صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2

    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***




    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

    شهر بیت المقدس که پیش از اسلام به نام های اورشلیم و ایلیا نیز خوانده می شده، از جمله شهر هایی است که هر یک از ادیان اسلام، مسیحیت و یهود، تقدس خاص و ویژه ای برای آن قائل اند.
    در این شهر تپه ای وجود دارد که بدان تپه موریا می گویند. در محدوده بالای تپه موریا حصاری کشیده شده که مسلمانان تمام آن را حرم شریف می نامند. این حرم، نمادهای زیارتی بسیاری را در خود جای داده است. این حرم شریف به حسب ادله، همان مسجد الاقصی ای است که در قرآن از آن یاد شده است. البته در این محوطه مسجدی وجود دارد که آن را نیز مسجد الاقصی می نامند، اما آن مسجد الاقصی که در قرآن ذکر شده و قبله اول مسلمانان بود و خداوند درباره آن فرمود: «بَارَکْنَا حَوْلَه» همان محوطه حرم شریف است.
    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***
    به طور مسلّم، در دین اسلام از بیت المقدس به عنوان یک مکان مقدس یاد شده و آیاتی پیرامون آن وجود دارد که از جمله آن، آیه معراج پیامبر و آیات تغییر قبله است که به این مسجد اشاره کرده اند و روایات بسیاری نیز در فضیلت این مسجد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد.
    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۵
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تقدس بيت المقدس براي مسيحيان
    اما مسیحیان، مکانی در شهر بیت المقدس که آن را کلیسای قیامت می نامند، مقدس ترین مکان شهر می دانند و آن همان مکانی است که به اعتقاد مسیحیان، عیسی در آن جا به صلیب کشیده شده و از آن جا به آسمان رفت. این مکان نیز همیشه توسط مسیحیان مقدس بوده است.


    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۲۰
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تقدس بيت المقدس براي يهود
    در قسمت جنوب غربی حرم نیز دیواری وجود دارد که از سنگ های بزرگی ساخته شده است که برای یهودیان تقدس بسیار دارد؛ آنان معتقدند که این دیوار تنها قسمت بازمانده از هیکل سلیمان است؛ لذا این مکان به صورت تمام وقت به روی بازدید کنندگان باز بوده و یهودیان در کنار آن به دعا و ندبه می پردازند؛ و به همین دلیل به آن دیوار ندبه و در عربی حائط المبکی و در زبان انگلیسی به آنWestern Wall ، گفته می شود.


    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تقدس بيت المقدس براي مسلمانان
    در محدوده بالای تپه موریا حصاری کشیده شده است که مسلمانان تمام آن را «حرم شریف» می نامند. این حرم، بخش های زیارتی بسیاری دارد. این حرم شریف همان مسجد الاقصی ای است که در قرآن از آن یاد شده است. البته در این محوطه مسجدی وجود دارد که به آن نیز مسجد الاقصی گفته می شود، اما :

    مفسران در تشریح کلمه مسجد الاقصی که در قرآن آمده، آورده اند که منظور از آن بیت المقدس است(طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 13، ص 7) بیت المقدس در ادبیات قبل از اسلام، اشاره به مکانی دارد که جایگاه هیکل سلیمان بوده و در بالای کوه موریا قرار داشت و امروزه نیز در بخش غربی حرم دیواری وجود دارد که آن را دیوار ندبه می نامند و یهودیان معتقدند، این دیوار باقی مانده از هیکل سلیمان است. پس بیت المقدس محوطه ای بزرگ تر از محوطه ای است که امروزه مسجد الاقصی نام دارد؛ لذا نمی توان مقصود از بیت المقدس را آن مکانی دانست که مسجد الاقصی نامیده می شود، بلکه منظور از مسجد الاقصای مذکور در قرآن، همان بیت المقدس است که امروزه بدان حرم شریف می گویند.

    حرم شریف محوطه حصار کشیده ای است که در عکس زیر نمایان است:

       
    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***
    اسلام و سرزمین قدس:

    پس از ظهور اسلام و در مدت سیزده سال نخست پس از بعثت پیامبر اکرم(ص)، مسجد الاقصی قبله مسلمانان بود. در این سال (سال سیزدهم بعثت)، در حالیکه پیامبر(ص) در مسجد بنی سلمة مشغول اقامه نماز بودند فرمان الهی مبنی بر تغییر قبله به سوی مسجد الحرام نازل شد و به همین سبب مسجدالاقصی را قبله اول و سومین حرم شریف الهی پس از مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) می نامند.

    پس از آنکه مسلمانان بیت المقدس را فتح کردند بنابر عهدنامه ای که در سال پانزدهم هجری قمری منعقد شد قدس رسماً تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفت و نام آن را از «ایلیا» به بیت المقدس تغییر یافت.

    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


       
    عبدالملک مروان، از خلفای اموی، در سال 690 میلادی (حدود 80 هجری) تصمیم به ساختن «قبة الصخره» و مسجد الاقصی در بیت المقدس گرفت و برای تأمین مخارج و هزینه ساخت آن دستور داد به مدت هفت سال مالیات و خراج سرزمین مصر به این کار اختصاص یابد.
    در دوران حکومت بنی عباس نیز بیت المقدس به دست مسلمانان اداره می شد و خلفای عباسی برای تکریم و حفظ حرمت و قداست آن تلاش زیادی به خرج می دادند. زمانی که بخشی از بنای مسجدالاقصی بر اثر زلزله تخریب شد، منصور عباسی دستور داد طلای به کار رفته در ساخت درهای مسجد را برداشته و با آن سکه ضرب کنند تا هزینه های بازسازی بخشهای تخریب شده، تأمین گردد.

    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۷
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    قبة الصخرة

    در بالاترین قسمت کوه موریا، صخره ای وجود دارد که بر روی آن ساختمانی بنا شده است. این صخره بالاترین نقطه کوه است که منابع تاریخی می گویند پیامبر از روی این صخره به معراج رفت(الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 52.)
    در کنار این صخره گودالی چند متری نیز وجود دارد که در دوران های مختلف کاربرد های مختلفی برای آن ذکر شده است و حتی امروزه نیز این گودال موجود است. در مورد این صخره گفتارهایی در میان مردم شایع است مبنی به این که این صخره در هوا معلّق بوده است(سفر نامه ناصر خسرو، ص 52) در هر صورت بر روی این صخره ساختمانی بنا شده است که ساختمانی هشت ضلعی با گنبدی زرد رنگ است و معمولاً توسط رسانه ها، به عنوان مسجد الاقصی نشان داده می شود.



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۴
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    آیات و روایات پیرامون بیت المقدس


    قدر مسلم این است که از مسجد الاقصی در اسلام، به عنوان یک مکان مقدس یاد شده و آیاتی پیرامون آن وجود دارد، از جمله:

    • آیه معراج پیامبر (اسراء، 1.)
    • آیات تغییر قبله (بقره، 142.)

    و روایات نیز در فضیلت این مسجد مطالبی را آورده اند:

    • پیامبر اسلام (صلي الله تعالي عليه) فرمودند: «همانا خداوند چهار شهر را برگزیده است؛ خداوند فرموده: (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ‏) منظور از تین مدینه، زیتون بیت المقدس، طور سنین کوفه و بلد امین مکه است».(تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج 14، ص 361،)
    • همچنین امام علی (عليه السلام) می فرماید: «چهار قصر بهشتی در این دنیا وجود دارد: مسجد الحرام، مسجد النبی، بیت المقدس، مسجد کوفه» (وسائل الشیعة، ج ‏5، ص 283.)
    • امام باقر (عليه السلام) نیز فرمود: «نماز واجب در مسجد الحرام، مسجد النبی، بیت المقدس و مسجد کوفه با ثواب یک حج و نافله در این مساجد با ثواب یک عمره برابری می کند» (من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 229)


    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

    از جمع بندى آيات و روايات و بررسى منابع روايى و تفسيرى اين مطلب ثابت مى ‏شود که اهميت و منزلت اين مسجد به گونه‏ اى است که در برخى از موارد معادل مسجدالحرام ذکر گرديده و از همان درجه و اعتبار برخوردار شده است! علاوه بر اين که مسجدالاقصى در دوران صدر اسلام، عنوان قبله اول مسلمين را داشته است از اين رو از قداست و معنويت ويژه‏اى برخوردار است.



    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۹
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***



    اهميت سياسي بيت المقدس

    این مسجد تنها مسجد بزرگ اسلامی است که سال ها در دست غیر مسلمانان بوده و غیر مسلمانان نیز بر این مسجد ادعاهایی داشته اند. این درگیری از زمان جنگ های صلیبی آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد و مسلمانان و مسیحیان و یهودیان سال های بسیاری در به دست آوردن این مسجد با یک دیگر جنگیده اند و خون های بسیاری نیز در این راه ریخته شده است. جنگ هایی که در برخی دوران، بیشتر کشورهای اسلامی و بیشتر قاره اروپا را در بر گرفت. این درگیری های سیاسی سبب شد تا بیت المقدس ارزش چند برابری پیدا کند و به عنوان یک دغدغه برای تمام مسلمانان مطرح شود؛ لذا باید در تحلیل جایگاه بیت المقدس به ارزش و اهمیت سیاسی آن نیز توجه جدی شود.

    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۳
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    سیاست حكومت ایران درقبال فلسطین و بيت المقدس :

    از آنجا که انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر مفهومی جدید و برگرفته از افکار مبارزاتی امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و در واقع نیروی محرک آن از حرکت و انسجام ملت بر مبنای باورها و تعالیم دینی نشأت گرفته بود طبیعی است که سیاستهای چنین انقلابی در همه ابعاد، بخصوص در برابر مهمترین مسأله جهان اسلام یعنی آزادی فلسطین از لوث وجود صهیونیسم، بی تفاوت نباشد و این مطلب را در همه موضع گیریهای انقلاب مشاهده می کنیم. پس می توان گفت سیاست انقلاب اسلامی در قبال مسأله فلسطین و قدس در واقع همان سیاست امام خمینی در برابر مسأله است.
    پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسزایی در تقویت جبهه مبارزه مسلمانان با صهیونیسم داشت و تحولی در این مسیر ایجاد کرد چرا که شاه یکی از همپیمانان مهم غرب و اسرائیل در منطقه مهم خاورمیانه محسوب می شد. ایران در زمان شاه، یکی از بازارهای مصرف کالاها و تولیدات اسراییل بود و در حقیقت اقتصاد رژیم اشغالگر قدس را تقویت می کرد. از سوی دیگر شاه با صدور نفت به این کشور، رژیم صهیونیستی را یاری می داد و نفت ایران به ساختاری اقتصادی و صنعتی تبدیل می شد و اسلحه ای در دست اسرائیل بود که سینه فلسطینیها را هدف قرار می داد. بدین ترتیب ایران به پایگاهی تبدیل شده بود که عملیات جاسوسی اسرائیل بر ضد کشورهای عربی از طریق آن انجام می شد.

    یکی از انگیزه ها و ابزار پیشبرد انقلاب امام خمینی افشای روابط پنهان و آشکار شاه و اسرائیل و کمکهایی بود که شاه به دشمن مشترک مسلمانان انجام می داد. امام در این باره می فرمایند:
    «یکی از عوامل مبارزه ما با شاه کمکهای او به اسرائیل است. من همیشه گفته ام که شاه از ابتدای تشکیل اسرائیل با او همکاری می کرده است و زمانی که جنگ اسرائیل با مسلمانان را به تاراج می برد و به اسرائیل می داد. همین امر یکی از دلایل مخالفت من با شاه بود...».


    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۳:۵۷
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    اکنون قدس، که قبله‏ گاه سه دين بزرگ الهى است و جاى جاى آن يادآور خاطرات انبياى بزرگ الهى، که براى سلامت و سعادت انسان‏ها مرارت‏ها کشيده‏ اند، مى‏ باشد، در زنجيره صهيونيسم گرفتار است و به جاى آنکه از اين نقطه مشترک و مقدس متعلق به اديان ابراهيمى در جهت نزديکى و همدلى بهره گرفته شود، فرصت گفتگو و آرامش را از پيروان هر سه دين ستانده‏ اند و با يکى دانستن صهيونيسم و يهود، موحدان جهان و يهوديان موحد را دل‏ آزرده کرده‏ اند؛ زيرا دين يهود را ابزارى براى تفرقه ميان امت خدا و بهره ‏گيرى مادى و چند روزه از دنيا ساخته‏ اند.


    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ


    پاک و منزّه است خدايى که بنده ‏اش (حضرت محمد ) را در يک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى -که گرداگردش را پر برکت ساخته ‏ايم- برد، تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم؛ چرا که او شنوا و بيناست.

    (سوره الاسراء // آيه اول)

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***


    بیگانگان در بیت المقدس


    این شهر شریف تا اواخر قرن پنجم هجری در دست مسلمانان بود اما در آن موقع بی تدبیری و سوء سیاست حاکمان مسلمان و ضعف و انحطاط و تفرقه های داخلی در میان مسلمانان، موجب شد که دشمنان اسلام کمر همت به تضعیف مسلمانان بسته و تسلط بر آنان را در سرلوحه برنامه هایشان قرار دهند به همین جهت در سال 490 ق صلیبیها با نیرویی کم نظیر که از سراسر اروپا جمع کرده بودند به تهاجمی وسیع دست زده و با توسل به بی رحمانه ترین روشها، بیت المقدس را به تصرف خود درآوردند . آنان فقط در حرم شریف، صدهزار مسلمان رابه قتل رساندند . (برگرفته از كتاب بیت المقدس شهر پیامبران، ص 51)
    در طول 91 سالی که بیت المقدس و مسجد الاقصی در تصرف صلیبیهای اشغالگر وخونخوار بود، این مسجد رو به ویرانی گذاشته بود تا اینکه صلاح الدین ایوبی در سال 583 ق پس از فتح عکا به سوی قدس حرکت کرد و پس از 91 سال اشغال قدس به دست صلیبیها، آنجا را در 17 رجب 583 ق آزاد کرد و در جنگ تاریخی حطین کشتار عظیمی از صلیبیهای خونخوار به راه انداخت . او بعد از فتح شهر در مسجد الاقصی خطبه خواند و آنجا را بعد از تعمیر و نظافت و پاکسازی باگلاب شستشو داد و منبر زیبایی نیز از شام به آنجا آورد .


    *** رابطه شهر بيت المقدس با اديان و حكومت ها ***

    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۹ در ساعت ۱۶:۰۷
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود