جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا " ذکر علی عبادت است" شرک محسوب نمیشود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا " ذکر علی عبادت است" شرک محسوب نمیشود ؟




    سلام
    احتمالا شما این جمله را شنیدید که ذکر علی ع عبادت است .
    میدانیم ذکر یعنی یاد اوری که با ان میتوان با کسی و چیزی انس گرفت مثلا اگر کسی ذکر خدا بگوید این ذکر مداوم باعث میشود با خدا انس بیشتری بگیرد و یا اگر کسی ذکر دنیا و یا پول و شهوت را بیشتر بگوید به ترتیب دنیا پرست ،پول پرست و شهوت پرست میشود .
    پرستش کسی و هر چیزی غیر از خدا اگر از روی اگاهی باشد شرک جلی محسوب میشود و اگر از روی ذکر و نا اگاهی باشد شرک خفی .
    خوب حالا میرسیم به جمله ذکر علی ع عبادت است .ایا همچین ذکری شرک خفی محسوب نمیشود ؟؟؟چگونه است که این جمله باب سخن افراد شده و کسی در خصوص شرک بودن ان حرفی نمیزند ؟؟؟
    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۴ در ساعت ۰۱:۴۲
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام
    احتمالا شما این جمله را شنیدید که ذکر علی ع عبادت است .
    میدانیم ذکر یعنی یاد اوری که با ان میتوان با کسی و چیزی انس گرفت مثلا اگر کسی ذکر خدا بگوید این ذکر مداوم باعث میشود با خدا انس بیشتری بگیرد و یا اگر کسی ذکر دنیا و یا پول و شهوت را بیشتر بگوید به ترتیب دنیا پرست ،پول پرست و شهوت پرست میشود .
    پرستش کسی و هر چیزی غیر از خدا اگر از روی اگاهی باشد شرک جلی محسوب میشود و اگر از روی ذکر و نا اگاهی باشد شرک خفی .
    خوب حالا میرسیم به جمله ذکر علی ع عبادت است .ایا همچین ذکری شرک خفی محسوب نمیشود ؟؟؟چگونه است که این جمله باب سخن افراد شده و کسی در خصوص شرک بودن ان حرفی نمیزند ؟؟؟
    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    با سلام خدمت شما

    1. در روایات زیادی به فضایل امام علی علیه السلام اشاره شده است. از جمله این روایات ، روایتی است که شما به آن اشاره کرده اید:

    سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
    ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرِي عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عِبَادَةٌ الْخَبَرَ (مستدرك‏ الوسائل/ج5/ص283)

    ابن عباس مي گويد: پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموند:
    ياد خدا عبادت است و ياد من عبادت است و ياد علي عبادت است و ياد امامان که از فرزندان او هستند عبادت است.

    فِي رِوَايَاتِ عَمَّارٍ وَ مُعَاذٍ وَ عَائِشَةَ عَنِ النَّبِيِّ ص
    النَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ وَ لَا يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ . ( بحارالأنوار، ج38 ،ص198.)
    در رواياتي که از عمار و معاذ و عايشه از پيامبر اکرم نقل شده آمده است:
    نگاه به علي بن ابيطالب عبادت است و ياد او نيز عبادت است و ايمان هيچ بنده اي پذيرفته نمي شود مگر به واسطه پذيرش ولايت او و بيزاري جستن از دشمنان او.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۵:۲۱

    ایا " ذکر علی عبادت است" شرک محسوب نمیشود ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    2. استفاده از کلمه "عبادت" در اینگونه احادیث به معنای "پرستش کردن" نیست تا شبهه ای به وجود بیاید. در موارد زیادی گفته می شود فلان عمل عبادت است آیا این یعنی ما آن عمل را می پرستیم؟؟ نماز خواندن عبادت است. روزه گرفتن عبادت است و ... این جملات به معنی این است که ما نماز ، روزه و ... را پرستش می کنیم؟؟؟

    یاد امام علی علیه السلام و بقیه معصومین علیهم السلام عبادت است زیرا یاد کردن این بزرگواران دارای آثار فراوانی است از جمله
    هنگامی به یاد آنها می افتیم به یاد خدا و عظمتش می افتیم.
    هنگامی که انان را یاد می کنیم به یاد بزرگی و عظمت ان معصوم می افتیم و سعی می کنیم که آنها را سرمشق خود در زندگی قرار دهیم، شعائر الهی و راه آنان را ادامه دهیم و به عبارت دیگر وقتی زبانی انها را یاد می کنیم ، همین ذکر زبانی مقدمه ای می شود برای این که در اعمال و رفتارمان نیز آنها را یاد کنیم و سعی کنیم حتی المقدور مطابق آنان عمل کنیم.

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در ساعت ۱۶:۴۷

    ایا " ذکر علی عبادت است" شرک محسوب نمیشود ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خدمت پاسخگوی اعتقادی 4

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست

    2. استفاده از کلمه "عبادت" در اینگونه احادیث به معنای "پرستش کردن" نیست تا شبهه ای به وجود بیاید. در موارد زیادی گفته می شود فلان عمل عبادت است آیا این یعنی ما آن عمل را می پرستیم؟؟ نماز خواندن عبادت است. روزه گرفتن عبادت است و ... این جملات به معنی این است که ما نماز ، روزه و ... را پرستش می کنیم؟؟؟
    استاد بنده در عنوان و متن سوالم حرفی از پرستش عبادت نزدم و کسی هم نمیگوید عملی که از کسی سر میزند یعنی ما ان عمل را میپرستیم و اصلا جواب سوال این نیست .

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    نماز خواندن عبادت است. روزه گرفتن عبادت است و ... این جملات به معنی این است که ما نماز ، روزه و ... را پرستش می کنیم؟؟؟
    نماز خواندن و روزه گرفتن عبادت است اما برای به یاد بودن و ذکر چه کسی ؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    یاد امام علی علیه السلام و بقیه معصومین علیهم السلام عبادت است زیرا یاد کردن این بزرگواران دارای آثار فراوانی است از جمله
    هنگامی به یاد آنها می افتیم به یاد خدا و عظمتش می افتیم.
    هنگامی که انان را یاد می کنیم به یاد بزرگی و عظمت ان معصوم می افتیم و سعی می کنیم که آنها را سرمشق خود در زندگی قرار دهیم، شعائر الهی و راه آنان را ادامه دهیم و به عبارت دیگر وقتی زبانی انها را یاد می کنیم ، همین ذکر زبانی مقدمه ای می شود برای این که در اعمال و رفتارمان نیز آنها را یاد کنیم و سعی کنیم حتی المقدور مطابق آنان عمل کنیم.
    ولایت و محبت و اطاعت از معصومین (ع )جای خود ولی چرا یاد انها باید عبادت محسوب شود ؟؟ انها هم مثل من و شما مخلوق پروردگار هستند
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الامام الصادق(ع)-لما سئل عن العبادة :
    حسن النیّة بالطّاعة من الوجوه التی یطاع الله منها

    امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش که عبادت چیست -فرمود:داشتن حسن نیت در طاعت از چهره هایی که خداوند از طریق آنها اطاعت می شود.(مقصود امام معصوم است)

    میزان الحکمة ج 7



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0




    عبادت یعنی یادخداوند
    دراین دنیای خاکی هرچیزی که مارابه یادخداوندمتعال اندازدعبادت محسوب میشود.چه نگاه به کعبه وچه نگاه به قرآن ویادآن وچه نگاه به پدرومادرواطاعت ازآنان.

    چون خداوندجنبه جسمانی ندارد پس هرجسم وموجودی که مارابه اونزدیک میکند برای مانگاه کردن ویادان عبادت است چون مارابه خدانزدیک میکند.

    یادامیرالمومنین هم که خودحضرت همیشه به یادخداوندبودندمارا متوجه خداوندمیکندپس عبادت ونوعی یادخداونداست



    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام خدمت پاسخگوی اعتقادی 4

    ولایت و محبت و اطاعت از معصومین (ع )جای خود ولی چرا یاد انها باید عبادت محسوب شود ؟؟ انها هم مثل من و شما مخلوق پروردگار هستند

    السلام علیک یا علی بن ابی طالب


    با سلام و عرض تسلیت شهادت امیرالمومنین علیه السلام

    یاد آن بزرگواران باعث می شود که ولایت و محبت انها در قلب و فکر انسان تداوم و تثبیت شود.
    بله آنها هم مثل ما مخلوق پروردگار هستند اما برترین و بهترین مخلوقات.

    با رجوع به روایات این نکته به دست می آید که هرکدام از مخلوقات پروردگار که ما را به یاد خداوند ، ویژگی ها و صفات خداوند ، قیامت و ... بیندازد نگاه کردن به انها و به یاد آنها بودن عبادت است.

    به روایات زیر توجه کنید:

    امام سجاد علیه السلام :نَظَرُ الْمُؤْمِنِ‏ فِی‏ وَجْهِ‏ أَخِیهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ لِلْمَوَدَّةِ وَ الْمَحَبَّةِ لَهُ عِبَادَةٌ (بحار الأنوار، ج‏75، ص140.) نگاه كردن مؤمن به چهره برادر مؤمن خود، بواسطه دوست داشتن و محبت به او، عبادت است.

    امام رضا علیه السلام :
    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ مُجَالَسَةُ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى عَلِیٍّ عِبَادَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى الْبَیْتِ عِبَادَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى‏ الْمُصْحَفِ‏ عِبَادَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى الْوَالِدَیْنِ عِبَادَةٌ. (بحار الأنوار ، ج‏1 ، ص204.) مجالست علما عبادت است، و نظر به على بن ابى طالب (علیهما السلام) عبادت است، و نظر به خانه كعبه عبادت است، و نظر به مصحف عبادت است، و نظر به پدر و مادر عبادت است.

    عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ)، عَنْ عَلِیٍّ (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ): النَّظَرُ إِلَى‏ الْعَالِمِ‏ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى‏ الْإِمَامِ‏ الْمُقْسِطِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْوَالِدَیْنِ بِرَأْفَةٍ وَ رَحْمَةٍ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى أَخٍ تَوَدُّهُ فِی اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) عِبَادَةٌ. (الأمالی (للطوسی)، النص ص454.)

    از حسین بن على، از حضرت على، (علیهما السلام) روایت شده كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: نظر نمودن به عالم و دانشمند عبادت است و نظر كردن به امام (و پیشواى) عادل عبادت است، و نظر به پدر و مادر از روى رأفت و مهربانى عبادت است، و نگاه كردن به برادر دینى كه در راه خداى با عزت و جلال او را دوست بدارى عبادت است.

    امام رضا علیه السلام : النَّظَرُ فِی‏ ثَلاثَةِ أَشْیَاءَ عِبَادَةٌ النَّظَرُ فِی‏ وَجْهِ‏ الْوَالِدَیْنِ‏ وَ فِی‏ الْمُصْحَفِ‏ وَ فِی‏ الْبَحْرِ. (بحار الأنوار ، ج‏10، ص368.) نگاه كردن به سه چیز عبادت است. نگاه كردن به چهره پدر، نگاه كردن به قرآن و نگاه كردن به دریا.

    پیامبر صلی الله علیه و آله : النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَة (بحار الأنوار، ج1، ص195.)؛ نگاه كردن به روى دانشمند عبادت و بندگى (خداى تعالى) است.

    از امام صادق علیه السلام، راجع به این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند، فرموند:هُوَ الْعَالِمُ الَّذِی إِذَا نَظَرْتَ إِلَیْهِ ذَكَّرَكَ الْآخِرَةَ وَ مَنْ كَانَ خِلافَ ذَلِكَ فَالنَّظَرُ إِلَیْهِ فِتْنَةٌ اغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ مُسْتَمِعاً أَوْ مُحِبّاً وَ لَا تَكُنِ الْخَامِسَ فَتَهْلِكَ. (مجموعة ورام، ج1، ص84.)

    مقصود، آن عالمى است كه هر گاه به او نگاه كنى، تو را به یاد آخرت بیاندازد، و هر كس جز این باشد، نگاه كردن به او، فساد است. یا عالم باش، یا متعلم، یا مستمع، و یا دوستدار عالمان؛ پنجمى نباش كه هلاك مى‏ شوى.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۷:۴۹

    ایا " ذکر علی عبادت است" شرک محسوب نمیشود ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام
    احتمالا شما این جمله را شنیدید که ذکر علی ع عبادت است .
    میدانیم ذکر یعنی یاد اوری که با ان میتوان با کسی و چیزی انس گرفت مثلا اگر کسی ذکر خدا بگوید این ذکر مداوم باعث میشود با خدا انس بیشتری بگیرد و یا اگر کسی ذکر دنیا و یا پول و شهوت را بیشتر بگوید به ترتیب دنیا پرست ،پول پرست و شهوت پرست میشود .
    پرستش کسی و هر چیزی غیر از خدا اگر از روی اگاهی باشد شرک جلی محسوب میشود و اگر از روی ذکر و نا اگاهی باشد شرک خفی .
    خوب حالا میرسیم به جمله ذکر علی ع عبادت است .ایا همچین ذکری شرک خفی محسوب نمیشود ؟؟؟چگونه است که این جمله باب سخن افراد شده و کسی در خصوص شرک بودن ان حرفی نمیزند ؟؟؟
    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    انان كه علي را خدا پندارند
    كفرش به كنار عجب خدايي دارند!


    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود