جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال در مورد حج و اقسام حج

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,025
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17

    چند سوال در مورد حج و اقسام حج




    با سلام
    من چند سوال درباره حج دارم
    1-چند نوع حج داریم؟

    2-اعمال هر کدام به چه ترتیب هست؟

    3-محرم شدن به چه معناست؟

    4-در قران گفته شده ماه های خاصی برای حج هست در حالیکه ما فقط در ذی حجه حج رو به جا میاریم...چرا؟
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۲۰:۴۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    با سلام
    من چند سوال درباره حج دارم
    1-چند نوع حج داریم؟
    .
    .
    .
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    احکام و مسائل حج بسیار گسترده هست و در این موضوع به طور خیلی مختصر بخشی از آنها بیان می شود. در هر بخشی نیاز به توضیحات بیشتری بود، بفرمایید.

    ضمنا، در جزئیات اعمال و احکام حج فتاوای مراجع تقلید نیز متفاوت است. در این بخش به بیان احکام کلی اکتفا می شود و اگر نیاز به حکمی از مرجع تقلید خاصی دارید، لازم است با ذکر نام مرجع تقلید بفرمایید تا بیان شود.

    ---------------------------------

    انواع حج:

    1- حجة الاسلام: که به دلیل اسلام بر هر فرد مسلمانی واجب است که حج را یکبار در عمر خود انجام دهد.

    2- حج عمره مفرده: گاهی واجب است و گاهی مستحب، هرگاه نذر یا عهد کند بر شخص واجب می شود و در غیر اینصورت مستحب است.


    - حجة الاسلام، بر سه قسم است:

    1 ـ حج تمتّع

    2 ـ حجّ إفراد

    3 ـ حجّ قِران

    نکته 1): حجّ تمتّع وظیفه کسانى است که وطن آنها شانزده فرسخ (حدود 88 کیلومتر) یا بیشتر با مکّه معظّمه فاصله دارد.

    نکته 2): حجّ (افراد) و حجّ (قران) وظیفه کسانى است که با مکّه معظّمه کمتر از شانزده فرسخ فاصله داشته باشند، یا اهل خود مکّه معظّمه باشند.

    نکته 3): در مقدار مسافت ذکر شده، فتاوا متفاوت است.

    نکته 4): حج تمتّع عبارت از دو عبادت است: عمره تمتّع و حجّ تمتّع. (عمره تمتّع را فقط شیعیان دارند.)

    -------------

    ادامه دارد...


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    .
    .
    .
    2-اعمال هر کدام به چه ترتیب هست؟
    .
    .
    همانطوری که در پست قبلی عرض شد، جزئیات احکام و اعمال حج بسیار است و فتاوانی مراجع محترم تقلید نیز در بخشی از آن با هم تفاوت دارد. در این پست فقط به ذکر کلیات اکتفا می شود و در صورت نیاز به احکام جزئی، لازم است با توجه به نظر مرجع تقلید مورد نظر خود عمل کنید.


    اعمال عمره تمتّع

    اعمال عمره تمتّع پنج چیز است:

    1 ـ احرام در یکى از میقات ها

    (حاجی یا حاجیه خانم در عمره تمتع یا به مدینه می رود یا به جده می رود و بعد وارد مکه می شود و زمانی که از شهری که وارد مکه می شوند، مکان هایی در آن شهرها وجود دارد که آن را میقات می نامند که افراد باید در آن محرم شوند. کسانی که از جده می خواهند وارد مکه شوند در میقات صحفه محرِم می شوند و کسانی که از مدینه می خواهند وارد مکه شوند برای محرم شدن باید به میقات مسجد شجره بروند.)

    2 ـ طواف دور خانه خدا (کعبه معظّمه) که شامل 7 شوط (7 دور کامل) است.

    3 ـ بجا آوردن دو رکعت نماز طواف که باید نزد مقام ابراهیم علیه السلام یا پشت آن بخواند.

    4 ـ سعى (رفت و آمد) بین صفا و مروه. آغاز سعی از کوه صفا است و پایانش مروه است. فاصله بین دو کوه را باید 7 بار طی کند و حدود یک ساعت طول می کشد.

    5 ـ تقصیر. به کوه مروه که رسید، عملی را باید انجام دهد که اسم آن را تقصیر می گویند که یا موی خود را می چیند و یا ناخن خود را می چیند.


    اعمال حج تمتّع

    اعمال حجّ تمتّع سیزده چیز است:

    1 ـ احرام بستن از مکّه معظّمه. (شامل نیت و تلبیه گفتن)

    2 ـ وقوف (بودن) در عرفات از ظهر روز نهم ذى الحجّة (روز عرفه) تا غروب آفتاب همان روز.

    3 ـ وقوف (بودن) در مشعر الحرام (مزدلفه) از اذان صبح روز عید قربان تا اوّل آفتاب. (غروب روز عرفه می روند به مشعر الحرام و شب نیت می کنند که وقوف کنند در مشعرالحرام برای حج تمتع که از نیمه شب دوازدهم ذی الحجه تا طلوع آفتاب برای آقایان است. خانم ها می توانند تا صبح بمانند و به منی بروند.)

    4 ـ رمى جمره عقبه (زدن سنگ ریزه) در منى روز عید قربان. (هفت سنگ به جمره ی عقبی پرتاب شود که نیت می کند جمره ی عقبی را به جای می آورم برای حج تمتع. همه ی سنگ ها باید به جمره برخورد کند.)

    5 ـ قربانى کردن در منى. (گوسفند، گاو یا شتر باشد. قربانی باید سالم باشد. گوشتش را به سه قسمت تقسیم می کند: اول برای فقرا. دوم برای خودش. سوم به دوستانش.)

    6 ـ تقصیر: تراشیدن سر یا گرفتن مقدارى از مو یا ناخن در منى. (برای خانم ها چیدن ناخن و موی سر است ولی برای آقایان که بار اول می روند تقصیر که تراشیدن موی سر است واجب است.)

    7 ـ طواف دور خانه خدا پس از بازگشت به مکه معظّمه.

    8 ـ دو رکعت نماز طواف حج تمتّع نزد مقام ابراهیم (ع) یا پشت آن.

    9 ـ سعى بین صفا و مروه.

    10 ـ طواف نساء دور خانه خدا.

    11 ـ دو رکعت نماز طواف نساء نزد مقام ابراهیم (ع) یا پشت آن.

    12 ـ بیتوته (ماندن شب) در منى، شب یازدهم و دوازدهم، بلکه شب سیزدهم ذی الحجه در بعضى موارد.

    13 ـ رمى سه جمره (صغرى، وسطى، عقبه) در روز یازدهم و دوازدهم بلکه در روز سیزدهم در صورتى که شب سیزدهم را در منى بماند.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:
    ---------------------

    کیفیّت حج (إفراد)

    حج (افراد) عملى است مستقل و جداگانه و وظیفه اهل مکه معظّمه و کسانى مى باشد که از شانزده فرسخ با مکّه کمتر فاصله دارند، و در صورتى که بتواند علاوه بر حج (افراد) عمره مفرده را بجا آورد عمره مفرده نیز بطور جداگانه بر او واجب خواهد شد. بنا بر این کسى که مى تواند فقط یکى از این دو را بجا آورد تنها همان بر او واجب مى شود، و چنانچه بتواند هردو را انجام دهد واجب است هردو را انجام دهد و فرقى ندارد هریک را مقدّم بدارد.


    - نکته: حجّ تمتّع با حجّ (افراد) در تمام اعمال مشترکند، امّا پنج فرق بین آنها مى باشد:

    1 ـ حج تمتع با عمره تمتع باید متصل به هم و در یک سال انجام شود، ولى این اتّصال بین حج (افراد) و عمره مفرده و در یک سال بودن لازم نیست، در حجّ تمتّع باید عمره تمتّع مقدّم بر حج تمتّع باشد، ولى در حج (افراد) هریک مقدّم شد مانعى ندارد.

    2 ـ در حج تمتّع قربانى واجب است، ودر حج (افراد) قربانى واجب نیست.

    3 ـ در حج (افراد) در حال اختیار مى توان طواف و سعى حج را بر وقوفین مقدّم نمود، ولى در حجّ تمتّع بنا بر احوط در حال اختیار نمى توان طواف و سعى حج را بر وقوفین مقدّم نمود.

    4 ـ احرام حج (افراد) باید یا از منزل حاج و یا از یکى از مواقیت پنج گانه عمره تمتع باشد، ولى احرام حج تمتع از خود مکه معظّمه است.

    5 ـ در حج تمتّع باید عمره تمتّع و حج تمتّع هردو در ماههاى حج (شوّال وذى القعده و ذى الحجّه) باشد و در حج (افراد) چنین ملازمه اى نیست، یعنى جایز است عمره در غیر ماههاى حج انجام شود.


    کیفیّت حجّ (قران)

    حجّ (قران) در تمام اعمال با حجّ (افراد) یکسان است، مگر در دو جهت:

    1 ـ قربانى در حجّ (قران) واجب است، امّا در حج (افراد) واجب نیست، و مکلف باید هنگام احرام حج (قران) قربانى را همراه داشته باشد.

    2 ـ احرام در حج (افراد) فقط با تلبیه تحقّق پیدا مى کند، ولى در حج (قران) هم با تلبیه محقّق مى شود و هم با اشعار (علامت گذاشتن) بر حیوان قربانى و یا تقلید (چیزى به گردن حیوان قربانى آویزان کردن) و هرگاه براى حج (قران) احرام ببندد عدول به حجّ تمتّع جایز نیست.



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    .
    .
    .
    3-محرم شدن به چه معناست؟
    .
    .
    نکته: همانطوری که در پست های قبلی عرض شد، جزئیات احکام و اعمال حج بسیار است و فتاوانی مراجع محترم تقلید نیز در بخشی از آن با هم تفاوت دارد. در این پست فقط به ذکر کلیات اکتفا می شود و در صورت نیاز به احکام جزئی، لازم است با توجه به نظر مرجع تقلید مورد نظر خود عمل کنید.

    ------------------------------------------------

    مُحرم شدن یعنی حرام شدن یکسری از اعمال برای فرد که محرمات احرام نامیده می شود.

    محرمّات احرام

    1- محرمّات مشترک بین مرد و زن
    2- محرمّات مخصوص مردان
    3- محرمّات مخصوص بانوان


    - محرّمات مشترک بین مرد و زن

    1 ـ استفاده از بوى خوش و عطریّات (عطر زدن به بدن و لباس، خوردن چیزى که بوى خوش دارد مانند غذایى که زعفران در آن است، بوییدن گلها و سبزى هاى خوشبوى غیرصحرایى)
    2 ـ نگاه کردن در آینه (برای زینت و آرایش)
    3 ـ انگشتر به دست کردن براى زینت
    4 - حنا بستن
    5 ـ روغن مالیدن به بدن
    6 ـ زدودن مو (زدودن مو در حال احرام از بدن خود ، یا از بدن دیگرى ، چه کم باشد یا زیاد ، حرام است.)
    7 ـ بیرون آوردن خون از بدن
    8 ـ ناخن گرفتن (چیدن و کوتاه کردن ناخن، در حال احرام، حرام است، و فرقى در این مسأله بین ناخن دست و پا نمى باشد و فرقى نیست که با قیچى بچیند یا چاقو و یا ناخن گیر.)
    9 ـ کشیدن دندان
    10 ـ کندن درخت و گیاه حرم (کندن و قطع کردن درختان و گیاهانى که در محدوده حرم روییده است بر مُحرم و غیرمُحرم حرام است و این از محرمات مخصوص حَرَم است.)


    - محرّمات مخصوص مردان

    1 ـ پوشیدن جامه دوخته
    2 ـ پوشیدن آنچه تمام روى پا را مى گیرد. (مرد مُحرم نباید چیزى مانند کفش، جوراب، و هر چیز دیگرى که تمام روى پا را مى گیرد، بپوشد.)
    3 ـ پوشاندن سر (پوشاندن سر یا قسمتى از آن با اشیاى پوشاکى مانند کلاه حرام است)
    4- رفتن زیر سایه


    - محرّمات مخصوص بانوان

    1 ـ پوشیدن زیور (پوشیدن زیورآلات بر زن محرم، حرام است، چه به قصد آراستن خود باشد یا بدون آن.)
    2 ـ پوشاندن صورت (زن مُحرم نباید تمام یا قسمتى از صورت خود را با نقاب و روبند و مانند آن بپوشاند.)


    --------------------------------


    تقسیمى دیگر براى محرّمات احرام

    1- مُحرّمات کفّاره دار
    2- محرّمات بى کفّاره


    - محرّمات کفاره دار

    1- استعمال بوى خوش (عطریات)
    2- پوشیدن لباس دوخته ( براى مردان )
    3- تراشیدن سر
    4- پوشاندن سر ( براى مردان)
    5- زیر سایه رفتن (براى مردان )
    6- گرفتن تمام ناخنهاى دست ها
    7- گرفتن تمام ناخنهاى پاها
    8- گرفتن کمتر از ده ناخن
    9- کندن درخت بزرگ حرم
    10- کندن درخت کوچک حرم
    11- کندن قسمتى از یک درخت حرم
    12- قسم راست خوردن سه مرتبه و بیشتر
    13- قسم دروغ ، (یک مرتبه، دو مرتبه، سه مرتبه)
    14- کندن دندان
    15- زدودن موى زیر هر دو بغل
    16- زدودن موى زیر یک بغل
    17- زدودن موى سر
    18- جماع (آمیزش) و استمناء


    - محرّمات بدون کفّاره

    1- سرمه کشیدن اگر بوى خوش ندارد
    2- نگاه کردن در آینه با قصد زینت
    3- پوشیدن آنچه روى پا را مى گیرد
    4- فسوق
    5- جدال، قسم راست کمتر از سه مرتبه
    6- انگشتر به دست کردن براى زینت
    7- حنا بستن
    8- پوشیدن زیور
    9- روغن مالیدن به بدن، اگر بوى خوش نداشته باشد
    10- پوشاندن صورت براى بانوان
    11- بیرون آوردن خون از بدن
    12- کشتن حشرات ساکن در بدن (مانند کک)
    13- قطع گیاه حرم



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    .
    .
    .
    4-در قران گفته شده ماه های خاصی برای حج هست در حالیکه ما فقط در ذی حجه حج رو به جا میاریم...چرا؟
    با تشکر
    الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ یعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبَابِ

    حج، در ماه‌های معینی است! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کرده‌اند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست! و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را می‌داند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!

    «البقرة/197»

    -----------------------

    حج در ماههاى معینى است. (الحج اشهر معلومات)

    منظور از این ماهها ماههاى شوال ، ذى القعده و ذى الحجه است (تمام ماه ذى الحجه یا همان ده روز اول ) و این ماهها را اشهر حج مى نامند زیرا بخشى از اعمال حج (مراسم عمره را) در غیر این ماهها نمى توان انجام داد و بخشى را منحصرا در روزهاى نهم تا دوازدهم ماه ذى الحجه باید انجام داد، و اینکه در قرآن تصریح به نام این ماهها نشده به خاطر آن است که این ماهها براى همه شناخته شده بود، و قرآن با این عبارت تاکید بر آن مى کند.(1)

    اگر نیاز به توضیح بیشتری در این باره هست، در بخش تفسیر قرآن و از پاسخگویان محترم آن بخش جویا شوید.

    ---------------------------------------------------

    1- تفسیر نمونه، ذیل آیه 197 سوره مبارکه بقره



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    لینک های مرتبط:

    مناسب دیدم در این پست چند لینک مرتبط در خصوص احکام و مناسک حج معرفی کنم. اگر پیوندهای مرتبط، مناسب و معتبر دیگری نیز دارید، اطلاع دهید تا اضافه شود.

    - آموزش مناسک حج مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری (متنی)
    http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=73

    - آموزش مناسک حج مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری (تصویری)
    http://hadj.ir/fa/Data/am/leader/index.php.htm

    - آموزش مناسک حج مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری (چند رسانه ای - مولتی مدیا)
    http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=manasek

    - کتاب ها و مقالات مناسب در خصوص احکام و مناسک حج
    http://hadj.ir/fa/default.php?part=manasek

    - کتابخانه تخصصی حج
    http://hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewLibraryList.aspx



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,025
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17



    با سلام مجدد
    یعنی اگر کسی نصف حجش رو در ماه شوال به جا بیاره و موارد مربوط به چند روز خاص رو در نهم تا 12 ذی الحجه اشکال نداره؟
    حتی اگر حجش تمتع باشه؟


    و اینکه باز هم در قرآن گفته شده خدا را در ایام خاصی یاد کنید و هر کس در آن تعجیل تاخیر کند عیب نداره(آیه 203بقره)
    حکم دینی این آیه چی هست؟


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    با سلام مجدد
    یعنی اگر کسی نصف حجش رو در ماه شوال به جا بیاره و موارد مربوط به چند روز خاص رو در نهم تا 12 ذی الحجه اشکال نداره؟
    حتی اگر حجش تمتع باشه؟
    سلام بر شما

    همانطورکه عرض شد، ایام حج سه ماه است. لذا عمره تمتع را می شود از اول شوال شروع کرد، ولی همونطور که فرمودید، اعمال حج تمتع را فقط در همان ایام خاص می توان انجام داد. گرچه مابقی اعمال: طواف خانه خدا، نماز طواف، سعى بین صفا و مروه، طواف نساء و نماز طواف نساء را می شود تا آخر ذی الحجه عقب انداخت.


    نقل قول نوشته اصلی توسط نازبانو نمایش پست
    و اینکه باز هم در قرآن گفته شده خدا را در ایام خاصی یاد کنید و هر کس در آن تعجیل تاخیر کند عیب نداره(آیه 203بقره)
    حکم دینی این آیه چی هست؟
    در مورد این آیه، توضیح تفسیر نمونه را عینا نقل می کنم، توضیح بیشتری اگر نیاز بود از کارشناسان بخش قرآن جویا شوید:

       


    این آیه در حقیقت ، آخرین آیه اى است که در اینجا درباره مراسم حج ، سخن مى گوید و سنتهاى جاهلى را در رابطه با تفاخرهاى موهوم نسبت به نیاکان و گذشتگان در هم مى شکند، و به آنها توصیه مى کند که (بعد از مراسم عید) به یاد خدا باشند مى فرماید: خدا را در روزهاى معینى یاد کنید (و اذکروا الله فى ایام معدودات ).

    با توجه به اینکه این دستور، به قرینه آیات سابق مربوط به پایان مراسم حج است ناظر به روزهاى یازده و دوازده و سیزده ماه خواهد بود که در لسان روایات به عنوان (ایام تشریق ) نامیده شده ، چنانکه از نامش پیداست ایامى است روشنى بخش که روح و جسم انسان را در پرتو این مراسم ، نورانى مى کند.

    در آیه 28 سوره حج ، دستور به ذکر نام خدا در (ایام معلومات ) آمد، و در اینجا در (ایام معدودات )، معروف این است که (ایام معلومات ) به معنى ده روز

    آغاز ذى الحجه ، و (ایام معدودات ) همان ایام تشریق است که در بالا گفته شد، ولى بعضى از مفسران ، احتمالاتى غیر از این داده اند که شرح آن در ذیل آیه 28 سوره حج خواهد آمد.

    در اینکه منظور از این (اذکار) چیست ؟ در احادیث اسلامى به این صورت تعیین شده که بعد از پانزده نماز که آغازش نماز ظهر روز عید قربان ، و پایانش نماز روز سیزدهم است ، جمله هاى الهام بخش زیر تکرار گردد: الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر و لله الحمد الله اکبر على ما هدانا الله اکبر على ما رزقنا من بهیمة الانعام .

    سپس در دنبال این دستور مى افزاید: (کسانى که تعجیل کنند و (ذکر خدا را) در دو روز انجام دهند گناهى بر آنان نیست ، و کسانى که تاخیر کنند (و سه روز انجام دهند نیز) گناهى بر آنها نیست ، براى کسانى که تقوا پیشه کنند (فمن تعجل فى یومین فلا اثم علیه و من تاخر فلا اثم علیه لمن اتقى ).

    این تعبیر در حقیقت ، اشاره به نوعى تخییر در اداء ذکر خدا، میان دو روز و سه روز مى باشد.

    جمله (لمن اتقى ) (براى کسانى که تقوا پیشه کرده باشند) ظاهرا قید است براى مساله تعجیل در دو روز، یعنى قناعت به دو روز مخصوص این گونه اشخاص است .

    و در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) آمده است که منظور از (پرهیز) در اینجا پرهیز از صید است ، یعنى کسانى که به هنگام احرام ، پرهیز از صید یا از تمام تروک احرام کرده اند، مى توانند بعد از عید قربان ، دو روز در منى بمانند و مراسم آن را بجا

    آورند و یاد خدا کنند و اما کسانى که پرهیز نکرده باشند باید سه روز بمانند و آن مراسم را بجا آورند و ذکر خدا کنند.

    بعضى جمله (لا اثم علیه ) را اشاره به نفى هر گونه گناه از زائران خانه خدا مى دانند، یعنى آنها بعد از انجام مناسک حج که پایانش این اذکار است در صورت ایمان و اخلاص کامل همه آثار گناهان پیشین و رسوبات معاصى از دل و جانشان شسته مى شود، و با روحى پاک از هر گونه آلایش از این مراسم باز مى گردند.

    این سخن گر چه ذاتا صحیح است ، اما ظاهرا آیه با معنى اول هماهنگ تر است .

    و در پایان آیه ، یک دستور کلى به تقوا داده ، مى فرماید: (تقواى الهى پیشه کنید و بدانید شما به سوى او محشور خواهید شد) (و اتقوا الله و اعلموا انکم الیه تحشرون ).

    بنابر یکى از دو تفسیرى که در بالا ذکر شد، این جمله مى تواند اشاره به این باشد که مراسم روحانى حج ، گناهان گذشته شما را پاک کرد، و همچون فرزندى که از مادر متولد شده است پاک از این مراسم باز مى گردید، اما مراقب باشید بعدا خود را آلوده نکنید.

    ---------------------------------------------------
    تفسیر نمونه، ذیل آیه 203 سوره مبارکه بقره




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,025
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 8 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17



    آخه شما گفتید کسی که حج تمتع به جا میاره باید عمره تمتع و حج تمتع رو پشت سر هم به جا بیاره نه با فاصله؟


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود