جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در آیه 33 بقره منظور از حقیقت اسماء چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در آیه 33 بقره منظور از حقیقت اسماء چیست؟




    سلام
    در سوره بقره
    در آیه 33 منظور از حقیقت اسماء چیست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۲۰:۳۹
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «قَالَ يا ءَادمُ أَنبِئْهُم بِأَسمائهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمائهمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ»

    فرمود: «اى آدم! آنان را از اسامى (و اسرار) اين موجودات آگاه كن.» هنگامى كه آنان را آگاه كرد، خداوند فرمود: «آيا به شما نگفتم كه من، غيب آسمانها و زمين را مي دانم؟! و نيز مي دانم آنچه را شما آشكار مي كنيد، و آنچه را پنهان مي داشتيد!» (بقره، 33)



    با سلام و درود

    مفسران در مورد معنای اسماء، نظرات متفاوتی مطرح كرده اند كه به شرح زیر می باشد:


    1. تمام نعمت ‌ها و اصول و رموز كشاورزی، درخت كاری و تمام كارهای مربوط به امور دین و دنیا را خدا به آدم آموخت.(ابن عباس و سعید بن جبیر و بیشتر مفسران، به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 180)


    2. برخی گفته اند: منظور تمام لغات و زبان‌ها می باشد.(مجمع البیان، ج 1، ص 181؛ التبیان، ج 1، ص 138)


    3. بعضی هم معتقدند: مقصود نام ملائكه و فرزندان خود آدم بوده است.(به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 181)


    4. عده ای از مفسران هم بر این باورند كه فوائد، امتیازات، و نام‌ های حیوانات را خدا به آدم یاد داد و این كه هر حیوانی به چه كاری می ‌آید.(به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 181؛ تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 37)


    5. از امام صادق(ع) روایتی نقل شده كه حضرت منظور از اسماء را نام كوه‌ ها، دره‌ ها، بیابان ‌ها، و حتی نام فرش زیر پای خود، می ‌دانند.
    "قد روي عن الصادق(ع) أنه سئل عن هذه الآية فقال الأرضين و الجبال و الشعاب و الأودية ثم نظر إلى بساط تحته فقال و هذا البساط مما علمه‏". (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 180؛ تفسیر قمی، ج 1، ص 46؛ نورالثقلین، ج 1، ص 55)


    6. خداوند به آدم علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی آنها آگاه شود، تمام موجودات را بشناسد، و نام همه را بداند و حتی از خواص آن مطلع باشد. استعداد نام گذاری اشیاء را به او ارزانی داشت تا بتواند اشیاء را نام گذاری كند.( تفسیر نمونه، ج 1، ص 178)


    7. عده‌ای از مفسرین با تاكید بر روایاتی كه نقل می‌كنند معتقدند: اسمائی كه خداوند به حضرت آدم نشان داده است همان انوار خمسه طیبه‌ (حضرت محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) بوده است. (تفسیر فرات كوفی، ج 1، ص 57؛ تفسیر البرهان، ج 1، ص 164؛ نورالثقلین، ج 1، ص 54)



    نکته:

    اكثر نظرات مفسران قابل جمع می ‌باشد و می‌ توان گفت وقتی حضرت آدم به اسمائی كه خزائن آن چه در آسمان و زمین است، و غیب آسمان‌ ها و زمین می ‌باشند آگاه می شود، پس در واقع به همه ‌ی اسرار آفرینش و لغات و اسماء كوه ‌ها و دره ‌ها و همه‌ ی مخلوقات و ... آگاه می ‌شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علامه طباطبایی، آن اسماء را چنین تفسیر و تبیین می کند:


    1. اسماء نامبرده، و يا مسماهاى آنها، موجوداتى خارجی، زنده و داراى علم و عقل بوده‏ اند، نه مفاهيمی و لغاتی كه ظرف وجودشان تنها ذهن است.

    2. اسماء نامبرده، امورى بوده‏ اند كه از همه آسمانها و زمين غايب بوده، و به كلى از محيط كون و وجود بيرون بوده ‏اند.

    3. آن اسماء، به قدری شمول و عمومیت دارد که تمامى اسمايى كه ممكن است نام يك مسما واقع بشود را در بر می گیرد.

    4. علم به آنها، غير آن نحوه علمى است كه ما به اسماء موجودات داريم.

    5. آن چه آدم از خدا گرفت و آن علمى كه خدا به او آموخت، غير آن علمى بود كه ملائكه از آدم آموختند.

    6. علمى كه براى آدم دست داد، حقيقت علم به اسماء بود، كه فرا گرفتن آن براى آدم ممكن بود، و براى ملائكه ممكن نبود.



    حاصل كلام:

    اين موجودات زنده و عاقلى كه خدا بر ملائكه عرضه كرد، موجوداتى عالى و محفوظ نزد خدا بودند، كه در پس حجاب‏ هاى غيب محجوب بودند، و خداوند با خير و بركت آنها، هر اسمى را كه نازل كرد، در عالم نازل كرد.

    و هر چه كه در آسمانها و زمين هست، از نور و بهاى آنها مشتق شده است.

    و آن موجودات با اين كه بسيار و متعددند، در عين حال تعدد عددى ندارند، و اين طور نيستند كه اشخاص آنها با هم متفاوت باشند، بلكه كثرت و تعدد آنها از باب مرتبه و درجه است، و نزول اسم از ناحيه آنها نيز به اين نحو نزول است. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 180 ـ 182)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشکر از پاسخ جناب پاسخگوی محترم

    مراد از اسماء همان حقایق غیبی عالم است که به لحاظ سمه و نشانه ی خدا بودن به <اسم> موسوم شده است.حقایقی که با شعور و عاقل و مستور به حجاب غیبند و مخزون عند الله و در عین حال خزائن اشیای عالمند.
    موجودات عالیه ای که همه حقایق عالم شهود ،تنزل یافته و رقیقه ای از آنهاست و همه انچه در اسمانها و زمین است از نور و بهای آنان مشتق شده است.


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمه بندی




    پرسش:
    در آیه 33 بقره منظور از حقیقت اسماء چیست؟

    پاسخ:
    «قَالَ يا ءَادمُ أَنبِئْهُم بِأَسمائهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمائهمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ»
    فرمود: «اى آدم! آنان را از اسامى (و اسرار) اين موجودات آگاه كن.» هنگامى كه آنان را آگاه كرد، خداوند فرمود: «آيا به شما نگفتم كه من، غيب آسمان ها و زمين را مي دانم؟! و نيز مي دانم آن چه را شما آشكار مي كنيد، و آن چه را پنهان مي داشتيد!».(1)
    مفسران در مورد معنای اسماء، نظرات متفاوتی مطرح كرده اند كه به شرح زیر می باشد:
    1. تمام نعمت ‌ها و اصول و رموز كشاورزی، درخت كاری و تمام كارهای مربوط به امور دین و دنیا را خدا به آدم آموخت.(2)
    2. برخی گفته اند: منظور تمام لغات و زبان‌ها می باشد.(3)
    3. بعضی هم معتقدند: مقصود نام ملائكه و فرزندان خود آدم بوده است.(4)
    4. عده ای از مفسران هم بر این باورند كه فوائد، امتیازات، و نام‌ های حیوانات را خدا به آدم یاد داد و این كه هر حیوانی به چه كاری می ‌آید.(5)
    5. از امام صادق(عله السلام) روایتی نقل شده كه حضرت منظور از اسماء را نام كوه‌ ها، دره‌ ها، بیابان ‌ها، و حتی نام فرش زیر پای خود، می ‌دانند.
    "قد روي عن الصادق(علیه السلام) أنه سئل عن هذه الآية فقال الأرضين و الجبال و الشعاب و الأودية ثم نظر إلى بساط تحته فقال و هذا البساط مما علمه.(6)
    6. خداوند به آدم علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی آن ها آگاه شود، تمام موجودات را بشناسد، و نام همه را بداند و حتی از خواص آن مطلع باشد. استعداد نام گذاری اشیاء را به او ارزانی داشت تا بتواند اشیاء را نام گذاری كند.(7)
    7. عده‌ای از مفسرین با تاكید بر روایاتی كه نقل می‌كنند معتقدند: اسمائی كه خداوند به حضرت آدم نشان داده است همان انوار خمسه طیبه‌ (حضرت محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) بوده است.(8)
    ـ نکته:
    اكثر نظرات مفسران قابل جمع می ‌باشد و می‌ توان گفت وقتی حضرت آدم به اسمائی كه خزائن آن چه در آسمان و زمین است، و غیب آسمان‌ ها و زمین می ‌باشند آگاه می شود، پس در واقع به همه ‌ی اسرار آفرینش و لغات و اسماء كوه ‌ها و دره ‌ها و همه‌ ی مخلوقات و ... آگاه می ‌شود.
    علامه طباطبایی، آن اسماء را چنین تفسیر و تبیین می کند:
    1. اسماء نامبرده، و يا مسماهاى آن ها، موجوداتى خارجی، زنده و داراى علم و عقل بوده‏ اند، نه مفاهيم و لغاتی كه ظرف وجودشان تنها ذهن است.
    2. اسماء نامبرده، امورى بوده‏ اند كه از همه آسمانها و زمين غايب بوده، و به كلى از محيط كون و وجود بيرون بوده ‏اند.
    3. آن اسماء، به قدری شمول و عمومیت دارد که تمامى اسمايى كه ممكن است نام يك مسما واقع بشود را در بر می گیرد.
    4. علم به آن ها، غير آن نحوه علمى است كه ما به اسماء موجودات داريم.
    5. آن چه آدم از خدا گرفت و آن علمى كه خدا به او آموخت، غير آن علمى بود كه ملائكه از آدم آموختند.
    6. علمى كه براى آدم دست داد، حقيقت علم به اسماء بود، كه فرا گرفتن آن براى آدم ممكن بود، و براى ملائكه ممكن نبود.
    ـ حاصل كلام:
    اين موجودات زنده و عاقلى كه خدا بر ملائكه عرضه كرد، موجوداتى عالى و محفوظ نزد خدا بودند، كه در پس حجاب‏ هاى غيب محجوب بودند، و خداوند با خير و بركت آن ها، هر اسمى را كه نازل كرد، در عالم نازل كرد.
    و هر چه كه در آسمانها و زمين هست، از نور و بهاى آنها مشتق شده است.
    و آن موجودات با اين كه بسيار و متعددند، در عين حال تعدد عددى ندارند، و اين طور نيستند كه اشخاص آن ها با هم متفاوت باشند، بلكه كثرت و تعدد آن ها از باب مرتبه و درجه است، و نزول اسم از ناحيه آن ها نيز به اين نحو نزول است.(9)


    ______________
    (1) بقره، 33.

    (2)
    ابن عباس و سعید بن جبیر و بیشتر مفسران، به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 180.
    (3) مجمع البیان، ج 1، ص 181؛ التبیان، ج 1، ص 138.

    (4) به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 181.

    (5) به نقل از مجمع البیان، ج 1، ص 181؛ تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 37.

    (6) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 180؛ تفسیر قمی، ج 1، ص 46؛ نورالثقلین، ج 1، ص 55.

    (7) تفسیر نمونه، ج 1، ص 178.

    (8) تفسیر فرات كوفی، ج 1، ص 57؛ تفسیر البرهان، ج 1، ص 164؛ نورالثقلین، ج 1، ص 54.

    (9)
    ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 180 ـ 182.




    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۷:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود