صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش استاد و مرشد در سیر و سلوک

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقش استاد و مرشد در سیر و سلوک




    با سلام و احترام

    آیا برای سیر و سلوک و تحصیل معرفت نیاز به استاد و مرشد است ؟ استاد و مرشد تا چه در کسب معرفت سالک نقش دارند ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۹:۱۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    با سلام و احترام

    آیا برای سیر و سلوک و تحصیل معرفت نیاز به استاد و مرشد است ؟ استاد و مرشد تا چه در کسب معرفت سالک نقش دارند ؟
    با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان و سروران گرانقدر
    در آیه ۶۶ سوره کهف آنجا که خداوند واقعه رویارویی و همراهی حضرت خضر و حضرت موسی علیهما السلام را روایت میکند، به نوعی به نقش مهم و اساسی معلم برای شناخت استعدادها و ظرفیت های انسانی وآشکارسازی آنها اشاره می کند.
    در این تفسیر معلم صرفا کسی نیست که دانش های اکتسابی را
    به شخص می آموزد و تنها در مقام انتقال مفاهیم و کلمات است؛ بلکه معلم در تفسیرقرآنی و تحلیل آن، شخصی است که با بهره گیری از معارف و آموزه های خاص، خود راه سیر وسلوک را پیموده و حقایق الهی را در جان خود پیاده کرده و توانسته است به دانش حقیقی دست یابد لذا به راحتی میتواند قابلیت های اشخاص را شناسایی کرده و به شخص یاری می رساند که آن را به فعلیت رساند و در مسیر تکاملی خود را به کمال لایق و شایسته برساند. به تعبیر جناب حافظ شیرازی:
    طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
    ظلمات است بترس از خطر گمراهی
    علامه حسن زاده آملی بارها در سر درس می فرمود: که حضور در کلاس درس را اصل قراردهید و تا می توانید در کلاس حاضر شوید؛ زیرا برای استاد توانایی است که از آن به توانایی تصرف یاد می کرد. شخصی که در درس حاضر می شود تحت تصرف استاد و انرژی ای است که از او ساطع می شود. از این رو بود که آن استاد کامل همواره شاگردان را از ملانواری شدن باز می داشت و می گفت که نوار و فیلم می تواند برای یادگیری مفاهیم و کلمات تعلیمی مفید باشد ولی نمی تواند در جان شاگرد نفوذ کند و در او تصرف نماید.
    ایشان می افزود: استاد بايد ابتدا به شخصيت مريد خويش پي ببرد و شخصيت واقعي او را بيابد، سپس از طريق شناخت شخصيت مريد خويش، راه و روشي را كه مناسب او در سير و سلوك است، به او بنماياند و همراه او باشد تا طي طريق نمايد. به عنوان نمونه بايد تشخيص دهد كه با توجه به احوالات مريد خويش، چه ذكري از اذكار را به او بگويد تا گام نخستين را در سير و سلوك بردارد.
    مرحوم علامه شعرانی در این خصوص می‏گوید:حق آن است كه سالك احتیاج به استاد عارف دارد؛ چرا كه مبتدی هنگامی كه قصد تهذیب نفس از رذایل را داشته باشد، نمی‏داند چطور شروع در سلوك كند و چه چیزی شایسته است تا انجام دهد و از آن چه باید بپرهیزد، چگونه عمل كند و چه بسا برای او صفت رذیله عجب، حاصل شود و خود بدان ملتفت نباشد تا از آن بپرهیزد و لذا محتاج معلمی است تا او را به تخلص از آن ارشاد كند. پس همانطور كه در صنایع و مهارت‏ها به استاد احتیاج است، در تحصیل ملكه تهذیب نفس نیز به استاد احتیاج می‏باشد؛ بلكه احتیاج در این راه، شدیدتراست.(كیهان اندیشه، اندیشه و حیات شعرانی، شماره45)



    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۸:۵۴
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 5

    فرموده اید که " در آیه ۶۶ سوره کهف آنجا که خداوند واقعه رویارویی و همراهی حضرت خضر و حضرت موسی علیهما السلام را روایت میکند، به نوعی به نقش مهم و اساسی معلم برای شناخت استعدادها و ظرفیت های انسانی وآشکارسازی آنها اشاره می کند."

    بنده هر چه در این آیات دقت کردم نتوانستم نقش مهم و اساسی معلم برای شناخت استعدادها و ظرفیت های انسانی وآشکارسازی آنها را استنباط کنم.

    در این آیات موسی از احتمالا خضر می خواهند که در قبال تبعیت از ایشان وی را از آن چه آموخته است تعلیم دهد. خضر می گوید که تو نمی توانی در قبال اعمال من صبر کنی و دلیلش هم این که از آن چه بر آن احاطه نداری چگونه صبر توانی کرد. موسی پاسخ می دهد که اگر خدا بخواهد مرا از صابران خواهی یافت. ادامه آیات نشان می دهد که خضر برحق بوده است چرا که خضر متصل به عالم غیب بود ولی موسی اینگونه نبود و دارای غلم لدنی نبود و اگر دارای علم لدنی بود به پیامبری برگزیده نمی شد. این کجا و استخراج نقش معلم از این آیات کجا؟




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی
    تا راهرو نباشی کی راهبر شوی
    در مکتب حقایق پیش ادیب عشق هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی
    دست از مس وجود چو مردان ره بشوی تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی
    خواب و خورت ز مرتبه خویش دور کرد آن گه رسی به خویش که بی خواب و خور شوی
    گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد بالله کز آفتاب فلک خوبتر شوی
    یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی
    از پای تا سرت همه نور خدا شود در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی
    وجه خدا اگر شودت منظر نظر زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی
    بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی
    گر در سرت هوای وصال است حافظا باید که خاک درگه اهل هنر شوی

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 5فرموده اید که " در آیه ۶۶ سوره کهف آنجا که خداوند واقعه رویارویی و همراهی حضرت خضر و حضرت موسی علیهما السلام را روایت میکند، به نوعی به نقش مهم و اساسی معلم برای شناخت استعدادها و ظرفیت های انسانی وآشکارسازی آنها اشاره می کند."بنده هر چه در این آیات دقت کردم نتوانستم نقش مهم و اساسی معلم برای شناخت استعدادها و ظرفیت های انسانی وآشکارسازی آنها را استنباط کنم.در این آیات موسی از احتمالا خضر می خواهند که در قبال تبعیت از ایشان وی را از آن چه آموخته است تعلیم دهد. خضر می گوید که تو نمی توانی در قبال اعمال من صبر کنی و دلیلش هم این که از آن چه بر آن احاطه نداری چگونه صبر توانی کرد. موسی پاسخ می دهد که اگر خدا بخواهد مرا از صابران خواهی یافت. ادامه آیات نشان می دهد که خضر برحق بوده است چرا که خضر متصل به عالم غیب بود ولی موسی اینگونه نبود و دارای علم لدنی نبود و اگر دارای علم لدنی بود به پیامبری برگزیده نمی شد. این کجا و استخراج نقش معلم از این آیات کجا؟
    با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی جناب Lachini
    با شما در این بخش از فرمایشتان که ادامه آیات نشان میدهد خضر متصل به عالم غیب بوده ولی موسی اینگونه نبوده موافقم ولی با این بخش از گفتارتان که این نشان میدهد حضرت خضر بر حق بوده و یا اگر موسی علم لدنی داشت به پیامبری نمیرسید موافق نیستم.
    زیرا اولا حضرت خضر نیز بر اساس مقام نبوتی که داشتی اعتراضش مثلا بر شکستن کشتی کاملا درست و صحیح بود چرا که اگر اعتراض نمیکرد و نسبت به غرق شدن انسانهایی که در کشتی بودند بی تفاوتی نشان میداد مقام نبوتش زیر سوال میرفت و حقانیتش مورد انکار قرار میگرفت موسی چون مامور به ظاهر بود باید اعتراض میکرد و این اعتراضش نیز کاملا بر حق بود پس اینکه فرمودید «این نشان میدهد که خضر بر حق بوده صحیح نیست» بلکه درست تر آن است که بگوییم هر دو بر اساس ماموریتشان که یکی مامور به ظاهر بود و یکی مامور به باطن بود بر حق بودند منتهی خضر نسبت به موسی در مرتبه بالاتری قرار داشت چون سعه وجودی بیشتری داشته و از حقایق بیشتری آگاه بود.
    ثانیا اینکه فرمودید اگر موسی علم لدنی داشت به پیامبری برگزیده نمیشد هم صحیح نیست چون ما شخصیت بزرگواری را به نام پیغمبر خاتم صلوات الله علیه و آله و سلم را می شناسیم که هم علم لدنی داشت و هم پیغمبر بود.
    اما اینکه از کجای این آیات نقش معلم دانسته میشود نیز گوییم که بدیهی است که هرجا سخن از پیر و مرشدی در طی طریق انسانی و اهتمام بر صبر کردن و سعه صدر داشتن در همراهی استاد در میان باشد به عینه سخن از نقش مهم استاد در سیر و سلوک انسانی دارد و این مطلب بسیار روشن است.
    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۹:۰۰
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    امام صادق (ع) می فرماید:

    العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی غیر الطریق فانّه لا یزداده سرعة السیر الّا بعداً

    کسی که بدون آگاهی کاری را بکند مانند کسی است که به بیراهه می رود چنین شخصی هر جه تندتر پیش رود از هدف دورتر می شود و با آن فاصله بیشتری پیدا می کند.

    کسی که بدون راهنما گام در راهی بگذارد راهی را که دو روزه می توان رفت ممکن است صد سال طول بکشد.
    مولوی در این باب می گوید:

    هر که در ره بی قلاووزی رود
    هر دو روز راه صد ساله شود

    هر کجا بینی برهنه بینوا
    دان که او بگریخته ست از اوستا



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تحیات

    از پاسخگویی دقیق شما سپاسگزارم . سوال دیگه ای ازمجضر شما دارم . بسیار شاهد بودیم که خیلی از کسانی که به وادی عرفان و سیر و سلوک گام گذاشته اند با وجودی که دارای استاد هم بودند و بقول معروف مرید مرادی بودند دچار انحراف از مسیر و دچارعجب و خود بزرگ بینی شده اند و به کلی مسیر جداگانه ای در پیش گرفته اند که موجب گمراهی آنها شده است . ممنون میشم توضیح بدید اشکال کار در کجا می تونه باشه ؟ در استاد ؟ در شاگرد ؟ سنگینی مسائل عرفانی ؟

    با تشکر فراوان
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    37
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 19 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اخلاقی 5 نمایش پست
    معلم در تفسیرقرآنی و تحلیل آن، شخصی است که با بهره گیری از معارف و آموزه های خاص، خود راه سیر وسلوک را پیموده و حقایق الهی را در جان خود پیاده کرده و توانسته است به دانش حقیقی دست یابد لذا به راحتی میتواند قابلیت های اشخاص را شناسایی کرده و به شخص یاری می رساند که آن را به فعلیت رساند و در مسیر تکاملی خود را به کمال لایق و شایسته برساند.
    با سلام .
    این معلم یا به عبارتی پیر طریقت را چگونه باید پیدا کنیم ؟ از کجا باید بفهمیم این شخص همان پیر طریقت ماست ؟

    التماس دعا
    ویرایش توسط مولایم علی : ۱۳۹۱/۰۸/۰۱ در ساعت ۲۲:۵۲
    مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
    دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط مولایم علی نمایش پست
    با سلام .
    این معلم یا به عبارتی پیر طریقت را چگونه باید پیدا کنیم ؟ از کجا باید بفهمیم این شخص همان پیر طریقت ماست ؟

    التماس دعا
    بنام خدا
    البته وصد البته اگر در گفتارم كوتاهي است حمل بر ناداني من استنه جسارت درمحضر دوستان
    تو پاي به ره بنه دگر هيچ مپرس
    خود راه بگويدت كه چون بايد رفت
    بنا به گفته بيشتر بزرگان اهل طريقت اولين گام بجاي اوردن واجبات وترك محرمات است مسئله اي كه اكثر ما توفيق اداي ان را بنحو شايسته پيدا نكرده ايم وگرنه قدمهاي بعدي به راحتي واسانتر برداشته خواهد شد ما هنوزحتي در چگوگي مشخصات پير ومراد خود مانده ايم !درمورد مرشد. انسان از راهنمايي هاي افراد زيادي بهره ميبردوهر مرشدي تا حد امكان وشرايط ميتواند موثر واقع شود
    ايا ما مرجع تقليد خود را ميشناسيم؟وبه فتاواي ايشان اعتقاد كامل داريم ؟ايشان دروادي محرمات وواجبات مرشد ماست اما اگر ما در انجامش كوتاهي كرديم چگونه بايد انتظار كمال داشته باشيم؟حال اگر ادعاي انجام وظيفه را داريم ميتوانيم از بزرگاني ديگر در مرحله اخلاق واعتقادات و....كمك بگيريم.

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    با سلام و تحیات از پاسخگویی دقیق شما سپاسگزارم . سوال دیگه ای ازمجضر شما دارم . بسیار شاهد بودیم که خیلی از کسانی که به وادی عرفان و سیر و سلوک گام گذاشته اند با وجودی که دارای استاد هم بودند و بقول معروف مرید مرادی بودند دچار انحراف از مسیر و دچارعجب و خود بزرگ بینی شده اند و به کلی مسیر جداگانه ای در پیش گرفته اند که موجب گمراهی آنها شده است . ممنون میشم توضیح بدید اشکال کار در کجا می تونه باشه ؟ در استاد ؟ در شاگرد ؟ سنگینی مسائل عرفانی ؟با تشکر فراوان
    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان محترم خصوصا سرکار محترم جناب سلوا
    جناب سلوا! کاملا فرمایشتان درست است. همانطور که فرمودید بسیار از کسانی که در وادی سیر و سلوک عرفانی قرار گرفته اند پس از چندی دچار انحرافات بسیار خطرناکی شده اند که منشا این انحرافات چند امر می تواند باشد.
    در بسیاری از موارد این انحرافات بخاطر انتخاب نادرست استاد است. یعنی اکثر افرادی که تصمیم به قدم گرفتن در این طریقت می گیرند به دلیل توجه نداشتن به موازین و معیارهای استاد راه، در انتخاب چنین فردی دچار اشتباه شده و کسی را بر میگزینند که نه تنها قادر به اکمال دیگران نیست، بلکه اساسا خود نیز قدمی از این راه را طی نکرده و صرفا با معرکه گیری و تصرف در قوه خیال افراد، قصد کسب منافع شخصی دنیوی خود را دارد.
    گاه نیز این انحرافات به دلیل فهم ضعیف و درک قاصر شاگرد است یعنی استاد مطالب را درست و اساسی به شاگرد القاء نموده است منتهی شاگرد به دلیل عدم برخورداری از درک صحیح و قوی در فهم این حقایق دچار اشتباه شده و از صراط مستقیم به دو جانب افراط یا تفریط متمایل می شود. مثل آنجا که بارانی که بر زمین نازل می شود پاک و زلال است اما زمینهای که آن را می پذیرند هر یک از ظرفیت و استعداد خاصی بر خوردارند یکی با آن گُل پرورش می دهد و دیگری بواسطه آن بر لای و لجنش افزوده می شود.
    البته نباید از سنگینی و دشواری مبانی دقیق و عمیق عرفانی نیز غافل بود که غذای خواص است و نه غذای عوام، به گونه ای که میتوان آن را باریکتر از مو و تیزتر از شمشیر وصف نمود و هرکسی را یارای قدم گرفتن در آن نیست.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۸:۵۶
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود