جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قرآن دوبار نازل شده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا قرآن دوبار نازل شده ؟




    با سلام

    چه ضرورتی داشت که قرآن دوبار نازل شود . یکبار دفعی و یک بار تدریحی ؟!!!


    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۱۲ در ساعت ۰۳:۵۳
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    با سلام
    چه ضرورتی داشت که قرآن دوبار نازل شود . یکبار دفعی و یک بار تدریحی ؟!!!
    سلام به شما پرسشگر گرامی،

    آياتي از قرآن بر این مطلب دلالت دارد که قرآن در شب قدر نازل شده و آياتي ديگر نيز می فرماید که قرآن به تدريج و در مدت 23 سال بر قلب مبارک پيامبر رحمت نازل شده است.

    علماي اسلام در مورد توضیح و تفسیر این مطلب، نظرياتی بیان کرده اند که کتاب های علوم قرآنی به صورت مفصل توضیح داده شده، از جمله اينکه:

    1. قرآن در شب قدر به يكباره از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و پس از آن در مدت 23 سال به تدريج توسط جبرئيل بر قلب مطهر پيامبر(ص) فرود آمد.
    2. در شب قدر هر سال آياتي كه بنا بود در طول آن سال بر پيامبر(ص) نازل شود، يكباره بر پيامبر(ص) نازل مي شد.
    3. منظور از نزول قرآن در شب قدر، آغاز نزول است؛ یعنی آغاز نزول در ماه رمضان و در شب قدر بود اما در طول 23 سال ادامه یافت.
    و ... (1)

    علامه طباطبايي بعد از اشاره به این نظريه ها، آنها را محکم و پذيرفتني ندانسته و نظر ديگري ارائه مي دهد که متکی به خود آیات قرآن است و آن اینکه: با تدبر در آيات فهميده مي شود که قرآن وراي اين الفاظ، در لوح محفوظ داراي حقيقتي است يگانه و متعالي که از درک و فهم افراد عادي بالاتر است و اين حقيقت به اراده خدا نازل شده و صورت لفظ و سوره و آيه به خود گرفته و براي ما قابل فهم گرديده است: «کتاب احکمت آياته ثم فصلت من لدن حکيم خبير» (2)

    از آيات ديگري که بر حقيقت متعالي قرآن تاکيد مي کند آيات زير است: «انه لقرآن کريم في کتاب مکنون لا يمسه الا المطهرون» (3) ، «و انه في ام الکتاب لدينا لعلي حکيم»(4).

    بنا بر اين آيات، قرآني که در مدت 23 سال بر رسول خدا نازل شده تکيه بر حقيقتي متعالي دارد که از عقول عامه بشر برتر است و اين حقيقت متعالي در شب قدر بر قلب آن حضرت نازل شده و تفصيل و تنزيل آن در مدت 23 سال رسالت، نازل گرديده است.

    آيات دلالت کننده بر نزول قرآن در شب قدر، بر نزول آن حقيت متعالي و واحده قرآن بر قلب پيامبر دلالت دارد و آيات ديگر هم بر نزول تدريجي آيات و سوره ها در طول 23 سال دلالت دارد؛ پس هر کدام مربوط به يک مقام است و با هم منافات ندارد. (5)


    پي نوشت ها
    -------------------
    1- ر.ک: کليت علوم قرآن،محسن اسماعيلي، ص 26 به بعد.
    2- کتابي است که نزد حکيم آگاه، محکم و يگانه است و از نزد خدا تفصيل يافته است. (هود/1)
    3- آن، قرآني است ارجمند، در کتابي نهفته، که جز پاکان بدان دسترسي نيابند. (واقعه/80)
    4- و آن در ام الکتاب در نزد ما مقامي دست نايافتني و بلند مرتبه دارد. (زخرف/4)
    5- ر.ک. ترجمه الميزان ،ج2، ص18 - 24.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ در ساعت ۱۶:۳۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و با عرض پوزش

    در خصوص پرسش ،پرسش کننده درخواست کرده بودند که دلیل و چرایی نزول قران به صورت دو یا چند مرتبه را توضیح دهید و اینکه چه فایده ای داشته است که قران دوبار نازل شده ایا روایاتی داریم که دلیل انرا گفته باشد .

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    علامه طباطبايي بعد از اشاره به این نظريه ها، آنها را محکم و پذيرفتني ندانسته و نظر ديگري ارائه مي دهد که متکی به خود آیات قرآن است و آن اینکه: با تدبر در آيات فهميده مي شود که قرآن وراي اين الفاظ، در لوح محفوظ داراي حقيقتي است يگانه و متعالي که از درک و فهم افراد عادي بالاتر است و اين حقيقت به اراده خدا نازل شده و صورت لفظ و سوره و آيه به خود گرفته و براي ما قابل فهم گرديده است: «کتاب احکمت آياته ثم فصلت من لدن حکيم خبير» (2)

    از آيات ديگري که بر حقيقت متعالي قرآن تاکيد مي کند آيات زير است: «انه لقرآن کريم في کتاب مکنون لا يمسه الا المطهرون» (3) ، «و انه في ام الکتاب لدينا لعلي حکيم»(4).
    بنا بر اين آيات، قرآني که در مدت 23 سال بر رسول خدا نازل شده تکيه بر حقيقتي متعالي دارد که از عقول عامه بشر برتر است و اين حقيقت متعالي در شب قدر بر قلب آن حضرت نازل شده و تفصيل و تنزيل آن در مدت 23 سال رسالت، نازل گرديده است.
    آيات دلالت کننده بر نزول قرآن در شب قدر، بر نزول آن حقيت متعالي و واحده قرآن بر قلب پيامبر دلالت دارد و آيات ديگر هم بر نزول تدريجي آيات و سوره ها در طول 23 سال دلالت دارد؛ پس هر کدام مربوط به يک مقام است و با هم منافات ندارد. (5)
    در خصوص این نطریه بگویم که به منطق نزدیک تر است چرا که بعضی از ایات قران شان و سبب نزول دارند و خیلی بی معنی است که قبل از وقوع اتفاقی ایات قران به صورت الفاظ بر پیامبر نازل شده باشند .بلکه نازل شدن یکباره ای قران به صورت و شکل اولیه ان بوده است .
    و لی نازل شدن تدریجی ان به شکل الفاظ بوده است

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و با عرض پوزش در خصوص پرسش ،پرسش کننده درخواست کرده بودند که دلیل و چرایی نزول قران به صورت دو یا چند مرتبه را توضیح دهید و اینکه چه فایده ای داشته است که قران دوبار نازل شده ایا روایاتی داریم که دلیل انرا گفته باشد
    سلام به شما پرسشگر گرامی و تشکر از دقت شما،

    به نکته ای که فرمودید توجه داشتم اما توضیح چرایی مطلب به نظری که در این باب برگزیده می شود بستگی دارد. برخی بزرگان مانند استاد معرفت (در کتاب علوم قرآنی) با دلایلی نظر آقای طباطبایی را قبول ندارند و آقای طباطبایی هم در المیزان (ذیل آیه 185 سوره بقره) نظرات دیگر را فاقد استحکام لازم می داند. نظریات مطرح شده هم نهایتا در حد نظریه (و نه برهان قاطع) باقی می مانند، زیرا حقیقت این موضوع از گفتار معصومین روشن می شود و احتمالا در این باب روایت محکم و روشنی که چرایی مطلب را روشن نماید نداریم (ممکن است که وجود داشته باشد اما بنده نیافتم).

    بنده روایات «بحث روایی» المیزان ذیل آیه 185 سوره بقره را بررسی نمودم، نیز روایات نورالثقلین ذیل آیه مذکور را بررسی نمودم اما روایتی که به چرایی مطلب اشاره داشته باشد را نیافتم. تنها روایتی که متناسب بحث است و در نورالثقلین آمده (و در المیزان هم نقل شده) روایت زیر است که می فرماید:

    في أصول الكافي على بن إبراهيم عن أبيه و محمد بن القاسم عن محمد بن سليمان عن داود عن حفص بن غياث عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سألته عن قول الله عز و جل شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ و انما انزل في عشرين سنة بين أوله و آخره؟ فقال ابو عبد الله عليه السلام نزل القرآن جملة واحدة في شهر رمضان الى البيت المعمور، ثم نزل في طول عشرين سنة، ثم قال: قال النبي عليه السلام نزل صحف إبراهيم في أول ليلة من شهر رمضان و أنزلت التوراة لست مضين من شهر رمضان، و انزل الإنجيل لثلث عشرة ليلة خلت من شهر رمضان، و انزل الزبور لثمان عشرة خلون من شهر رمضان و انزل القرآن في ثلث عشرين من شهر رمضان. (تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص 166)

    ترجمه:
    حفص بن غياث از امام صادق نقل كرده كه: از آن جناب درباره آیه شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ پرسیدم که چرا در این آیه می فرماید قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم با اينكه در طول بیست سال نازل شده؟ فرمود: همه قرآن در ماه رمضان به بيت المعمور نازل شد و سپس در طول بيست سال به تدريج نازل گرديد، آن گاه فرمود: رسول خدا فرمود: صحف ابراهيم در اولين شب از ماه رمضان نازل شد، و تورات در ششم رمضان، و زبور در هجدهم رمضان و قرآن در بيست و سوم از ماه رمضان نازل شده است.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    با تشکر از جناب پاسخگوی محترم


    سرّ نزول دفعی : به نظر می رسد که با نزول دفعی معارف و اسرار قران بر قلب مقدس پیامبر (ص) ، روح پیامبر سرشار از نور معرفت قرانی می شود و به این وسیله رسول اکرم (ص) برای رسالتی که خداوند عز و جلّ او را مبعوث فرموده است، مجهّز می شوند.

    سرّ نزول تدریجی :
    1- دلگرمی پیامبر (ص): نزول تدریجی در مواقع بحرانی باعث دلگرمی پیامبر و قوت بخشیدن قلب او می شود. « کذلک لنثبّت به فؤادک » فرقان 32
    2- شیوه مناسب تعلیم و تعلّم :چون قوانین قران برای عمل کردن است پس به صورت تدریج دارای ثبات و دوام بیشتری است.
    3-تحریف ناپذیری :نزول تدریجی سبب میشد اصحاب آیات را حفظ کنند پس فصاحت و بلاغت قران + اهتمام مسلمین به قران و حفظ آن باعث صیانت و حفاظت آن گردیده است.
    4- ارتباط آیات با حوادث :به مناسبت حوادث مختلف در طی 23 سال آیات مناسب با آن حوادث نازل شده است.









  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون بابت پاسخگویی
    یک سوال دیگر :
    ایا قران در ماه رمضان سالهای بعد از رحلت پیامبر ص نازل میشود ؟یعنی ایا همچین نزولی هر سال تکرار میشود یا نه و روایت و سندی داریم که انرا پشتیبانی کند ؟
    اگر نازل میشود پس کجا نازل میشود ؟(پیامبر ص که رحلت کرده اند)
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۲:۲۱

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    ممنون بابت پاسخگویی
    یک سوال دیگر :
    ایا قران در ماه رمضان سالهای بعد از رحلت پیامبر ص نازل میشود ؟یعنی ایا همچین نزولی هر سال تکرار میشود یا نه و روایت و سندی داریم که انرا پشتیبانی کند ؟
    اگر نازل میشود پس کجا نازل میشود ؟(پیامبر ص که رحلت کرده اند)
    با رحلت پیامبر گرامی اسلام، وحی به معنای نزول قرآن هم به پایان رسید، و آیات قرآن در طول 20 سال پایانی عمر مبارک حضرت رسول، تمام و کمال نازل گردید و در اختیار بشر قرار گرفت.

    بله، مطلب دیگری داریم که بعد از حیات مبارک پیامبر هم ادامه دارد و آن اینست که هر سال روح و فرشتگان الهی در شب قدر بر انسان کامل (یعنی امام معصوم) نازل می شوند، و مقدرات آن سال تعیین می گردد:

    لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ، تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ(قدر/3و4)
    شب قدر بهتر از هزار ماه است ، فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مى‏ شوند

    فعل «تَنَزَّلُ» مضارع است و بر استمرار دلالت دارد یعنی نزول فرشتگان بر انسان کامل _برای تقدیر سالانه امور عالم_ در شب قدر هر سال تکرار می شود.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۶:۳۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    درباره نزول دفعی و تدریجی قرآن، توضیح دهید؟


    پاسخ:
    آياتي از قرآن بر این مطلب دلالت دارد که قرآن در شب قدر نازل شده، و آياتی ديگر نيز می فرماید که قرآن به تدريج و در مدت 23 سال بر قلب مبارک پيامبر رحمت نازل شده است.
    علمای اسلام در مورد توضیح و تفسیر این مطلب، نظرياتی بیان کرده اند که در کتاب های علوم قرآنی به صورت مفصل توضیح داده شده، از جمله اين که:
    1. قرآن در شب قدر به يكباره از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و پس از آن در مدت 23 سال به تدريج توسط جبرئيل بر قلب مطهر پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرود آمد.
    2. در شب قدر هر سال آياتی كه بنا بود در طول آن سال بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شود، يكباره نازل می شد.
    3. منظور از نزول قرآن در شب قدر، آغاز نزول است؛ یعنی آغاز نزول در ماه رمضان و در شب قدر بود اما در طول 23 سال ادامه یافت.
    و ... (1)

    علامه طباطبايي بعد از اشاره به این نظريه ها، آن ها را محکم و پذيرفتني ندانسته و نظر ديگري ارائه مي دهد که متکی به خود آیات قرآن است، و آن این که: با تدبر در آيات فهميده مي شود قرآن ورای اين الفاظ، در لوح محفوظ دارای حقيقتی است يگانه و متعالی، که از درک و فهم افراد عادي بالاتر است، و اين حقيقت به اراده خدا نازل شده و صورت لفظ و سوره و آيه به خود گرفته و براي ما قابل فهم گرديده است: «کتاب احکمت آياته ثم فصلت من لدن حکيم خبير»
    ؛ کتابي است که نزد حکيم آگاه، محکم و يگانه است و از نزد خدا تفصيل يافته است.(2)
    از آيات ديگري که بر حقيقت متعالی قرآن تاکيد مي کند آيات زير است: «انه لقرآن کريم في کتاب مکنون لا يمسه الا المطهرون»؛
    آن، قرآني است ارجمند، در کتابي نهفته، که جز پاکان بدان دسترسي نيابند.(3)، «و انه في ام الکتاب لدينا لعلي حکيم»؛ و آن در ام الکتاب در نزد ما مقامي دست نايافتني و بلند مرتبه دارد.(4)

    بنا بر اين آيات، قرآني که در مدت 23 سال بر رسول خدا نازل شده، تکيه بر حقيقتی متعالی دارد که از عقول عامه بشر برتر است، و اين حقيقت متعالی در شب قدر بر قلب آن حضرت نازل شده و تفصيل و تنزيل آن در مدت 23 سال رسالت، نازل گرديده است.
    آيات دلالت کننده بر نزول قرآن در شب قدر، بر نزول آن حقيت متعالی و واحده قرآن بر قلب پيامبر دلالت دارد، و آيات ديگر هم بر نزول تدريجی آيات و سوره ها در طول 23 سال دلالت دارد؛ پس هر کدام مربوط به يک مقام است و با هم منافات ندارد.(5)
    یکی از حکمت های نزول تدریجی قرآن را می توان تثبیت قلب پیامبر و ایجاد امید و استقامت برای ایشان و سایر مؤمنان دانست: «وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتيلاً»؛ و كافران گفتند: «چرا قرآن يك جا بر او نازل نمى‏ شود؟!» اين به خاطر آن است كه قلب تو را به وسيله آن محكم داريم، و (از اين رو) آن را به تدريج بر تو خوانديم. (6)

    _______________
    (1) کليت علوم قرآن،محسن اسماعيلي، ص 26 به بعد.
    (2) هود/ 1.
    (3) واقعه/ 80.
    (4) زخرف/ 4.
    (5) ترجمه الميزان ،ج 2، ص 18 - 24.
    (6) فرقان/ 32.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ در ساعت ۲۲:۲۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود