جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟




    با سلام

    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟

    ممنونم

    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۱:۱۴
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد سوال شما عرض كنم كه غیب و شهادت دو واژه از اصطلاحات قرآن است. در جهان بینی قرآن عالم هستی منحصر به آنچه که برای ما محسوس است نیست، بلکه محسوسات یک قشر نازکی از عالم است و قسمت عظیمتر در ماوراء آن است. آنچه محسوس است نامش شهادت و آنچه نامحسوس است، غیب نامیده شده است.
    آنچه را فلاسفه آن را عالم طبیعت می نامند؛ درختها، گلها، دریاها، صحراها، کهکشانها، ستارگان و .... و بالاخره آنچه که انسان می بیند و می بوید و می شنود و بطور کلی احساس می کند و یا به تعبیر قرآن شهود می نماید، اینها مربوط به بخش شهادت است. اگر فقط هستی همین بخش بود؛ آنگاه جهان بینی خاصی بود، زیرا مثلا می دید که آدمی متولد می گردد و مدتی در این دنیا زندگی می کند و بعد هم می میرد و فانی می گردد. می پنداشت که انسان همین است و دیگر به آغاز و انجام او کاری نداشت و در اندیشه اش خطور نمی کرد که این انسان از کجا پیدا شده و به کجا خواهد رفت؟

    ولی رسالت قرآن مجید این است که انسان را از این دیدگاه تنگ بیرون آورد و او را آگاه و مؤمن سازد که آنچه به صورت شهادت احساس می کند قشر نازکی از هستی است و در ماوراء آن، دریای عظیم و بی نهایت هستی است. بهترین نمونه غیب برای انسان، خود وجود انسان است. بدن و تن ما برای خودمان محسوس است و ما نیز بر روان خود آگاه هستیم و این دو قسمت برای ما شهادت است. ولی نسبت به دیگران روان آنها برای ما محسوس نیست بلکه غیب است. زیرا اگر یک عمر هم با کسی زندگی کنیم جز اینکه صدای او را بشنویم و رنگ و رخسار او را ببینیم و بدن او را لمس کنیم چیز دیگر نیست و روان او برای همیشه بر ما مخفی است و هیچگاه ما نمی توانیم بطور مستقیم بر قلب و دل او واقف شویم مگر اینکه خود او از آن برایمان بگوید.

    جالب این است که در روانشناسی امروز مطرح است که انسان غیب دیگری دارد که حتی بر خودش نیز مخفی است و نام آن را روان ناخودآگاه میگذارند.
    می گویند ما یک روان خودآگاه داریم که همان است که ما می گوییم من اینطور فکر می کنم، احساس می کنم، فلان چیز را دوست دارم و به فلانی کینه می ورزم و یک روان ناخودآگاه داریم که حتی قسمت اعظم وجود ما را تشکیل می دهد. این انسان است که قسمت عمده آن غیب است و تنها قسمت ناچیزی از آن مشهود است. قرآن این مطلب را راجع به کل عالم می گوید و جهان بینی تازه ای به انسان می بخشد. ملائکه، لوح محفوظ، عرش، کرسی؛ اینها مربوط به غیب و باطن این عالمند که بصرف آنکه از حواس ما مخفی است نمی توان آنها را نفی کرد بلکه باید معتقد بود که عالم، غیبی دارد که حواس ما از احساس آن عاجز است و تنها بخش شهود است که بر ما مشهود است.

    آشنایی با قرآن 1و2، صفحه 133-131

    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نكته:
    رابطه غیب و شهادت، شبیه رابطه اصل و فرع یا شخص و سایه است، یعنی این جهان به منزله انعکاسی از آن جهان است. از قرآن چنین استنباط می شود که هر چه در این جهان است " وجود تنزل یافته " موجودات جهان دیگر است. آنچه در آیه سابق الذکر، " مفاتح " نامیده شده در آیه دیگر " خزائن " نامیده شده است: «و ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم» (حجر/21)؛ هیچ چیزی نیست مگر آنکه خزانه ها و اصلهای آن نزد ماست و از آن فرود نمی آوریم مگر به اندازه معین.

    به این حساب است که قرآن همه چیز، حتی اشیایی نظیر سنگ و آهن را " نازل شده " تلقی می کند: «و انزلنا الحدید» (حدید/25)؛ ما آهن را فرود آوردیم.
    بدیهی است که منظور این نیست که همه اشیاء و از آن جمله آهن را از مکانی به مکانی دیگر انتقال داده ایم. آری، آنچه در این جهان است " حقیقت " و " اصل " و " کنه " آن در جهانی دیگر است که جهان غیب است و آنچه در آن جهان است " رقیقه " اش، " ظل " و " سایه " اش، مرتبه تنزل یافته اش در این جهان است:

    چرخ با این اختران نغز خوش و زیباستی *** صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
    صورت زیرین اگر با نردبان معرفت *** بر رود بالا همی با اصل خود یکتاستی
    صورت عقلی که بی پایان و جاویدان بود *** با همه و بی همه مجموعه و یکتاستی
    این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری *** گر ابونصرستی و گر بوعلی سیناستی

    قرآن همچنانکه تحت عنوان " غیب " نوعی ایمان و بینش را درباره هستی عرضه می دارد و لازم می شمارد، احیاناً تحت عناوین دیگر این مطلب را بیان می کند، از قبیل ایمان به " ملائکه " یا ایمان به رسالت رسل (ایمان به وحی): «آمن الرسول بما انزل الیه من ربه و المؤمنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله» (بقره/285)؛ پیامبر و مؤمنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند. همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و کتابهایش و فرستادگانش.
    «و من یکفر بالله و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الاخر فقد ضل ضلالا بعیدا» (نساء/136)؛ آن کس که به خدا و فرشتگانش و کتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین کفر بورزد گمراه شده، گمراه شدن دوری.

    در این دو آیه، ایمان به کتابهای خدا مستقلاً ذکر شده است. اگر مقصود از این کتابها، کتابهای آسمانی بود که بر پیامبران نازل شده است، همان ایمان به رسل کافی بود. این قرینه است که مقصود از این کتابها حقایقی از نوعی دیگر است که از نوع دفتر و ورقه نیست.
    در خود قرآن مکرر از حقایقی نهانی و غیبی با نام " کتاب مبین "، " لوح محفوظ "، " ام الکتاب "، " کتاب مرقوم " و " کتاب مکنون " یاد شده است؛ ایمان به این نوع کتب ماورایی، جزئی از ایمان اسلامی است.

    اساساً پیامبران آمده اند که به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند که بشر تا آنجا که برایش مقدور است تصوری، هر چند مجمل، از مجموع نظام آفرینش داشته باشد.
    خلقت آفرینش محدود به امور حس کردنی و لمس کردنی که در حوزه علوم حسی و تجربی است، نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشکار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند.

    جهان بینی توحیدی، صفحه 7-115

    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اقسام اخبار غيبي در قرآن
    1- اخبار از گذشتگان
    الف) داستان چگونگي ولادت حضرت يحي؛
    كفالت حضرت مريم به عهده زكريا بود يك روز كه نزد مريم می­رود، غذای پاكيزه اي نزدش مي بيند آن هم ميوه تابستان در فصل زمستان، با تعجب مي پرسد از كجا چنين خوراكي برايت فراهم شده؟ مريم مي گويد خداوند، آن ها را برايم مي فرستد و خداوند هر كس را بخواهد بدون حساب روزي مي دهد.

    زكريا كه همواره در حسرت نداشتن فرزند مي سوخت از اين حادثه اميدش قوت گرفته به دعا و تضرع و التماس می­پردازد تا اینکه فرشتگان در محراب به وي مژده پسري می­دهنـد كه او از افراد پاك دامـن و از پيغمبران شايسته خواهـد شد، ولي
    چون زنش از آغاز نازا و خود پيري نود و چند ساله بود،(1)با شگفتي پرسيد:

    «قَالَ رَبََّ أنََّی یَکُونُ لِی غُلام وَ قَد بَلَغَنِی الکِبَر و...»(2)
    «پروردگارا! چگونه ممكن است فرزندى براى من باشد، در حالى كه پيرى به سراغ من آمده، و همسرم نازاست؟!» فرمود: «بدين گونه خداوند هر كارى را بخواهد انجام مى‏دهد»

    ب) داستان ولادت حضرت عيسي؛
    مريم بعد از دريافت خبر، ناراحت شده گفت:
    «چگونه ممكن است فرزندى براى من باشد؟! در حالى كه تا كنون انسانى با من تماس نداشته، و زن آلوده‏اى هم نبوده‏ام!»(3)گفت: «مطلب همين است! پروردگارت فرموده: اين كار بر من آسان است! (ما او را مى‏آفرينيم، تا قدرت خويش را آشكار سازيم) و او را براى مردم نشانـه‏اى قـرار دهيــم و رحمتـى باشـد از سـوى ما! و ايـن امـرى است پايان يافته »(4)

    1. علامه طبرسي؛ مجمع البيان فى تفسير القرآن، ترجمه ‏مترجمان‏، تحقيق: رضا ستوده‏، تهران: انتشارات فراهانى‏، س1360 ش،‏ چ اول،‏ ج4, ص 51-52.
    2. سورة آل عمران، آية 37 الي 40.
    3. سورة مريم، آيه 20
    4. سورة مريم، آيه 21.


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۴:۰۸
    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    2- اخبار از مكنونات قلبي ديگران؛
    قرآن از حوادث و وقايعي كه در زمان پيامبر (ص) در شُرف واقع شدن بوده است
    خبر داده، مانند خبرهاي غيبي قرآن از دسيسه هاي منافقان و دشمنان اسلام؛
    «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ نُهُوا عَنِ النَّجْوى‏ ثُمَّ يَعُودُونَ..(1)
    «آيا نديدى كسانى را كه از نجوا [سخنان درگوشى‏] نهى شدند، سپس به كارى كه از آن نهى شده بودند بازمى‏گردند و براى انجام گناه و تعدّى و نافرمانى رسول خدا به نجوا مى‏پردازند و هنگامى كه نزد تو مى‏آيند تو را تحيّتى (و خوشامدى) مى‏گويند كه خدا به تو نگفته است، و در دل مى‏گويند: چرا خداوند ما را بخاطر گفته‏هايمان عذاب نمى‏كند؟! جهنم براى آنان كافى اسـت، وارد آن مى‏شـوند، و چه بد فرجامـى است!»

    3- اخبار از آينده؛
    قرآن از حوادثي كه پس از نزول آيات در زمان آينده رخ مي دادند به روشني پرده
    برداري کرده كه مي توان به مواردي چون خبر پيروزي روم بر فارس اشاره نمود؛
    «غُلِبَتِ الرُّومُ في‏ أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ في‏ بِضْعِ سِنينَ..»(2)
    «روميان مغلوب شدند (و اين شكست) در سرزمين نزديكى رخ داد، امّا آنان پس از (اين) مغلوبيّت، بزودى غلبه خواهند كرد »

    1. سوره مجادله، آيه، 8 . و بنگريد سوره توبه، آيه، 107 – 110.
    2. سورة روم، آيه 2-3-4.

    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی
    پرسش :
    در فرهنگ قرآن معنی غیب و شهادت چیست؟
    پاسخ :
    غیب و شهادت دو واژه از اصطلاحات قرآن است. در جهان بینی قرآن عالم هستی منحصر به آنچه که برای ما محسوس است نیست، بلکه محسوسات یک قشر نازکی از عالم است و قسمت عظیمتر در ماوراء آن است. آنچه محسوس است نامش شهادت و آنچه نامحسوس است، غیب نامیده شده است.
    آنچه را فلاسفه آن را عالم طبیعت می نامند؛ درخت ها، گل ها، دریاها، صحراها، کهکشان ها، ستارگان و .... و بالاخره آنچه که انسان می بیند و می بوید و می شنود و بطور کلی احساس می کند و یا به تعبیر قرآن شهود می نماید، اینها مربوط به بخش شهادت است. اگر فقط هستی همین بخش بود؛ آنگاه جهان بینی خاصی بود، زیرا مثلا می دید که آدمی متولد می گردد و مدتی در این دنیا زندگی می کند و بعد هم می میرد و فانی می گردد. می پنداشت که انسان همین است و دیگر به آغاز و انجام او کاری نداشت و در اندیشه اش خطور نمی کرد که این انسان از کجا پیدا شده و به کجا خواهد رفت؟
    ولی رسالت قرآن مجید این است که انسان را از این دیدگاه تنگ بیرون آورد و او را آگاه و مؤمن سازد که آنچه به صورت شهادت احساس می کند قشر نازکی از هستی است و در ماوراء آن، دریای عظیم و بی نهایت هستی است. بهترین نمونه غیب برای انسان، خود وجود انسان است. بدن و تن ما برای خودمان محسوس است و ما نیز بر روان خود آگاه هستیم و این دو قسمت برای ما شهادت است. ولی نسبت به دیگران روان آنها برای ما محسوس نیست بلکه غیب است. زیرا اگر یک عمر هم با کسی زندگی کنیم جز این که صدای او را بشنویم و رنگ و رخسار او را ببینیم و بدن او را لمس کنیم چیز دیگر نیست و روان او برای همیشه بر ما مخفی است و هیچ گاه ما نمی توانیم بطور مستقیم بر قلب و دل او واقف شویم مگر این که خود او از آن برایمان بگوید.(1)
    اقسام اخبار غيبي در قرآن
    مجید :
    1- اخبار از گذشتگان
    الف) داستان چگونگي ولادت حضرت يحیي؛ (2)
    ب) داستان ولادت حضرت عيسي؛ (3)

    2- اخبار از مكنونات قلبي ديگران؛ مانند خبرهاي غيبي از دسيسه هاي منافقان و دشمنان اسلام؛(4)
    3- اخبار از آينده؛(5)

    پی نوشت :
    1. آشنایی با قرآن 1و2، صفحه 133
    2. آل عمران، آية 37 الي 40 ؛علامه طبرسي؛ مجمع البيان فى تفسير القرآن،تهران،انتشارات فراهانى‏، س1360 ش،‏چ اول،‏ ج4, ص 51
    3. سورة مريم، آيه 20 ؛ سورة مريم، آيه 21.

    4. سوره مجادله، آيه، 8 . و بنگريد سوره توبه، آيه، 107 – 110.
    5. سورة روم، آيه 2-3-4.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود