جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بعد زمانی قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بعد زمانی قرآن




    با سلام و آرزوی درک بهتر ماه مبارک رمضان برای خودم و همه دوستان
    همانطور که همه می دانیم قرآن دارای بعد ظاهری و باطنی است وبرنامه کامل جهت زندگی .
    سوالم به طور کلی در مورد بعد زمانی قرآن است .
    آیا زمانی که همه انسانها یا به عبارت بهتر بیشتر انسانها به تمام معارف و رمز و رازهای قرآن پی بردند دیگر ماموریت این کتاب آسمانی به پایان می رسد با نه ؟
    و سوال دیگر اینکه آیا انسانها (به طور کلی ) می توانند به طور کامل به بطن قرآن دست پیدا کنند ؟
    در صورت مثبت بودن جواب آیا زمانی می رسد که انسانها به حدی از شعور و آگاهی برسند که قرآن را به صورت کامل درک کنند و بتوانند بی نیاز از آن شوند ؟
    با تشکر از پاسخ شما


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۵:۵۴

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام و آرزوي قبولي طاعات
    نقل قول نوشته اصلی توسط ssta
    r1;561788
    همانطور که همه می دانیم قرآن دارای بعد ظاهری و باطنی است وبرنامه کامل جهت زندگی .
    سوالم به طور کلی در مورد بعد زمانی قرآن است .
    آیا زمانی که همه انسانها یا به عبارت بهتر بیشتر انسانها به تمام معارف و رمز و رازهای قرآن پی بردند دیگر ماموریت این کتاب آسمانی به پایان می رسد با نه ؟
    حضرت امام رضا (ع) مي فرمايند: «قرآن ریسمان محکم الهی است؛ قرآن راه برتری است که انسانها را به سوی بهشت راهنمایی می کند و از آتش دوزخ می رهاند، گذشت زمان آن را فرسوده نمی کند و گفتار آدمیان آن را تباه نمی سازد. زیرا اختصاص به زمان خاصی ندارد و دلیل روشنی برای همه انسانهاست. از پیش رو و پشت سر، خط بطلان بر آن کشیده نمی شود. کتابی است که از سوی خداوند حکیم فرود آمده است» (1)
    با توجه به کلام امام رضا (ع)، قرآن کتاب زنده ای است که متعلق به زمان خاصی نبوده، بلکه برای همه انسانها و همه اعصار کلام حقی است که باطل نمی گردد. از آنجا که قرآن برای زمان خاصی نیست، دلیلی بر ماندگاری و جاویدان بودن این کتاب مقدس است.
    امام رضا (ع) از پدرشان موسی بن جعفر (ع) نقل می فرمایند: مردی از امام جعفر صادق (ع) پرسید: چگونه است که هر چه قرآن بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد، بر تازگی آن افزوده می شود؟ حضرت پاسخ دادند: «زیرا خداوند قرآن را برای زمان خاصی و مردم به خصوصی نازل نفرموده است، بنابراین قرآن در هر زمان جدید، و تا روز قیامت برای هر قوم و گروهی از مردم، تازه است. »(2)


    (1)- مسند الرضا (ع)،باب فضل القرآن، ص 309
    (2)- مسند الامام الرضا (ع)، ج1، کتاب التفسیر ص 309

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکرها 4


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    دليل ديگر بر جاودانگي قرآن كريم اين است كه بشر بتواند به حدي برسد كه تمامي وجوه اعجاز قرآن را كشف نموده و بتواند مانند قرآن را بياورد اما اين مساله به دليل نسبي بودن هميشگي دانش بشري ممكن نيست زيرا از طرفي نقص نسبي ، ذاتي ، دانش بشر است و از طرف ديگر قرآن كريم تنها ظهر ندارد بلكه بطون بسيار زيادي دارد كه بشر معمولي از درك و وجود آن ، نا آگاه است .
    لذا در قرآن كريم سرانجام تحدي براي بشر ، با حرف نفي ابد بيان شده است :" ...فان لم تفعلو و لن تفعلوا ..." (1)
    حرف " لن " براي نفي ابد بكار مي رود و معناي آيه اين است كه "هرگز" نخواهيد توانست مانند قرآن را بياوريد .


    (1)- بقره/24

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    همچنين دقت در حديث شريف و متواتر ثقلين نشان مي دهد كه قرآن كريم همواره و تا پايان دنيا هدايتگر بشر خواهد بود :
    اني تارك فيكم الثقلين ، كتاب الله و عترتي اهل بيتي ، ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابدا و انهما لن يفترقا حتي يردا عليالحوض
    نبي مكرم (ص) تمامي مسلمانان جهان را در تمامي اعصار به تمسك به قرآن و اهلبيت‌(ع) دعوت مي كنند و بيان مي فرمايند كه با تمسك به اين دو امانت ، هرگز گمراه نخواهيد شد ؛ قاعدة قرآن بايد جنبه هدايتگري براي هميشه تاريخ را داشته باشد تا بتواند از گمراهي بشردر هرسطحي كه پيشرفت كرده باشد ، جلوگيري كند .
    ادامه ...

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۹:۱۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط sstar1 نمایش پست
    اینکه آیا انسانها (به طور کلی ) می توانند به طور کامل به بطن قرآن دست پیدا کنند ؟
    مرحله بالاتر از تفسير، دانش تأويل قرآن و راه يابي به بطون قرآن است. تأويل به معناي «بازگردانيدن شيئي يا کلامي» به مقصود و مراد از آن است. اگرچه از نظر لغوي و برخي اصطلاحات مي توان گفت تفسير اعم از تأويل است و بطون قرآن شامل تفسيرها و تأويل هاي متعدد مي شود. اما با توجه به موارد استعمال تأويل در قرآن، مي توان به اين نتيجه رسيد که منظور از بطون، تنها تأويل قرآن است و علم تأويل صحيح فقط از جانب پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) سزاوار است.
    لذا علم تاويل و دستيابي به بطون قرآن در توان هر كسي نيست و راه دستيابي به آن ، معصومين (ع) هستند . معصومين (ع) هم بطون را بر طبق ظرفيت و مراتب علم و ايمان هر كسي در اختيار وي قرار مي دهند .
    به نمونه هايي از اين مساله توجه بفرماييد .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    عبدالله بن سنان از ذريح محاربي نقل کرده است که گويد: به امام صادق(ع) گفتم: خداوند در کتاب خود به من فرماني داده است، دوست دارم آن را بدانم. فرمود: آن چيست؟ گفتم: سخن خداوند عزوجل «ثم ليقضوا تفثهم و ليوفوا نذورهم» (حج، آيه 29) ؛ فرمود: کوتاه کردن موي شارب و چيدن ناخن ها و مانند آن. گفتم: فدايت شوم! ذريح محاربي از قول شما براي من نقل کرد که شما به او فرموده ايد: «ثم ليقضوا تفثهم» ديدار با امام و «وليوفوا نذورهم» آن مناسک است؟ حضرت فرمود: ذريح راست گفته است و تو نيز راست مي گويي. همانا براي قرآن ظاهري و باطني است و چه کسي تحمل مي کند آنچه را که ذريح تحمل مي کند؟(1)

    (1)- بحارالانوار، ج 89، ص 83

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نمونه اي ديگر :
    از داود جصاص نقل شده که گفت: از امام صادق(ع) شنيدم که مي فرمود: «و علامات و بالنجم هم يهتدون» (1) ؛ نجم رسول خدا(ص) است و علامات ائمه(ع) اند (2).پيداست که حضرت معناي باطني آيه را بيان فرموده اند؛ يعني پيامبر ستاره اي است که مردم را در ميان ظلمت و گمراهي ها به صراط الهي راهنمايي مي کند؛ زيرا ظاهر آيه درباره ستاره اي است که در بيابان ها و درياها راهنماي مردم در جهت يابي است و همين معنا در روايت ديگري بيان شده است. امام صادق(ع) از پدرش و او از پدرانش از علي(ع) نقل کرده است که پيامبر(ص) فرمودند: «و بالنجم هم يهتدون» ستاره جدي است؛ زيرا آن ستاره اي است که غروب نمي کند، بناي قبله بر آن است و به وسيله آن، اهل خشکي و دريا راهنمايي مي شوند (3).

    (1)- نحل / 16
    (2)- بحارالانوار، ج 16، ص 88
    (3)- همان، ج 84، ص 66

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکرها 2


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:آیا زمانی که همه انسانها یا به عبارت بهتر بیشتر انسانها به تمام معارف و رمز و رازهای قرآن پی بردند دیگر ماموریت این کتاب آسمانی به پایان می رسد با نه ؟
    و سوال دیگر اینکه آیا انسانها (به طور کلی ) می توانند به طور کامل به بطن قرآن دست پیدا کنند ؟
    پاسخ:امام رضا (ع) از پدرشان موسی بن جعفر(ع) نقل می فرمایند: مردی از امام جعفر صادق (ع) پرسید: چگونه است که هر چه قرآن بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد، بر تازگی آن افزوده می شود؟ حضرت پاسخ دادند: «زیرا خداوند قرآن را برای زمان خاصی و مردم به خصوصی نازل نفرموده است، بنابراین قرآن در هر زمان جدید، و تا روز قیامت برای هر قوم و گروهی از مردم، تازه است. »(1)

    دليل ديگر بر جاودانگي قرآن كريم اين است كه بشر بتواند به حدي برسد كه تمامي وجوه اعجاز قرآن را كشف نموده و بتواند مانند قرآن را بياورد اما اين مساله به دليل نسبي بودن هميشگي دانش بشري ممكن نيست زيرا از طرفي نقص نسبي ، ذاتيِ دانش بشر است و از طرف ديگر قرآن كريم تنها ظهر ندارد بلكه بطون بسيار زيادي دارد كه بشر معمولي از درك و وجود آن ، نا آگاه است .
    لذا در قرآن كريم سرانجام تحدي براي بشر ، با حرف نفي ابد بيان شده است :" ...فان لم تفعلو و لن تفعلوا ..." (2)
    حرف " لن" براي نفي ابد بكار مي رود و معناي آيه اين است كه "هرگز" نخواهيد توانست مانند قرآن را بياوريد
    همچنين دقت در حديث شريف و متواتر ثقلين نشان مي دهد كه قرآن كريم همواره و تا پايان دنيا هدايتگر بشر خواهد بود :
    اني تارك فيكم الثقلين ، كتاب الله و عترتي اهل بيتي ، ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابدا و انهما لن يفترقا حتي يردا عليالحوض
    نبي مكرم (ص) تمامي مسلمانان جهان را در تمامي اعصار به تمسك به قرآن و اهلبيت‌(ع) دعوت مي كنند و بيان مي فرمايند كه با تمسك به اين دو امانت ، هرگز گمراه نخواهيد شد ؛ قاعدة قرآن بايد جنبه هدايتگري براي هميشه تاريخ را داشته باشد تا بتواند از گمراهي بشردر هرسطحي كه پيشرفت كرده باشد ، جلوگيري كند .
    دسترسی به بطن قران
    مرحله بالاتر از تفسير، دانش تأويل قرآن و راه يابي به بطون قرآن است. تأويل به معناي «بازگردانيدن شيئي يا کلامي» به مقصود و مراد از آن است. اگرچه از نظر لغوي و برخي اصطلاحات مي توان گفت تفسير اعم از تأويل است و بطون قرآن شامل تفسيرها و تأويل هاي متعدد مي شود. اما با توجه به موارد استعمال تأويل در قرآن، مي توان به اين نتيجه رسيد که منظور از بطون، تنها تأويل قرآن است و علم تأويل صحيح فقط از جانب پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) سزاوار است.
    لذا علم تاويل و دستيابي به بطون قرآن در توان هر كسي نيست و راه دستيابي به آن ، معصومين (ع) هستند . معصومين (ع) هم بطون را بر طبق ظرفيت و مراتب علم و ايمان هر كسي در اختيار وي قرار مي دهند .

    (1)-
    مسند الامام الرضا (ع)، ج1، کتاب التفسیر، ص 309
    (2)- بقره/24

    کلید واژه ها: اعجازقرآن،بعد زمانی اعجاز در قرآن،نسبی بودن دانش بشر،بطون قرآن ،تاویل آیات


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۴۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود