جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا خداوند گناهان حق الناس را میبخشد یا نه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب ایا خداوند گناهان حق الناس را میبخشد یا نه ؟




    سلام

    گناهانی که بر گردن انسان می افتد سه دسته اند :

    1- حق الناس
    2- حق الله
    3- حق النفس

    بنا به گفته علما خداوند موردهای دوم و سوم را میتواند ببخشد ولی مورد اول به شرطی بخشیده میشود که شخصی که حقش را ضایع کردیم ما راببخشد .
    خوب میدانیم کستره حق الناس بسیارزیاد است و طیف وسیعی از گناهان را شامل خود میکند .گناهانی که اگر بشینیم و بنویسیم یا به ان فکر کنیم نسبت به گناهان حق الله خیلی زیادتر میشود .
    بعد به غیر از معصومین همه انسانها به نوعی دچار حق الناس شده اند ،پس اگر خداوند میتواند حق الناس راببخشد خوب دچار بی عدالتی میشود و اگر نمیتواند ببخشد بخش خیلی خیلی زیادی از انسانها وارد جهنم خواهند شد .

    سوالاتم :ایا خداوند حق الناس را میتواند ببخشد ؟؟؟ چگونه به گناهان این چنینی رسیدگی میکند ؟؟؟

    با سپاس




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۴ در ساعت ۰۱:۴۶
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب عدالت خدا در باره حق الناس




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام

    گناهانی که بر گردن انسان می افتد سه دسته اند :

    1- حق الناس
    2- حق الله
    3- حق النفس

    بنا به گفته علما خداوند موردهای دوم و سوم را میتواند ببخشد ولی مورد اول به شرطی بخشیده میشود که شخصی که حقش را ضایع کردیم ما راببخشد .
    خوب میدانیم کستره حق الناس بسیارزیاد است و طیف وسیعی از گناهان را شامل خود میکند .گناهانی که اگر بشینیم و بنویسیم یا به ان فکر کنیم نسبت به گناهان حق الله خیلی زیادتر میشود .
    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10
    با سلام و تشكر از سؤال خوبتان

    در پاسخ به سؤال شما چند نكته حائز اهميت است:

    اول آنكه) چنانكه خود شما در خلال سؤالتان مطرح نموديد از احادیث و آیات قرآن کریم به دست می آید که اگر انسان پیش از مردن، نتواند از عهده حق الناس برآید و در همان حال بمیرد، در آن جهان سخت گرفتار خواهد شد. طبق روايات، بعد از شرک، گناهی بدتر از ظلم در حق مردم(حق الناس) نیست؛ زیرا ممکن است خداوند از حق خودش(حق الله) گذشت کند؛ ولی حق الناس که در دنیا ضایع شده است قابل بخشش و گذشت نیست.

    بنابراین در احادیث، گناهان به سه دسته تقسيم مي شوند:

    1) گناهی که بخشیده میشود و آن ظلمی است که انسان به خود کرده است.
    2) گناهی که هرگز بخشیده نمی شود و آن شرک به خدا است: «انَّ الله لا یَغفرُ اَن یُشرکَ بِهِ»
    3) گناهی که از آن گذشت نمی شود و آن بدهکاری مردم است: «فَالمُدائنه بَینَ العباد»،[1]


    دوم آنكه) در سختي و دشواري وضعيت كساني كه در قيامت، حق الناس بر گردن دارند روايات بسياري ذكر شده كه به چند نمونه بسنده مي كنيم:

    - علی عليه السلام فرمودند: «یَومُ العدلِ علَی الظّالم اَشَدُّ من یَوم الجَور علی المظلوم»؛[2] روز[اجرای] عدالت(قیامت) که حق او را می گیرند از روز ظالم(دنیا) که بر مظلوم ستم روا داشته سخت تر است.

    - همچنين فرمودند: «یَوم المَظلوم علی الظالم اَشَدُّ من یوم الظّالم علی المظلوم»؛[3] روز مظلوم(قیامت) که حق او را می گیرند از روز ظالم(دنیا) که بر مظلوم ستم رواداشته سخت تر است.

    - در همين رابطه امام باقر عليه السلام فرمودند: آنچه مظلوم از دین ظالم می گیرد از آنچه ظالم از دنیای مظلوم می گیرد بسیار بیشتر است.[4]

    - و نيز فرمودند:«اَظُّلمُ فی الدُّنیا هوَ الظُلمات فی الآخره»؛[5] ظلم در دنیا تاریکی در آخرت است.

    - در خصوص احوالات مواقف قيامت، رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند: میان بهشت و انسان هفت گردنه وجود دارد که آسان ترین آنها مرگ است.پرسیدند سخت ترین آن ها کدام است؟ فرمودند: «الوقوفُ بَینَ یَدَی الله عزَّوجلَّ اذا تَعَلَّقَ المظلومونَ بالظالمینَ»؛[6] لحظه ای است که انسان در پیشگاه خداوند بایستد و کسانی که به آن ها ظلم شده دامن ظالم را بگیرند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    به غیر از معصومین همه انسانها به نوعی دچار حق الناس شده اند ،پس اگر خداوند میتواند حق الناس راببخشد خوب دچار بی عدالتی میشود و اگر نمیتواند ببخشد بخش خیلی خیلی زیادی از انسانها وارد جهنم خواهند شد .

    سوالاتم :ایا خداوند حق الناس را میتواند ببخشد ؟؟؟ چگونه به گناهان این چنینی رسیدگی میکند ؟؟؟
    سوم آنكه) مظالم بندگان در قيامت، جنبه شكايت خصوصی دارد و تا شاکی گذشت نکند، قاضی گذشت نمي کند. خداوند در قیامت وعده اجرای عدالت داده است و بدون شك، درمقام عدالت، حق مظلوم را از ظالم خواهد ستاند.

    با اين وصف، عدالت الهي در استيفاي حق الناس به چند طريق انجام مي شود؟

    اول) در احادیث معاد آمده است که از کارهای خوب و شایسته بدهکار برمی دارند و به حساب طلبکار می گذارند تا کارهای نیک او بسیار شود و اگر کارهای نیک بدهکار کفایت نکند یا نداشته باشد، از گناهان طلبکار برمی دارند و به حساب بدهکار می گذارند و به این صورت، شاکی راضی می شود و این جا است که بدهکار با دست خالی به دوزخ می رود.

    چنانكه پیامبر اكرم صلي الله عليه وآله فرمودند: «انَّه لَیَأتی العَبدُ یَومَ القیامَه و قَد سَرَّته حَسَناتُهُ فَیَجییٌ الرَّجُلُ فیقولُ: یا رَبِّ ظَلَمَنی هذا...»؛[7] در قیامت بنده ای که کار خوب بسیار دارد، در حالی که خوشحال است وارد محشر می شود، ناگهان مردی می رسد و می گوید: خداوندا! این شخص[در دنیا] به من ظلم کرده است، پس از کارهای نیک او گرفته می شود و به آن مظلوم داده می شود تا جاییکه حسنه ای باقی نمی ماند و چون فرد دیگری می آید و حقش را طلب می کند، از گناهان او برداشته به بدهکار می دهند تا جایی که جهنم براو واجب می شود.


    دوم) اگر کسي حقيقتاً تصميم به توبه و اصلاح امورش گرفت و در اين مسير، از هيچ تلاشي فروگذار نكرد، اگر مراتب توبه را درست پيموده باشد و در عين حال، بنا بدلايلي نظير فرصت محدود و يا فراموشي برخي حقوق مردم و ...، موفق به اداي برخي از حق الناس ها نشده باشد، خداوند او را کمک مي کند و در قيامت، پاسخگوي شخص طلبكار مي گردد و شخص شاكي و طلبكار را از وي راضي مي سازد.(8)

    سوم) يكي از كاربردهاي شفاعت در همين گونه مسائل است كه اگر فردي بطور ناخواسته و نه با قصد تعدي و ظلم آشكار، حق الناسي بر گردنش افتاد و يا بدليل فراموشي و عدم توان، موفق به اداي حقوق مردم نشد اما عميقاً از كرده ي خويش پشيمان و تائب است. و اين در حالي است كه خدا و رسول از ايمان و عمل او راضي اند. اگر خدا و رسول و اولياء بر حق الهي(ائمه معصومين و شفيعان روز جزا) از بنده اي راضي باشند، وساطت او را نزد شخص طلبكار كرده و با جلب رضايت، مقدمات شفاعت او را نزد خدا فراهم مي كنند.

    بدون شك، از انجائيكه در قيامت همه ي پرده ها كنار رفته و مردم به قدرت و عظمت الهي و جايگاه پيامبر و امامان معصوم (ع) نزد خدا واقف مي شوند، از طرفي نيز همه در آن روز بزرگ، به لطف و عنايت و رضايت و رحمت الهي و نيز توجه و رأفت و شفاعت اولياء خدا محتاجند، در صورتيكه در مقامي قرار بگيرند كه اولياء الهي وصايت و وساطت شخص بدهكاري را بكنند براي رسيدن به قرب و رضايت بيشتر الهي، حاضرند از حق و طلب خويش بگذرند و گذشت كنند.

    حتي بعيد نيست كه شخص شاكي و طلبكار، چون از پشيماني و ندامت و عدم قصد و عمد فرد بدهكار آگاه شود براي جلب رضايت خدا از وي گذشت كند. زيرا در آن روز بر كسي پوشيده نيست كه خداوند بهترين بخشنده و بخشاينده و اهل عفو و گذشت بوده و ستار و پوشاننده ي عيوب است، و به همين مناسبت كساني را كه از خطا و تقصير ديگران مي گذرند و گناه ديگران را عفو مي كنند دوست دارد.

    موفق باشيد ...

    پاورقي--------------------------------------------------------------------------------------
    [1] . نهج البلاغه،خ176.

    [2] . نهج البلاغه، حکمت241ـ341.

    [3] . بحار،ج75،ص322.

    [4] . بحار،ج75،ص311.

    [5] . ثواب الاعمال،ص321.

    [6] . کنز العمال،ح8862.

    [7] . نهایه البدایه،ج2،ص55.

    [8] . بنقل از پرسمان دانشجويان، با كمي تغيير و تصرف.




    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۱/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۷:۵۴
    هوالحي

    مفاتيح الجنان، اين كليدهاي بهشتي كه ثمره ي يك عمر تلاش جناب حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله) است را وارد زندگي مان كنيم.


    چه تأسف بار است كه آدمي در كنار چشمه ي زلال معارف اهل بيت (ع) كه از طريق دعا و اعمال معنوي (روز و هفته و ماه و سال) بر او وارد شده تشنه و محروم باشد.

    خدايا تو دلهاي ما را به زلال چشمه سارهاي معارف اهل بيت (ع) متصل بفرما. آمين



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشکر از پاسخگوی محترم

    چند روایت در باب حقوق برادران(ایمانی)

    امام علی(ع):
    به اتکای رفاقت و دوستی، حق برادرت را ضایع مکن،زیرا کسی که حقّش را ضایع کنی برادر تو نیست.

    امام صادق(ع):
    هرکه دین خدا را ارج نهد،برای حقوق بردران خود نیز ارج قائل باشد و هر که دین خدا را خفیف شمارد،
    به برادران خود نیز اهمیتی ندهد.

    و

    خداوند به چیزی برتر از ادای حق مؤمن عبادت نشده است.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 10 نمایش پست

    دوم) اگر کسي حقيقتاً تصميم به توبه و اصلاح امورش گرفت و در اين مسير، از هيچ تلاشي فروگذار نكرد، اگر مراتب توبه را درست پيموده باشد و در عين حال، بنا بدلايلي نظير فرصت محدود و يا فراموشي برخي حقوق مردم و ...، موفق به اداي برخي از حق الناس ها نشده باشد، خداوند او را کمک مي کند و در قيامت، پاسخگوي شخص طلبكار مي گردد و شخص شاكي و طلبكار را از وي راضي مي سازد.(8)
    سلام خدمت پاسخگو

    سوال جدیدم : اصلا خود توبه چگونه با عدل خداوند جور در می اید ، در صورتیکه باید یک فرقی بین کسیکه خوب بوده است و کسیکه که بدی کرده و توبه کرده وجود داشته باشد .
    قضیه توبه با عدل جور نیست بعد چگونه شما توبه رو عملی میدانید که با ان خداوند به استیفای حق الناس میپردازد ؟
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام خدمت پاسخگو

    سوال جدیدم : اصلا خود توبه چگونه با عدل خداوند جور در می اید ، در صورتیکه باید یک فرقی بین کسیکه خوب بوده است و کسیکه که بدی کرده و توبه کرده وجود داشته باشد .
    قضیه توبه با عدل جور نیست بعد چگونه شما توبه رو عملی میدانید که با ان خداوند به استیفای حق الناس میپردازد ؟


    سلام و عرض ارادت
    1-آیات توبه در قران کریم ،ناظر به بازگشت به سوی خدا بعد از نافرمانی است،و خداوند خود را به عنوان کسی که توبه بنده اش را می پذیرد معرفی نموده است(25 شوری)

    2-همانطور که خداوند نماز و روزه و.... را تکلیف فرموده است توبه هم از تکالیف است.حال اگر کسی بعد از گناهی توبه کرد(توفیق توبه نصیبش شد) خدا به حسب وعده ای که داده می آمرزد.

    3-عدل یعنی قرار دادن هر چیز به جای خود، وقتی خداوند با تائب با فضل و لطف برخورد نماید (یه خاطر توبه اش)چه کوتاهی در حق فرد دیگری شده که گناه و توبه نداشته است؟آن فردی که گناهی نداشته، مثاب است و به پاداش کارهای خوبش می رسد. در صورتی با عدل منافات دارد که به مطیع ظلم شود و از حق او چیزی کم شود. به گنهکار تائب تفضلاً ثواب داده میشود.
    دعای بزرگان ما این است :
    الهی عاملنا بفضلک ولاتعاملنا بعدلک=پروردگارا با فضلت با ما رفتار کن و با عدلت با ما رفتار نکن.
    و خدا توفیق توبه را به همه ما نصیب بگرداند.




  9. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود