جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ملاک و معیار تشخیص فعل اخلاقی در همه جوامع یکسانه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    آیا ملاک و معیار تشخیص فعل اخلاقی در همه جوامع یکسانه ؟




    بانام و یاد خدا

    عرض سلام و ادب و احترام

    سوالی که از محضر اساتید محترم اخلاقی دارم اینه که اگر دقت کرده باشید در همین کشور خودمان یک فعلی که مثلا در تهران اخلاقی نیست در شیراز اخلاقی هست یا برعکس . حال این مورد را در کل جهان بررسی کنیم می بینیم که اکثر افعالی که در جوامع دینی فعل اخلاقی حساب میشه در کشورهایی که معتقدات دینی ندارند و یا دارند اما خیلی پایبند نیستند این افعال اصلا اخلاقی شمرده نمیشه .

    حال سوالی که دارم اینه ملاک و معیار تشخیص فعل اخلاقی چیه ؟

    چه عواملی در تعیین فعل اخلاقی دخیل هستند ؟

    فرهنگ ، عرف ‌و جامعه و دین تا چه حد در تشخیص فعل اخلاقی ملاک هستند ؟

    پیشاپیش از پاسخگویی اساتید گرامی تشکر می کنم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 4



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۵:۳۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0

    جمع بندی





    باسلام و عرض ادب
    احسنت به سوال زیبای شما
    همه مواردی که ذکر کردید می تواند در تعیین فعل اخلاقی دخیل باشند. به عبارتی می توان گفت که مکتب های مختلف، به علت داشتن جهان بینی های متفاوت، ملاکات مختلفی را برای امر و نهی های اخلاقی خود مدّنظر دارند، بعضی اصلا برای اوامر و نواهی، واقعیتی قائل نیستند،بلکه این امور را قراردادی، دستوری یا اعتباری می دانند، یعنی می گویند چون فلان شخص یا حاکم چنین گفته، باید چنین عمل کنیم، نه این که در واقع و نفس الامر هم،این عمل پسندیده باشد و همه جا کاربرد داشته باشد. بعضی هم برای امر و نهی ها، واقعیتی فرای آن قائلند که هر دو نظریه با توجه به جهان بینیشان متفاوت فکر می کنند در اصطلاح دو مکتب واقعگرایی و غیر واقعگرایی را پدید می آورند، اما از نظر مکتب اسلام که کاملترین این مکاتب اخلاقی است، اوامر و ونواهی را تابع مصالح و مفاسدی واقعی می داند و تمام این باید و نبایدها را به هست ها و نیست ها و امور حقیقی برمی گرداند.
    البته بحث در این زمینه مفصل است که باسوالات جزئی تر می توان جوابهای جزئی تر و دقیق تری داد، از بهترین کتابهایی که برای این مباحث می توان معرفی کرد، کتاب نقد و بررسی مکاتب اخلاق، اثر علامه مصباح یزدی حفظه الله است.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۸:۴۰ دلیل: درج عنوان


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود