جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در آیه 65 بقره حکم روز شنبه و عصیان آن گروه چه بوده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در آیه 65 بقره حکم روز شنبه و عصیان آن گروه چه بوده؟




    سلام
    در سوره بقره
    در آیه 65 حکم روز شنبه و عصیان آن گروه چه بوده؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 6

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۵:۲۷
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    65- وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ.


    مشروح اين واقعه در سوره اعراف آيه 163 به بعد و در سوره مائده آيه 60 بدان اشاره شده است‏.

    وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ (163)


    گروهى از بنى اسرائيل (مردم ايله) كه در ساحل دريا زندگى مى‏كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صيد ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى‏هاى دلخواه آنان، «حِيتانُهُمْ» جلوه‏گرى بيشترى مى‏كردند، «شُرَّعاً» و مردم را بيشتر وسوسه مى‏كردند! كه اين خود آزمايش الهى بود. اين قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه‏هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‏هايى كه روزهاى شنبه به آن وارد مى‏شدند، روز يكشنبه به راحتى آنها را صيد مى‏كردند و ادّعا مى‏كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صيد نكرده‏اند.

    خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده‏ى مردم آفريده است، ولى يك روز از هفته صيد ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنا بر اين هر تحريمى، الزاماً جنبه‏ى بهداشتى ندارد.

    سپس مجازات آنها را چنين شرح مى‏دهد: هنگامى كه" در برابر آنچه از آن نهى شده بودند، سركشى كردند به آنها گفتيم به شكل ميمونهاى طرد شده در آئيد" (فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ) روشن است كه امر" كونوا" (بوده باشيد) در اينجا يك فرمان تكوينى است، همانند إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (سوره يس آيه 28)


    طبق روايات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائيل ديدند پندشان در قوم خود بى‏اثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوت‏كنندگان را در برگرفت. و اين تبديل و تحوّل، از تصرّفات تكوينى الهى است.
    در آيه 60 سوره مائده آمده كه گروهى به‏خاطر نافرمانى، به صورت خوك و ميمون درآمدند و اينجا فقط ميمون ذكر شده است. ابن عباس مى‏گويد: هر دو آيه درباره‏ى يك گروه است.
    از ظاهر آيه استفاده مى‏شود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نيز تبديل به ميمون شد. آرى، خدايى كه با يك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهيم گلستان مى‏كند، مى‏تواند موجودى را به موجود ديگر و انسانى را نيز ميمون كند. البتّه مسخ‏شدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرموده‏ى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله چند روزى بيشتر زنده نبودند( تفسير نور، ج‏4، ص: 211)



  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در آیه 65 سوره بقره حکم روز شنبه و عصیان آن گروه چه بوده است؟


    پاسخ:

    مشروح اين واقعه آیه 65 سوره بقره در سوره اعراف آيه 163 به بعد و در سوره مائده آيه 60 بدان اشاره شده است:
    «وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ» (163)

    گروهى از بنى اسرائيل (مردم ايله) كه در ساحل دريا زندگى مى‏ كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صيد ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى ‏هاى دلخواه آنان، «حِيتانُهُمْ» جلوه ‏گرى بيشترى مى‏ كردند، «شُرَّعاً» و مردم را بيشتر وسوسه مى‏ كردند! كه اين خود آزمايش الهى بود. اين قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه‏ هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‏ هايى كه روزهاى شنبه به آن وارد مى‏ شدند، روز يكشنبه به راحتى آنها را صيد مى‏ كردند و ادّعا مى‏ كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صيد نكرده ‏اند.
    خداوند، گر چه ماهى را براى استفاده‏ مردم آفريده است، ولى يك روز از هفته صيد ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنا بر اين هر تحريمى، الزاماً جنبه‏ بهداشتى ندارد.

    سپس مجازات آنها را چنين شرح مى‏ دهد:
    هنگامى كه" در برابر آنچه از آن نهى شده بودند، سركشى كردند به آنها گفتيم به شكل ميمون هاى طرد شده در آئيد" "فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ" روشن است كه امر" كونوا" (بوده باشيد) در اينجا يك فرمان تكوينى است، همانند «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»(1)

    طبق روايات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائيل ديدند پندشان در قوم خود بى‏ اثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوت‏ كنندگان را در برگرفت. و اين تبديل و تحوّل، از تصرّفات تكوينى الهى است.

    در آيه 60 سوره مائده آمده كه گروهى به‏ خاطر نافرمانى، به صورت خوك و ميمون در آمدند و اينجا فقط ميمون ذكر شده است.
    ابن عباس مى‏ گويد: هر دو آيه درباره‏ يك گروه است.
    از ظاهر آيه استفاده مى‏ شود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نيز تبديل به ميمون شد. آرى، خدايى كه با يك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهيم گلستان مى‏ كند، مى‏ تواند موجودى را به موجود ديگر و انسانى را نيز ميمون كند. البتّه مسخ‏ شدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرموده‏ پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) چند روزى بيشتر زنده نبودند(2)

    ________
    (1) يس/ 28.
    (2) تفسير نور، ج‏4، ص: 211.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۸:۰۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود