جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در ایه دوم سوره بقره از ضمیر ذالک به معنی ان برای قران استفاده شده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش چرا در ایه دوم سوره بقره از ضمیر ذالک به معنی ان برای قران استفاده شده؟




    چرا در ایه دوم سوره بقره از ضمیر ذالک به معنی ان برای قران استفاده شده؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ در ساعت ۰۶:۳۶

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا در آیه دوم سوره بقره از ضمیر ذلک به معنی آن برای قرآن استفاده شده است؟


    پاسخ:
    اشاره به برخی از اقوال:
    1. گاهى از اسم اشاره بعيد (دور) براى بيان عظمت چيز يا شخصى استفاده مى‏شود، يعنى آن قدر مقام آن بالا است كه گويى در نقطه دور دستى در اوج آسمان ها، قرار گرفته است، در تعبيرات فارسى نيز نظير آن را داريم، و اين تعبیر، تنها براى بيان عظمت و بلندى مقام است.
    در بعضى ديگر از آيات قرآن تعبير به "تلك" شده كه آن هم اشاره بعيد است، مانند: «تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ».(1). (2)
    2. اشاره به دور نیست بلکه "ذا" اشاره است و "کاف"، کاف تعظیم است.(3)
    3. گویا قبلا به پیامبر(صلی الله علیه و آله) وعده کتابی داده شده، و در این جا می فرماید این همان کتابی ـ کتاب موعودی ـ است که قبلا وعده داده بودیم.(4)
    4. معناى "ذلك" اين است كه اين همان كتابى است كه ما در كتاب هاى آسمانى قبلى توسط پیامبران الهی، نزولش را وعده داده بوديم.(5)
    5. این همان کتاب کاملی است که اهلیّت دارد کتاب نامیده شود، گویا کتاب های قبلی کامل نبوده اند.(6)
    6. قرآن از لحاظ عظمت و قداست آن چنان والاست كه گويا دور از دسترس است و اين دورى، دورى معنوى است و دورى ظاهرى و فيزيكى نيست. و مى ‏توانيم بگوييم كه مراد از كتاب در اين جا آن حقيقت بسيطى است كه به بيت المعمور يا بيت العزة و يا قلب پيامبر(ص) يكجا نازل شده، و «ذلك الكتاب» اشاره به آن حقيقت است.(7)
    نکته:
    روشن است که اکثر این اقوال با یکدیگر قابل جمع هستند و منافاتی با هم ندارند.


    ________

    1. لقمان، 2.
    2. تفسير نمونه، ج ‏1، ص 66.
    3. تفسير الكاشف، ج ‏1، ص 38.
    4. تفسير نمونه، ج ‏1، ص 65.
    5. تفسير الصافی، ج‏1، ص 91.
    6. تفسير جوامع الجامع، ج ‏1، ص 12.
    7. كوثر، ج ‏1، ص 42.



    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۰۸/۲۵ در ساعت ۲۳:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود