صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    سلام
    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین چيست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی حدیث 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۳:۱۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرائط کمال دعاو آداب آن بر اساس آیاتقرآن واحادیث معصومین




    تعريف دعا :دعا؛ از ريشه «دَعَوَ» و به معني خواندن و حاجت خواستن و استمداد است و گاهي مطلق خواندن از آن منظور است.
    دعا در لغت به معني صدا زدن و به ياري طلبيدن و در اصطلاح اهل شرع، گفت‌وگو كردن با حق تعالي، به نحو طلب حاجت و درخواست حل مشكلات از درگاه او و يا به نحو مناجات و ياد صفات جلال و جمال ذات اقدس اوست
    شرايط دعا
    چند شرط از شرايط دعا را ابتدا برشمرده و سپس ساير شرايط را كه در روايات آمده است در ادامه ذكر مى كنيم:
    1-حضور قلب
    با توجه به اين كه دعا عبارت است از خواستن و خواستن امرى باطنى است ، نتيجه مى گيريم كه دعاى بدون حضور قلب ، دعا نيست. امام صادق (ع) فرمودند:«بدون تردید خداوند عزیزوجلیل دعای انسانهای سنگدل را به اجابت نخواهد رساند !»وامام علی (ع) می فرمایند :«خداوند دعای دلی را که غافل وسر گرم باشد نمی پذیرد»
    2- خضوع و فروتنى ؛ هر چه انسان نسبت به خودش شناخت بیشتری پیدا کند ،در برابر پروردگار تواضع بیشتر خواهد داشت.
    لازم به ذكر است درجه اى از خضوع، در مقابل بعضى از بزرگان خضوع محسوب مى شود در حالى كه همين درجه از خضوع در مقابل كسى كه بزرگى بيشترى داشته باشد خضوع نيست . و خداوند متعال بزرگتر از هر بزرگى است و حتى دعاى بدرگاه او بدون اجازه او مخالف خضوع در مقابل اوست . و خداوند نه تنها اجازه داده بلكه با اين آيه از ما خواسته است : (( و هنگامى كه بندگانم از تو درباره من سوال كنند، (بگو) من نزديك بوده و دعاى دعاكنندگانى كه مرا بخوانند، اجابت مى كنم . پس به من روى آورده و به من اعتماد نمايند))
    3-اميدوارى ؛چون خواستن بدون اميدوارى تحقق نمى يابد، اميدوارى از شرايط دعاست،و در صورتى تحقق مى يابد كه دعا كننده خداوند را شناخته و علم و قدرت او را نسبت به خواسته خود باور داشته باشد.
    4- شناخت خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نيازما؛خداوند در سوره بقره آیه 115 می فرماید :«ومشرق ومغرب از آن خداست؛پس به هر سو رو کنید،آنجا روی به خداست.آری خدا گشایشگر داناست.»احساس نیاز موجب می شود که دعا کننده با تمام وجود دعا کند وقلبش با زبانش یکی باشد و دعای حقیقی محقق شود . به همین جهت در سوره فاطر آیه 15 یاد آور می شود که:«ای مردم شما به خدا نیازمند ید و خداست که بی نیاز ستوده است.»
    ادامه دارد .....

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۲:۰۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام ودرود بر ره پویان راه اهل بیت عصمت و طهارت
    در ادامه بحث دعا نکاتی را خدمت شما عرض می کنم به امید این که مقبول در گاه حضرت حق قرار گیرد.
    دعا ونیایش به در گاه خداوند متعال ،آداب و شرایطی دارد که با مراعات آن ها،امکان اجابت دعا زودتر فراهم خواهد شد،این آداب را در سه بخش می توان بررسی کرد:
    1-آدابی که می بایست قبل از نیایش مورد توجه قرار گیرند ؛
    2-آدابی که همزمان با نیایش رعایت می شوند ؛
    3-آن هایی که پس از دعا ونیایش مراعات می شوند .

    1-آداب قبل از نیایش
    عمده این آدابی که آمادگی انسان را برای قرار گرفتن در برابر خداوند افزایش داده،و قلب انسان را متوجه عظمت پروردگار می نماید عبارتند از :
    الف )پاکیزگی وطهارت روحی وجسمی
    ب)استفاده از بوی خوش و توجه به آراستگی ظاهری (خذوا زینتکم عند کل مسجد) اعراف /103
    ج)توجه به قبله و خداوندقبله
    د)گمان به این که اگر دعا کند خداوند اجابت خواهد فرمود ؛در این زمینه پیامبر اکرم (ص)فرمودند:«به طوری دعا کنید که یقین به اجابت پروردگار داشته باشید »
    ه) صدقه دادن ؛امام صادق (ع) فر مودند :«هر گاه پدرم حاجتی داشت به هنگام زوال (هنگام ظهر )طلب می کرد ؛و هنگامی که اراده در خواست حاجت خود می کرد قبل از آن صدقه می داد، عطر استعمال می کر د،به مسجد می رفت و آن چه از خداوند می خواست در تحصیل حاجت خود دعا می کرد .(کافی ،ج4،ص227،ح7
    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۲:۰۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    باصلوات بر محمد وآل محمد
    در ادامه بحث شرائط دعابه مطلب دوم یعنی آداب همراه نیایش می پردازیم:
    1-به زبان آوردن حاجت
    از امام صادق (ع)نقل است که :«همانا خداوند متعال هر آن چه عبد در هنگام نیایش می خواهد را می داند ولی دوست دارد که حاجت ها را به در گاهش شرح دهند .»
    2- توسل به پیامبر (ص)و اهل بیت (ع)
    از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که وسیله قرار دادن انسانی صالح در پیشگاه خدا ،وطلب چیزی از خداوند به خاطر اوبه
    هیچ وجه ممنوع نیست ومنافاتی با توحید ندارد ،و به این مطلب در آیه 64سوره نساءاشاره شده است :«اگر آن ها هنگامی که به خویش ستم کردند (ومرتکب گناهی شدند )به سراغ تو می آمدند ،و از خدا طلب عفو وبخشش می کردند و رسول نیز برای آن ها طلب عفو می کرد ، خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند .»
    همچنین در سوره یوسف آیه 97 می خوانیم :«برادران یوسف (ع)از پدر تقاضا کردند که در پیشگاه خداوند برای آن ها استغفار کند ،ویعقوب (ع)نیز تقاضارا پذیرفت .»
    نکته :منظور از توسل در این جا به این معنا نیست که کسی حاجت خود را از پیامبر یا امام بخواهد بلکه منظور این است که به مقام او در پیشگاه خدا متوسل شود،و این در حقیقت توجه به خداست.
    3-اصرار در نیایش
    در گفتاری از پیامبر اکرم (ص)وارد شده که :«خداوند نیایشگری که بر دعای خود پا فشاری می کند را دوست دارد .»
    و از امام علی (ع) روایت شده است که :«دعا سپر مومن است و هر گاه دری را بسیار بکوبی بر روی تو باز می شود .»
    دست از طلب ندارم تا کام جان بر آید یا جان رسد به جانان یا جان ز تن بر آید
    نکته : البته فراموش نشود که اصرار در دعا و نیایش ، با اصرار بر اجابت آن از طرف پروردگار متفاوت است ، زیرا گاهی اجابت دعابه مصلحت انسان نیست.
    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۲:۰۴


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    با صلوات بر محمد وآل محمد
    در ادامه بحث شرایط دعا با یدگفت که :
    5-دعا برای دیگران
    پیامبر اکرم (ص)فرمودند :«هر گاه یکی از شما دعا می کند باید به طور عمومی دعا کند ،به درستی که آن برای دعا واجب تر است .»
    امام صادق (ع) فر مودند :«کسی که پیش از دعا برای خود ، چهل نفر از برادران مومن خود را دعا کند ،دعایش هم در حق آنان و هم در حق خودش مستجاب خواهد شد .»
    دعا برای دیگران به صورتهای زیر دعا برای اولیا ،نیکان و بزرگان دین ، دعا برای پدر و مادر وحق داران ، دعا برای برادران دینی ، دعا برای نسلهای آینده ، دعا برای مرزداران و...)
    6-نیایش همگانی
    از امام صادق (ع)نقل شده است که :«هیچ گاه چهار نفر با هم دست به دعا بر نمی دارند ، جز آن که وقتی پراکنده شوند دعای آنان به اجابت رسیده باشد.»
    7- اظهار فروتنی
    درقرآن کریم سوره مبارکه اعراف آیه 55آمده است که :«ادعوا ربکم تضرعا؛ پروردگار خود را با حالت زاری بخوانید .»
    و امام صادق (ع) فرمودند:«خداوند بلند مرتبه و سترگ به حضرت موسی (ع)وحی فرمود: هر گاه در پیشگاه من ایستادی ، همانند شخص ذلیل نیازمند بایست .»
    8-شروع دعا با نام پروردگار
    پیامبر اکرم (ص) فرمودند :«دعایی که با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شود رد نمی شود .»
    9-مدح وثنای خداوند
    امام صادق (ع) فرمودند :«هر گاه اراده دارید که از خداوند بلند مرتبه وسترگ چیزی از حوایج دنیا را سوال کنید ، باید به ستایش پروردگار و مدح او وصلوات بر پیغمبر و آل او ابتدا کنید ، بعد از آن از خداوند حاجات خود را بخواهید.»
    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۰۶/۱۹ در ساعت ۱۸:۲۷


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    با صلوات برمحمد وآل محمد

    ادامه بحث شرایط دعا :

    10-درود فرستادن بر پیامبر(ص)و آل او (ع)
    یکی از آدابی که اجابت دعا را تضمین می کنددرود فرستادن بر پیامبر(ص)و آل او (ع)است .
    از امام صادق (ع) نقل شده است که :«همواره دعا ونیایش در پرده است تا آن گاه که بر محمد(ص)و آل او (ع) درود فرستاده شود.»
    11-گریه کردن هنگام نیایش
    این برترین ادب نزد پروردگار می باشد ، در روایت وارد شده است که :«اگر نتوانستیدگریه کنید ، خود را به حالت گریه کنندگان در آورید.»
    12-اعتراف به گناهان
    اعتراف به تقصیرات و گناهان باعث می شود انسان به خدا نزدیک تر شده ،قلبش خاضع شود، و به حالت گریه نزدیک تر گردد.
    امام صادق (ع)می فرمایند :«هر گاه خواستید حاجتهای خود را با خدا در میان بگذارید ،با ثنا وستایش الهی آغاز کنید و سپس بر محمد وآل او صلوات بفرستید و بعد از آن به تقصیرات وگناهان خود اعتراف کنید وبعد از آن از خدا حاجات خود را بخواهید .»
    13-حضور قلب
    امام علی (ع)فرمودند :«خداوند دعای دلی را که غافل وسرگرم باشد را نمی پذیرد .»
    14-بلند کردن دستها
    بلند کردن دستها در حالت معنوی وروحی بسیار موثر است .
    امام حسین (ع) فرمودند:«وقتی پیامبر دعا می کرد ، دستهایش را بلند می کردند همانند مسکینی که چیزی طلب می کند .»
    15-گفتن ماشاالله در پایان دعا
    از امام صادق (ع)نقل شده است که :«کسی نیست که دعای خود را با جمله ما شاالله لا قوةالا بالله ختم کند ،مگر آن که دعایش مستجاب شود .»
    ادامه دارد...

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وسلام بر ره پویان راه حق وحقیقت
    در ادامه بحث شرایط دعا به بخش سوم می رسیم که مربوط به آداب بعد از دعا ونیایش می باشد .
    آداب بعد از دعا ونیایش
    1-
    تکراردعا ونیایش
    دعا چه اجابت شود وچه نشود ،شایسته است انسان همواره بر آن مداومت داشته باشد .خداوند از انسان هایی که تنها هنگام سختیها خدا را می خوانند و هنگام رفع گرفتاری او را فراموش می کنند ،مذمت کرده و می فرماید:«وچون به انسان آسیبی رسد ،پروردگارش را در حالی که به سوی او باز گشت کننده است ،می خواند ؛سپس چون اورا از جانب خود نعمتی عطا کند ، آن مصیبتی را که دررفع آن پیشتر به درگاه او دعا می کرد ، فراموش می نماید.»(زمر/8)
    و در آیه ای دیگر ،آنها را این گونه سرزنش می کند :«وچون انسان را آسیبی رسد ،ما را در همه حال ؛در حال به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده ، می خواند وچون گرفتاریش رابرطرف کنیم چنان می رود که گویی ما را برای گرفتاریی که به او رسیده نخوانده است .» (یونس/12)
    2-کشیدن دستها به صورت
    یکی از آداب پس از دعا ، کشیدن دستها به سر وصورت است .
    امام صادق (ع)در این زمینه فرمودند :«هیچ بنده ای دستش را به سوی خدا نگشاید مگر این که خدا را شرم آید که آن را تهی بر گرداند ، پس هنگامی که یکی از شما دعا می کند دست خود را بر نگرداند مگر اینکه بر سر وروی خود بکشد .»
    3-گفتن آمین
    امام صادق (ع) فرمودند :«دعا کننده و آمین گو در اجر وثواب شریک هستند .»
    این بود آنچه در زمینه شرایط دعا خواسته بودید و البته در این زمینه آیات وروایات زیادی مطرح است که به اختصار مطالبی خدمت شما عرض شد . اگر مایل باشید موانع پذیرش دعا را در پست های بعدی پی بگیریم .موفق باشید والتماس دعا


  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    :: شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    با صلوات بر محمد وآل محمد

    در ادامه بحث شرائط کمال دعا جا داردبه بحث موانع دعا نیز توجهی اساسی داشته باشیم چرا که اگر بخواهیم دعای ما در حد کمال باشد باید به موانع و اموری که ممکن است دعا را از اثر بخشی حقیقی دور کند توجه کافی داشته ،و در حد امکان در رفع آن کوشش کنیم .
    مر حوم علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان می فرمایند :«در خواست حقیقی با زبان فطرت ،همیشه با اجابت همراه بوده و از آن تخطی وتخلف نمی کند ،و دعا هایی که به اجابت نمی رسند فاقد یکی از این دو امر است:
    1-یا درخواست حقیقی در آن نیست ، مثل در خواست شفا برای کسی که از دنیا رفته است .
    2-یا این که سوال و درخواست هست ،ولی به طور واقعی ،سوال و در خواست از خدا نیست .(المیزان،ج2،ص43با تصرف)
    اما موانع اجابت دعا

    1- امید به غیر خدا
    بزرگ ترین مانع پذیرش دعا این است که به کسی یا چیزی غیر خدا امید بسته و یا او را به صورت مستقل مورد نیایش قرار دهیم .

    از امام صادق (ع)نقل شده است که فر مودند :«هر گاه یکی از شما بخواهد که هر چه از خداوند در خواست کند به او بدهد ، باید از مردم چشم امید قطع کرده و جز به امید خدا امید نبندد.پس،چون خدای عز وجل دانست که او به راستی چنین است ،هر چه از خدا بخواهد به او عطا کند .»


  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شرايط كمال دعا و آداب آن بر اساس آيات قرآن و احادیث معصومین




    به نام خدا
    ودرود وسلام بر پیامبر رحمت محمد (ص)و خاندان پاک او
    در ادامه بحث شرائط کمال دعا ف به بحث موانع دعا پرداختیم و اولین عامل را مورد بررسی قرار دادیم ،اما در ادامه :
    2-گناه
    یکی از عوامل مهم عدم پذیرش دعا ،نافر مانی و سر پیچی از دستورات خداوند است .بندگان خدا با هر قدمی که به سوی گناه بر می دارند یک قدم از خداوند فاصله می گیرند و موجبات محرومیت خویش از اجابت الهی را فراهم می آورند .
    امام باقر (ع)در این باره می فر مایند :«بنده از خدا حاجتی را می خواهد و از شأن خداست که آن را در آینده ای نزدیک یا با تأخیر بر آورده سازد ؛اما بنده مرتکب گناهی می شود ،پس خداوند تبارک و تعالی به فرشته می گوید :حاجت او را برمیاور و او را از آن محروم گردان ؛زیرا که او خود را در معرض خشم من نهاد و مستوجب محرومیت از سوی من شد .»
    درروایات به برخی از گناهانی که مانع پذیرش دعا می شود اشاره شده است که یک نمونه از آن را بیان می کنیم.
    امام سجاد (ع) می فر مایند :«گناهانی که موجب رد شدن دعا می شوند عبارتند از :نیت بد ،پلیدی باطن ،دو رویی با برادران دینی،باور نداشتن اجابت دعا ،به تأخیر انداختن نماز های واجب تاآن زمان که وقتش بگذرد ،دوری جستن از نزدیک به خدای بزرگ با کار خیر ودادن صدقه،وبه کار گیری کلمات زشت وناسزا در گفتار .»
    وامیربیان در کلامی گوهر بار به تأثیر گناه در عدم اجابت دعا این گونه اشاره فرمودند:«اجابت دعایت را کند نخوان در حالی که راهش را با گناهان بسته ای .»
    ادامه دارد ..



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راجع به دعا کردن خیلی ها خیلی حرفا میزنن دوست دارم اینجا یه نتیجه ای از تحقیقام به صورت جمع بندی شده بیارم که در ادامه گفتم. البته از حاج آقا آقا تهرانی خیلی تشکر میکنم چون حرفاشون بر عکس اکثر افراد دیگر به نظرم درست و منطقیه! میگن از اموری که در دعا از آن منع شده و البته مضرّ هم هست مسئلة استعجال در اجابت است. آنجایی که می‏بینید هنوز خبری از استجابت نشده، باید گفت که: مراقب باشید تا حالت استعجال در اجابت پیش نیاید، چون همین حالت موجب می‏شود که در اجابت تأخیر بشود. تا خدا می‏بیند، این حالت پیدا شد می‏گوید: فعلاً دست نگه دارید و به او ندهید. نه اینکه مطلقاً به او ندهید.حالا در ادامه میگم از نظر منطقی دلیل این امر چیه.
    در روایتی از امام صادق(علیه‏السّلام) [1] خوندم که می‏فرماید: { وقتی بنده دعا می‏کند، خدا دنبال این است که حاجت او را بدهد. امّا این‏طور نیست که خدا سلسلة اسباب و مسبّبات را برای خاطر بنده به هم بزند. به قول ما، قوانین خلقت که نباید به هم بخورد. باید قوانین بر جای خودش باشد و بر همان روالی که باید به دست من برسد، از همان مسیر برسد، حال چه به نفع من باشد یا به ضرر من؛ در حقیقت خدا در صدد این است که این خیر را هر‏طور که هست به دست من برساند؛ امّا معقول و مشروع به دست من برسد.} فهمیدید؟ چه جالب ! یعنی هر دعایی کنیم بهش میرسیم چه به نفع باشد چه به ضرر! راستی فرق ضرر و شر را میدانید؟ ضرر موضعی است و شر آثاری بلند مدت در زندگی دارد(البته به نظرم)

    حالا این یعنی چه؟ به این معنا که تا وقتی داعی، شتاب به خرج دهد، به اجابت نمی‏رساند. حالا اینکه بنده شتاب به خرج ندهد یعنی دقیقا چه کار باید بکند؟
    در روایتی از ابوبصیر است که از امام صادق(علیه‏السّلام) نقل می‏کند. می‏گوید، حضرت فرمودند: مؤمن همیشه در مسیر خیر است و امیّدهایی هم که دارد تا به آن برسد، بر اثر رحمت الهی نسبت به او است؛ اما تا موقعی که حالت استعجال برای او پیش نیاید. اگر حالت استعجال یعنی انتظار از اینکه خدا زود برساند و شتابزدگی کند این اتفاق می‏افتد که وقتی عبد ببیند حاجت برآورده نشد، اینجا است که به حالت قنوط و یأس مبدّل می‏شود. از خدا ناامید می‏شود و بعد هم دعا را ترک می‏کند؛ یعنی رویش را از خدا برمی‏گرداند. دلیلی که گفتم همین است. خیر! همان چیزی که اثبات شد تنها مسیر زندگی هر انسانی است! چه مسلمان باشد ! چه کافر ! چه و چه وچه ... .یعنی هر اتفاقی برای خیر بودن ظرف زمانی معینی دارد و صبر میطلبد کم یا زیاد!
    توی دانشگاه (دانشگاه تهران) یه گربه هایی داریم وقتی غذا میخوری میان کنارت زل زل نگاه میکنن تا دلت براشون بسوزه ، بعد که یه ذره از غذا واسشون میندازی اونور نمیرن دنبالش، به خودشون زحمت نمیدن برن یه ذره اونورتر ، میگن : نه همین جا! حالا حکایته ماست ... !


    و به اعتقاد من خیر خواهی خداوند برای تمام بندگان چه مومن ، چه کافر را نیز میتوان از قران نیز استنباط کرد آن جا که در آیه ی 56 سوره المومنون اشاره میکند که " برای انسانهایی که بیراهه در پیش گرفته اند و تفاخر به مال و فرزندان دارند شتابی در رسیدن آنها به خیر نمیکنیم " یعنی چه ؟ یعنی اینکه تنها سرعت رسیدن به خیر (سعادت) برای انها کمتر شده . نه تنها راه بسته نیست بلکه جاده هموار است فقط باید گاز بدهی !




    حالا یه سوال اینجا مطرح میشه که اگه جوابشو میدونید بدون تکلف بگید : و آن اینکه اگر خدای من نعمتی را به واسطه ی دعای من به من بدهد مغایرتی با عدل او ندارد ؟ آیا حق فرد دیگری که این نعمت میتوانست به او برسد از بین نخواهد رفت ؟ به عبارت دیگر آیا کسی که انتظار تغییر محسوسی در حوادث پیرامون خود را دارد بر مسیر درستی است ؟



    [1]. وسائل الشیعة، ج‏7، ص55


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود