جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    529 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟




    سلام
    آیه 46سورهء اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۰۲:۳۳
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,774
    مورد تشکر
    8,995 پست
    حضور
    42 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در آیه 46 سوره اعراف (و على الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چیست؟

    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ» و در ميان آن دو [بهشتيان و دوزخيان]، حجابى است و بر «اعراف» مردانى هستند كه هر يك از آن دو را از چهره‏ شان مى‏ شناسند و به بهشتيان صدا مى‏ زنند كه: «درود بر شما باد!» امّا داخل بهشت نمى ‏شوند، در حالى كه اميد آن را دارند.(1)

    «وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصحابِ النَّارِ قَالُواْ رَبَّنَا لَا تجعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» و هنگامى كه چشمشان به دوزخيان مى ‏افتد مى‏ گويند: «پروردگارا! ما را با گروه ستمگران قرار مده».(2)

    «وَ نادى‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ قالُوا ما أَغْنى‏ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ ما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ» و اصحاب اعراف، مردانى (از دوزخيان را) كه از سيمايشان آن ها را مى‏ شناسند، صدا مى‏ زنند و مى‏ گويند: « (ديديد كه) گردآورى شما (از مال و ثروت و آن و فرزند) و تكبّرهاى شما، به حالتان سودى نداد!».(3)

    حال ابتدا به بررسی معنای لغوی، سپس به بیان تفسیری و برخی اقوال اشاره می شود:

    ـ معنای لغوی:
    "اعراف" در لغت جمع "عُرف" (بر وزن گفت) به معنى محل مرتفع و بلند است، یعنی معنای علوّ و بلندی در آن هست.
    هم چنین دیوار یا منطقه ‏اى است حد فاصل ميان بهشت و دوزخ.(4)

    ـ بیان تفسیری:
    این آیات از جمله آیات مشکله قرآن است که مورد اختلاف بین مفسران است.
    از بین اقوال مطرح شده، دو قول عمده از قرار ذیل است:
    1. مراد از رجال اعراف، صاحبان مقام و منزلت است. دارندگان اين مقام و منزلت، انبياء (علهیم السلام) ، اولیای الهی، گواهان بر اعمال، علماء، شهداء، و ... هستند.
    2. كسانى هستند كه نيك و بد آن ها مساوى است. خوبى آن ها، ميان آن ها و آتش، و بدى آن ها ميان آن ها و بهشت، فاصله مى‏شود.
    اين ها در اعراف هستند تا خداوند در باره آن ها حكم كند. سر انجام خداوند آن ها را به بهشت مى ‏برد.
    اکثر مفسران قول دوم را پذیرفته اند که برای خود نیز مستنداتی از روایات دارند، ولی علامه طباطبایی قول اول را مطابق با سیاق آیات دانسته و این قول را انتخاب کرده است.(5)

    ـ جمع بین اقوال و روایات:
    آن چه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى ‏رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه ‏اى ميان بهشت و جهنم است كه دو گروه در آن جا قرار دارند:
    مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آن جا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد.
    و در عين حال انبيا و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنار آنان خواهند بود، تا نزد خدا شفاعت آن ها را بكنند و آن ها وارد بهشت شوند.(6)
    در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مى‏شود مانند روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند:
    «الْأَعْرَافُ كُثْبَانٌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الرِّجَالُ الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) يَقِفُونَ عَلَى الْأَعْرَافِ مَعَ شِيعَتِهِمْ وَ قَدْ سَبَقَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِلَا حِسَاب‏"» اعراف، تپه‏ اى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مى ‏گيرند، در حالى كه مؤمنان (خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفته ‏اند ... .(7)


    ___________
    (1) اعراف، 46.
    (2) اعراف، 47.
    (3) اعراف، 48.
    (4) ر.ک: فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی، ص 196، واژه عرف؛ المفردات في غريب القرآن، ص 560؛ ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 185.
    (5) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152 ـ 161؛ مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 187.
    (6) تفسير نمونه، ج ‏6، ص 189؛ كوثر، ج ‏4، ص 89.
    (7) تفسير القمی، ج ‏1، ص 231.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۶/۱۱/۰۶ در ساعت ۲۰:۴۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود