جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐








    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐هــوالمعبـــود ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐


    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐

    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐



    درباره نسبت طاعات و عبادات و ارتباط آنها با آموزه‏هاى عرفانى بايد گفت كه نه ‏تنها روزه بلكه همه عبادات براساس سير و سلوك عرفانى تشريع شده و اگر اين سير و سلوك در عبادات نباشد آن عبادت حيثيّت رساندن شخص عابد را به ساحات غيبى وجودش ندارد و صرف عمل ظاهرى است كه شايد انجام آن فايده چندانى نداشته باشد.
    امّا آن كه چرا در عبادات حيثيّت ايصال به غيب است،به مطلب ديگرى برمى‏ گردد كه بزرگان عارفان از آن به "خَلْع و لُبس تكوينى" تعبير مى‏ كنند. بدين‏ معنا كه موجودات در هر لحظه لباس‏هاى خلقيّت را از تن به در مى‏ آورند و در همان دم به لباس‏هاى ديگر متلبّس مى ‏شوند. به زبان شيخ محمود شبسترى در گلشن راز:[1]




    جهان كل است و در هر طرفة العين
    عــدم گـردد و لايبقـى زمانيــــن

    دگــر بــاره شــود پيــدا جهــانى
    به هــر لحظـه زميــن و آسمــانى

    به هر لحظه جوان اين‏ كهنه پير است
    به هر دم انـدر او حشـر و نشير است

    در او چيـزى دو سـاعـت مــى‏ نپايـد
    در آن سـاعـت كه مـى‏ ميـرد بـزايـد


    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐



    از اين خلع و لبس تكوينى، كه بنيان تشريع عبادات و مناسك است، در مراتب گوناگون، تعبيرهاى مختلف آورده‏ اند، چنان‏كه از اين حقيقت در جايى به توبه و انابه تعبير كرده اند. بدين‏ معنا كه توبه با حقيقت خلع ارتباط پيدا مى‏ كند و انابه با حقيقت لبس.

    يا به‏ صورت استعاذه و بِسْمله تعبير كرده ‏اند، بدين‏ معنا كه در آغاز نماز از دست شيطان به خدا پناه مى ‏بريم و سپس با گفتن بسم‏ اللّه‏ به ساحت الهى پناهنده مى ‏شويم. استعاذه با خلع و بسم‏ اللّه‏ با لبس ارتباط دارد.

    از اين مسأله به زكات تكوينى و صلات تكوينى تعبير مى‏ كنند؛ يعنى هر عبادتى اگر مظهر خلع است، زكات تكوينى است و اگر مظهر لبس است صلات تكوينى است. از ميان همه عبادات روزه به زكات تكوينى نزديكتر و نماز و حجّ به صلات تكوينى نزديكتر است.

    اهمّيّت روزه آن اندازه است كه در حديث قدسى معروفى آمده: كه هر نكويى كه آدمى انجام مى‏ دهد، ده‏ها برابر آن جزا داده مى ‏شود و اين جزا بيش از هفتصد برابر اصل عبادت ارتقاء پيدا نمى ‏كند. مگر روزه كه روزه از من است و حدّى براى آن نيست و من به آن جزا مى‏ دهم.[2] برخى هم انتهاى اين روايت را چنين قرائت كرده‏ اند كه: «الصّومُ لى و اَنا اُجْزى به» روزه از آن من است و من خود جزاى آن هستم.


    ادامه دارد ...

    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐



    بدين‏ معنا كه هر عبادتى جزايى دارد امّا جزاى روزه خودِ من هستم.اين نوع عبادات مظهر قلع و قمع هواهاى نفسانى و شهوات جسمانى و قطع تعلّقات دنيوى هستند و درواقع آفت‏هاى مراتب گوناگون خلقيّت را مى ‏زدايند.

    به‏زبان ساده‏ تر عباداتى هستند كه به توسّط آنها شخص به اين عالم پشت مى ‏كند، درحالى كه در عباداتى كه مظهر صلات تكوينى هستند به حقيقت روى مى ‏آورد. چنانچه حجّ اصلاً به معناى قصد و آهنگ و روى آوردن است. اين معنا را اگر بخواهيم از زبان مولانا بشنويم، اين چنين است:



    تا نگريد ابر كى خندد چمن
    تا نگريد طفل كى نوشد لبن[3]


    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐


    در ادامه می فرماید :

    چشم‏گريان بايدت چون طفل خـرد
    كم خور آن نان را كه نان آب تو برد

    تن ‏چوبا برگ ‏است روز و شب ‏از آن
    شاخ جان در برگ ‏ريز است و خـزان

    برگ تن بى ‏برگى جـان اســت زود
    ايـن ببــايـد كاستـن، آن را فـزود

    أَقْرِضُوا اللّه‏ قـرض ده زين برگ تن
    تا برويد در عوض در دل چمــــن

    قرض ده كم كن از اين لقمه تنـت
    تـا نمـايـد وَجْـهِ لاعـَيْـنٌ رَأَت[4]

    يا در جايى ديگر مى‏ گويد:

    لب فرو بند از طعـام و از شـراب
    سوى خــوان آسمانى كن شتاب[5]

    بـاش در روزه شكيبــا و مصـر
    دم بــه دم قـوت خــدا را منتـظر

    كـان خـداى خــوب كار بردبار
    هـديه ‏هـا را مى ‏دهد در انتـظار[6]

    اى پـــدر الانتـــظار الانتـــظار
    از بـراى خـوان بــــالا مــردوار[7]

    ور نكـــردى زنــدگــانىِّ منــير
    يك دو دم مانده است مردانه بمير[8]



    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐

    نكته ديگر اينكه دو اصل مهم عرفانى فناء فى اللّه‏ و بقاء باللّه
    ‏ باز از اصل زكات تكوينى و صلات تكوينى پيروى مى ‏كند.
    موجودات به‏واسطه زكات تكوينى لباس‏هاى مراتب خلقيّت را از تن خارج مى‏ كنند
    و به امداد انفاس رحمانى به لباس‏هاى جديد ملبّس مى ‏شوند.

    عالى ‏ترين تحقّق زكات تكوينى در مقام فنا است
    و همچنين عالى ‏ترين مرتبه تحقّق صلات تكوينى در مقام بقاء است

    . بنابراين مى ‏توان گفت كه روزه راه فنا و به تبع آن راه بقاء را هموار مى‏كند.
    اين زكات و صلات تكوينى درواقع پايه ‏هاى برپا شدن سراپرده عالم است
    و هر چيزى در اين جهان براساس اصل خلع تكوينى نيست مى ‏شود
    و به امداد نفس رحمانىِ حق، هست مى ‏گردد.
    اگر بخواهيم اين معنا را از زبان شيخ محمود شبسترى در گلشن راز مطرح كنيم،
    مى‏توان به اين ابيات متوسّل شد:


    به هر جزوى ز كل كان نيست گردد
    كل انـدر دم زامـكان نيســت گردد

    جهان كل است و در هر طرفة العين
    عـدم گـردد و لايبـقـى زمـــانيـن[9]



    ▌ღ▬◄این دهان بستی دهانی بازشد... (لطائف عرفانی ماه مبارک رمضان►▬ღ▐


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود