جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور ومقصود اصلي از كلمه ي (كهف) در آيه ي (16) سوره ي كهف چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور ومقصود اصلي از كلمه ي (كهف) در آيه ي (16) سوره ي كهف چيست؟




    سلام
    منظور ومقصود اصلي از كلمه ي (كهف) و مصداق آن در زمان معاصر در آيه ي (فاوو الي الكهف ينشر لكم ربكم من رحمته.....)تا آخر آيه ي (16) سوره ي كهف چيست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۲۰:۳۵
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    خود واژه «كهف» به مفهوم «غار» مى باشد و منظور از آن اشاره به همان «غارى» است كه گروهى از جوانان متفكّر و آزادى خواه در پيكار با استبداد و ارتجاع روزگار تيره و تار خويش، به آنجا پناه بردند تا ساعتى آسوده از شرارت و شقاوت گماشتگان اختناق و ارتجاع، بياسايند و براى يافتن راه نجات و مبارزه با ستم طرحى بريزند(1)

    " كهف" كلمه پر مفهومى است كه همان بازگشت به ابتدايى ‏ترين نوع زندگى بشر را به خاطر مى‏آورد، محيطى كه در آن نور و روشنايى نيست، و شبهاى تاريك و سردش يادآور دردهاى جانكاه انسانهاى محروم است، نه از زرق و برق دنياى مادى در آن خبرى است، نه از بستر نرم و زندگى مرفه!.
    مخصوصا با توجه به آنچه در تواريخ نقل شده كه اصحاب كهف وزيران و صاحب ‏منصبان بزرگ شاه بودند كه بر ضد او و آئينش قيام كردند روشن مى ‏شود كه گذشتن از آن زندگى پرناز و نعمت و ترجيح غارنشينى بر آن تا چه حد شهامت و گذشت و همت و وسعت روح مى‏خواهد؟!.
    ولى در آن غار تاريك و سرد و خاموش، و احيانا خطرناك از نظر حمله حيوانات موذى، يك دنيا نور و صفا و توحيد و معنويت بود.

    1. تفسير مجمع البيان جلد ۱۵.
    2. تفسير نمونه، ج‏12، ص: 366.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۶:۵۴ دلیل: حذف عنوان جمع بندی
    منظور ومقصود اصلي از كلمه ي (كهف) در آيه ي (16) سوره ي كهف چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    در بعضی از روایات و ادعیه کهف بر خود خدای سبحان اطلاق شده است:
    در دعایی که از نبی اکرم صلّی الله علیه و آله رسیده است و بسیاری از اسمای حسنای الهی در آن جمع شده، چنین آمده است:
    «یا من هو کهف لأهل السماوات و الأرض...»[1]
    در برخی روایات از موعظه به مثابه کهف یاد شده است:
    امیرالمؤمنین علی علیه السّلام می فرماید:
    «موعظه برای هر کس که بدان پناه ببرد، پناه(کهف) است.»[2]
    و در جای دیگری طاعت الهی را کهف عابدان برشمرده و دیگران را بدان تشویق می کنند:
    «أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ فَإِنَّهَا كَهْفُ الْعَابِدِينَ...» [3]
    البتّه خود ذات اقدس الهی پناهگاه اصلی و ذاتی تمام کائنات است: «یا من الیه یلجأ المتحیرون»[4] و اشیا و اشخاص دیگر که به برخی از آن ها اشاره شد، پناهگاه تبعی و عرضی هستند؛ به بیان دیگر، در پناه دادن در واقع مظهر و واسطه پناه بودن الهی شمرده می شوند.

    1. بحارالانوار، ج90، ص265
    2. بحارالانوار، ج75، ص54
    3. بحارالانوار، ج74، ص374
    4.دعای جوشن کبیر

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۶:۵۵ دلیل: حذف عنوان جمع بندی
    منظور ومقصود اصلي از كلمه ي (كهف) در آيه ي (16) سوره ي كهف چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    منظور و مقصود اصلي از كلمه "كهف" و مصداق آن در زمان معاصر در آيه «فاوو الي الكهف ينشر لكم ربكم من رحمته...» تا آخر آيه 16 سوره كهف چيست.؟

    پاسخ:
    خود واژه «كهف» به مفهوم «غار» مى باشد و منظور از آن اشاره به همان «غارى» است كه گروهى از جوانان متفكّر و آزادى خواه در پيكار با استبداد و ارتجاع روزگار تيره و تار
    خويش، به آن جا پناه بردند تا ساعتى آسوده از شرارت و شقاوت گماشتگان اختناق و ارتجاع، بياسايند و براى يافتن راه نجات و مبارزه با ستم طرحى بريزند.(1)

    " كهف" كلمه پر مفهومى است كه همان بازگشت به ابتدايى ‏ترين نوع زندگى بشر را به خاطر مى‏آورد، محيطى كه در آن نور و روشنايى نيست، و شب هاى تاريك و سردش يادآور دردهاى جانكاه انسان هاى محروم است، نه از زرق و برق دنياى مادى در آن خبرى است، نه از بستر نرم و زندگى مرفه!.
    مخصوصا با توجه به آن چه در تواريخ نقل شده كه اصحاب كهف وزيران و صاحب ‏منصبان بزرگ شاه بودند كه بر ضد او و آئينش قيام كردند روشن مى ‏شود كه گذشتن از آن زندگى پر ناز و نعمت و ترجيح غار نشينى بر آن تا چه حد شهامت و گذشت و همت و وسعت روح مى‏خواهد؟!.(2)
    ولى در آن غار تاريك و سرد و خاموش، و احيانا خطرناك از نظر حمله حيوانات موذى، يك دنيا نور و صفا و توحيد و معنويت بود.

    در بعضی از روایات و ادعیه کهف بر خود خدای سبحان اطلاق شده است:
    در دعایی که از نبی اکرم صلّی الله علیه و آله رسیده است و بسیاری از اسمای حسنای الهی در آن جمع شده، چنین آمده است:
    «یا من هو کهف لأهل السماوات و الأرض...»(3)
    در برخی روایات از موعظه به مثابه کهف یاد شده است: امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) می فرماید: «موعظه برای هر کس که بدان پناه ببرد، پناه(کهف) است.»(4)
    و در جای دیگری طاعت الهی را کهف عابدان برشمرده و دیگران را بدان تشویق می کنند: «أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ فَإِنَّهَا كَهْفُ الْعَابِدِينَ...» (5)
    البتّه خود ذات اقدس الهی پناهگاه اصلی و ذاتی تمام کائنات است: «یا من الیه یلجأ المتحیرون»(6) و اشیا و اشخاص دیگر که به برخی از آن ها اشاره شد، پناهگاه تبعی و عرضی هستند؛ به بیان دیگر، در پناه دادن در واقع مظهر و واسطه پناه بودن الهی شمرده می شوند.

    ــ نمونه ديگر آن اهل بيت (عليهم السلام) هستند.
    ابن عباس گويد: از پيغمبر پرسيدم كلماتى كه آدم از پروردگار خود دريافت نمود و به بركت آن كلمات خداوند توبه آدم را پذيرفت چه بود.؟
    فرمود: «از خداوند درخواست كرد كه بارالها به حق محمد و على و فاطمة و حسن و حسين كه توبه‏ام بپذير و خداوند توبه‏اش را پذيرفت.»(7)
    خداوند پس از معرّفی پنج تن آل عبا به حضرت آدم می فرماید:
    «اين‏ها بهترين و گرامى‏ترين مخلوقم هستند به وسيله آن‏ها مواخذه می كنم و می بخشم و به وسیله آن ها كيفر می كنم و به وسيله آن‏ها ثواب می دهم. پس به وسیله آن ها به من متوسل شو! ای آدم هرگاه ناراحتى و بلایی به تو رسيد آن‏ها را شفيع خود در نزد من قرار بده. چرا که همانا من سوگند ياد كرده‏ام بر خود سوگندى واقعى كسى كه بوسيله آن‏ها اميدى داشته باشد نااميد نكنم و هركس به وسيله آن‏ها درخواستى نمايد رد نكنم.»(8)
    ملائکه هم به کهف اهل البیت علیهم السّلام پناه می برند.

    پناهگاه بودن ائمّه علیهم السّلام دوگونه است:
    ۱- بخشی از آن مربوط به امور تکوینی است، که همه مخلوقات را در برمی گیرد و به گروهی خاص اختصاص ندارد؛ مانند وساطت در روزی رساندن، نزول باران، برقراری نظام آفرینش، آرامش زمین و... که جملاتی نظیر «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ*وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِه‏» اشاره به این معنا دارد.
    ۲- بخش دیگر که مربوط به امور تشریعی است، به مؤمنان اختصاص دارد. کسانی که در مسائل عقیدتی، فکری و عملی، احساس خطر کنند، می توانند خود را در این پناهگاه مستحکم وارد گردانند و در پناه آن قرار گیرند.
    هر آن چه که قرار باشد پناهی برای بندگان خداوند متعال شود، تنها از طریق اهل بیت (علیهم السّلام) دسترسی به آن ممکن است. مثلاً وقتی خداوند از «لا اله الا الله» به عنوان دژی نام می برد که ورود به آن، سبب در امان بودن از هرگونه عذاب است؛ می فرماید: اما شرطی دارد و آن شرط "اعتقاد به ولایت ائمه (علیهم السّلام) است."(9)

    جایی از این کهف خراب نمی‌شود و احتمال نمی‌رود پناهگاه بودنش در جایی زایل شود؛ کهف، کهف حصین است.
    ائمه و همچنین شخص حضرت ولی عصر (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) انسان های غیر مسلمان را در مشکلاتشان بسیار نجات داده اند و گرفتاری آن ها را برطرف کرده اند و بیماری لاعلاج آنان را که پزشکان از آن قطع امید کرده بودند شفا داده اند. با توجه به اطلاق کهف الوری آنان در هر زمانی که باشند در هر عالمی از عوالم که باشند چه در زمان وجودشان در این عالم یا بعد از آن پناه همه خلایق هستند.

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــ
    (1) تفسير مجمع البيان جلد ۱۵.
    (2) تفسير نمونه، ج‏12، ص: 366..
    (3) بحارالانوار، ج90، ص265
    (4) بحارالانوار، ج75، ص54
    (5) بحارالانوار، ج74، ص374
    (6) دعای جوشن کبیر.
    (7) خصال شیخ صدوق، ج1، ص270- ترجمه فهری
    (8) امالی صدوق، ص 218.
    (9) توحید صدوق، ص25.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۶:۵۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    منظور ومقصود اصلي از كلمه ي (كهف) در آيه ي (16) سوره ي كهف چيست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  9. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود