جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه کسانی به اعراف وارد می شوند و سرنوشتشان چه خواهد شد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه کسانی به اعراف وارد می شوند و سرنوشتشان چه خواهد شد؟




    سلام
    چه کسانی به اعراف وارد می شوند و سرنوشتشان چه خواهد شد؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۱:۰۹
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    اعراف یا ازماده معرفت مشتق شده است واز این نظر پیامبران وجانشینان آنها که شناسندگان خداوند ومردم برای مردم در این دنیا است.واگر از ماده عرف مشتق شده باشد به مکان عالی ومرتفع گفته می شود پس ائمه از فرط وشدت معرفت به خداوند متعال مثل اینکه در مکان بالا مرتبه ای قرار دارند و نظاره گر بقیه مردم در درجات بهشتی ودرکات جهنم هستندوسعادتمندان واهل بهشت واهل جهنم را می شناسند به خاطر شناختی که از آنها دارند. أن‏ الْأَعْرافِ‏ ان كان اشتقاقها من المعرفة فالأنبياء و الأوصياء هم العارفون و المعروفون المعرّفون اللَّه و الناس للناس في هذه النشأة و ان كان من العرف‏بمعنى المكان العالي المرتفع فهم الذين من فرط معرفتهم و شدة بصيرتهم كأنّهم في مكان عال مرتفع ينظرون إلى سائر الناس في درجاتهم و دركاتهم و يميزون السّعداء عن الأشقياء على معرفة منهم بهم(تفسیر صافی ج2ص200)
    آنچه که ازکلمات مفسران واحادیث به دست می آید دیواری است بین جهنم وبهشت واهل اعراف به خاطر مقام بالاتری که دارند در بالای آن قرار دارند واهل بهشت وجهنم را از همدیگر تشخیص می دهند.ولذا در احادیث آمده است که اعراف ائمه اطهار (ع)هستند.
    و في الكافي عن أمير المؤمنين عليه السلام في هذه الآية نحن‏ عَلَى الْأَعْرافِ‏ نعرف أنصارنا بِسِيماهُمْ‏ و نحن‏ الْأَعْرافِ‏ الذين لا يُعرف اللَّه عزّ و جلّ إلّا بسبيل معرفتنا و نحن‏ الْأَعْرافِ‏ يوقفنا اللَّه عز و جل يوم القيامة على الصراط فلا يدخل الجنة الا من عرفنا و عرفناه و لا يدخل النار الّا من أنكرنا و أنكرناه.و عن سلمان قال سمعت رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم يقول لعليّ عليه السلام أكثر من عشر مرّات يا عليّ إنّك و الأوصياء من بعدك اعراف بين الجنّة و النّار و لا يدخل الجنّة الّا من عرفكم و عرفتموه و لا يدخل النار الا من أنكركم و أنكرتموه.

    مورد دیگر گفته اند اعراف کسانی هستند که بدیها وخوبیهای آنها مساوی است وهیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد.وخداوند اگر آنها را به جهنم ببرد به خاطر گناهانشان است واگر به بهشت ببر به خاطر حسنات آنها است.
    و في الكافي عن الصادق عليه السلام أنّه سئل عنهم فقال قوم استوت حسناتهم و سيئاتهم فان أدخلهم النار فبذنوبهم و ان أدخلهم الجنّة فبرحمته.و في رواية العياشي و ان أدخلهم اللَّه الجنّة فبرحمته و ان عذّبهم لم يظلمهم.البته این دو نقل قابل جمع می باشدبه این معنی که در اعراف که مابین بهشت وجهنم است دو دسته حضور خواهند داشت:ائمه (ع)واولیای الهی وگناهکاران ازشیعیان عصر آن ائمه .أقول: لا منافاة بين هاتين الروايتين و بين ما تقدمهما من الأخبار كما زعمه الأكثرون لأنّ هؤلاء القوم(کسانی که حسنات وسیئات آنها یکسان است) يكونون مع الرجال الذين على الأعراف و كلاهما أصحاب الأعراف يدل على ما قلناه صريحاً حديث الجوامع.
    و القمّي الآيتان في آخر هذه الآيات فانّهما يدلان على أنه يكون‏ عَلَى الْأَعْرافِ‏ الأئمة مع مذنبي أهل زمانهم من شيعتهم.(تفسیر صافی ج2ص200)
    پس اعراف دو دسته هستند:1-ائمه واولیای الهی .2-شیعیان ومسلمانانی که خوبی ها وبدی هایشان یکسان است.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    اعراف در قرآن به چه معنی است و اعراف چه کسانی هستند؟


    پاسخ:
    اعراف یا ازماده معرفت مشتق شده است واز این نظر پیامبران و جانشینان آنها که شناسندگان خداوند و مردم برای مردم در این دنیا است. و اگر از ماده عرف مشتق شده باشد به مکان عالی و مرتفع گفته می شود پس ائمه از فرط و شدت معرفت به خداوند متعال مثل اینکه در مکان بالا مرتبه ای قرار دارند و نظاره گر بقیه مردم در درجات بهشتی و درکات جهنم هستند و سعادتمندان و اهل بهشت و اهل جهنم را می شناسند به خاطر شناختی که از آنها دارند.(1)

    و طبق روایات اعراف عبارت هستند از:
    1- اهل بیت (علیهم السلام): «و في الكافي عن أمير المؤمنين (عليه السلام) في هذه الآية نحن‏ عَلَى الْأَعْرافِ‏ نعرف أنصارنا بِسِيماهُمْ‏ و نحن‏ الْأَعْرافِ‏ الذين لا يُعرف اللَّه عزّ و جلّ إلّا بسبيل معرفتنا و نحن‏ الْأَعْرافِ‏ يوقفنا اللَّه عز و جل يوم القيامة على الصراط فلا يدخل الجنة الا من عرفنا و عرفناه و لا يدخل النار الّا من أنكرنا و أنكرناه»؛
    امام علی علیه السلام در این حدیث شریف می فرماید: ما اعراف هستیم که اصحاب خود را از چهره آنها می شناسیم. و ما اعرافی هستیم که شناخته نمی شود خداوند مگر از طریق معرفت ما. و ما اعرافی هستیم که خداوند در روز قیامت ما بر روی پل صراط نگه خواهد داشت و کسی می تواند وارد بهشت شود که ما او را بشناسیم و او ما را بشناسد و کسی وارد جهنم خواهد شد که ما او را نکار کنیم و او ما را انکار کند.(2)

    «و عن سلمان قال سمعت رسول اللَّه (صلّى اللَّه عليه و آله و سلم) يقول لعليّ (عليه السلام) أكثر من عشر مرّات يا عليّ إنّك و الأوصياء من بعدك اعراف بين الجنّة و النّار و لا يدخل الجنّة الّا من عرفكم و عرفتموه و لا يدخل النار الا من أنكركم و أنكرتموه.»؛
    سلمان فارسی می گوید شنیدم که رسول خدا بیشتر از ده بار به امیرالمومنین می فرماید: تو و جانشینان بعد از تو اعراف هستید و کسی وارد بهشت که به شما معرفت داشته باشد و شما هم او را بشناسید و کسی وارد جهنم خواهد شد که شما را انکار کند و شما هم اوا انکار کنید.(3)

    2- اعراف کسانی هستند که بدی ها وخوبی های آنها مساوی است و هیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد. و خداوند اگر آنها را به جهنم ببرد به خاطر گناهانشان است واگر به بهشت ببر به خاطر حسنات آنها است.
    «و في الكافي عن الصادق (عليه السلام) أنّه سئل عنهم فقال قوم استوت حسناتهم و سيئاتهم فان أدخلهم النار فبذنوبهم و ان أدخلهم الجنّة فبرحمته.و في رواية العياشي و ان أدخلهم اللَّه الجنّة فبرحمته و ان عذّبهم لم يظلمهم.»(4)

    پرسش: آیا این دو وجه قابل جمع است؟
    پاسخ: این دو نقل قابل جمع می باشد به این معنی که در اعراف که مابین بهشت و جهنم است دو دسته حضور خواهند داشت: ائمه (علیهم السلام) و اولیای الهی و گناهکاران از شیعیان عصر آن ائمه.
    مرحوم فیض در وجه جمع اعراف می فرماید: «أقول: لا منافاة بين هاتين الروايتين و بين ما تقدمهما من الأخبار كما زعمه الأكثرون لأنّ هؤلاء القوم (کسانی که حسنات و سیئات آنها یکسان است) يكونون مع الرجال الذين على الأعراف و كلاهما أصحاب الأعراف يدل على ما قلناه صريحاً حديث الجوامع.»(5)

    در نتیجه اعراف دو دسته هستند:
    1- ائمه (علیهم السلام) و اولیاء الهی.
    2- شیعیان و مسلمانانی که خوبی ها و بدی هایشان یکسان است.

    ___________________
    (1) تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج2ص200، ناشر: مکتبة الصدر، تهران، 1415ق، چ دوم
    (2) بصائرالدرجات،صفار ج1، ص497، ناشر:کتابخانه آیة الله مرعشی، قم، 1404، چ دوم
    (3) تفسیر العیاشی،عیاشی محمد بن مسعود، ج2، ص18،ناشر، المطبعة العلمیة، تهران، 1380ق، چ اول.
    (4) تفسیر عیاشی، ج2، ص18، همان.
    (5) تفسیر صافی، همان، ج2، ص200.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۲:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود