جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟




    با سلام و عرض خسته نباشید
    چرا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟

    مگر خداوند در قرآن نمیفرمایند :
    وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۰۳:۲۴
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    چرا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟

    مگر خداوند در قرآن نمیفرمایند :
    وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ
    خداوند در آياتي از قرآن كريم اعلام مي نمايد كه ما قران را براي ذكر آسان كرديم .
    "آسان كردن قرآن براي ذكر اين است كه آن را طوري به شنونده القاء كند ، و به عباراتي در آورد كه فهم مقاصدش براي عامه و خاصه براي فهم‏ هاي ساده و عميق آسان باشد ، هر يك به قدر فهم خود چيزي از آن بفهمد ."(1)
    اما انسانها گرچه از فرهنگ مشترك فطرى برخوردارند، ليكن در هوشمندى و مراتب فهم يكسان نيستند و به تعبير برخى روايات همانند معادن طلا و نقره متفاوتند: الناس معادن كمعادن الذهب و الفضة ؛ برخى از مخاطبان قرآن كريم انسانهاى ساده انديش و برخى حكيمان فرزانه و ژرف انديشان باريك بينند.
    از اين رو، لازم است كتاب جهان شمول الهى، معارف فطرى را با روشهاى متفاوت و در سطوح گوناگون تبيين كند تا ژرف انديشان محقق به بهانه نازل بودن مطالب وحى خود را بى نياز از آن نپندارند و ساده انديشان مقلد نيز به دستاويز پيچيدگى معارف آن، خود را محروم نبينند. بر اين اساس، قرآن كريم نه تنها از راه حكمت، موعظه و جدال احسن ره آورد خويش را ارائه كرده است، بلكه بسيارى از معارف خود را در چهره مثل نمودار ساخته و از راه تمثيل آنها را تنزل داده است تا براى شاردان و مبتديان تعليم، و براى محققان و خردپيشگان تاءييد، و در نتيجه فهمش ميسور همگان باشد.
    قرآن كريم گذشته از روش قاطع استدلال پيمودن راه مثل را نيز فرا راه انسانها قرار داده تا براى عده اى راهنما و براى گروهى راهگشا باشد . (2)

    (1)- الميزان ، ج 9 ،ص 113
    (2)- ر. ك : تفسير تسنيم ، ج 1 ، مقدمه تفسير سوره مباركه حمد


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟

    زیرا ما بدانیم بعضی از احکام واجب الهی را چگونه به جای آوریم مثل نماز و حج و .......

    یا ما بفهمیم علت نزول این آیات چه بوده است ؟

    و اگر تفسیر آیات را بدانیم اجرای احکام یا فهم آیات الهی برایمان بسیار آسان و ممکن می شود

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۵:۱۳

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وَ لَقَدْ يَسرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ(40)

    و با اينكه ما قرآن را براي تذكر آسان كرده‏ايم آيا كسي هست متذكر شود ؟ ( 40) . ترجمه المیزان: سوره قمر

    آسان کردن قرآن ربطی به تفسیر داشتن یا نداشتن قرآن کریم ندارد

    اصلا نزول قرآن یک علت برای فهم قران کریم بوده است

    اگر بگوییم قرآن آسان بیان شد تا آن را با تفسیرش خوب بفهمیم بهتر است

    البته تفسیری که از معصوم ع باشد ملاک نظر ماست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    استاد جوادي آملي در توضيح قابل فهم بودن قران و نياز به تفسير داشتن آن مي فرمايند :
    "تفسير به معناى روشن كردن و پرده بردارى از چهره كلمه يا كلامى است كه بر اساس قانون محاوره و فرهنگ مفاهمه ايراد شده باشد و معناى آن آشكار و واضح نباشد. قهرا لفظى كه معناى آن بديهى است بى نياز از تفسير است.
    تفسير قرآن گر چه شرايط و آداب متعددى دارد، ليكن مهمترين شرط محورى آن لزوم روشن بودن قرآن از يك سو، تا براى مراجعه كننده قابل ديدن و فهميدن باشد و بصير و بينا بودن مفسر از سوى ديگر، تا لايق ديدن و فهميدن معارف آن باشد؛ زيرا گر چه مثلا خورشيد تابان روشن است، ليكن اعمى[ نابينا] يا اصلا آن را نمى بيند و يا آن را چنان كه هست مشاهده نمى كند. قرآن كريم گرچه نور است: يا ايها الناس قد جاء كم برهان من ربكم و انزلنا اليكم نورا مبينا (1)، فامنوا بالله و رسوله و النور الذى انزلنا (2)، ( و اتبعوا النور الذى اءنزل معه ) (3)، قد جاء كم من الله نور و كتاب مبين (4)، ليكن نورى است ثقيل و وزين، نه خفيف و سخيف: ( انا سنلقى عليك قولا ثقيلا )(5). از اين رو براى ديدن چنين نور وزينى چاره اى جز تحصيل بصر حديد [ چشم تيز بين ] و بينش ‍ عميق علمى نيست ؛ بلكه درباره قرآن گفته اند: قرآن طلبكارى است كه هرگز وام او پرداخت نمى شود و غريبى است كه هيچ گاه حق او ادا نخواهد شد: القرآن غريم لا يقضى دينه و غريب لا يؤ دى حقه ؛ زيرا اوج معارف آن و عمق مطالب آن فقط ممسوس[ مورد دسترس] دست انديشه تابناك معصومين (عليهم السلام ) است: انه لقرآن كريمَ فى كتاب مكنونَ لا يمسه الا المطهرون (6). از اين جهت در تعريف مفهوم تفسير قرآن، قيد به قدر طاقت بشرى اخذ شده است.
    بنابراين قرآن كريم اولا تفسيرپذير است و ثانيا تفسير آن ضرورى است. تفسير پذيرى قرآن بدين جهت است كه نه آن قدر ساده است كه نيازى به تحليل مبادى تصورى و تصديقى نداشته باشد و نه آن چنان پيچيده و مبهم است كه نظير معما از قانون مفاهمه و فرهنگ گفتگو خارج باشد و در دسترس تفسير قرار نگيرد. قرآن كريم در عين نور بودن معارف بلند و ژرفى دارد كه آن را تفسيرپذير مى كند"(7)

    (1)-نساء /174
    (2)- تغابن/8
    (3)- اعراف/157
    (4)-مائده/15
    (5)-مزمل/5
    (6)- واقعه/77-79
    (7)-با تلخيص ر. ك : تفسير تسنيم ، ج 1، مقدمه سوره مباركه حمد


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۶:۵۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ترجمه هر متنی از زبان مبدا به زبان مقصد نیاز به تفسیر است و قران در این خصوص یک استثناء نیست. نیاز به تفسیر از آن جا ایجاد می شود که در معادل گزینی برای واژه های زبان مبدا در زبان مقصد همیشه این امکان وجود ندارد که معادلهای صد در صدی پیدا کرد ، به دیگر سخن امکان پذیر نیست که همیشه بتوان معادلی برای واژه ای پیدا کرد که منعکس کننده همه اجزاء معنایی آن واژه در زبان مقصد باشد.
    اعراب زمان پیامبر قران را می فهمیدند چرا که به زبان آنها و آن هم همانگونه که حضرت الله فرموده اند آسان بود یعنی در قران از سطحی از زبان استفاده شده است که قابل فهم خاص و عام باشد.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    چرا قرآن نیاز به تفسیر دارد؟ مگر خداوند در قرآن نمی فرمایند: «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ»

    پاسخ:
    خداوند در آياتی از قرآن كريم اعلام می نمايد كه ما قرآن را براي ذكر آسان كرديم.
    "آسان كردن قرآن برای ذكر اين است كه آن را طوری به شنونده القاء كند، و به عباراتی درآورد كه فهم مقاصدش برای عامّه و خاصّه براي فهم‏ های ساده و عميق آسان باشد ، هر يك به قدر فهم خود چيزی از آن بفهمد."(1)
    اما انسان ها گرچه از فرهنگ مشترك فطرى برخوردارند، ليكن در هوشمندى و مراتب فهم يكسان نيستند و به تعبير برخى روايات همانند معادن طلا و نقره متفاوتند: «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضة»؛ برخى از مخاطبان قرآن كريم انسان هاى ساده انديش و برخى حكيمان فرزانه و ژرف انديشان باريك بينند. از اين رو، لازم است كتاب جهان شمول الهى، معارف فطرى را با روش هاى متفاوت و در سطوح گوناگون تبيين كند تا ژرف انديشان محقق به بهانه نازل بودن مطالب وحى خود را بى نياز از آن نپندارند و ساده انديشان مقلد نيز به دستاويز پيچيدگى معارف آن، خود را محروم نبينند. بر اين اساس، قرآن كريم نه تنها از راه حكمت، موعظه و جدال احسن ره آورد خويش را ارائه كرده است، بلكه بسيارى از معارف خود را در چهره مَثَل نمودار ساخته و از راه تمثيل آن ها را تنزّل داده است تا براى مبتديان تعليم، و براى محققان و خردپيشگان تأييد، و در نتيجه فهمش ميسور همگان باشد.
    قرآن كريم گذشته از روش قاطع استدلال پيمودن راه مَثَل را نيز فرا راه انسان ها قرار داده تا براى عده اى راهنما و براى گروهى راه گشا باشد.(2)

    استاد جوادی آملی در توضيح قابل فهم بودن قرآن و نياز به تفسير داشتن آن می فرمايند :
    "تفسير به معناى روشن كردن و پرده بردارى از چهره كلمه يا كلامى است كه بر اساس قانون محاوره و فرهنگ مفاهمه ايراد شده باشد و معناى آن آشكار و واضح نباشد. قهرا لفظى كه معناى آن بديهى است بى نياز از تفسير است.
    تفسير قرآن گر چه شرايط و آداب متعددى دارد، ليكن مهمر ترين شرط محورى آن لزوم روشن بودن قرآن از يك سو، تا براى مراجعه كننده قابل ديدن و فهميدن باشد و بصير و بينا بودن مفسر از سوى ديگر، تا لايق ديدن و فهميدن معارف آن باشد؛ زيرا گر چه مثلا خورشيد تابان روشن است، ليكن اعمى [نابينا] يا اصلا آن را نمى بيند و يا آن را چنان كه هست مشاهده نمى كند. قرآن كريم گر چه نور است: «يا ايها الناس قد جاء كم برهان من ربكم و انزلنا اليكم نورا مبينا»(3)، «فامنوا بالله و رسوله و النور الذى انزلنا»(4)، «و اتبعوا النور الذى اءنزل معه»(5)، «قد جاء كم من الله نور و كتاب مبين»(6)، ليكن نورى است ثقيل و وزين، نه خفيف و سخيف: «انا سنلقى عليك قولا ثقيلا»(7). از اين رو براى ديدن چنين نور وزينى چاره اى جز تحصيل بصر حديد [چشم تيز بين] و بينش ‍ عميق علمى نيست؛ بلكه درباره قرآن گفته اند:
    «القرآن غريم لا يقضى دينه و غريب لا يؤ دى حقه»؛ قرآن طلب كارى است كه هرگز وام او پرداخت نمى شود و غريبى است كه هيچ گاه حق او ادا نخواهد شد؛ زيرا اوج معارف آن و عمق مطالب آن فقط ممسوس [مورد دسترس] دست انديشه تابناك معصومين (عليهم السلام) است: «انه لقرآن كريمَ فى كتاب مكنونَ لا يمسه الا المطهرون».(8) از اين جهت در تعريف مفهوم تفسير قرآن، قيد به قدر طاقت بشرى اخذ شده است.

    بنابراين قرآن كريم اولا تفسير پذير است و ثانيا تفسير آن ضرورى است. تفسير پذيرى قرآن بدين جهت است كه نه آن قدر ساده است كه نيازى به تحليل مبادى تصورى و تصديقى نداشته باشد و نه آن چنان پيچيده و مبهم است كه نظير معما از قانون مفاهمه و فرهنگ گفتگو خارج باشد و در دسترس تفسير قرار نگيرد. قرآن كريم در عين نور بودن معارف بلند و ژرفى دارد كه آن را تفسير پذير مى كند.(9)


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
    (1) الميزان ، ج 9 ،ص 113
    (2) ر. ك : تفسير تسنيم ، ج 1 ، مقدمه تفسير سوره مباركه حمد
    (3) نساء /174
    (4) تغابن/8
    (5) اعراف/157
    (6) مائده/15
    (7) مزمل/5
    (8) واقعه/77-79
    (9) با تلخيص ر. ك : تفسير تسنيم ، ج 1، مقدمه سوره مباركه حمد

    كليد واژه ها : نياز قرآن به تفسير ، معارف بلند و ژرف، تفسير پذيري قرآن

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ در ساعت ۰۹:۲۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود