جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ### بایدها ونبایدها در اخلاق ملی ؛ دینی و اجتماعی و.....###

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ### بایدها ونبایدها در اخلاق ملی ؛ دینی و اجتماعی و.....###




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    مگر رفتار جدای از اخلاق است و اخلاق جدای از رفتار ؟؟؟؟ ممنون میشم توضیح دهید .

    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با اجازه از محضر کارشناسان محترم وتا حضور این بزرگواران بنده گپی با دوستان بزرگوار داشته باشم تا تاپیک از رونق نیفتد

    از نظر علم روانشناسی و همچنین فلسفه ، اخلاقیات در حکم زیر مجموعه ی ارزشها قرار دارند .

    ارزش ؛ نظری است که هر کس در باب خیر وشربودن وزیبا یا زشت بودن اشیاء وامور دارد .یعنی هر یک از ما اشیاء وامور را با یکدیگر مقایسه میکنیم وبرای هر شیء یا هر امر بها وارج وقیمتی قائل میشویم .

    به نظر خود امری را خیر وخوب وامری را زشت وبد میدانیم یا چیزی را زیبا ویا زشت می انگاریم . خیر ها وخوبی ها وزیباییها را «ارزش مثبت» وبدی ها وشرها وزشتیها را« ارزش منفی »به حساب میاوریم .

    در مورد سؤال شما باید عرض کنم که این ارزشها هستند که برای انسان نسبی میباشند وچون اخلاقیات هم زیر مجموعه ای از ارزشها میباشند میتوان از این جهت آنها را هم نسبی دانست .

    ارزشها به خود به طور کلی از سه جهت طبقه بندی میشوند

    1- ارزشهای مورد تمایل انسان مثل ارزشهای زیستی و اجتماعی واقتصادی وعاطفی و.....
    2- ارزشهای ذاتی وخارجی : مثل ارزشهای ذاتی یا درونی-- امور لذت بخش برای انسان مثلا": لذت بردن از زیبایی یک گل ویا طعم یک غذا
    ویا ارزشهای خارجی که ارزشهای ابزاری هم نام دارند و واسطه ی لذت بردن انسان از زندگی هستند مثل دارایی های انسان اعم از پول - خانه وامثالهم که چون موجب آسایش انسان هستند دارای ارزش میشوند .

    3- ارزشهای مطلق وارزشهای نسبی :ارزشها از لحاظ تغییر پذیری وتغییر ناپذیر بودنشان به دو گونه ی مطلق ونسبی تقسیم میشوند .ارزش مطلق امری است تغییر ناپذیر که همواره در زمانها ومکانها ی مختلف ونسبت به افراد مختلف یکسان وثابت باقی بماند . به نظر بعضی از متفکران برخی از ارزشها که با طبیعت وحقوق اصلی انسان سرو کار دارند به طور مطلق با ارزش هستند .مثل خوب بودن آزادی وخوب بودن صلح وعدالت .

    اخلاقیات از این جهت که با زشتی وزیبایی وخیر و شر تعریف میشوند میتوانند به طور نسبی تلقی شوند اما از جهت امور مطلق مثل ماهیت کمالات وجمالات ؛ به طورمطلق تلقی میشوند

    نتیجه این که اخلاق با توجه به ارزش بودنش وتعریفی که از ارزش ارایه شد میتواند در مواردی تابع امور قرار گیرد واخلاق مطلق تعریف شود ویا اخلاق نسبی تعریف شود در واقع ما تابع دو نوع از اخلاقیات با تعریف ارزشی هستیم .



    در صورت تمایل دوستان ادامه خواهد داشت تا تکمیل بحث تا بزرگواران کارشناس تشریف بیاورند . ونظر رسمی خود را بفرمایند .


    حق یارتان

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در ساعت ۲۲:۳۳

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    لازم بود مقداری هم درباره ی خود اخلاق گفته شود لذا قبل از خواست ویا عدم خواست دوستان این مطالب را به عنوان تکمله خدمت دوستان عرضه مینمایم

    اخلاق شعبه یا زیر مجموعه ی بخش خوبی ویا حق ارزشها میباشد و در اخلاقیات تلاش میشود که روشن شود انسان چگونه باید باشد یا در زندگی چگونه باید رفتار کند تا به خوشی وسعادت دست یابد یا به عبارتی در اخلاقیات سعی میشود هنر زندگی کردن به انسان آموخته شود . به همین جهت اخلاقیات در زمره ی« علوم دستوری »میباشند .

    اخلاق به دو دسته ی اخلاق نظری واخلاق عملی تقسیم میشوند .

    در اخلاق نظری بحث بر سر این است که چه چیزهایی باید «هدف زندگی انسان » قرار بگیرند .
    در اخلاق عملی وظایف ویا تکالیف مختلف در زندگی انسان تعریف میشوند .مثل وظایف انسان در برابر سلامتی خود ویا وظایف انسان در برابر خانواده واجتماع .

    اخلاق دارای مفاهیم واصطلاحات متفاوت ومختلفی میباشد که تکلیف این امر را در زندگی انسان روشن مینماید .مثل: وجدان اخلاقی - احکام وتکالیف اخلاقی - خیر در اخلاق - حق در اخلاق که شامل (حق طبیعی یا تکوینی) و حق اجتماعی یا تشریعی وقانونی - مجازاتهای اخلاقی - عدالت اخلاقی - احسان .

    از جمله مسایل مهم اخلاقی که مورد بحث قرار میگیرند
    اول اصل ومبداء شعور اخلاقی است یعنی بحث میان متفکران درمورد مبداء اخلاق این است که اخلاق یک نیروی وجدانی است ومنشاء درونی دارد یا اینکه یک تصمیم گیری و تشریع وقانونگذاری است که از خارج وجود انسان میباشد ومنشاء بیرونی دارد .

    ودوم مبداء احکام اخلاقی مد نظر متفکران میباشد . یعنی حکمهایی که انسان پس از تشخیص خیر وشر بودن مسایل وامور صادر میکند وتعیین رفتار اخلاقی را در بر میگیرد وبه انسان القاء میکند که باید اینگونه رفتار شود ویا نباید اینگونه رفتار شود .

    در واقع میتوان از این جهت نیز اخلاقیات را به دودسته ی متغیر و مطلق تقسیم کرد که جنبه ی احکام خارجی وبیرونی متغیر وسلیقه ای میباشند وجنبه ی اخلاق وجدانی وبا منشاء درونی معمولا" مطلق وغیر قابل تغییر هستند .

    در صورت تمایل دوستان تا حضور کارشناسان محترم وارایه ی پاسخ معتبر ورسمی بحث ادامه خواهد داشت .

    حق یارتان


    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ در ساعت ۲۳:۱۳


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    به نظرم رسید برای اینکه تاپیک از روی اسکرول سایت کنار نرود وباقی بماند مختصر دیگری نیز دراین باب خدمت دوستان عرض کنم .

    با توجه به این مطلب که اخلاقیات را به دوبخش درونی وبیرونی تقسیم نمودیم وصفت متغیر بودن را به اخلاقیات خارجی ویا بیرونی نسبت دادیم باید در نظر داشته باشیم که این بخش خارجی وبیرونی از اخلاقیات است که دستخوش تغییرات میشوند

    هم تغییرات حکمی ونظری وهم تغییرات رفتاری وعملی .

    این بخش از اخلاقیات تابع عرف هر جامعه قرار میگیرند واندک اندک با نفوذ در اندیشه و تفکر فرد وجامعه به ظاهر بر اخلاقیات درونی نیز تاثیر میگذارند وبه همین جهت است که گاها" مشاهده میکنیم که فرد مثلا" میگوید نظر من قبلا" حفظ حجاب با چادر بوده واکنون حفظ حجاب با مانتو ویا .... است .

    وبه طور کلی شخصیت انسان که تحت تاثیر عواملی مثل باورها واخلاقیات ورفتارها ی خارجی است با متغیرات این سه تغییر میکند . مثلا" این بعد از شخصیت که برخی انسانها به اصطلاح عضو حزب باد هستند و یا همرنگ جماعت بودن ، بستگی به این سه عامل (باورها و اخلاقیات بیرونی ورفتاری) دارد

    اگر دقت فرمایید منظور این است که اخلاقیات خارج از فطرت انسان که همان رعایت احکام خارجی ورفتارهای خارجی است معمولا" درمعرض تاثیر مکان وزمان وقوع حکم ورفتار قرار دارد . وگاها" به جای شرع حاکم بر هر اعتقاداتی از عرف جامعه ی فرد بهره وتأثیر میگیرد .واخلاقیات مطلق در ذات وفطرت انسان در پناه وجدان محجور باقی میمانند .تا اینکه ......

    حق یارتان

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۱۷ در ساعت ۰۸:۳۴

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    التماس دعا از دوستان بزرگوار که این دعا کردن برای یکدیگر هم یکی از اخلاقیات نظری وعملی بسیار پسندیده ی مسلمانان است

    منتظر مشارکت دوستان واساتید محترم در بحث هستیم .


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ###اخلاق ملی و دینی و..... یعنی چه ؟###




    سلام بر بقیة الله الاعظم ومنتظرانش

    چندی قبل ضمن مطالعه ی مقاله ای به اصطلاحی برخوردم که کمی برایم تازگی داشت . نویسنده در چند جای مقاله از کلمه ی اخلاق ملی استفاده کرده بود که به نظر بنده زیاد استفاده ی مناسبی نمی توانست باشد .

    به هرحال خواستم نظر شما بزرگواران را هم در مورد این چند اصطلاح بدانم .

    شما از این اصطلاحات چه برداشتی دارید ؟

    اخلاق دینی - اخلاق اجتماعی - اخلاق ملی - اخلاق عرفی - اخلاق فردی - اخلاق شخصی - اخلاق قومی - اخلاق شهری . اخلاق روستایی اخلاق زنانه - اخلاق مردانه - اخلاق بچه گانه - اخلاق متکبرانه و.......

    لطفا" اگر دوستان در ضمن تعریف این موارد از دیدگاه خود اصطلاح دیگری را هم به نظرشان رسید بفرمایند تا باهم نقدش کنیم

    حق یارتان



  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش


    امروزه درجامعه ی ما رسم شده که اکثرا" افراد یک اسم عام را پیدا میکنند وسر به سرش میگذارند ومرتبا" انواع صفات واسمهای دیگر را به آن می چسبانند .حالا هدف چیست ؟؟؟؟ ذهن من فقط به یکی دو مورد قد میدهد

    اول اینکه برخی می خواهند با این کار خودی نشان بدهند و بگویند ما هم دستی در ادبیات عرفی جامعه داریم .

    دوم این که می خواهند ثابت کنند که پارسی را پاس میدارند .

    سوم اینکه .........

    اما وقتی در مواردی که مترادف با این وصله پینه های اسمی وصفتی است روبرو میشویم تازه به این واقعیت می رسیم که حقیقت این است
    که این بنده های خدای استفاده کننده از این واژه ها خودشان هم قادر به معنی کردن کلمه ی ترکیبی جدید نشده اند .

    منظور بنده دراین تاپیک این است که فعلا" در بخش اخلاق که یکی از مهمترین زوایای زندگی انسانها است این مطلب را با کمک یکدیگر کمی برای خودمان روشن کنیم وتکلیفمان را با این وصله پینه ها به کلمه ی اخلاق بدانیم .

    مثلا" اول خود همین کلمه ی اخلاق که اسم عام مطلب ما است . تعریف همه در باره ی آن یکی نیست درحالیکه تصور ذهنی ما واحساس درونی ما از اخلاق تقریبا" یکی است .

    شما دوست عزیز اخلاق را چطور تعریف میکند واخلاق از نظر شما یعنی چه؟

    حق یارتان

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۲۵ در ساعت ۰۸:۳۴

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود