جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از "پدر و فرزند" در آیه 3 سوره بلد چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از "پدر و فرزند" در آیه 3 سوره بلد چیست؟




    سلام
    منظور از"پدر و فرزند"درآیه 3سوره بلدچیست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۳:۰۷

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    منظور از"پدر و فرزند"درآیه 3سوره بلدچیست؟
    در ابتداي سوره مباركه بلد ،چند سوگند مطرح شده است :
    لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ
    وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ
    وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ
    مرحوم علامه در توضيح اينكه منظور از " والد و ما ولد " چه كساني هستند مي فرمايند :
    از آنجا كه از نظر ادبي رعايت تناسب بين سوگند و بين چيزي كه مي‏خواهيم با سوگند اثبات كنيم لازم است ، لذا بايد بگوييم مراد از والد و ما ولد كسي است كه بين او و بين بلدي كه مورد سوگند واقع شده نسبت روشني بوده ، و اين معنا با ابراهيم خليل (عليه‏ السلام‏) و فرزندش اسماعيل (عليه‏ السلام‏) منطبق است ، كه سبب اصلي در بناي اين شهر و بانيان خود بيت الحرام بودند ، و خداي تعالي در باره آنان فرمود : و اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسمعيل ، و ابراهيم(عليهماالسلام‏) بود كه از خداي تعالي درخواست كرد مكه را شهر امن قرار دهد : و اذ قال ابراهيم رب اجعل هذا البلد امنا .
    و معناي آيه مورد بحث هم اين است كه : سوگند مي‏ خورم به پدري عظيم الشان كه ابراهيم باشد ، و به آنچه برايش متولد شد ، يعني پسري عجيب كه امري شگفت‏ آور و اثري مبارك داشت ، و آن اسماعيل پسرش بود ، سوگند به اين دو تن كه بانيان اين شهر بودند ، در نتيجه مفاد آيات سه‏ گانه سوگند به مكه معظمه و به رسول خدا (صلي‏ الله ‏عليه‏ وآله‏ و سلّم‏) است ، كه در آن شهر مي‏ زيست ، و به ابراهيم و اسماعيل است ، كه بنيانگذار آن شهر بودند . (1)

    (1)- ر.ك: الميزان ، ذيل آيه 3 سوره بلد




    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۰۹ در ساعت ۱۲:۰۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    سپس علامه نقل هاي ديگري را نيز كه مفسرين در توضيح " والدوماولد " به آن قائلند را باز گو نموده اند :
    بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از (والد)، ابراهيم (عليه السلام) و مراد از (ماولد) تمامى اولاد عرب او است، ولى اين نظريه درست نيست، براى اينكه بسيار بعيد است كه خداى تعالى پيغمبر اسلام و ابراهيم (عليهما السلم) را با امثال ابو لهب و ابو جهل و ساير پيشوايان كفر در سوگند خود جمع نموده، در سياقى واحد به همه سوگند ياد كند، با اينكه خود ابراهيم (عليه السلام) از كسانى كه پيرويش نكنند و دين توحيد را نپذيرند بيزارى جسته بود.
    بعضى ديگر گفته اند: مراد از (والد و ماولد) آدم (عليه السلام) و همه ذريه او است...
    اين وجه فى نفسه وجه بدى نيست، و ليكن صاحب اين نظريه بايد به اين سوال پاسخ دهد كه مناسبت ميان سنت ولادت با شهر مكه چيست ؟ با اينكه تمامى مولودهاى عالم داخل در سوگند هستند؟
    بعضى ديگر گفته اند: مراد از آن دو همه پدران و همه فرزندان است.
    بعضي ديگر گفته اند: مراد از (والد)، متولد و از (ماولد) غير متولد است و قائل اين وجه كلمه (ما) را نافيه گرفته، نه موصوله.

    بعضى مراد از (والد) را رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و مراد از (ماولد) را امت او دانسته اند، به اين دليل كه آن جناب به منزله پدر امت است، ولى همه اين وجوه از نظر لفظ و سياق، وجوه بعيدى است.(2)
    همچنين در بخش بحث روايي نيز از مجمع نقل كرده اند كه در تفسير آيه (و والد و ما ولد) بعضى گفته اند: منظور از والد حضرت آدم، و از (ماولد) همه انبياء و اوصياى انبياء و پيروان ايشان است، (نقل از امام صادق (عليه السلام).(3)

    نتیجه اینکه منظور از والد و ماولد با توجه به تناسب و سیاق آیه بنابر نظر علامه طباطبائی ره مناسب ترین وجه این است که والد ابراهیم و ولد هم اسماعیل می باشد که بین او و بلدی که به آن سوگند می خورد تناسب باشد و وجوه دیگر یا از جهت معنائی درست نیست مثل اینکه والد ابراهیم باشد ولد تمام عرب چون افرادی مثل ابولهب و ابوجهل را هم باید شامل شود یا از نظر سیاق سازگار نیست مثل اینکه والد آدم باشد و ولد فرزندان آدم که تناسبی با سیاق آیات ندارد.

    (2) - الميزان ، همان

    (3)- همان


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۹:۱۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود