جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با توجه به معني وارث (ارث برنده) چگونه از اسماء خداوند است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    با توجه به معني وارث (ارث برنده) چگونه از اسماء خداوند است؟




    با توجه به معني وارث (ارث برنده) چگونه از اسماء خداوند است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 13

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۰:۲۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و وقت بخیر
    در رابطه با صفات الهی باید به این نکته توجه زیادی داشت که این صفات مانند صفات مخلوقین و ممکنات نیست بلکه این صفات را اگر هم وجه اشتراکی با ممکنات دارد باید طوری در نظر گرفت که از شائبه های مادی دور باشد . اوصافي كه به خداي سبحان اِسناد داده مي‏شود منزّه از حدود نقص‏آميز است. بنابراين، لوازم امكاني كه صفات انساني را همراهي مي‏كند، به حريم پاك او راه ندارد و تنها اصل اين كمالات براي خداوند ثابت است، بدون لوازم و حدود نقص آميز آن؛ مثلاً رحمت در انسان همراه با تأثر قلبي و انفعال دروني در برابر امور رقّت‏بار است. انسان در پي چنين انفعال و تأثري به ياري دردمند و محرومي مي‏شتابد، ولي آنچه مايه كمال آدمي است، همان رسيدگي به بيچارگان است و تأثر و انفعال دروني، ناشي از كاستيهاي وجودي خود انسان است كه نبايد كمال پنداشته شود و به خداوند نسبت داده شود.
    اما در مورد سوال شما از اسماء خداوند که در زیارت جوشن کبیر هم آمده «
    خیر الوارثین » است و خود این لفظ و بودن کلمه «خیر» ما را راهنمایی می کند به این سمت که باید صفات الهی را از سنخ صفات ممکنات خارج کرد و بالاترین مرتبه را که نقص و کاستی در آن نباشد به خدا نسبت داد.
    وارِث در فضاي عرفِ مردم، كسي است كه بعد از مُورّث مي‌ماند و اموال شخص مرده به وي منتقل مي‌گردد، و چون تمام اهل زمين مي‌ميرند: (
    كل من عليها فان و يبقي وجه ربّك ذوالجلال و الإكرام) و همه آنچه در زمين است، مانند خود زمين در اختيار خداوند قرار مي‌گيرد. از اين جهت، زمين به مثابه ميراث الهي مطرح است؛ چنان كه آسمان نيز ارث خداست. تعبير قرآن كريم در اين باره چنين است: (و لله ميراث السّموات و الأرض)، (و نحن الوارثون). سرّ صحّت اطلاق وارث بر خداوند اين است كه گاهي عنوان ارث بر مال به دست آمده بدون زحمت اطلاق مي‌گردد؛ همان‌طور كه زماني مانند اشيا بر اشخاص هم اطلاق مي‌گردد. يعني همان‌طور كه كالا ميراث مي‌شود و علم و خلق و فضيلت به مثابه ارث مطرح مي‌گردد، اشخاص و افراد جامعه هم به عنوان ميراث طرح مي‌گردند. مانند آنچه در آيه (إنّا نحن نَرثُ الأرضَ و مَنْ عَلَيْها و إلينا يرجعون) آمده است. و از اين جهت كه تمام اشخاص و اشيا منتهي به خداوند مي‌شوند و در اختيار او قرار مي‌گيرند، خداوند وارث همه ماسوي خواهد بود. ارث بردن خداي سبحان به معناي ظهور اين استناد است، نه حدوث آن؛ زيرا خداوند هماره مالك و مَلِك بوده و تمام امور با تدبير الهي اداره مي‌شد و مي‌شود؛ گرچه از انظار ديگران مستور است.





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در معنای ارث نیز،گفته اند: ارث به هر چیزی گویند که بدست کسی بدون رنج و زحمت برسد
    راغب که از عامه است حدیثی بدین توضیح نقل نماید که:
    رسول خدا (ص) به علی(ع) فرمود:
    یا علی تو برادر منی و وارث منی.
    علی(ع) پرسید:
    چه چیزی از تو به ارث خواهم برد؟
    فرمود: چیزی را که پیامبران پیش از من به ارث برده اند یا گذاشته اند و آن کتاب خدا و سنت من است.

    و خداوند خود را وارث فرموده از این لحاظ که تمامی اشیا به خدا بر می گردد و گیرنده همه آنها اوست
    چنانکه در قران مجید فرموده است:
    (ولله میراث السموات و الارض)



  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود