جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درباره حضرت دانیال نبی چه اطلاعاتی موجود است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    درباره حضرت دانیال نبی چه اطلاعاتی موجود است؟




    سلام
    درباره حضرت دانیال نبی چه اطلاعاتی موجود است؟


    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 3


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۵:۱۶
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم نماز و روزه شما قبول درگاه احدیت باشد خوشبختانه درباره این پیامبر اطلاعات زیادی در کتابهای مختلف از جمله کتابهای تاریخ انبیاء آمده است و مستندترین پیامبری است که در ایران مدفون می باشد اگر چه دیگر پیامبران مدفون در ایران نیز بعضا صحیح است اما هنیچکدام مثل دانیال نبی قطعی نمی باشند دانیال در باور ادیان ابراهیمی یکی از پیامبران بنی اسرائیل(قرن هفتم پیش از میلاد) است. دانیال به زبان‌عبری به معنای «خدا حاکم من است» می باشد. در سال ۶۵۵ پیش از میلاد وی را به دربار «نبوکد نصر» پادشاه بابل به اسارت بردند. وی در آنجا به علوم کلدانیان و زبان مقدس واقف گردید و در حکمت از آنان پیشی گرفت. اولین واقعه‌ای که سبب نفوذ دانیال نبی گردید تعبیر خواب نبوکد نصر بود. بدین گونه ادعای پیغمبری نمود و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت. وی به همراه عده‌ای از قوم یهود به ایران مهاجرت نمود ودر شوش ساکن شد ودر آنجا درگذشت. آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد. بنای زیارتگاه او شامل دو حیاط است. بر روی گنبد مخروطی – پله‌ای قرار دارد که نوع رایج گنبدهای منطقه‌است. انشاء الله در پستهای بعدی اطلاعات بیشتری قدمتتان ارائه می شود


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در منابع اسلامی از این پیامبر بزرگ بارها نام برده شده است مثلا در اثبات الوصیه درباره ایشان می نویسد: بعد از منذر بن شمعون دانیال علیه السّلام براى امر خدا اقدام نمود و بخت النصر از دنیا رفت و پسرش فهر كه كافرى خبیث بود مدت (16) سال و چند روزى سلطنت كرد. فهر لعین دستور داد تا حفره و گودالى در زمین كندند و دانیال را با یاران آن حضرت در آن حفره (كه پر از آتش بود) انداختند، و آتش نزدیك آنان نیامد و چیزى از بدن آنان را نسوزانید. همین‏كه آن ملعون دید آتش صدمه‏اى بآنها نرسانید دانیال و یارانش را در چاهى كه حیوانات درنده در آن وجود داشت انداخت، موقعى كه آن حیوانات درنده دانیال را با اصحابش دیدند پناهنده بآنان شدند و در مقابل آنها بنا كردند چاپلوسى كردن و دم خود را جنبانیدن، وقتى فهر لعین این منظره را تماشا كرد آن بزرگواران را به انواع عذاب معذب كرد و خداى رؤف آنان را از شر آن بى‏دین خلاص كرد و آنها را داخل بهشت كرد و در قرآن مجید براى آنها مثلى زده و فرموده: «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ[بروج/4-8] مرگ بر شكنجه ‏گران صاحب گودال (آتش)، آتشى عظیم و شعله ‏ور! هنگامى كه در كنار آن نشسته بودند، و آنچه را با مؤمنان انجام مى ‏دادند (با خونسردى و قساوت) تماشا مى‏ كردند! آنها هیچ ایرادى بر مؤمنان نداشتند جز اینكه به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند.[1] یهودیان نیز او را از انبیای بزرگ خود می شمارند. در حدیثی که یهودیان علت دشمنی خود با جبرائیل را بیان می کنند، این گونه آمده است: «جبرئیل بر خلاف او پیوسته موجب خرابى و ویرانى سلطنت ما بوده و بهمین خاطر دشمن ما مى‏باشد. در اینجا سلمان فارسى از او پرسید: چگونه عداوت او براى شما آشكار شد؟ گفت: بسیار خوب سلمان، آرى؛ چندین بار با ما عداوت ورزیده است، و از جمله مواردى كه سخت به ضرر ما اقدام نموده در این ماجرا هویدا است: خداوند به انبیاى بنى اسرائیل وحى فرستاده بود كه شهر بیت المقدس بدست مردى بنام بخت‏نصّر خراب خواهد شد. و به محض اطّلاع از خبر ویرانى شهر بیت المقدس بزرگان بنى اسرائیل پس از مذاكره و مشاوره شخص قوى و فاضل و محترمى بنام دانیال را كه از زمره انبیا بود مأمور قتل بخت‏نصّر نمودند، و براى این كار مقدار زیادى مال به او دادند تا در این راه صرف كند، هنگامى كه رهسپار شهر بابل شد بخت‏نصّر را پسر ضعیف و فقیر و عاجزى یافت، و همین كه خواست او را بكشد جبرئیل نازل شده و به دانیال گفت: اگر این پسر همان است كه خداوند خبر داده، البتّه نخواهى توانست بر او چیره شده و او را به قتل رسانى، و در غیر این صورت براى چه او را مى‏ كشى؟! حضرت دانیال نیز حرف او را پذیرفته و از قتلش صرف نظر نمود و به بیت المقدس بازگشت و جریان امر را به ما گزارش داد. بعدها همان پسر ضعیف رفته رفته قدرت یافته و به حكومت رسید و به جنگ ما شتافت و شهر بیت المقدس را ویران نمود، و بهمین خاطر است كه جبرئیل را دشمن مى ‏داریم.»[2] [1]. ترجمه إثبات الوصیة للإمام علی بن ابی طالب ع، متن، ص: 155. [2]. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص: 44.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دانیال نبی (ع) از پیامبرانی است که در قرآن به نامش اشاره ای نشده است، اما روایات بسیاری در ارتباط با ایشان وجود دارد.[1] براساس بیشتر روایات، آن حضرت معاصر با بخت النصر، پادشاه ستمکار بابل بوده و از طرف او مورد آزار و اذیت واقع می شد. همان گونه که در برخی منابع تاریخی بیان شده، بخت النصر نیز توسط کورش، پادشاه ایران متحمل شکست شده و حکومتش سرنگون شد. در یکی از تفاسیر می خوانیم: "مشهورترین شهرهایى که (کورش) مفتوح ساخت یکى بابل است که در سال 538 قبل از میلاد مفتوح گشت و از آن پس امر به رجوع یهود نمود، در حالتى که مدت هفتاد سال در اسیرى بابل بسر برده بودند و از خزانه خاصه، مالى فراوان از براى تجدید آن بخشید و دانیال در این وقت در دیوانخانه کورش بود".[2] با توجه به موارد اشاره شده، می توان اظهار داشت که دانیال نبی (ع)، حدود 2500 تا 2600 سال قبل زندگی می کرد. البته روایات تاریخی دیگری نیز در این ارتباط وجود دارد که زمان زندگی وی را بعد از حضرت یحیی (ع) یعنی حدود 2000 سال قبل بیان می کند، که با توجه به عمر طولانی پیامبرانی چون نوح (ع)، ممکن است دانیال نبی (ع) نیز عمری طولانی و چند صد ساله داشته و هر دو گروه از روایات اشاره شده نیز صحیح باشند.[3] در ارتباط با نام والدین ایشان نیز باید گفت که؛ مانند بسیاری از پیامبران و شخصیت های تاریخی دیگر، و به دلیل این که این موضوع، جذابیت چندانی برای مورخان و وقایع نگاران نداشت، نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد، اما مسلم است که ایشان از پیامبران بنی اسرائیل و نوادگان یعقوب پیامبر هستند. به هر حال، هر چند این پیامبر الاهی، شهرتی؛ مانند پیامبران دیگری، چون نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (ع) ندارد، اما مشهور بودنشان در کشور ایران، ممکن است به دلیل وجود مزاری منتسب به ایشان در شهری باشد که به نام او "شوش دانیال" نامیده شده است. دلیل دیگر شهرت ایشان نیز می تواند بروز وقابع تاریخی و پیروزی ها و شکست هایی برای قوم بنی اسرائیل در زمان زندگانی آن بزرگوار باشد که جریان مفصل آن در کتاب های تفسیری و روایی موجود است.[4] [1] ر.ک: مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 14، ص 351، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق. [2]بلاغی، سید عبدالحجة، حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر، ج 1، ص 204، انتشارات حکمت، قم، 1386 ق، به نقل از کتاب دانیال 6: 28. [3] مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 14، ص 355. [4] به عنوان نمونه، ر.ک: جزائری، سید نعمت الله، قصص الأنبیاء، ص 426، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    169 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    سوال اصلی: درباره حضرت دانیال نبی چه اطلاعاتی موجود است؟


    پاسخ:
    دانیال یکی از پیامبران بنی اسرائیل است. دانیال به زبان‌ عبری به معنای «خدا حاکم من است» می باشد. وی را به دربار «نبوکد نصر» پادشاه بابل به اسارت بردند. وی در آن جا به علوم کلدانیان و زبان مقدس واقف گردید و در حکمت از آنان پیشی گرفت. اولین واقعه‌ای که سبب نفوذ دانیال نبی گردید تعبیر خواب نبوکد نصر بود. بدین گونه ادعای پیغمبری نمود و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت. وی به همراه عده‌ای از قوم یهود به ایران مهاجرت نمود و در شوش ساکن شد و در آن جا درگذشت. آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد. بنای زیارتگاه او شامل دو حیاط است. بر روی گنبد مخروطی – پله‌ای قرار دارد که نوع رایج گنبدهای منطقه‌ است.

    در منابع اسلامی از این پیامبر بزرگ بارها نام برده شده است مثلا در اثبات الوصیه درباره ایشان می نویسد:
    بعد از منذر بن شمعون دانیال (علیه السّلام) براى امر خدا اقدام نمود و بخت النصر از دنیا رفت و پسرش فهر كه كافر بود مدت 16 سال و چند روزى سلطنت كرد.
    فهر دستور داد تا حفره و گودالى در زمین كندند و دانیال را با یاران آن حضرت در آن حفره (كه پر از آتش بود) انداختند، و آتش نزدیك آنان نیامد و چیزى از بدن آنان را نسوزانید. همین‏ كه وی دید آتش صدمه ‏اى به آن ها نرسانید دانیال و یارانش را در چاهى كه حیوانات درنده در آن وجود داشت انداخت، موقعى كه آن حیوانات درنده دانیال را با اصحابش دیدند پناهنده به آنان شدند و در مقابل آن ها بنا كردند چاپلوسى كردن و دم خود را جنبانیدن، وقتى فهر این منظره را تماشا كرد آن بزرگواران را به انواع عذاب معذب كرد و خداى رؤف آنان را از شر آن بى ‏دین خلاص كرد و آن ها را داخل بهشت كرد و در قرآن مجید براى آن ها مثلى زده و فرموده: «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ * إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ * وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»(1)؛ مرگ بر شكنجه ‏گران صاحب گودال (آتش)، آتشى عظیم و شعله ‏ور! هنگامى كه در كنار آن نشسته بودند، و آنچه را با مؤمنان انجام مى ‏دادند (با خونسردى و قساوت) تماشا مى‏ كردند! آن ها هیچ ایرادى بر مؤمنان نداشتند جز این كه به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند.(2)

    یهودیان نیز او را از انبیای بزرگ خود می شمارند. در حدیثی که یهودیان علت دشمنی خود با جبرئیل را بیان می کنند، این گونه آمده است: «جبرئیل بر خلاف او پیوسته موجب خرابى و ویرانى سلطنت ما بوده و به همین خاطر دشمن ما مى ‏باشد.
    در اینجا سلمان فارسى خطاب به یهودیان می پرسد: چگونه عداوت او براى شما آشكار شد؟ گفتند: چندین بار با ما عداوت ورزیده است، و از جمله مواردى كه سخت به ضرر ما اقدام نموده در این ماجرا هویدا است: خداوند به انبیاى بنى اسرائیل وحى فرستاده بود كه شهر بیت المقدس به دست مردى بنام بخت‏ النصّر خراب خواهد شد. و به محض اطّلاع از خبر ویرانى شهر بیت المقدس بزرگان بنى اسرائیل پس از مذاكره و مشاوره شخص قوى و فاضل و محترمى بنام دانیال را كه از زمره انبیا بود مأمور قتل بخت ال‏نصّر نمودند، و براى این كار مقدار زیادى مال به او دادند تا در این راه صرف كند، هنگامى كه رهسپار شهر بابل شد بخت‏ النصّر را پسر ضعیف و فقیر و عاجزى یافت، و همین كه خواست او را بكشد جبرئیل نازل شده و به دانیال گفت: اگر این پسر همان است كه خداوند خبر داده، البتّه نخواهى توانست بر او چیره شده و او را به قتل رسانى، و در غیر این صورت براى چه او را مى‏ كشى؟!
    حضرت دانیال نیز حرف او را پذیرفته و از قتلش صرف نظر نمود و به بیت المقدس بازگشت و جریان امر را به ما گزارش داد. بعدها همان پسر ضعیف رفته رفته قدرت یافته و به حكومت رسید و به جنگ ما شتافت و شهر بیت المقدس را ویران نمود، و به همین خاطر است كه جبرئیل را دشمن مى ‏داریم.»(3)

    دانیال نبی (علیه السلام) از پیامبرانی است که در قرآن به نامش اشاره ای نشده است، اما روایات بسیاری در ارتباط با ایشان وجود دارد.(4)
    بر اساس بیشتر روایات، آن حضرت معاصر با بخت النصر، پادشاه ستمکار بابل بوده و از طرف او مورد آزار و اذیت واقع می شد. همان گونه که در برخی منابع تاریخی بیان شده، بخت النصر نیز توسط کورش، پادشاه ایران متحمل شکست شده و حکومتش سرنگون شد.
    در یکی از تفاسیر می خوانیم: "مشهورترین شهرهایى که (کورش) مفتوح ساخت یکى بابل است که در سال 538 قبل از میلاد مفتوح گشت و از آن پس امر به رجوع یهود نمود، در حالتى که مدت هفتاد سال در اسیرى بابل بسر برده بودند و از خزانه خاصه، مالى فراوان از براى تجدید آن بخشید و دانیال در این وقت در دیوان خانه کورش بود".(5)

    با توجه به موارد اشاره شده، می توان اظهار داشت که دانیال نبی (علیه السلام)، حدود 2500 تا 2600 سال قبل زندگی می کرد. البته روایات تاریخی دیگری نیز در این ارتباط وجود دارد که زمان زندگی وی را بعد از حضرت یحیی (علیه السلام) یعنی حدود 2000 سال قبل بیان می کند، که با توجه به عمر طولانی پیامبرانی چون نوح (علیه السلام)، ممکن است دانیال نبی (علیه السلام) نیز عمری طولانی و چند صد ساله داشته و هر دو گروه از روایات اشاره شده نیز صحیح باشند.(6)

    در ارتباط با نام والدین ایشان نیز باید گفت که؛ مانند بسیاری از پیامبران و شخصیت های تاریخی دیگر، و به دلیل این که این موضوع، جذابیت چندانی برای مورخان و وقایع نگاران نداشت، نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد، اما مسلّم است که ایشان از پیامبران بنی اسرائیل و نوادگان یعقوب پیامبر هستند. به هر حال، هر چند این پیامبر الهی، شهرتی؛ مانند پیامبران دیگری، چون نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیهم السلام) ندارد، اما مشهور بودنشان در کشور ایران، ممکن است به دلیل وجود مزاری منتسب به ایشان در شهری باشد که به نام او "شوش دانیال" نامیده شده است.
    دلیل دیگر شهرت ایشان نیز می تواند بروز وقابع تاریخی و پیروزی ها و شکست هایی برای قوم بنی اسرائیل در زمان زندگانی آن بزرگوار باشد که جریان مفصّل آن در کتاب های تفسیری و روایی موجود است.(7)

    ____________
    (1) بروج/ 4-8.
    (2) ترجمه إثبات الوصیة للإمام علی بن ابی طالب ع، متن، ص: 155.
    (3) الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص: 44.
    (4) مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 14، ص 351، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق.
    (5) بلاغی، سید عبدالحجة، حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر، ج 1، ص 204، انتشارات حکمت، قم، 1386 ق، به نقل از کتاب دانیال 6: 28.
    (6) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 14، ص 355.
    (7) به عنوان نمونه، ر.ک: جزائری، سید نعمت الله، قصص الأنبیاء، ص 426، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.

    کلید واژه: دانیال، نبی، پیامبر، بابل، شوش.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۰:۴۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود