صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا انتقام گیری و رضایت به قصاص رذیله اخلاقی ست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا انتقام گیری و رضایت به قصاص رذیله اخلاقی ست ؟




    با سلام

    آیا حس انتقام جویی رذیله اخلاقی ست ؟ اگر اینطوره پس چرا خداوند قصاص را قرار داده ؟ آیا قصاص انتقام گیری نیست ؟ و کسانی که به قصاص رضایت می دهندو در واقع می خواهند از کسی که حقی از آنها ضایع کرده است انتقام بگیرند دچار رذیله اخلاقی انتقام گیری و یا انتقام جویی هستند ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۰۳:۰۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    آیا حس انتقام جویی رذیله اخلاقی ست ؟ اگر اینطوره پس چرا خداوند قصاص را قرار داده ؟ آیا قصاص انتقام گیری نیست ؟ و کسانی که به قصاص رضایت می دهندو در واقع می خواهند از کسی که حقی از آنها ضایع کرده است انتقام بگیرند دچار رذیله اخلاقی انتقام گیری و یا انتقام جویی هستند ؟
    باسلام و عرض ادب
    تشريع قصاص هيچگونه ارتباطى با مساله انتقام‏جويى ندارد، زيرا انتقام اغلب به معنى فرونشاندن آتش غضب به خاطر يك مساله شخصى است، در حالى كه قصاص به منظور پيشگيرى از تكرار ظلم و ستم بر اجتماع است و هدف آن عدالتخواهى و حمايت از ساير افراد بى‏گناه مى‏باشد. لذا خداوند در آیه 179 سوره بقره می فرماید: وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. در قصاص، زندگی و حیات است ای اهل خرد و دانش، شاید پرهیزگار شوید.
    تلافی بدی به معنای قصاص کردن تنها در مورد قتل و آسیب وارد کردن به اعضای بدن مثل چشم و گوش و یا مجروح کردن اعضا ی بدن مجاز است و آن هم باید از طریق حاکم شرع و مجاری قانونی اعمال گردد و نمی توان شخصا به آن اقدام کرد و گرنه منجر به هرج و مرج و آشوب در اجتماع می گردد . اما تلافی بدی دیگران از نظر اخلاقی کار ناپسندی است و نشانگر روح کوچک و کم ظرفیت است .
    در روایات فراوانی تاکید شده که نه تنها نباید بدی دیگران را با بدی جبران کنیم بلکه باید مانند مردان بزرگ و بندگان خاص خداوند بدی را با خوبی جواب دهیم و این شیوه و روش اولیای الهی و پاکان بوده است . تلافی بدی تنها در موردی مجاز است که با انجام گناه و محرمات و زیر پا گذاشتن حدود الهی همراه نباشد .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اخلاقی 4 نمایش پست

    باسلام و عرض ادب
    تشريع قصاص هيچگونه ارتباطى با مساله انتقام‏جويى ندارد،
    زيرا انتقام اغلب به معنى فرونشاندن آتش غضب به خاطر يك مساله شخصى است، در حالى كه قصاص به منظور پيشگيرى از تكرار ظلم و ستم بر اجتماع است و هدف آن عدالتخواهى و حمايت از ساير افراد بى‏گناه مى‏باشد. لذا خداوند در آیه 179 سوره بقره می فرماید: وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. در قصاص، زندگی و حیات است ای اهل خرد و دانش، شاید پرهیزگار شوید.
    تلافی بدی به معنای قصاص کردن تنها در مورد قتل و آسیب وارد کردن به اعضای بدن مثل چشم و گوش و یا مجروح کردن اعضا ی بدن مجاز است و آن هم باید از طریق حاکم شرع و مجاری قانونی اعمال گردد و نمی توان شخصا به آن اقدام کرد و گرنه منجر به هرج و مرج و آشوب در اجتماع می گردد . اما تلافی بدی دیگران از نظر اخلاقی کار ناپسندی است و نشانگر روح کوچک و کم ظرفیت است .
    در روایات فراوانی تاکید شده که نه تنها نباید بدی دیگران را با بدی جبران کنیم بلکه باید مانند مردان بزرگ و بندگان خاص خداوند بدی را با خوبی جواب دهیم و این شیوه و روش اولیای الهی و پاکان بوده است . تلافی بدی تنها در موردی مجاز است که با انجام گناه و محرمات و زیر پا گذاشتن حدود الهی همراه نباشد .
    با سلام
    مخصوصا پاسخگوي محترم
    درمورد تعريف شما از انتقام اندكي ابهام وجود دارد با اينكه مااعتقاد داريم منجي اخر الزمان منتقم است وانتقام همه مظلومين را از گروه ظلوم خواهد گرفت وخداوند نيز داراي صفت منتقم است واصلا جنبه شخصي دران وجود ندارد
    ان الله عزيز ذوانتقام
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    درمورد تعريف شما از انتقام اندكي ابهام وجود دارد با اينكه مااعتقاد داريم منجي اخر الزمان منتقم است وانتقام همه مظلومين را از گروه ظلوم خواهد گرفت وخداوند نيز داراي صفت منتقم است واصلا جنبه شخصي دران وجود ندارد
    باسلام و سپاس
    برای این که این سوال پیش نیاید، در جواب مذکور، عبارت «اغلب» آورده شد تا این احتمال هم مدّنظر گرفته شده باشد.
    عرض شد که اغلبِ انتقام جویی های انسانها از روی غضب و فروشناندن آتش درون است، اما اولیای الهی و ائمه اطهار از این رذیله مبرّا هستند لذا انتقام جویی آنها به معنی مکافات و عذاب مجرم، بخاطر زیر پا نهادن اوامر الهی است، در واقع آنها، نماینده خدا هستند و همانند خداوند متعال، مجری احکام الهی و مجازات کننده انسانهای ناپاک می باشند.


  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اخلاقی 4 نمایش پست
    قصاص به منظور پيشگيرى از تكرار ظلم و ستم بر اجتماع است و هدف آن عدالتخواهى و حمايت از ساير افراد بى‏گناه مى‏باشد
    یعنی هیچ راه بهتری از قصاص برای پیشگیری از جرم وجود ندارد؟



    بطور مثال شخصی را فرض کنید که دزدی کرده، طبیعتا (با شرایط خاص خودش) حکم این فرد قطع کردن دست است!

    به نظر من راه حل های زیر معقول تر هستند :

    اگر این فرد فقیر و محتاج بوده : دولت موظف است از پول نفت و بیت المال او را بی نیاز کند.

    اگر این فرد روانپریش بوده : باید روانشناس به کمک حل بیماری این فرد بیاید

    اگر با دزدی قصد انتقام جویی داشته : باید دادگاه و قاضی این مساله را بررسی کند

    آیا تحقیق و بررسی مستدلی وجود دارد که قطع دست باعث کاهش دزدی شده باشد! قطع دست درمان مشکل نیست، بدتر کردن آنست، چرا که شخصی که دست ندارد سربار جامعه میشود.

    و آیا شما متولیان دین، توان این را دارید که حدود و احکام الهی را در حق همه (آقا زادگان و ثروتمندان) اجرا کنید و یا در قصاص و اجرای حدود تبعیض قائل میشوید.

    فرض کنید شخصی متهم به دزدی شد و دست او را قطع کردند و مدت ها بعد ثابت شد که او دزد نبوده، چگونه جبران میکنید؟

    این مشکلات در تمام احکام از این دست وجود دارد و مشکلات کوچک و پیش پا افتاده ای نیستند!
    ویرایش توسط کودک : ۱۳۹۱/۰۶/۰۴ در ساعت ۱۵:۳۶


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    یعنی هیچ راه بهتری از قصاص برای پیشگیری از جرم وجود ندارد؟
    کسی در این مورد نظری نداره؟

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    کسی در این مورد نظری نداره؟
    با عرض سلام

    دوست عزیز ابتدا باید تعریف درستی از دزد و دزدی ارائه داد .
    دزد یک لقب است و دزدی یک حرفه ! فرد باید چندین مرتبه مرتکب عمل دزدی شده باشد و حرفه اش دزدی باشد تا بتوان به ان لقب دزد داد !
    مسلما اگر فردی یک مرتبه و یا از روی ناچاری مرتکب چنین عملی شده باشد نباید دزد نامید همانطور که هیچ کسی را با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد نمینامند .
    به همین دلیل بنظر بنده تشخیص دزد باید با توجه به سابقه فرد و توسط قاضی صورت گیرد و اگر ثابت شد که حرفه اش دزدی بوده در چنین شرایطی باید حکم الله صادر شود. .
    در باقی موارد زندان و یا کانون های اصلاح و تربیت میتواند تا حد زیادی در تربیت افراد کارگشا و مفید باشد . البته اگر فرد بیمار باشد باید همچون یک بیمار با اون برخورد شود و تحت درمان قرار گیرد .

    موفق باشید !
    ویرایش توسط az4deh : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۲۰:۵۷

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    با عرض سلام

    دوست عزیز ابتدا باید تعریف درستی از دزد و دزدی ارائه داد .
    دزد یک لقب است و دزدی یک حرفه ! فرد باید چندین مرتبه مرتکب عمل دزدی شده باشد و حرفه اش دزدی باشد تا بتوان به ان لقب دزد داد !
    مسلما اگر فردی یک مرتبه و یا از روی ناچاری مرتکب چنین عملی شده باشد نباید دزد نامید همانطور که هیچ کسی را با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد نمینامند .
    به همین دلیل بنظر بنده تشخیص دزد باید با توجه به سابقه فرد و توسط قاضی صورت گیرد و اگر ثابت شد که حرفه اش دزدی بوده در چنین شرایطی حکم الله را صادر میکنند .
    در باقی موارد زندان و یا کانون های اصلاح و تربیت میتواند تا حد زیادی در تربیت افراد کارگشا و مفید باشد . البته اگر فرد بیمار باشد باید همچون یک بیمار با اون برخورد شود و تحت درمان قرار گیرد .

    موفق باشید !
    با تشکر از شما دوست عزیز، خرسند شدم که بلاخره کسی برای پاسخ دهی آمد.
    در تمام تاپیک هایی که تا کنون در آن شرکت کرده ام، روند پاسخگویی متوقف شده است!
    به هر حال شما به سوالات زیر پاسخ ندادید :



    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    آیا تحقیق و بررسی مستدلی وجود دارد که قطع دست باعث کاهش دزدی شده باشد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    آیا شما متولیان دین، توان این را دارید که حدود و احکام الهی را در حق همه (آقا زادگان و ثروتمندان) اجرا کنید و یا در قصاص و اجرای حدود تبعیض قائل میشوید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    فرض کنید شخصی متهم به دزدی شد و دست او را قطع کردند و مدت ها بعد ثابت شد که او دزد نبوده، چگونه جبران میکنید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    یعنی هیچ راه بهتری از قصاص برای پیشگیری از جرم وجود ندارد؟

    ویرایش توسط کودک : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۲۱:۱۶

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    یا تحقیق و بررسی مستدلی وجود دارد که قطع دست باعث کاهش دزدی شده باشد!
    دوست عزیز قطع دست "مجازات" است . مسلما فرد خطاکاری که بانی ضرر و زیان های بزرگی شده باشد باید ابتدا مجازات شود و سپس تربیت .

    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    آیا شما متولیان دین، توان این را دارید که حدود و احکام الهی را در حق همه (آقا زادگان و ثروتمندان) اجرا کنید و یا در قصاص و اجرای حدود تبعیض قائل میشوید.
    قطعا باید با عدالت احکام دین را اجرا نمود .

    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    فرض کنید شخصی متهم به دزدی شد و دست او را قطع کردند و مدت ها بعد ثابت شد که او دزد نبوده، چگونه جبران میکنید؟
    در این رابطه عرض کردم باید حتما سابقه فرد بررسی شود و اگر ثابت نشود نباید حکم را برایش صادر نمود . اثباتش هم ممکن است حتی در بعضی مواقع ممکن نباشد .


    نقل قول نوشته اصلی توسط کودک نمایش پست
    یعنی هیچ راه بهتری از قصاص برای پیشگیری از جرم وجود ندارد؟
    بستگی به جرم دارد . تا چه جرمی باشد و فرد خطاکار چه سوابقی داشته باشد . حال در خصوص اینکه مجازات دزدی چرا قطع دست است همانطور که عرض کردم قطع دست در وهله اول مجازات است البته بعید نیست که یک راهکار ترتیبی هم باشد .

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 10 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    دوست عزیز قطع دست "مجازات" است . مسلما فرد خطاکاری که بانی ضرر و زیان های بزرگی شده باشد باید ابتدا مجازات شود و سپس تربیت .
    در آیه مربوط به قصاص اشاره شده که در قصاص حیات است ای خردمندان، پس هدف غایی تربیت است نه مجازات. امّا اگر در قصاص حیاتی وجود نداشته باشد چه؟
    بنابراین باید تحقیق و بررسی انجام شود که آیا نتیجه اجرای این حکم، کاهش میزان جرائم خواهد بود؟
    در ضمن اجرای این حدود معمولاً در سکوت کامل رسانه ای اجرا میشود(تا مملکت ما محکوم به تحجر نشود)، پس اثر تربیتی بر جامعه نخواهد گذاشت و فقط جنبه انتقام جویانه دارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    قطعا باید با عدالت احکام دین را اجرا نمود .
    آنچه شاهد آن هستیم و غیر قابل انکار است این است که تبعیض در اینگونه امور بسیار فراوان است و نیازی به اثبات ندارد. (نگاه شما آرمانی است امّا غیر قابل تحقق)
    ما شاهد دزدی های کلانی هستیم که مجرمان آن به راحتی از کشور خارج میشوند و زندگی مرفهی برای خود فراهم می کنند.
    آیا کسانی که میتوانند ریگی را در هوا دستگیر کنند، واقعاً توان دستگیری چنین اشخاصی را نداردند؟
    یا افراد فراری رازهایی در سینه دارند که صلاح نیست برملا شود؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    در این رابطه عرض کردم باید حتما سابقه فرد بررسی شود و اگر ثابت نشود نباید حکم را برایش صادر نمود . اثباتش هم ممکن است حتی در بعضی مواقع ممکن نباشد .
    پاسخ ندادید آیا قانون گزار پیش بینی کرده است که ممکن است حکمی اشتباه صادر شود و بعداً خلاف آن ثابت شود.
    در اینصورت اگر هموزن افراد خانواده این فرد طلا به عنوان غرامت بدهید باز هم قابل جبران نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    در خصوص اینکه مجازات دزدی چرا قطع دست است همانطور که عرض کردم قطع دست در وهله اول مجازات است البته بعید نیست که یک راهکار ترتیبی هم باشد .
    آیا اگر جامعه شناسان و روانشناسان و محققان راهکاری بهتر از قطع دست را ارائه دادند امکان جایگزینی آن بجای حکم فعلی وجود دارد؟

  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود