جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظوراز "اخسرین اعمالا" در آیه 103 سوره کهف چه کسانی هستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظوراز "اخسرین اعمالا" در آیه 103 سوره کهف چه کسانی هستند؟




    سلام
    منظوراز"اخسرین اعمالا"در آیه 103سوره کهف چه کسانی هستند؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۲:۵۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    سلام
    منظوراز"اخسرین اعمالا"در آیه 103سوره کهف چه کسانی هستند؟
    زيانكارترين مردم كسانى هستند كه كوشش هايشان در زندگى دنيا گم و نابود شده با اين حال گمان مى‏ كنند كار نيك انجام مى ‏دهند ! ( الذين ضل سعيهم فى الحيوة الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا).
    مسلما مفهوم خسران تنها اين نيست كه انسان منافعى را از دست بدهد بلكه
    خسران واقعى آنست كه اصل سرمايه را نيز از كف دهد ، چه سرمايه‏ اى برتر و بالاتر از عقل و هوش و نيروهاى خداداد و عمر و جوانى و سلامت است ؟ همين‏ها كه محصولش اعمال انسان است و عمل ما تبلورى است از نيروها و قدرتهاى ما.
    هنگامى كه اين نيروها تبديل به اعمال ويرانگر يا بيهوده ‏اى شود گوئى همه آنها گم و نابود شده ‏اند ، درست به اين مى ‏ماند كه انسان سرمايه عظيمى همراه خود به بازار ببرد اما در وسط راه آنرا گم كند و دست خالى برگردد.
    البته در صورتى كه انسان بداند سرمايه خويش را از دست داده گر چه خسران كرده ، اما خسران خطرناكى نيست ، چرا كه اين زيان درسهائى براى آينده به او مى ‏آموزد كه گاهى اين درسها معادل آن سرمايه يا بيشتر از آن است و به اين ترتيب در واقع چيزى را از دست نداده است .
    اما زيان واقعى و خسران مضاعف آنجا است كه انسان سرمايه‏ هاى مادى و معنوى خويش را در يك مسير غلط و انحرافى از دست دهد و گمان كند كار خوبى كرده است ، نه از اين كوشش ها نتيجه ‏اى برده ، نه از زيانش درسى آموخته ، و نه از تكرار اين كار در امان است.(1)

    (1)- تفسير نمونه ، ج 12، ص 559

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۹:۱۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در اينجا تعبير به اخسرين اعمالا شده در حالى كه بايد اخسرين عملا باشد ( چون تميز معمولا مفرد است ) اين تعبير ممكن است اشاره به اين باشد كه آنها فقط در يك بازار عمل گرفتار زيان و خسران نشده‏ اند بلكه جهل مركبشان ، سبب خسران در همه برنامه‏ هاى زندگى و تمام اعمال و كارهايشان شده است .

    به تعبير ديگر گاه انسان در يك رشته تجارت زيان مى ‏كند ، و در يك رشته ديگر سود ، و در پايان سال آنها را روى هم محاسبه كرده مى ‏بيند چندان زيانى نكرده است ، ولى بدبختى آن است كه انسان در تمام رشته‏ هائى كه سرمايه‏ گذارى كرده زيان كند.

    گاه انسان كار خلافى انجام مى ‏دهد در حالى كه فكر مى‏ كند كه كار خوب و مهمى انجام داده است ، اين گونه جهل مركب ممكن است يك لحظه و يا يك سال ، و يا حتى يك عمر ، ادامه يابد ، و راستى بدبختى از اين بزرگتر تصور نمى ‏شود .

    و اگر مى ‏بينيم قرآن چنين كسان را زيانكارترين مردم نام نهاده دليلش روشن است براى اينكه كسانى كه مرتكب گناهى مى ‏شوند اما مى ‏دانند خلافكارند غالبا حد و مرزى براى خلافكارى خود قرار مى‏ دهند

    اما آنها كه گنهكارند و در عين حال گناهشان را عبادت ، و اعمال سوئشان را صالحات و كژى ‏ها را درستى ‏ها مى ‏پندارند ، نه تنها در صدد جبران نخواهند بود بلكه با شدت هر چه تمامتر به كار خود ادامه مى ‏دهند ، حتى تمام سرمايه‏ هاى وجود خود را در اين مسير به كار مى‏ گيرند.(2)

    (2)- همان

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۹:۱۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    در روايات اسلامى تفسيرهاى گوناگونى براى اخسرين اعمالا آمده است كه هر يك از آنها اشاره به مصداق روشنى از اين مفهوم وسيع است ، بى آنكه آنرا محدود كند ، در حديثى از اصبغ بن نباته مى ‏خوانيم كه شخصى از امير مؤمنان على (عليه ‏السلام‏) از تفسير اين آيه سؤال كرد ، امام فرمود : منظور يهود و نصارى هستند ، اينها در آغاز بر حق بودند سپس بدعت هائى در دين خود گذاردند و در حالى كه اين بدعتها آنها را به راه انحراف كشانيد گمان مى كردند كار نيكى انجام مى ‏دهند در حديث ديگرى از همان امام (عليه ‏السلام‏) مى ‏خوانيم : كه پس از ذكر گفتار فوق فرمود : خوارج نهروان نيز چندان از آنها فاصله نداشتند ! در حديث ديگر مخصوصا اشاره به رهبانها ( مردان و زنان تارك دنيا ) و گروه هاى بدعت‏گذار از مسلمين شده است .

    و در بعضى از روايات به منكران ولايت امير مؤمنان على (عليه ‏السلام‏) تفسير گرديده. است(3)

    (3)- همان

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۹:۲۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود