جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دليل قرار گرفتن اليوم يئس الذين و اليوم اكملت در آیه 3 مائده چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دليل قرار گرفتن اليوم يئس الذين و اليوم اكملت در آیه 3 مائده چیست؟




    سلام
    دليل قرار گرفتن اليوم يئس الذين و اليوم اكملت در بين اين آيه با توجه به اينكه محتواي آيه درمورد حرامات است چيست؟
    ممنونم
    آیه 3 سوره مائده


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۲۰:۳۷
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    دليل قرار گرفتن اليوم يئس الذين و اليوم اكملت در بين اين آيه با توجه به اينكه محتواي آيه درمورد حرامات است چيست؟
    مرحوم علامه طباطبايي در توضيح وجه ارتباط دو بخش آيه سوم سوره مائده مي فرمايند :
    " جمله معترضه يعني جمله : اليوم يئس الذين كفروا من دينكم ... يا اينكه مي‏ فرمايد : رضيت لكم الاسلام دينا مجموعش جمله‏ هائي معترضه جمله‏ هائي كه با يكديگر كمال اتصال را دارند ، و غرض واحدي را افاده مي‏ كنند ، غرضي كه قائم به هر دو جمله است ، بدون اينكه در افاده آن با هم اختلافي داشته باشند ، حال چه اينكه بگوئيم با آيه‏اي كه از بالا و پائين اين دو جمله را احاطه كرده ‏اند ارتباط دارند ، و يا نگوئيم ، چون همانطور كه گفتيم اين ترديد هيچ اثري در اين معنا ندارد كه اين دو جمله كلامي واحدند ، و هر دو معترضه هم هستند ، و يك غرض را افاده مي‏ كنند " (1)
    مرحوم آيت الله حسيني تهراني هم بر اين نظرند كه :
    " اليوم يئس الذين کفروا کلام معترض و جمله‏ي معترضه‏اي است که در وسط آيه آمده است، و آيه براي تماميت معناي خود هيچ توقفي بر دلالت اين کلام ندارد، چه اين که بگوئيم: آيه در وسط آيه نازل شده و از أول أمر بين دو جمله‏ي محرمات و جواز عند الضرورة فاصله شده است، و چه اين که بگوئيم: رسول اکرم صلي اللّه عليه و آله و سلّم به کاتبان وحي گفته‏اند که اين آيه را در اينجا قرار دهند، با فرض انفصال دو آيه و اختلاف آنها در نزول، با فرض بعيد بودن اين احتمال در نهايت بعد، و چه اين که بگوئيم: در هنگام تأليف قرآن در اينجا گذارده شده است بدون اين که در نزول با يکديگر همراه بوده است."(2)



    (1)- ر.ك: الميزان ، ج 5،ص273
    (2)- امام شناسی،حسینی تهرانی،ج8،ص61




    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۰:۲۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    لذا كاملا مشخص است كه اين دو بخش آيه نزول مستقلي داشته اند اما اينكه چرا در يك آيه قرار گرفته اند مي تواند به دستور پيامبر (ص) باشد و يا در جريان جمع و تدوين قران ، توسط صحابه در يك آيه قرار داده شده اند اما مهم اين است كه تمامي شان نزول هاي فريقين(3) ، اين دو بخش آيه را داراي نزول مستقل مي داند هر چند برخي نيز بر اين عقيده اند كه مي توان وجوهي از ارتباط را ميان اين دو بخش و مناسبتي مشترك در ميان اين دو بخش يافت كه آن دو را در يك آيه در كنار هم جاي داده است .(4)
    هر چند در توجيه اين مطلب اينطور هم گفته شده است كه
    شاید تدبیرخداوند برای حفظ آیه از دستبرد است تا افرادی که با این حکم و جانشینی مخالفند، نتوانند این آیه را تاویل و توجیه کنند و نیازی به حذف و کتمان آن نبینند . بدین صورت این آیه از گزند تحریف و حذف و کتمان در امان باشد.



    (3)- در اين زمينه ر.ك: محمدبن جریر طبری، تفسیر طبری، ج 6، ص 5 / جلال الدین سیوطی، الدر المنثور، ج 3، ص 17
    (4)- مشكلاتي در زمينه ارتباط آيات ، عبد الهادي فقهي زاده ، دانشنامه موضوعي قران كريم




    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود