جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐





    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐

    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐

    مقدمه

    آنچه در پيش رو داريد، منتخبي از آيات قرآن كريم است كه
    جهت زدودن برخي ابهامات موجود پيرامون ولايت حضرت اميرمومنان علي عليه السلام و فضائل ساير اهل بيت عليهم السلام جمع آوري شده است.
    در اين نوشتار سعي كرده ايم با توضيحي كوتاه و ضروري و نيز ذكر برخي منابع شيعه و اهل سنت،‌
    به ديدگاه برخي از آنان در زمينه آيات ذكر شده اشاره اي نيز داشته باشيم :


    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐








  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0






    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐


    اصل امامت

    بخش اول

    مسئله «امامت» در مكتب تشيع، يكي از اصول دين به شمار مي رود و وجود آن را جهت حفظ و نظارت بر اجراي قانون الهي لازم مي شمارد.
    علم وسيع و گسترده، عصمت و مصونيت از گناه و خطا، از شرائط ويژه امام عليه السلام است و مسلماً شناسائي چنين فردي جز از راه وحي ممكن نيست؛ لذا شيعه معتقد است كه «امامت» يك منصب الهي است و نصب آن بايستي از طرف خداوند متعال صورت پذيرد و لذا براي شيعيان مسئله امامت به عنوان يك اصل بنيادين ديني (و نه فرعي) به شمار مي رود.
    از نقاط مهم اختلاف بين شيعه و اهل سنت نيز همين مسئله است؛ چرا كه شيعه معتقد است منصب امامت، ازطرف خداوند به افراد ذي صلاح داده مي شود
    به طوري كه امير مومنان عليه السلام و يازده فرزندش يكي پس از ديگري، جانشين پيامبر صلي الله عليه و آله هستند. ولي به اعتقاد اهل سنت، تعيين امام به مردم واگذار شده و از طريق «همه پرسي» صورت مي گيرد.
    امامت معصومان عليهم السلام به طور مكرر و متعدد از سوي حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله بيان شده است.
    در خصوص امامت حضرت امير علي السلام مي توان به جريان مشهور غدير خم اشاره نمود كه از طرف خداوند و با نزول آيه شريفه
    يا ايُّهَا الرّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ.( سوره مائده / 67)
    صورت گرفت. تفاسير متعددي از شيعه و سني در ذيل همين آيه، به حديث غدير خم و جمله رسول الله صلي الله عليه و آله كه فرمودند:
    «من كنت مولا فهذا وليه» اشاره مي كند . در همين جريان غدير است كه شخص عمر بن خطاب ضمن بيعت با اميرمومنان عليه السلام براي تهنيت گفت:
    «بخ بخ لك يا علي، اصبحت مولاي و مولي كل مؤمن و مؤمنه».
    (ر.ك: عبقات الانوار؛ الغدير.)
    و نيز روايتي كه بعد از نزول آيه شريفه (يا ايُّهَا الّذينَ آمَنوا اطيعُوا الله واطيعُوا الرَّسوُلَ وَ اُولِي الْامرِ مِنْكمْ وارد شده كه جابربن عبدالله انصاري از رسول خدا صلي الله عليه و آله درخصوص تفسير«اولي الامر» سؤال مي كند و پيامبر صلي الله عليه و آله با نام بردن علي عليه السلام و يازده فرزندش، به امامت ساير ائمه نيز اشاره مي كنند .
    (غايه المرام، ج10، ص267؛ ينابيع الموده، ص494؛ اثبات الهداه، ج3، ص123.)
    يا خطابي كه بارها به علي عليه السلام فرموده بودند كه«انت ولي كل مومن بعدي» و يا روايتي كه فرمودند:«من كنت مولاه فان مولاه علي عليه السلام» .
    در خصوص امر ولايت، شخص ابوبكر و عمر از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله سؤال كردند كه حضرت به اميرمومنان عليه السلام و پسران ايشان و نه فرزند امام حسين عليه السلام اشاره كرده و مي فرمايد
    «هذا علي مع القرآن و القرآن مع علي، لا يفترقان حتي يردا علي الحوض».
    (غايه المرام، ج4، باب 58؛ ينابيع الموده، ص285.)


    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐







  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐


    اصل امامت

    بخش دوم

    در اين رابطه مي توان به رواياتي كه در خصوص اهل بيت عليهم السلام از سوي حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله وارد شده است و حضرت علي عليه السلام را نيز شامل مي شود، اشاره كرد. حضرت در مواردي فرمودند:
    « الا ان مثل اهل بيتي فيكم مثل سفينه نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق».
    و يا روايت معروف «باب حطه» كه اهل بيت را به باب حطه در بني اسرائيل تشبيه كرده و فرمودند:«هر كس داخل آن شد، آمرزيده شد».
    پيامبر صلي الله عليه و آله در موارد جانشيني اميرمومنان عليه السلام را اشاره فرموده بودند. در روز غدير، زماني در روز عرفه در حجه الوداع، بار ديگر در منبر خود در مدينه و روايات بسيار ديگري كه مجال اشاره به آنها در اين مقال نيست.
    آنچه در اين نوشتار عرضه مي شود، پاسخ اين سوال است كه:
    اگر اميرمؤمنان علي عليه السلام به عنوان امام معصوم و جانشين بلافصل حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله مطرح است، چرا در آيات قرآن به آن اشاره اي نشده است؟!
    البته كساني كه آشنايي سطحي با اصول و عقايد ديني اسلام داشته باشند، متوجه سستي اين شبهه خواهند شد و لكن براي پاسخ به اين سوال، به آياتي اشاره مي كنيم كه از سوي علماي اهل سنت نيز مورد تأييد واقع شده و در منابع معتبر آنها آورده شده است و در تفاسير خود با استناد به روايات از رسول اكرم صلي الله عليه و آله در مورد امامت و ولايت امير مؤمنان علي عليه السلام، در واقع به امامت بلافصل علي عليه السلام اشاره مي كند:


    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐







  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐


    علي عليه السلام درآيات

    از مجموع آيات قرآن، آيات مختص به حضرت اميرمؤمنان عليه السلام را مي توان به دو دسته تقسيم كرد؛ آيات امامت خاصه و آيات فضائل.
    از جمله آيات قرآن در زمينه امامت خاصه مي توان به اين پنج مورد اشاره كرد:
    آيه تبليع (مائده/67)
    آيه ولايت (مائده/55)،
    آيه اولي الامر (نسا/59)،
    آيه صادقين(توبه/119)،
    و آيه قربي(شوري/23).
    بخش ديگر از آيات به فضائل حضرت اشاره مي كند و در نتيجه او را برترين امت محمد صلي الله عليه و آله و والاترين شخصيت بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله معرفي مي كند و بنابراين كسي شايسته تر از او براي رهبري امت بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله نيست.
    از آيات فضائل مي توان به آيات ذيل اشاره نمود:
    آيه مباهله (آل عمران/61)، آيه خير البريه(بينه/7و8)، آيه ليله المبيت(بقره/207)، آيه حكمت(بقره/269)، آيات سوره هل اتي ....(الانسان، آيات اول تا آخر)، آيات آغاز سوره برائت (توبه)، آيه سقايه الحاج(توبه/19)، آيه صالح المومنين(تحريم/4)، آيه وزارت(طه/29تا 32)، آيات سوره احزاب (آيه33و25)، آيه بينه و شاهد(هود/17)،آيه صديقون(حديد/19)، آيه نور(حديد/27)،‌آيه انذار(شعرا/214و215)، آيه مرج البحرين(الرحمن/19 تا 21)، آيه نجوي (مجادله/12 و 13)، آيه سابقون (واقعه/10 تا 14)، آيه اذن واعيه(حاقه/12)، آيه مودت(مريم/96)، آيه منافقون(محمد/30)، آيه ايذاء(احزاب/57)، آيه انفاق(بقره/274)، آيه محبت(مائده/54) و آيه مسئولون(صافات/24) و ....

    حضرت امام خميني (ره) در كتاب شريف «كشف الاسرار» به نقل از «غايه المرام» مي آورند كه تا
    140 آيه در خصوص حضرت علي عليه السلام و امامت ايشان نازل شده است.
    ايشان آياتي را كه مورد اتفاق علماي شيعه و اهل سنت است، به طور تفصيل ذكر كرده و بيش از ده مورد آن را مورد بررسي قرار مي دهند.
    كتاب پيام قرآن(ج9) نيز حدود 30 آيه در همين خصوص مورد بررسي قرار گرفته است.
    علامه اميني (ره) نيز در كتاب شريف الغدير به برخي از آيات اشاره مي كند. به هر حال، ما در اينجا از ميان مجموع آيات ذكر شده، به پنج آيه امامت خاصه و نيز چند آيه در خصوص فضائل اميرمومنان عليه السلام اشاره مي كنيم.
    اميد است علاقمندان جهت تحقيق و تفصيل بيشتر در رابطه با اين موضوع به كتب معتبر عقايد و تفاسير شيعه و سني مراجعه كنند.


    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐










  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0






    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐


    آيه تبليغ

    (يا ايُّهَا الرّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ (مائده/67).

    «اي پيامبر! آنچه از خدا بر تو نازل شده، به خلق برسان كه اگر نرساني،
    تبليغ رسالت و ادا وظيفه نكرده اي و خدا تو را از آزار مردم نگاه خواهد داشت».

    اين آيه از آيات صريحي است كه به اتفاق مفسران در خصوص امر ولايت علي عليه السلام و در روز غدير نازل شده است.
    شان نزول آيه را چنين مي آورند كه پيامبر صلي الله عليه و آله از اينكه اسمي از امامت علي عليه السلام ببرند و شخص خاصي را براي منصب الهي امامت تعيين كنند، بيم داشتند تا مبادا با اعلام اين مطلب، اختلافات بين مسلمانان تشديد يابد و كار اسلام حتي ختم شود.
    در ذيل همين آيه، تفاسير متعددي به نگراني پيامبر صلي الله عليه و آله در امر ولايت اشاره كرده و نزول اين آيه را در شأن حضرت علي عليه السلام مي دانند.
    سليمان قندوزي در ينابيع الموده، فخر رازي در تفسير خود و آلوسي در روح المعاني به اين مطب اشاره كرده اند.
    (ينابيع الموده، ص120؛ تفسير فخر رازي، ج3، ص636؛ تفسير روح المعاني، ج6، ص172.)
    با نزول اين آيه، تبليغ امامت به پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله واجب شد و خداوند نيز وعده داد تا ايشان را از توطئه منافقان حفظ كند.



    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐








  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐


    آيه اكمال دين

    اَلْيوْم اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيكُمْ نِعْمَتي و رَضيتُ لَكُمْ الاِسْلامَ دينا. (مائده/3)

    «امروز دين شما را به حد كمال رسانيدم و بر شما نعمت را تمام كردم و بهترين آيين را كه اسلام است، برايتان برگزيدم».

    در اكثر تفاسير و برخي از منابع اهل سنت مانند ينابيع الموده و تفسير فرخ رازي اشاره شده كه بعد از اداي رسالت و جريان غدير، اين آيه نازل شده است.

    بعضي نيز معتقدند اين آيه آخرين آيه اي است كه بر پيامبر نازل شده است.



    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐







  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐

    آيه ولايت

    اِنَّما وَلِيَّكُمُ اللهُ وَ رَسولَهُ وَ الَّذينَ آمَنوا الَّذينَ يُقيمونَ الصّلاهَ وَ يُوْتوُنَ الزّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ (مائده/ 55).

    «همانا ياور شما تنها خدا و رسول و آن مؤمناني هستند كه نماز به پا داشته و به فقيران در حال ركوع زكات مي دهند».

    همه مفسران اتفاق نظر دارند كه اين آيه در مورد حضرت علي عليه السلام و در آن هنگامي نازل شده كه آن حضرت در حال ركوع صدقه دادند.
    از جمله كساني كه اين آيه را در شأن حضرت علي عليه السلام دانسته اند، مي توان بهشيخ سليمان قندوزي، زمخشري، طبري، فخر رازي، ابن ابي الحديد، و... اشاره نمود.
    حضرت امام خميني (ره) مي فرمايد:
    «بيست و چهار حديث از اهل سنت نقل شده است كه در اين آيه، علي بن ابي طالب عليه السلام منظور است».
    در روايات متعددي در مورد اين آيه، به روي مسئله «ولي» تأكيد شده است
    و امام علي عليه السلام به عنوان ولي مسلمانان بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله معرفي گرديده است.




    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐






  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐


    آيه اولی الامر

    يا ايُّهَا الّذينَ آمَنوا اطيعُوا الله واطيعُوا الرَّسوُلَ وَ اُولِي الْامرِ مِنْكمْ . (نساء/59)

    «اي اهل ايمان! فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) را اطاعت كنيد».

    حاكم حسكاني، مفسر معروف در كتاب خود ذيل اين آيه، پنج حديث نقل كرده كه در همه آنها منظور از اولي الامر، حضرت علي عليه السلام دانسته شده است.
    به اتفاق مفسران منظور از اولي الامر، اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله است. در همين خصوص، روايتي را نيز اشاره كرديم.


    ▌▬◄ حضرت علي عليه السلام در آئينه قرآن ►▬▐







اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود