جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در كدام آيه "پل صراط" آورده شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در كدام آيه "پل صراط" آورده شده است؟




    خسته نباشید فراوان
    در كدام آيه "پل صراط" آورده شده است؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 6
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۸ در ساعت ۰۶:۲۶
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    در ابتدا باید بدانیم که منظور از پل «صراط» چيست؟ آيا واقعاً چيزي است كه انسان از روي آن رد ميشود يا چيز ديگري است؟



    ابتدا چند واژة مربوط به همديگر - كه اين مفهوم جزء آنها ميباشد - را با توجه به ديدگاه قرآنكريم و تفسير روايات شريف ترسيم نموده و سپس به پاسخ پرسش خواهيم پرداخت:

    1- «سبيل» دو قسم است: يكي: سبيل مؤمنين(1) يا سبيل الله(2) و ديگري: غير سبيل المؤمنين(3).
    2- «صراط» نيز دو قسم است: صراط مستقيم(4) و صراط جحيم(5).
    «سبيل» و «صراط» از لحاظ لغوي هردو به معناي راهاند كه واژة «طريق» نيز در اين معنا شريك است.(6)

    در اصطلاح قرآني هر سه واژه به كار برده شدهاند كه از مجموع آيات درمييابيم كه واژة «طريق» عموميترين آنهاست و بهمعناي مطلق راه است(7) . واژة «سبيل» مقداري محدودتر از آن است و بهمعناي راهي است كه امكان سرپيچي در آن وجود دارد و راه برگشت در آن قابل تصوّر باشد كه اين راه ميتواند راه مستقيم - به سوي جادة منتهي به رضوانالهي - باشد و ميتواند چنين نباشد : وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ (و هر كس كفر را با ايمان عوض كند مسلما از راه درست گمراه شده است) (8). امّا واژة «صراط» - در اصطلاح قرآن - محدودتر از «سبيل» است و بهمعناي راهي است كه امكان سرپيچي در آن نيست و راه برگشتي در آن نيز قابل تصوّر نباشد(9). به همين علّت، «سبيل» - چون به معناي راه فرعي است ميتواند متعدّد باشد - در قرآن با صيغة جمع آمده(10) و «صراط» - چون به معناي راه اصلي است نميتواند متعدّد باشد - در قرآن، يك بار هم با صيغة جمع نيامده است.(11)

    به هر حال هم راه فرعي (سبيل) و هم راه اصلي (صراط) يا به رضوان الهي(12) منتهي ميشود يا نميشود كه از ديدگاه قرآن در حالتاوّل راه خدا(13) و راه انبيا، صالحان، صديقين و شهدا(14) و راه مؤمنان، يعني: راه ايمني ، هدايت(15) و خلاصه راه «سويّ»(16) و «مستقيم»(17) است و در حالتدوّم راه طاغوت(18) و راه گمراهان و كساني كه مورد غضب الهي واقع شده اند(19) (يعني: راه كساني كه با تمرّد از جادّة حق سرپيچي كردهاند و كساني كه از روي جهل و تقصير گمراه گشتهاند)(20) و راه مجرمان و مفسدان و نادانان(21)و خلاصه راه «جهنّم»(22) است.

    طبق آيات قرآن و روايات معصومين هاديان به صراط مستقيم پيامبر و امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ مي باشند لذا در اين باره قرآن از زبان پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و اله و سلم ـ مي فرمايد: وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ (و (بدانيد) اين است راه راست من پس از آن پيروي كنيد و از راهها(ي ديگر) كه شما را از راه وي پراكنده ميسازد پيروي مكنيد)(23) و در مقابل، امامان كفر كساني هستند كه ديگران را به ضلالت مي كشانند: أَئِمَّةَ الْكُفْر (پيشوايان كفر)(24)، أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَي النَّارِ (پيشواياني كه به سوي آتش ميخوانند)(25) پس در دنيا هر كسي از هر امامي پيروي كرده است در قيامت نيز همراه او خواهد بود واز صراطي كه آن امام دعوت بهپيمودن آن كرده است عبور خواهد كرد: خداوند در اين باره مي فرمايد: ((يادكن) روزي را كه هر گروهي را با پيشوايشان فرا ميخوانيم پس هر كس كارنامهاش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود را ميخوانند و به قدر نخك هسته خرمايي به آنها ستم نميشود و هر كه در اين (دنيا) كور(دل) باشد در آخرت (هم) كور(دل) و گمراهتر خواهد بود).(26)

    پس از بيان مقدمه باید گفت:

    «صراط» از امور مسلّم اعتقادات اسلامي است (ضروريات دين) كه در بودن آن هيچگونه اختلافي در ميان نيست و آيات و روايات صحيح بسياري در اين باره وجود دارد.(27)
    جايگاه بحث از اين مفهوم - در مجموعة علمكلام (اصول اعتقادي) - مربوط به مباحث معاد است. در آنجا گفته ميشود: پس از طي مراحلي حكم قاطع الهي در بارة هر انساني صادر ميگردد كه در اين مرحله، همة اهلمحشر از پلي كه از آن به «صراط» تعبير شده است عبور داده ميشوند كه بهشتيان از اين پل، به سلامت، ميگذرند و دوزخيان در گذركردن از آن ناكام مانده، به درون دوزخ سقوط ميكنند(28).

    در بيان چيستي اين «صراط» در روايات اهلبيت (ع) آمده است: صراط، راه معرفت خداوند است و دو صراط وجود دارد: صراطي در دنيا و صراطي در آخرت. اما صراط دنيا امامي است كه اطاعتش واجب است، هركس او را در دنيا بشناسد و از هدايت او پيروي كند، از صراطي كه پل دوزخ است، در آخرت، عبور كند و هر كس او را در دنيا نشناسد، قدم او بر صراطآخرت ميلغزد و در آتش دوزخ ميغلطد.(29)
    بنابر اين در دنيا بايد از صراط گذشت تا در آخرت بتوان از آن گذر كرد.
    يعني انسان همواره روي پل صراط در حال گذر است و لحظه به لحظه در مرصاد و كمين گاه حق تعالي قرار دارد و عقايد و اخلاق و اعمال او در ديدگاه خدا و رسول (ص) است.(30)
    انسان در دنيا بر هر طريقي كه گذران عمر كرده است و در هر مكتب و مسلكي كه طي مسير كرده است همان را در قيامت به صورت پلي مجسم مي بيند و بايد از آن گذر كند اگر از راه حق و حقيقت پيروي كرده است و به تمام وظائف خود عمل كرده است گذشتن او از پل صراط به راحتي است و در نهايت به بهشت وارد خواهد شد و اگر پيروي از ائمه كفرو طاغيان زمان خود كرده است سرانجام از اين پل مجسم در روز قيامت به جهنم سقوط خواهد كرد.(31)



    پاورقی:

    1. نساء: 115.
    2. بقره: 154، 190، 195، 217 و ... (بسيار بهكار برده شده است).
    3. نساء: 115.
    4. حمد: 6، بقره: 142، 213، آلعمران: 51، 101، مائده: 16 و غيره.
    5. صافات: 23.
    6. در يكي از معتبرترين منابع لغوي فرق بين لغات آمده است: «طريق» (جاده و) راه است كه ميتواند هموار و ناهموار باشد، لكن «صراط» طريق و راه هموار است. اما «سبيل» ميتواند «طريق» (بهمعناي جادّه) باشد و نباشد، و غالباً در مفاهيم مثبت بهكار برده ميشود. ر.ك: ابوهلالعسكري، الفروقاللغويه، 313.
    7. مانند: فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ (بندگانم را شبانه ببر و راهي خشك در دريا براي آنان باز كن) طه: 77.
    8. بقره: 108.
    9. درسهاي تفسيري آيت الله محسن اراكي.
    10. (سُبُلَ السَّلاَمِ) مائده: 16، (وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ) انعام: 153، (وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا) ابراهيم: 12، (لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا) عنكبوت: 69 و غيره.
    11. ر.ك: ، شبستري، سيد مرتضي، تفسيرسورةحمد، تهران، بنياد قرآن، 1361، ص 56.
    12. (يَهْدِي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ) مائده: 16.
    13. (سَبِيلِ الله) بقره: 154، 190، و ... بسيار بهكار برده شده است، (سَبِيلِ رَبِّك) نحل: 125، (صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا) انعام: 126، (صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ) ابراهيم:1، (إِنَّ رَبِّي عَلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ) هود: 56 و غيره.
    14. حمد: 7 و نساء: 69.
    15. (سَبِيلِ الْمُؤْمِنِين) نساء: 115 و (سُبُلَ السَّلاَمِ) مائده: 16 و (سَبِيلَ الرُّشْدِ) اعراف: 146، (سَبِيلَ الرَّشَادِ) غافر: 29، 38، (اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ) حمد: 6، وغيره.
    16. (سَوَاء السَّبِيل) بقره: 108، مائده: 12، 60، 77، قصص: 22 و ممتحنه: 1، (سَوَاء الصِّرَاطِ) ص: 22، (صِرَاطًا سَوِيًّا) مريم: 43، (الصِّرَاطِ السَّوِيِّ) طه: 135، (يَمْشِي سَوِيًّا عَلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ) ملك: 22 بهكار رفته است.
    17. حمد: 6، بقره: 142، 213، آلعمران: 51، 101، مائده: 16 و غيره.
    18. (سَبِيلِ الطَّاغُوتِ) نساء: 76.
    19. حمد: 7. و همينطور: (سَبِيلَ الْغَي) اعراف: 146، (ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ) بقره: 108، مائده: 12، و غيره.
    20. ر.ك: حكيم، محمّدباقر، تفسير سورة حمد، مجمع جهاني اهل بيت، چاپ دوم، ص 227.
    21. (سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ) انعام: 55 و (سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ) اعراف: 142 و (سَبِيلَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ) يونس: 89.
    22. (فَاهْدُوهُمْ إِلَي صِرَاطِ الْجَحِيمِ) صافات: 22.
    23. انعام: 153.
    24. توبه: 12.
    25. قصص: 41.
    26. اسراء: 71-72.
    27. ر.ك: شبّر، الحقاليقين، تهران، مركز انتشارات الاعلمي، بي تا، ج 2 ،ص 140.
    28. قرآن كريم در ترسيم اين صحنهها ميفرمايد: وَإِن مِّنكُمْ إِلا وَارِدُهَا كَانَ عَلَي رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا * ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا (و هيچ كس از شما نيست مگر (اينكه) در آن وارد ميگردد اين (امر) همواره بر پروردگارت حكمي قطعي است آنگاه كساني را كه پرهيزگار بودهاند ميرهانيم و ستمگران را به زانو درافتاده در (دوزخ) رها ميكنيم). مريم: 71-72. ر.ك: آموزشكلاماسلامي (سعيديمهر)، قم، انتشارات طه، 1381، ج2،ص 305.
    29. (هو الطريق إلي معرفة الله عزوجل، وهما صراطان: صراط في الدنيا وصراط في الآخرة، وأما الصراط الذي في الدنيا فهو الإمام المفترض الطاعة، من عرفه في الدنيا واقتدي بهداه مر علي الصراط الذي هو جسر جهنم في الآخرة ومن لم يعرفه في الدنيا زلّت قدمه عن الصراط في الاخرة، فتردي في نار جهنم) ر.ك: صدوق، معاني الأخبار، نجف، منشورات مكتبة المفيد، 1971 م، ص28.
    30. جوادي آملي، عبدالله، معاد در قرآن، ج5، ص 215.
    31. ر.ک: سبحاني، جعفر، الهيات، ج4، ص 269.

    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۱/۰۵/۲۳ در ساعت ۰۰:۴۷

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الامام علی(ع):
    انا صراط الله المستقیم
    و عروته الوثقی التی لا انفصام لها

    امام علی (ع):
    منم طراط مستقیم خدا و محکمترین دستگیره او که نا گسستنی است.


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0




    اِنَّ الله رَبّی وَ رَبُّکُم فَاعبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُستَقیمٌ
    در حقیقت ،خدا پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید که این است
    صراط مستقیم
    آل عمران 51


  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2




    امام صادق (ع) فرمود: «صراط، یعنی طریق معرفت خداوند، و شامل دو صراط می شود، صراطی در دنیا و صراطی هم در آخرت. اما صراط در دنیا، امامی است که اطاعت او واجب است و اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده است، و هر کسی در دنیا از صراط دنیا، به درستی رد شود (یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند) در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می گذرد. و کسی که در دنیا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت می لغزد و به درون جهنم سقوط می کند.»[1]
    هم چنین ایشان در مورد آیه ی 14 سوره ی فجر: «ان ربک لبالمرصاد»[2]، می فرماید: «مرصاد پلی است بر طریقی که از جهنم می گذرد و کسی که حق مظلومی بر گردن او باشد، از آن نخواهد گذشت.»[3]
    البته این بیان امام صادق(ع) از قبیل بیان یکی از مصادیق مرصاد (کمین گاه) است. چرا که کمین گاه الهی منحصر به قیامت و پل معروف صراط نیست و خداوند در همین دنیا نیز در کمین ظالمین است ....»[4]
    بنابراین،«پل صراط» واقعیتی است که هم در قرآن مجید به آن اشاره شده[5] و هم در روایات، خصوصیات و ویژگی های آن بیان گردیده است.

    [1]معانی الاخبار، ص32؛ میزان الحکمه، ج5، ص 346(ماده صراط
    ).
    [2] زیرا پروردگارت به کمین گاه است.
    [3] بحار الانوار، ج8، ص 66.
    [4]
    تفسیر نمونه، ج26، ص 458
    [5]
    علاوه بر آنچه ذکر شد، آیات 71و 72 سوره ی مریم : « و همه¬ی شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‏شويد، اين، امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان. سپس آنها را كه تقوا، پيشه كردند از آن رهائى مى‏بخشيم ، و ظالمان را در حالى كه ( از ضعف و ذلت ) به زانو در¬آمده‏اند، در آن رها مى‏كنيم »، می تواند اشاره ای به پل صراط داشته باشد. برای آگاهی بیشتر،نک: تفسیر نمونه، ج13، صص 121-117.

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۲۲:۱۱


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود