جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسانی که به جهنم می رود آیا همیشه در جهنم می ماند یا نه؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انسانی که به جهنم می رود آیا همیشه در جهنم می ماند یا نه؟




    سلام
    انسانی که به جهنم می رود آیا همیشه در جهنم می ماند یا ممکن است مورد لطف خدا قرار گیرد؟

    همچنین می خواستم بدونم فی جهنم خالدین شامل حال چه کسانی است ؟

    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۵:۴۷
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما

    از منابع اسلامی اعم از قرآن و کتب معتبر حدیث به خوبی استفاده می شود که عموم افراد پاک و با ایمان جاودانه در بهشت خواهند بود، و بعضی از افراد گناهکار که وجود آنها غرق در کفر و انکار و گناه و تجاوز شده است برای همیشه در مجازات و عذاب دوزخ می مانند، و به تعبیر دیگر مجازات آنها نیز جاودانه است.
    در زبان قرآن از این موضوع به «خلود» تعبیر شده که در اصل لغت به معنی بقای چیزی به حال خود است، و اگر به اشیاء فساد ناپذیر «خالد» گفته می شود نیز به همین جهت است.

    از 25 مورد که در قرآن مجید کلمه «خالدون» به کار رفته چهارده مورد آن درباره عذاب دوزخ و جاودانگی آن است.
    و از 44 مورد که کلمه «خالدین» به کار رفته سیزده مورد مربوط به این قسمت می باشد، گاهی علاوه بر تعبیر به خلود، با عبارات دیگری جاودانگی پاداش و کیفر مشخص شده است.
    قرآن در آیات مختلف گروههاى یاد شده در زیر را مخلد در دوزخ مى داند.

    اینك اجمال عناوین این گروهها:


    1. كافران[1]
    2. مشركان [2]
    3. منافقان[3]
    4. مرتدان.[4]
    5. تكذیب كنندگان آیات الهى[5]
    6. دشمنان خدا و پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم).[6]
    7. عاصیان و متمردان امر خدا و پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم).[7]
    8. ظالمان و ستمگران.[8]
    9. اشقیاء.[9]
    10. مجرمان.[10]
    11. غوطه وران در خطا.[11]
    12. افراد بدكار.[12]
    13. قاتل مؤمن.[13]
    14. رباخواران.[14]
    15. روى گردانان از قرآن.[15]
    16. سبك اعمالان [16]


    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۲:۰۹

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در برخي از روايات نيز به برخي از مصاديق خالدين در نار اشاره شده است:

    پيامبر (صلي الله عليه و آله) به اميرالمومنين(عليه السلام) مي فرمايد:
    اى على، آيه‏ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نارِ جَهَنَّمَ خالِدِينَ‏ فِيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ، يعنى: «آنان كه از اهل كتاب و مشركين كافر شدند در آتش جهنم دائمى خواهند بود و آنان بدترين مردم‏اند». اينان يهود و بنى اميّه و شيعيانشان هستند كه روز قيامت شقى و گرسنه و تشنه با صورت هاى سياه مبعوث مى ‏شوند.[17]

    در برخي از روايات نيز مخالفين اميرالمومنين(عليه السلام) و ظالمين در حق آل محمد(عليهم السلام) مصداق خالدين در جهنم شمرده شده اند.[18]


    طبق نظر امامیه خلود در آتش از ویژگی های کافران است و گنهکاران مسلمان پس از مدتی از آتش خارج می شوند.روایاتی داریم که عذاب را جز بر کافران جاودانه نمی داند. پیامبر اکرم
    (صلي الله عليه و آله) می فرماید: سوگند به کسی که مرا بشیر و نذیر برانگیخت خداوند هیچ یکتاپرست و موحدی به آتش جاودان عذاب نخواهد کرد همانا اصل توحید از حق شفاعت برخوردار می شوند بطوری که می توانند شفیع دیگران شوند، آنگاه شفاعت می کنند البته شفاعت آنان پذیرفته خواهد شد[19]

    و نیز برخی روایت دیگر محبان علی(عليه السلام) و خاندان او را از نجات یافتگان عذاب ابدی می دانند پیامبر اکرم
    (صلي الله عليه و آله) می فرماید: همانا ولایت علی (ع) نیکی و خیری است که با وجود آن هیچ گناهی هر چند بزرگ باشد زیان نمی رساند و اگر دوستدار اهل بیت گرفتار گناه شود با پاره ای از گرفتاری های دنیوی و مشقات آن و پاره ای از عذاب اخروی تطهیر می شود تا به شفاعت سروران طیب و طاهر خود برسد و ...[20]

    و روایات کثیر دیگری که دلالت بر این مطلب می کند که شیعیان صاحب کبیره داخل آتش می شوند و مدتی عذاب خواهند کشید و بعد شفاعت نصیبشان خواهد شد به خلاف شیعیان راستین که هیچ وقت در دوزخ دیده نخواهند شد.[21]




  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مرحوم صدوق(ره) در كتاب توحید از ابن ابى عمیر نقل مى كند كه امام موسى بن جعفر (علیهما السلام) فرمود:
    «خدا در آتش جز اهل كفر و انكار را مخلد نمى سازد، یعنى گمراهان ومشركان حتى آن كس كه از گناهان كبیره دورى جوید از گناهان كوچك او سؤال نمى شود گوید از او پرسیدم شفاعت از آن چه گروهى از مؤمنان است، فرمود : پدرم از پدرانش نقل كرده اند كه پیامبر فرمود: شفاعت من مربوط به مرتكبان كبیره از امت من مى باشد و امّا نیكوكاران از آنها پس بر آنها مشكلى وجود ندارد».[22]

    خلاصه اینکه آیاتی که دلالت بر خلود آتش جهنم برای بعضی مسلمانان صاحب کبائر مثل ربا و قتل عمد می کند قرائن فراوانی در خود این آیات وجود دارد که نشان می دهد این آیات ناظر به کسانی است که گناهانشان منتهی به کفر و انکار مبدأ و معاد یا نبوت و ضروریات دین می شود.
    شایان ذکر است مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان ذیل آیه 167 سوره بقره یک بحث عقلی بسیار مفید و قابل استفاده ای کرده اند که برای استفاده بیشتر می توانید به ترجمه آن مراجعه نمائید.
    براي اطلاع بيشتر ر.ك:
    شهر سوال
    معاد و جهان پس از مرگ ، آيت الله مكارم شيرازي ، پايگاه حوزه


    [1] بقره آیه 162- 161
    [2] نحل/29؛ احزاب/64ـ 65؛ زمر/71ـ 72؛ غافر/76؛ تغابن/10؛ بینه/6 و آیات دیگر
    [3] توبه/68; مجادله/17
    [4] آل عمران/86ـ 88
    [5] اعراف/36
    [6] توبه/63
    [7] جن/22ـ 23
    [8] یونس52; انعام/128ـ 129
    [9] هود/106ـ 107
    [10] زخرف/74ـ 75; سجده/12ـ 14
    [11] بقره/81
    [12] فرقان/68ـ 69
    [13] نساء/93; فرقان/68
    [14] بقره/275
    [15] طه/100ـ 101
    [16] مؤمنون/103ـ 104
    [17] أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 518
    [18] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص 424 ، التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص 572 ، الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص 434 ، كافي (ط - دارالحديث) ج‏2 ص 392
    [19] بحار الانوار ، ج 8 ص 358 ، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [20] همان ، ص352
    [21] همان ص 363
    [22] توحید صدوق: باب 63، حدیث 6، ص 407، نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏ ، محقق / مصحح: حسينى، هاشم‏ ، ناشر: جامعه مدرسين‏ ، مكان چاپ: ايران؛ قم‏ ، سال چاپ: 1398 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏





  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود