جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه علم امامان ع را میتوان ثابت کرد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه علم امامان ع را میتوان ثابت کرد ؟




    سلام و خسته نباشید

    1-چگونه میتوانیید ثابت کنید همانگونه که پیامبر (ص) دارای علم بسیار بوده است امامان هم که جانشین پیامبر محسوب میشوند
    به همه نوع علمی مجهز بوده اند ؟

    2-منظور از علم هم در پیامبران و امامن چیست ؟و چه فرقی است بین علمی که امروز از ان یاد میشود با علمی که ایشان داشته اند؟؟

    با سپاس

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۵:۲۹
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما كاربر گرامي

    پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ دارای مناصب و شئوناتی بود؛ مانند: نبّوت دریافت وحی، ولایت، رهبری مردم و مرجعیت دینی، كه تمام آن شئونات غیراز نبّوت و دریافت وحی به ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ یكی پس از دیگری منتقل شده است.
    بر اساس آیات قرآن و روایات اسلامی، منشأ علم پیامبران علم لایزال الهی است; علمی كه به واسطه ی فرشته ی وحی در بیداری، یا رؤیاهای صادق، و یا توسط پیامبران پیشین و مانند آن ها، به پیامبران داده می شد. این علم را در اصطلاح «علم لدنی»(علم خدادادی) می گویند.

    در مورد علم امام متكلمين مسلمان بحث هاي مفصلي داشته اند و در لزوم شرط علم و کفایت در امام میان متکلمان اسلامی اختلافی وجود ندارد. عموم متکلمان و علمای مذاهب اسلامی در این باره اتفاق نظر دارند که امام باید از کفایت سیاسی و آگاهی و توانایی لازم برای مدیریت و رهبری سیاسی امت اسلامی، به گونه ای که مصالح آنان تأمین گردد و اهداف مهم امامت در این باره برآورده شود، برخوردار باشد؛ چنان که لزوم علم به احکام شریعت اسلامی نیز مورد اتفاق همگان است. اما در کمیت و کیفیت آن اتفاق نظر وجود ندارد و در گستره و مقدار علم و آگاهی امام در حوزه معارف و احکام اسلامی، دیدگاه های متفاوتی را اظهار نموده اند.

    متکلمان غیرشیعه علم اجتهادی و خطاپذیر را کافی دانسته اند؛ چنان که علم و آگاهی همه جانبه نسبت به احکام شریعت را نیز لازم ندانسته اند. یعنی اگر چه آنان اجتهاد را شرط امامت دانسته اند؛ ولی این احتمال را نیز پذیرفته اند که امام در مواردی بتواند از طریق اجتهاد به علم لازم نسبت به حکم اسلام دست یابد. که باید در آن صورت به عالمان و مجتهدان رجوع کند.
    ولی از نظر شیعه امامیه، امام باید از علم بالفعل و جامع الاطراف به احکام شریعت برخوردار باشد. و در مرتبه بعد، علم او باید به گونه ای باشد که خطاپذیر نباشد. این ویژگی در حقیقت به لزوم عصمت امام باز می گردد.




    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۲:۱۷

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیشوای جامعه باید از معرفت لازم نسبت به آنچه در رهبری جامعه به آن نیازمند است، برخوردار باشد. این آگاهی به طور عمده به دو محور باز می گردد: یکی علم و آگاهی نسبت به مکتب و آیینی که مبنای نظام اجتماعی و سیاسی جامعه است؛ و دیگری معرفت نسبت به شیوه درست رهبری، معرفت نخست جنبه نظری دارد و معرفت دوم عملی و راهبردی است. از معرفت دوم معمولاً تحت عنوان کفایت در رهبری یاد می شود؛ یعنی هوش و دانش مدیریت.

    متکلمان امامیه، علم و کفایت در امامت، در عالی ترین حد لازم آن، از شرایط و صفات امام دانسته اند. از آن جا که آنان عصمت را از صفات لازم امام می دانند، و با وجود عصمت، علم و کفایت در عالی ترین مرتبه آن تحقق خواهد یافت، نیاز چندانی به ذکر صفت علم و کفایت در رهبری احساس نکرده اند. با این حال در مواردی آشکار از آن نام برده اند.

    محقق طوسی در رساله امامت، دومین صفت از صفات امام را علم دانسته و چنین گفته است:
    دومیّن صفت از صفات لازم برای امام علم به اموری است که به آگاهی از آنها در امامت خویش نیاز دارند، اعم از آگاهی های دینی و دنیوی؛ مانند علم به احکام شرعی، روش های سیاسی، آداب مدیریت، مبارزه با دشمنان و جز آن؛ زیرا بدون داشتن چنین آگاهی هایی نخواهد توانست به امر امامت قیام کند.»[1]




  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    براي عالم بودن امام به احکام شریعت مي توان دلايل زير را نام برد:

    دلیل اول:

    امام متولی حکم و داوری در زمینه همه احکام شرعی است. هر گاه عالم بر همه احکام شریعت نباشد، ولایت او بر امور مزبور قبیح خواهد بود؛ زیرا از نظر عقلا ولایت بر اموری که انسان عالم به آنها نیست، قبیح است. و این اندازه که طریق علم بر او گشوده است، کافی نیست؛ بلکه باید بالفعل بر همه یا اکثر آن آگاه باشد.

    دلیل دوم:

    دلیل دیگر به لزوم علم امام به تمام احکام شریعت، این است که از دیدگاه شیعه امام حافظ شریعت است. هر گاه امام به کلیه احکام شریعت آگاه نباشد چه بسا شریعت برای مردم غیر عصر رسالت حفظ نگردد؛ زیرا احتمال این که امت عمدا یا سهوا از برخی احکام شریعت اعراض نموده و آنها را نقل نکنند، وجود دارد.[2]

    امام باید نسبت به آنچه لازمه امامت است آگاه باشد، یعنی معارف و احكام دین را كاملاً بداند تا بتواند مردم را نسبت به دین و وظایف دینی آن‎ها آگاه نماید، و در اختلافات و منازعات میان آنان به حق داوری كند، پرسش‎های دینی را بطور صحیح پاسخ گوید، شبهات را به روشنی حل كند، هم چنین باید در مورد آن چه مدیریت سیاسی و تدبیر امور اجتماعی بدان نیاز دارد، از علم و بصیرت كافی برخوردار باشد.


  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دليل سوم:

    بی‌شک اهل بیت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) بیش از سایر مردم از علوم آن حضرت بهره‌مند بودند؛ چنان‌که درباره ایشان فرمود:
    «لا تُعَلِّمُوهُمْ فَاِنَّهُمْ اَعْلَمُ مِنْکُمْ»[3]
    به آنان چيزى نياموزيد زيرا آنان از شما دانشمندترند.مخصوصاً شخص امیرمؤمنان (عليه السلام) که از دوران کودکی در دامان آن حضرت پرورش یافت و تا آخرین لحظات عمر آن حضرت ملازم وی و همواره در صدد فراگرفتن علوم و حقایق از ایشان بود، و درباره وی فرمود: «اَنَا مَدِینَه الْعِلْمِ وَ عَلِی بَابُهَا»[4] و از خود امیرمؤمنان (عليه السلام)نقل شده است که فرمود: «اِنَّ رَسُولَ اللهِ صلّی الله علیه و آله عَلَّمَنی اَلْفَ بابٍ وَ کُلُّ بابٍ یفْتَحُ اَلْفَ بابٍ فَذٰلِکَ اَلْفَ اَلْفَ باب، حتّی عَلِمْتُ مَا کَانَ وَ مَا یکُونُ اِلیٰ یوْمِ الْقِیامَه وَ عَلِمْتُ عِلْمَ الْمَنایا و الْبَلایا وَ فَصْلَ الخِطابِ[5]: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم)‌ هزار باب علم به من آموخت که هر بابی هزار باب دیگر می‌گشاید و مجموعاً می‌شود هزارهزار باب، تا آن‌جا که از هر چه بوده و تا روز قیامت خواهد بود آگاه شدم و علم مرگ‌ها و مصیبت‌ها و داوری به حق را فرا گرفتم.»

    امیر المؤمنین علی (ع) در مورد شأن و جایگاه این مقام می‌فرماید:
    راز پیامبر به آنها سپرده شده است، و هر كس كه آنان را پناه گیرد به حق راه برده است. آنان مخزن علم پیامبرند و احكام شریعت او را بیانگرند. قران و سنت نزد آنان در امان است؛ چون كوه برافراشته، دین را نگهبانند، پشت اسلام بدان‌ها راست و ثابت پا بر جاست.[6]

    ولی علوم اهل بيت (عليهم السلام)منحصر به آن‌چه از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم)بی‌واسطه یا با واسطه شنیده بودند، نبوده است؛ بلکه ایشان از نوعی علوم غیر عادی نیز بهره‌مند بوده‌اند که به صورت «الهام» و «تحدیث» به ایشان افاضه می‌شده است.رواياتي كه در مورد علم امام وارد شده نيز گواه اين مطلب است كه علم امام به احكام شريعت علمي است كه از منبع وحي سرچشمه مي گيرد چه با واسطه چه به صورت الهام و تحديث.

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۳۰ در ساعت ۲۲:۵۰

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت امام صادق (ع) به سدير فرمود: ای سدیر! مگر قرآن نخوانده‌ای؟ عرض کردم: چرا. فرمود: این آیه را خوانده‌ای: «قالَ الّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتَابِ اَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ اَنْ یرْتَدَّ اِلَیکَ طَرْفُک»[7] گفتم: فدایت شوم، خوانده‌ام. فرمود: می‌دانی که این شخص چه اندازه از علم الکتاب داشت؟ عرض کردم: شما بفرمایید. فرمود: به اندازه قطره‌ای از دریای پهناور. سپس فرمود: آیا این آیه را خوانده‌ای: «قُلْ کَفیٰ بِاللهِ شَهِیدًا بَینِی وَ بَینَکُمْ وَ‌ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»[8] گفتم: آری. فرمود: آن کسی که علم همه کتاب را دارد داناتر است یا کسی که بهره اندکی از علم الکتاب دارد؟ عرض کردم: آن کسی که علم همه کتاب را دارد. پس با اشاره به سینه مبارکش فرمود: به خدا قسم، علم همه کتاب نزد ماست. به خدا قسم علم همه کتاب نزد ماست.[9]

    حضرت رضا (عليه السلام)در ضمن حدیث مفصّلی درباره امامت فرمود:
    «هنگامی که خدای متعال کسی را (به عنوان امام) برای مردم برمی‌گزیند، به او سعه صدر عطا می‌کند و چشمه‌های حکمت را در دلش قرار می‌دهد و علم را به وی الهام می‌کند تا برای جواب از هیچ سؤالی در نماند و در تشخیص حق سرگردان نشود؛‌ پس او معصوم و مورد تأیید و توفیق و تسدید الهی بوده، از خطاها و لغزش‌ها در امان خواهد بود و خدای متعالی این خصلت‌ها را به او می‌دهد تا حجّت بر بندگان و شاهد بر آفریدگانش باشد و این بخشش الهی است که به هر کس بخواهد می‌دهد.»آن‌گاه اضافه فرمود: «آیا مردم می‌توانند چنین کسی را (بشناسند) و برگزینند؟! و آیا برگزیده ایشان دارای چنین صفاتی است؟!»[10]

    و از حسن بن یحیای مدائنی نقل شده که از امام صادق (عليه السلام)پرسیدم: هنگامی که سؤالی از امام می‌شود چگونه (و با چه علمی) جواب می‌دهد؟ فرمود:
    «گاهی به او الهام می‌شود، و گاهی از فرشته می‌شنود، و گاهی هر دو.»[11]





  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و نیز در روایتي از آن حضرت نقل شده است که فرمود: «هرگاه امام بخواهد چیزی را بداند، خدای متعال او را آگاه می‌سازد.»[12]
    و همچنین در روايت ديگر از آن حضرت آمده است که فرمود
    «روح آفریده‌ای است بزرگ‌تر از جبرئیل و میکائیل که با رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) بود و بعد از وی یا ائمّه (عليهم السلام)است و ایشان را تسدید می‌کند.»[13]

    شرط عالم بودن به احکام شریعت، بدان جهت است که امام در مورد آنها حاکم بر دیگران است و رأی او در این امور بر دیگران حجت و مطاع است؛ ولی آنچه مربوط به احکام شریعت نیست، از این مقوله بیرون است.
    آگاهی به همه حرفه ها و زبان ها و نظایر آن از شرایط امامت به شمار نمی رود؛ و این که کسانی پنداشته اند شیعه در باب علم امام چنین آگاهی هایی را از شرایط امامت می داند، بی پایه است. این نظریه مورد قبول برخی از علمای شیعه است، نه همه آنان. چنان که سید مرتضی(ره) در نقد کلام عبدالجبار گفته است:
    «این سخن وی که برای امام تنها آن علومی لازم است که قوام رهبری او به آنها بستگی دارد، اما علم به لغات گوناگون و حرفه ها و نظایر آن لازم نیست، سخنن استواری است؛ اما گمان وی که ما این گونه علوم را از شرایط امامت می دانیم، گفتاری بی اساس است، ما به خدا پناه می بریم از این که برای امام جز علومی که به ولایت و امامت او مربوط می شود را واجب بشماریم».[14]


    بر گرفته از كتاب امامت در بينش اسلامي ،نوشته علي رباني گلپايگاني و خلاصه‌ای از درس سي و چهارم کتاب «آموزش عقائد» استاد مصباح یزدی است.(با دخل و تصرف)

    [1] تلخیص المحصّل، ص 430، رسالة الامامته
    [2] سدید الدین حمصی، المنقذ من التقلید، ج 2، ص 295 ـ 290. نقل به تلخیص در این باره همچنین ر.ک: الذخیرة فی علم الکلام، سید مرتضی، ص 434 ـ 433؛ الشافی فی الإمامة، ج 1، ص 165 ـ 163)
    [3] غايه المرام (ط قديم)، صفحه 265؛ اصول کافي، جلد 1، صفحه 294 ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏
    [4] تحف العقول ص 430، نويسنده: ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏ ، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر ، ناشر: جامعه مدرسين‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1404 / 1363 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [5] ينابيع المودّه، صفحه 88؛ اصول کافي، جلد 1، صفحه 296
    [6] نهج البلاغه ، صبحی صالح ، خطبه 2 ، ص47 ، منشورات دار الهجره
    [7] سوره نمل ، آیه ۴۰
    [8] سوره رعد، آيه 43
    [9] اصول کافي، جلد 1، صفحه 257
    [10] همان، صفحه 198 تا 203
    [11] بحارالانوار، جلد 26، صفحه 58 ، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [12] اصول کافي، جلد 1، صفحه 258
    [13] همان، صفحه 273
    [14] الشافی فی الامامة، ج 1، ص 164





  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود