جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالی در رابطه با ایه 14 سوره نمل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش سوالی در رابطه با ایه 14 سوره نمل




    ضمن سلام و خسته نباشید

    در ایه 14 سوره نمل :
    وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوا، و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه در دل به آن يقين داشتند! پس بنگر سرانجام تبهكاران (و مفسدان) چگونه بود!(3)


    در ایه فوق میگوید افراد به دل یقین به مطلبی دارند ولی به حرف دلشان گوش نمیدهند و ان را از روی ظلم و سرکشی انکار میکنند .
    منظور از کلمه دل در این ایه چیست ؟ایا فطرت انسان را میگوید ؟؟

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۹ در ساعت ۱۷:۵۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    اين آيه بيانگر عكس العمل فرعون و اطرافيان او در برابر حضرت موسي و معجزات او است، كه با اين كه به حقانيت دعوت موسي و معجزات وي يقين داشتند (و مقتضاي فطرت سليم اين است كه انسان تسليم يقين گردد)، ولي چون روحيه خودبيني و ستم پيشگي در آنان نفوذ كرده بود، راه انكار را برگزيدند.
    لذا آل فرعون بعد از مشاهده معجزات بى شمار موسى كليم - سلام الله عليه - حق براى آنها بين شد و از نظر انديشه و فكر، مشكلى نداشتند، اما از نظر ذكر در زحمت زودند و حاضر نشدند بپذيرند. و با اين كه يقين داشتند حق با موسى عليه السلام است ، اما دل آنها خضوع نكرد، سر آنها در ساحت اقدس الهى ، ساييده نشد. علم بود ولى عمل يعنى گرايش دل ، عمل جانحه و قلب نبود.

    سوالی در رابطه با ایه 14 سوره نمل

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکرها 4


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد

    برای من کمی هضم اینکه کسی به مطلبی یقین داشته باشد و ان را انکار کند سخت است . مگر میشود انسان به یک درکی برسد و یقین به حقانیت ان کند ولی باز هم از ان رویگردان شود .
    با توجه به نوشته های پایانی شما در پست قبل ، یقین به تنهایی فایده ای ندارد و باید با عمل همراه باشد پس علم (یقین )با عمل چگونه حاصل میشود ؟
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت شما
    برای من کمی هضم اینکه کسی به مطلبی یقین داشته باشد و ان را انکار کند سخت است
    مثال
    شخصی میداند صبح زود باید بیدار شود و خوابیدن زیاد ضرر دارد ولی بیدار نمی شود و دوست دارد بیشتر بخوابد !!!

    اساس همه ی انحرافات خواستن است هر چقدر این خواستن نسبت به چیزی شدید تر باشد دل کندن از آن سختر می شود

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    برای من کمی هضم اینکه کسی به مطلبی یقین داشته باشد و ان را انکار کند سخت است . مگر میشود انسان به یک درکی برسد و یقین به حقانیت ان کند ولی باز هم از ان رویگردان شود .
    با توجه به نوشته های پایانی شما در پست قبل ، یقین به تنهایی فایده ای ندارد و باید با عمل همراه باشد پس علم (یقین )با عمل چگونه حاصل میشود ؟
    با سلام
    بله امكان دارد و نمونه بارز اون شيطان است كه به خدا ايمان كامل دارد كه به عزت و جلالش قسم مي خورد اما با اين حال نافرماني كرد و همچنان مي كند.
    بین دانستن و عمل کردن تفاوت وجود دارد. انسان می تواند به خیلی از مسائل علم داشته باشد، ولی به علت اهمیت ندادن یا به جهت پیروی از هوای نفس و ... مخالف علم خودش عمل کند. قرآن کریم درباره عده ای می فرماید: "و آن را از روى ظلم و سرکشى انکار کردند، در حالى که در دل به آن یقین داشتند! پس بنگر سرانجام تبهکاران (و مفسدان) چگونه بود".(1) شیطان هم - مانند خیلی از انسان ها که به وجود معاد و ضرورت آن و به حرمت خیلی از گناهان علم دارند، ولی باز هم گناه می کنند،- با علم به وجود جهنم و بهشت، به اعمال خود ادامه می دهد. غرور و تکبر شیطان هرگز راه بازگشتی برای او نگذاشته است. برخی از روایات از توبه ابلیس در زمان حضرت نوح (ع) خبر می دهد که نوح به خداوند عرض کرد: پروردگارا! اگر ابلیس توبه کند توبه‏اش قبول می شود؟ خطاب رسید: اگر به قبر آدم سجده کند توبه‏اش را می پذیریم هنگامى که نوح (ع) این موضوع را به ابلیس خبر داد. ابلیس گفت: تا آدم زنده بود من بر او سجده نکردم. آیا اکنون که مرده است به او سجده کنم‏؟(2)

    1. نمل، 14.
    2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 60، ص 281، ح 170، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ه ق.
    سوالی در رابطه با ایه 14 سوره نمل

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور از کلمه دل در آیه 14 سوره نمل: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوا چیست؟ آیا فطرت انسان را می گوید؟


    پاسخ:
    «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوا»؛ و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه در دل به آن يقين داشتند! پس بنگر سرانجام تبهكاران (و مفسدان) چگونه بود!
    اين آيه بيانگر عكس العمل فرعون و اطرافيان او در برابر حضرت موسي و معجزات او است، كه با اين كه به حقانيت دعوت موسي و معجزات وي يقين داشتند (و مقتضاي فطرت سليم اين است كه انسان تسليم يقين گردد)، ولي چون روحيه خودبيني و ستم پيشگي در آنان نفوذ كرده بود، راه انكار را برگزيدند.
    لذا آل فرعون بعد از مشاهده معجزات بى شمار موسى كليم (سلام الله عليه) حق براى آنها بيان شد و از نظر انديشه و فكر، مشكلى نداشتند، اما در عمل حاضر نشدند بپذيرند. و با اين كه يقين داشتند حق با موسى (عليه السلام) است، اما دل آنها خضوع نكرد، سر آنها در ساحت اقدس الهى، ساييده نشد. علم بود ولى عمل يعنى گرايش دل نبود.(1)

    منظور در این جا دل است که باور دارند ولی در عمل خلاف آن را نشان می دهند. چون فطرت درونی غیر از دل و قلب است و این فطرت در نهاد هر بشری در اول کار وجود دارد.

    _______________
    (1) تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ذیل آیات 7تا14 سوره نمل، چاپ 16، جلد19، ص403-413.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۰:۴۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود