جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ما با قلبی که در سینه مان است فکر می کنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    68
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا ما با قلبی که در سینه مان است فکر می کنیم؟




    آیا ما با قلبی که در سینه مان است فکر می کنیم؟
    سوره حج (22) - آيه 46 ، افلم يسيروا في الارضفتكون لهم قلوب يعقلون بها اوء اذان يسمعون بها فانها لا تعمي الابصرو لكن تعمي القلوب التي في الصدور
    آيا در زمين سير نكردند تا آنان را قلبهايي باشدكه با آن تعقل كنند يا گوشهايي كه با آن بشنوند چرا كه چشمهاي آنان كور نمي شودبلكه قلبهايي كه در سينه هاست كور مي شود.
    فکر نمی کنم در اینجا مجازی،کنایه ای چیزی به کار رفته.در اینجامستقیماً اشاره می کنه.توجه کنید که این آیه خودش می تواند باعث گمراهی دانشمندانشود و از کجا معلوم که دانشمندانی به این دلیل کشته نمی شدند اگر علم به دستمسلمانان به پیشرفت های امروزی می رسید؟؟؟!!!
    سوال من:
    1-آیا قرآن واقعاً فکر کردن را با قلب درون سینه هایمان می داند؟ یااینکه نه در اینجا منظور از قلب نوعی وجدان است(با وجود اینکه اشاره می کنه کهقلبی که در سینه هاست)
    آیا منظور از سینه روح است؟؟؟!!!!(در بعضی تاپیکای دیگه اینا رو بمنگفتند)
    به نظر من شما اشتباه می کنید.وجدان در ذهن ماست.در مغز ماست.در جسممادی ماست.هیچ جایی از قرآن توضیح خاصی در مورد روح نداده و اساساً بیشتر مفاهیمیکه از روح ارائه کردید از خودتون درآوردید! (اینطور نیست؟)
    بنابر این من فکر می کنم که حتماً منظورش قلب مادی است!
    حالا اگه می فرمایید غیر اینه بگید من منتظرم.
    2-آیا این آیه باعث گمراهی دانشمندان نمیشد؟(شما در تاپیک های گذشتهاصلاً به این قسمت توجه نکردید و بدون پاسخ تاپیک منو بستید)
    چرا قرآن همچین آیه هایی داره که میشه از آن برداشت غلط (بدون غرض)کرد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در ساعت ۲۳:۲۳
    کسی کتاب grand design از stephen hawking رو نداره؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن براساس عربی مبین که رایج بین اعراب بوده است نازل شده ومفردات آن همان معانی واستعمالات رایج بین اعراب است ودر عصر ما مرجع برای تشخیص معانی واستعمالات لغت دانان هستندوآنها در معنای قلب گفته اند که قلب در چند معنی به کار می رود:
    1-قلب به معنای خالص هرچیزی وبرترو شریف آن مثل قلب انسان.
    2-تغییر وتحول چیزی از حالتی به حالتی دیگر مثل تغییر لباس از رویی به روی دیگر.وعلمای لغت تصریح کرده اند که گاهی از عقل ویا روح تعبیر به قلب می شود. قلب: أصلان صحيحان، يدلّ أحدهما على خالص شي‏ء و شريفه،و الآخر على ردّ شي‏ء من جهة الى جهة، فالأوّل- القلب، قلب الإنسان و غيره، سمّى لأنّه أخلص شي‏ء فيه و أرفعه، و خالص كلّ شي‏ء و أشرفه قلبه. و الأصل الآخر- قلبت الثوب قلبا. و القلب: انقلاب الشفة، و هي قلباء، و صاحبها أقلب.(التحقیق فی کلمات القرآن ج9ص303)قلب برای خالص چیزی ورد چیزی از صورتی به صورت دیگر گفته می شود.القلب: الفؤاد، و قد يعبّر به عن العقل، لمن كان له قلب، أى عقل‏(التحقیق فی کلمات القرآن ج9ص303) قلب همان دل وروح است وگاهی برای قلب استعمال می شود.قَلْبُ‏ الشي‏ء: تصريفه و صرفه عن وجه إلى وجه، كقلب الثّوب، و قلب الإنسان، أي: صرفه عن طريقته‏يعبّر بالقلب عن المعاني التي تختصّ به من الرّوح و العلم و الشّجاعة و غير ذلك‏(مفردات الفاظ القران ص681)راغب می گوید قلب برای معانی به کار میرود که مختص معنای اوست که عبارت از برگرداندن چیزی از صورتی به صورت دیگر باشد وآن عبارت از روح وعلم شجاعت وغیر آن مانند عقل است.القَلْبُ‏ مضغة من الفؤاد معلقة بالنياطالقَلْبُ‏: تحويلك الشي‏ء عن وجهه،(کتاب العین ص171)پس با توجه به کلمات لغویین استعمال قلب به معنای عقل مشکلی ندارد ومجازی هم نیست چون بعضی کلمات معانی متعدد دارندوهمه معنای حقیقی میباشند وبه وسیله قرائن معنای مورد نظر تشخیص داده می شود.

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۵ در ساعت ۲۳:۰۴ دلیل: بزرگ کردن

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal-1 نمایش پست
    آیا ما با قلبی که در سینه مان است فکر می کنیم؟
    باسلام

    هر جای از قرآن که لفظ ( قلب ) به کار رفته باشد ،مراد از آن ، همان حقيقتى از انسان است كه ادراك و شعور را به آن نسبت مى‏دهند، نه قلب صنوبرى شكل، كه در سمت چپ سينه قرار گرفته است، و يكى از اعضاى رئيسه بدن آدمى است‏ .
    اما دلیل ما آياتى از قرآن كريم است كه ذيلا خاطرنشان مى‏شود.


    در آیه 10سوره مبارکه احزاب قلب را عبارت دانسته از آن چيزى كه در هنگام مرگ به گلوگاه مى‏رسد و مى‏فرمايد:" وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ" كه معلوم است مراد از قلب ، جان آدمى است.
    وهکذا در آیه 283سوره بقره آن را عبارت دانسته از چيزى كه متصف به گناه و ثواب مى‏شود. و فرموده:" فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ" .
    پس معلوم است كه عضو صنوبرى شكل گناه نمى‏كند، پس مراد از آن همان جان و نفس آدمى است.

    .................................................. .................................................. ................................................
    باتشکر
    http://rqoran.mihanblog.com/post/541

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ghazal-1 نمایش پست
    چرا قرآن همچین آیه هایی داره که میشه از آن برداشت غلط (بدون غرض)کرد؟



    ظاهرا اين قسمت از سوال شما به مطلب بر مي گردد كه چرا در آيات قران آيات متشابه وجود داره كه ميتوان از انها چندين مورد را برداشت كرد هم برداشت هاي درست و هم برداشت هاي اشتباه كه براي پاسخ به اين سوال جواب هاي مختلفي داده شده است كه به برخي از انها اشاره مي كنم:


    يكي از حواب هايي كه به اين سوال داده اند اين است كه :


    وجود اين گونه آيات در قرآن، نياز شديد مردم را به پيشوايان الهى و پيامبر و اوصياى او روشن مى‏سازد و سبب مى‏شود كه مردم به حكم نياز علمى به سراغ آنها بروند و رهبرى آنها را عملًا به رسميت بشناسند و از علوم ديگر و راهنمائى‏هاى مختلف آنان نيز استفاده كنند و اين درست به آن مى‏ماند كه در پاره‏اى از كتب درسى، شرح بعضى از مسائل به عهده معلم و استاد گذارده مى‏شود تا شاگردان، رابطه خود را با استاد قطع نكنند و بر اثر اين نياز، در همه چيز از افكار او الهام بگيرند و در واقع در مورد قرآن به مصداق وصيت معروف پيامبر :

    (انى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و اهل بيتى و انهما لن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض:
    «دو چيز گرانمايه را در ميان شما به يادگار مى‏گذارم: كتاب خدا و خاندانم و اين دو هرگز از هم جدا نمى‏شوند تا در قيامت در كنار كوثر به من برسند(1-2)


    1)مستدرك حاكم، ج 3، ص 148.


    2)تفسیر نمونه، ج2، ص322.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    سلام جناب ghazal-1 گرامی

    1-آیا قرآن واقعاً فکر کردن را با قلب درون سینه هایمان می داند؟ یااینکه نه در اینجا منظور از قلب نوعی وجدان است(با وجود اینکه اشاره می کنه کهقلبی که در سینه هاست)
    موقعی که انسان یک نتیجه گیری در مورد چیزی میکند .بطور مستقیم بر روی قلب تاثیر میگذارد مثلا بنده نماز می خوانم قلبم آرامش پیدا میکند . حال یک گناه کبیره مرتکب میشوم دچار استرس ویا ترس و یا .. می شوم و تاثیر آن را بر روی قلبم متوجه می شوم و در صورتی که به قلبم توجه نکنم و گناهان بزرگ دیگری مرتکب شوم چه بسا که سکته قلبی نگیرم .
    در کل از نظر بنده قلب یک ملاک سنجش و تشخیص است

    موفق باشید

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی









  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    اگر مایل بودید ،برای بحث قلب در قران به ابزارهای شناخت در انسان و توضیحی در مورد هر یک از آنها مراجعه بفرمایید

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    محل ادراک و تفکر طبق ادبیات قرآن همان قلب صنوبری است که در سینه قرار دارد؟


    پاسخ:
    لغت دانان متخصص در ادبیات قرآنی قلب را به چند معنی آورده اند:
    1- قلب به معنای خالص هر چیزی و برترو شریف آن مثل قلب انسان.
    2- تغییر و تحول چیزی از حالتی به حالتی دیگر مثل تغییر لباس از رویی به روی دیگر.
    علمای لغت تصریح کرده اند که گاهی از عقل و یا روح تعبیر به قلب می شود.
    «قلب: أصلان صحيحان، يدلّ أحدهما على خالص شي‏ء و شريفه، و الآخر على ردّ شي‏ء من جهة الى جهة، فالأوّل- القلب، قلب الإنسان و غيره، سمّى لأنّه أخلص شي‏ء فيه و أرفعه، و خالص كلّ شي‏ء و أشرفه قلبه. و الأصل الآخر- قلبت الثوب قلبا. و القلب: انقلاب الشفة، و هي قلباء، و صاحبها أقلب»؛ قلب اولا برای خالص چیزی و ارزشمند و شریف آن گفته می شود و معنای دیگر ردّ چیزی از صورتی به صورت دیگر می باشد. معنای اول مثل قلب انسان و موجودات دیگر بخاطر اینکه خالص ترین و ارزشمندترین چیز در وجود انسان است. خالص و شریف هر چیز قلب اوست. اصل معنایی دوم در قلب: برگرداندن لباس است. و یا برگرداندن و چرخاندن لب.(1)
    «القلب: الفؤاد، و قد يعبّر به عن العقل، لمن كان له قلب، أى عقل»؛ قلب همان دل وروح است و گاهی برای قلب استعمال می شود. و از عقل هم تعبیر به قلب می شود. منظور از اینکه گفته می شود. کسی که قلب داشته باشد. یعنی عقل داشته باشد.(2)

    «قَلْبُ‏ الشي‏ء: تصريفه و صرفه عن وجه إلى وجه، كقلب الثّوب، و قلب الإنسان، أي: صرفه عن طريقته‏يعبّر بالقلب عن المعاني التي تختصّ به من الرّوح و العلم و الشّجاعة و غير ذلك»؛ راغب می گوید:
    قلب چیزی برگرداندن آن از حالتی به حالت دیگر است. مثل قلب لباس که پشت و رو کردن آن است. اموری که چنین حالتی داشته باشند. از آنها تعبیر به قلب می شود. مثل روح، علم، و شجاعت و غیر آن مانند عقل. مثلا علم برگرداندن جهل به دانش است. و یا عقل برگرداندن جهل به دانایی است. و در همه اینها حالتی از تغییر است.(3)

    با توجه به معنای قلب در نزد عرب مراد از قلب در قرآن چیزی که معروف در نزد ما می باشد نیست. بلکه آنهم یکی از مصادیق قلب است. ودر واقع معنای حقیقی قلب روح می باشد. که شریف ترین و با ارزش ترین دارایی انسان است. علاوه بر اینکه قلب صنوبری که کار پمپاژ خون در بدن و رساندن آن به سلول های بدن را دارد محل ادراک نیست و از جنس مجردات است. بلکه کارش عملیاتی و جسمی است. و مراد از قلب برای ادراک در آیات قرآن مثل: «افلم يسيروا في الارض فتكون لهم قلوب يعقلون بها او ءاذان يسمعون بها فانها لا تعمي الابصار و لكن تعمي القلوب التی في الصدور» عقل های انسانی و فطرت آنها می باشد.

    _______________
    (1) حسن مصطفوی؛ التحقیق فی کلمات القرآن، ج9، ص303.
    (2) ‏التحقیق فی کلمات القرآن، ج9، ص303.
    (3) مفردات الفاظ القرآن، ص681.
    (4) حج/ 46.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ در ساعت ۲۲:۱۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود