافضه می گویند هر کجا آنها را یافتید آنان را بکشید زیرا آنهامشرکند؟!

    با این زیاده تکلیف ما مشخص می شود یعنی شیعیان اهل بیت در منظر آنان همگی رافضی و مشرک اند و واجب القتل اند و ظاهرا آن کس که شیعه امام علی علیه اسلام است آقایان اهل سنت هستند؟!وآنان هستند که اهل بهشت می باشند؟!

    البته بحث کفر منکرین خلافت شیخین در کتب فقهی عامه آمده که اگر تمایل داشتید آنها را بیان می کنیم.

    روایت سوم در تمام کتب اهل سنت موجود است. منتهی آنان برای خود مصادیقی غیر از اهل بیت علیهم السلام را بیان میدارند هر چند فهم و توضیح این حدیث از معضلات اهل سنت است زیرا با هیچ کدام از احتمالات آنان سازگاری ندارد والبته برخی اذعان نموده اند آخرین این خلفا امام مهدی علیه اسلام است.

    اگر این حدیث را بخاری و مسلم نیاورده بودند مطمئن باشید که سرنوشت این روایت نیز همانند سرنوشت دیگر روایات مناقب در مورد اهل بیت علیهم السلام می گردید.
    بررسی روایت دوم و پاسخ به سوالات دیگرتان در پست بعدی خواهد آمد.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۵/۰۸ در ساعت ۰۲:۱۴
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود