جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟




    سلام
    آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۰۳:۳۳
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در آیه 46 سوره اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟

    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ» و در ميان آن دو [بهشتيان و دوزخيان]، حجابى است و بر «اعراف» مردانى هستند كه هر يك از آن دو را از چهره‏ شان مى‏ شناسند و به بهشتيان صدا مى‏ زنند كه: «درود بر شما باد!» امّا داخل بهشت نمى ‏شوند، در حالى كه اميد آن را دارند.(1)
    «وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصحابِ النَّارِ قَالُواْ رَبَّنَا لَا تجعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» و هنگامى كه چشمشان به دوزخيان مى ‏افتد مى‏ گويند: «پروردگارا! ما را با گروه ستمگران قرار مده».(2)
    «وَ نادى‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ قالُوا ما أَغْنى‏ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ ما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ» و اصحاب اعراف، مردانى (از دوزخيان را) كه از سيمايشان آن ها را مى‏ شناسند، صدا مى‏ زنند و مى‏ گويند: « (ديديد كه) گردآورى شما (از مال و ثروت و آن و فرزند) و تكبّرهاى شما، به حالتان سودى نداد!».(3)
    حال ابتدا به بررسی معنای لغوی، سپس به بیان تفسیری و برخی اقوال اشاره می شود:
    ـ معنای لغوی:
    "اعراف" در لغت جمع "عُرف" (بر وزن گفت) به معنى محل مرتفع و بلند است، یعنی معنای علوّ و بلندی در آن هست.
    هم چنین دیوار یا منطقه ‏اى است حد فاصل ميان بهشت و دوزخ.(4)
    ـ بیان تفسیری:
    این آیات از جمله آیات مشکله قرآن است که مورد اختلاف بین مفسران است.
    از بین اقوال مطرح شده، دو قول عمده از قرار ذیل است:
    1. مراد از رجال اعراف، صاحبان مقام و منزلت است. دارندگان اين مقام و منزلت، انبياء (علهیم السلام) ، اولیای الهی، گواهان بر اعمال، علماء، شهداء، و ... هستند.
    2. كسانى هستند كه نيك و بد آن ها مساوى است. خوبى آن ها، ميان آن ها و آتش، و بدى آن ها ميان آن ها و بهشت، فاصله مى‏شود.
    اين ها در اعراف هستند تا خداوند در باره آن ها حكم كند. سر انجام خداوند آن ها را به بهشت مى ‏برد.
    اکثر مفسران قول دوم را پذیرفته اند که برای خود نیز مستنداتی از روایات دارند، ولی علامه طباطبایی قول اول را مطابق با سیاق آیات دانسته و این قول را انتخاب کرده است.(5)
    ـ جمع بین اقوال و روایات:
    آن چه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى ‏رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه ‏اى ميان بهشت و جهنم است كه دو گروه در آن جا قرار دارند:
    مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آن جا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد.
    و در عين حال انبيا و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنار آنان خواهند بود، تا نزد خدا شفاعت آن ها را بكنند و آن ها وارد بهشت شوند.(6)
    در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مى‏شود مانند روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند:
    «الْأَعْرَافُ كُثْبَانٌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الرِّجَالُ الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) يَقِفُونَ عَلَى الْأَعْرَافِ مَعَ شِيعَتِهِمْ وَ قَدْ سَبَقَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِلَا حِسَاب‏"» اعراف، تپه‏ اى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مى ‏گيرند، در حالى كه مؤمنان (خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفته ‏اند ... .(7)


    ___________
    (1) اعراف، 46.
    (2) اعراف، 47.
    (3) اعراف، 48.
    (4) ر.ک: فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی، ص 196، واژه عرف؛ المفردات في غريب القرآن، ص 560؛ ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 185.
    (5) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152 ـ 161؛ مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 187.
    (6) تفسير نمونه، ج ‏6، ص 189؛ كوثر، ج ‏4، ص 89.
    (7) تفسير القمی، ج ‏1، ص 231.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۸:۵۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود