جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به نظر شما قیوم به چه معناست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    به نظر شما قیوم به چه معناست؟




    عرض سلام

    البقرة : 255 اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ

    وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ

    آل‏عمران : 2 اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ

    طه : 111 وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً

    یکی از صفات خداوند قیوم است.

    به نظر شما قیوم به چه معناست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۵:۳۶
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    «راغب» مي‏گويد: «قيوم» قائم به ذات و نگهدارنده همه‏ چيز و قوام‏بخش موجودات است، چنان كه در آيه ديگر مي‏فرمايد: «الَّذِي أَعْطي كُلَّ شَيٍ خَلْقَهُ‏ثُمَّ هَدي»(طه،50): (خدائي كه آفرينش شايسته هر موجودي را به او داده آنگاه او را (در مسير زندگي) هدايت كرده اسست).
    و در آيه ديگر نيز به قوام‏ بخش بودن خدا اشاره شده است چنان‏كه مي‏فرمايد: «اَفَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلي كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ»(رعد، 33): (آيا آن كس كه مراقب اعمال همه انسانهاست...).
    در اين‏جا يادآور مي‏شويم كه «قائم» در اين آيه كه قريب به معني مراقب است، يكي از شؤون قيوم است موجود يكه قائم به ذات و قوام ‏بخش ديگران است همه شؤون اشياء از ايجاد و تربيت و مراقبت بر عهده اوست.
    صدوق مي‏گويد: «قيوم»، «قيام» بر وزن «فيعول» و «فيعال» از جمله «قمت بالشئ» گرفته شده است. اين جمله را موقعي مي‏گويند كه انسان متولي نگهداري و اصلاح و اندازه‏گيري وجود چيزي باشد كه سرپرستي آن بر عهده اوست.
    رازي مي‏گويد: «قيوم» به اين معنا است كه او قائم به ذات است و مقصود از «قيوم» نگهداري و تدبير و تربيت و مراقبت شئ است، بكار بردن واژه «قيام» در اين معنا به خاطر اين است كه قيام به معني ايستادگي است كه ملازم بااستواري مي‏باشد و مسلما تدبير جهان آفرينش بدون استواري امكان‏پذير نيست.
    در آيه ديگر خدا شيوه تدبير خود را چنين بيان مي‏كند: «شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ وَالمَلائِكَةُ وَ اُولُوا العِلْمِ قائِما بِالقِسْطِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ العَزِيزُ الحَكِيم»(آل عمران، 18): (خدا، فرشتگان و دانشمندان گواهي مي‏دهند كه خدائي جز او نيست، خدائي كه قائم به قسط است و جز او كه خداي قدرتمند و حكيم است خدائي نيست).
    در اين آيه يكي از شؤون قيام به تدبير موجودات اشاره شده و آن اين كه او مواهب خود را به صورت عادلانه ميان موجودات تقسيم مي‏كند و هر چيزي كه شايسته وجود اوست، را به او مي‏بخشد و در آخر آيه دو اسم «عزيز و حكيم» آمده است و اين برهان قيام به قسط خداست، چون قدرتمند و حكيم است، قطعا افعال او عادلانه خواهد بود.
    در اين‏جا نكته‏اي را يادآور مي‏شويم و آن اين كه موجودات امكاني با تمام آثار خود قائم به خدا بوده و از وجود او جلوه و هستي دارند ولي اين به آن معنا نيست كه همه افعال ما فعل مباشري خدا باشد، بلكه بخشي از پديده‏ها فعل مباشري موجودات امكاني است، مثلاً خوردن غذا و هضم آن، در گرو داشتن دهان، و دندان، و گلو و غيره است كه پس از فعل وانفعالات خاص هضم شود اين نوع افعال بدون اين جوارح قابل فرض نيست، قهرا نمي‏توانند فعل مباشري خدا باشند.
    ولي در عين حال همه جهان امكاني نسبت به واجب حالت معني اسمي و حرفي دارد كه اگر از معني اسمي صرف نظر شود، هيچ نوع جلوه‏اي ندارند.
    نكته ديگر اين كه يك رشته از اسماء الهي، اسماء اضافي است مانند خالق، رازق، مبدئ، معيد، محيي، مميت، غفور، رحيم، ودود، و مقصود از اسماء اضافي اسمهائي است كه از خارج از ذات خدا، نيز حكايت مي‏كند مثلاً خالق علاوه بر اين كه بر ذات حق دلالت دارد بر غير او(مخلوق) نيز دلالت مي‏كند و همچنين است ديگر اسمهاي اضافي، ولي همه آنها تحت اسم واحدي به نام «قيوم» قرار دارند.

    به نظر شما قیوم به چه معناست؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشکر از پاسخگوی محترم و پاسخ جامع ایشان

    قیوم کسی است که به هر موجودی آنچه را که مایه قوام و بقای اوست عنایت کرده است.
    بعبارتی هستی و وجود به ذات او استوارست و هستی دیگران بسته به هستی اوست .
    او غنی باالذات است و باقی فقیران در گاه اویند


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی
    پرسش:
    یکی از صفات خداوند قیوم است. به نظر شما قیوم در قرآن به چه معناست؟ (بقرة آیه255- آل‏ عمران آیه 2 - طه آیه 111 )
    پاسخ :

    قیوم کسی است که به هر موجودی آنچه را که مایه قوام و بقای اوست عنایت کرده است. به عبارتی هستی و وجود به ذات او استوارست و هستی دیگران بسته به هستی اوست .او غنی باالذات است و باقی فقیران در گاه اویند.
    صاحب «مفردات راغب» مي‏ گويد: «قيوم» قائم به ذات و نگهدارنده همه‏ چيز و قوام ‏بخش موجودات است، چنان كه در آيه ديگر مي ‏فرمايد: «الَّذِي أَعْطي كُلَّ شَيٍ خَلْقَهُ‏ثُمَّ هَدي»(طه،50): (خدائي كه آفرينش شايسته هر موجودي را به او داده آن گاه او را (در مسير زندگي) هدايت كرده است).
    و در آيه ديگر نيز به قوام‏ بخش بودن خدا اشاره شده است چنان‏ كه مي‏ فرمايد: «اَفَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلي كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ»(رعد، 33): (آيا آن كس كه مراقب اعمال همه انسان هاست.).
    در اين‏جا يادآور مي‏ شويم كه «قائم» در اين آيه كه قريب به معني مراقب است، يكي از شؤون قيوم است موجود يكه قائم به ذات و قوام ‏بخش ديگران است همه شؤون اشياء از ايجاد و تربيت و مراقبت بر عهده اوست.
    شیخ صدوق مي‏ گويد: «قيوم»، «قيام» بر وزن «فيعول» و «فيعال» از جمله «قمت بالشئ» گرفته شده است. اين جمله را موقعي مي‏ گويند كه انسان متولي نگهداري و اصلاح و اندازه‏گيري وجود چيزي باشد كه سرپرستي آن بر عهده اوست.
    فخر رازي مي‏ گويد: «قيوم» به اين معنا است كه او قائم به ذات است و مقصود از «قيوم» نگهداري و تدبير و تربيت و مراقبت شئ است، بكار بردن واژه «قيام» در اين معنا به خاطر اين است كه قيام به معني ايستادگي است كه ملازم بااستواري مي ‏باشد و مسلما تدبير جهان آفرينش بدون استواري امكان ‏پذير نيست.
    در آيه ديگر خدا شيوه تدبير خود را چنين بيان مي ‏كند: «شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ وَالمَلائِكَةُ وَ اُولُوا العِلْمِ قائِما بِالقِسْطِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ العَزِيزُ الحَكِيم»(آل عمران، 18): (خدا، فرشتگان و دانشمندان گواهي مي ‏دهند كه خدائي جز او نيست، خدائي كه قائم به قسط است و جز او كه خداي قدرتمند و حكيم است خدائي نيست).
    در اين آيه يكي از شؤون قيام به تدبير موجودات اشاره شده و آن اين كه او مواهب خود را به صورت عادلانه ميان موجودات تقسيم مي‏ كند و هر چيزي كه شايسته وجود اوست، را به او مي‏ بخشد و در آخر آيه دو اسم «عزيز و حكيم» آمده است و اين برهان قيام به قسط خداست، چون قدرتمند و حكيم است، قطعا افعال او عادلانه خواهد بود.




  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود