جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا قضیه عدم تکلم حضرت زهرا(س)باعمر درمنابع اهل سنت وجود دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا قضیه عدم تکلم حضرت زهرا(س)باعمر درمنابع اهل سنت وجود دارد؟




    سلام
    آیا قضیه عدم تکلم حضرت زهرا(س)باعمر درمنابع اهل سنت وجود دارد؟
    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۲۶ در ساعت ۲۰:۴۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا قضیه عدم تکلم حضرت زهرا(سلام الله علیها) با عمر در منابع اهل سنت وجود دارد؟

    پاسخ:
    با مروری در اسناد عامه می بینیم که حضرت زهرا (علیها السلام) نسبت به خلیفه اول غضبناک شدند و تا پایان عمر شریفشان با او صحبت نفرمودند:
    «فوجدت اى فغضبت فاطمة على ابى بكر فهجرته فلم‏ تكلمه‏ حتى توفيت فلما توفيت دفنها زوجها علىّ ليلا و لم يؤذن بها ابا بكر و صلّى عليها»؛
    (1)

    ابوبکر در مصادر عامه به عنوان فردی رقیق القلب معرفی شده است بر خلاف عمر که خشونت وی زبانزد عام و خاص است. هنگامی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) نسبت به ابوبکر این چنین غضبناک می شوند که تا پایان عمر شریفشان با وی تکلم نمی کنند و بعد از هر نمازی نیز وی را نفرین می نمودند: « والله لأدعون عليك فی كل صلاة أصليها».
    (2) حال شخصی همچون عمر مشخص خواهد شد.

    و این ناراحتی و خشم نیز در حضرت امیر (علیه السلام) نسبت به دومی بیشتر بود به گونه ای که حتی بعد از شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) و بیعت مصلحتی امام (علیه السلام) با خلیفه اول، حضرت به ابوبکر می فرمایند تو خود تنها بیا و کس دیگری را نیاور که شارحین متوجه امر شده اند و گفته اند این امر به خاطر کراهت امام از ملاقات با عمر بوده است. «فأرسل إلى أبی بكر ان ائتنا و لا يأتنا أحد معك كراهية لمحضر عمر».
    (3)

    ابن ابی الحدید در رابطه با خشم حضرت زهرا (علیها السلام) نسبت به آن دو می نویسد: «و الصحيح عندی أنها ماتت و هی واجدة على أبى بكر ویعمر ، ویأنها أوصت ألا يصليا عليها ...»؛
    صحیح در نظر من این است که فاطمه (علیها السلام) نسبت به ابو بکر و عمر غضبناک بود و او وصیت نمود که آن دو بر وی نماز نگزارند.
    (4)

    همچنین فاطمه (سلام اللّه عليها) در بستر بيمارى خطاب به ابو بكر و عمر فرمودند: «انّى اشهد اللّه و ملائكته انكما اسخطتمانى و ما ارضيتمانى لئن لقيت النبى لاشكونّكما »؛
    (5) همانا من خدا و ملائكه را شاهد و گواه مي گيرم كه شما دو نفر (ابى بكر و عمر) مرا به سخط و خشم درآورديد و رضايت مرا فراهم ننموديد اگر پيامبر را ملاقات كنم شكايت شما را خواهم نمود.

    در نقل دیگری آمده است: لَمَّا مَرِضَتْ فَاطِمَةُ الْمَرْضَةَ الَّتِي تُوُفِّيَتْ فِيهَا دَخَلَتْ عَلَيْهَا نِسَاءُ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ يَعُدْنَهَا فَقُلْنَ لَهَا كَيْفَ أَصْبَحْتِ مِنْ عِلَّتِكِ يَا ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ؟ هنگامی که فاطمه بیمار شد-یعنی همان مرضی که به واسطه آن از دنیا رفت- زنان (مهاجر و انصار) به عیادت حضرت رفتند و پرسیدند: با این بیماری چگونه اید ای دختر رسول خدا؟ حضرت فرمودند: «قَالَتْ أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ عَائِفَةً لِدُنْيَاكُنَّ قَالِيَةً لِرِجَالِكُن‏» ؛ به خدا سوگند، چنین شده ام که به دنیای شما بی میلم و از مردانتان متنفرم.
    (6)

    بنابراین عدم تکلم حضرت با عمر امری آشکارتر از داستان ابوبکر است.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ
    (1) صحیح البخاری، ج5،ص:82، دارالفکر، بیروت.«وجد در لغت چنان كه فيروزآبادى در قاموس گويد بمعناى خشم و غضب است يعنى فاطمه (علیها السلام) در حال خشم و غضب ابى بكر را ترك نموده و بر او غضبناك ماند و با او حرف نزد تا وفات نمود آن گاه امير المؤمنين على (عليه السّلام) بر او نماز گزارد و شبانه دفنش نمود و ابى بكر را با خبر ننمود كه بر جنازه حاضر شود و نماز بر جنازه آن حضرت بگزارد».
    (2) الإمامة و السياسة: 1/ 14[ 1/ 20]، أعلام النساء: 3/ 214[ 4/ 123- 124].
    (3) صحیح البخاری، ج5،ص83، باب غزوه خیبر، دارالفکر بیروت.
    (4) شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج6،ص50.
    (5) أبو عبد الله بن قتيبة الدينوري المتوفى سنة 281 في ( الإمامة والسياسة ) ( ج 1 ص 13) ط مصطفى الحلبي بمصر.
    (6) شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج16، ص233؛ بلاغات النساء، ابن طیفور، ص32.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود