جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکرار و استمرار عبادت و ذکر در توجه به خداوند چه اثری دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تکرار و استمرار عبادت و ذکر در توجه به خداوند چه اثری دارد ؟




    تکرار و استمرار در عبادت و ذکر در توجه به خدا چه اثری دارد ؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۹:۱۰
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    تکرار و استمرار در عبادت و ذکر در توجه به خدا چه اثری دارد ؟

    با عرض سلام و احترام خدمت دوستان خوبم
    یکی از اصولی که مجموعه آیات و روایات ما بدان تاکید دارند اصل استمرار و دوام بخشیدن به اعمال صالح و نیکوست که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنّ الّذينَ قالُوارَبّنَا اللّهُ ثُمّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»(1)یعنی کسانی که گفتند: «الله»، آنگاه پایداری و استقامت ورزیدند، برای آنان ترس و اندوهی نیست.
    بر این اساس میتوان گفت برای شکوفایی استعدادهای نهفته انسانی و رسیدن وی به غایت تمامی آفرینش، مهم‌تر از انجام اصل عمل صالح، تداوم بخشیدن به آن است؛ چرا که شروع یک کار، اگر چه جرأت و
    شهامت و اراده می‌خواهد، ولی ادامه و استمرار آن، از آنجا که با موانع و سختی‌ها وکارشکنی‌ها و یأس آفرینی‌ها و وسوسه‌های شیطانی همراه است، اهمیّت بیشتری داشته و سعه صدر و آستانه صبر و استقامت سالک الی الله را بیشتر نمایان میسازد.
    لذا در پاداش و اثر داشتن عمل نیز، باید خط نهائی و مرحلۀ پایانی آن را در نظر گرفت نه نقطه شروع را چرا که بیشترین بهاها و ارزشها، از آنِ تداوم اعمال صحیح است نه شروع آنها. به گفتۀ مشهور «حساب محصول را سرِ خرمن می‌رسند» و «جوجه را بایدآخر پاییز شمرد».
    امام على عليه السلام در نهج البلاغه می فرمایند :استمرار در عبادت ، نشانه دستيابى به نيك بختى است .
    و نیز می فرمایند: «قلیل تدوم علیها رجی من کثیرٍ مملولٍ منه» یعنی کارِ کم ولی مستمر، امیدوارکننده تر است از کار زیادِ خستگی‌آور.(2)
    در دعای کمیل می خوانیم: « و الدوام فی الاتصال بخدمتک» یعنی خدایا از تو دوام و استمرار در خدمت تو بودن را میخواهیم.
    امام باقر عليه السلام فرموده است:«احبّ الأعمال الی الله ما داوم العبد علیه و إن قلّ» یعنی کاری که بنده دائماً به آن بپردازد، گر چه اندک، نزد خدا از بهترین اعمال است.(3)
    امام صادق عليه السلام نیز فرموده است: «انّ العمل الدائم القلیل افضل عند الله من العمل الکثیر علی غیر یقین». یعنی عملی که دائمی و از روی یقین باشد، هر چند اندک، نزد خداوند برتر است ازعمل زیادی که از روی یقین نباشد(4)
    تاریخ اسلام، شخصیت‌های فراوانی را معرفی می‌کند که روزی و روزگاری در جبهۀ حق‌پرستان و پیشتازان اسلام بودند ولی دچار ارتداد و رجعت و انحراف شدند وحتی گاهی با 180 درجه تغییر جهت، به ضد انقلاب تبدیل شدند. از نمونه‌های مشهورش طلحه و زبیر را می‌توان نام برد که از مسلمانان باسابقه بودند ولی تا جنگ با علی عليه السلام هم پیش رفتند!...
    وقتی ما ارزش عمرمان را در تداوم و کیفیت اعمال صالح دانستیم، دیگر با چند عمل صالح، دچار غرور و کبر وخود بزرگ‌بینی و تورّم شخصیت نخواهیم شد.
    لذا اگر ادعای ایمان داریم، باید آن‌ را با عمل صالح مستمر و استقامت و پایداری بر سر
    عقیده و عمل خیر و خالص ثابت کنیم چرا که در طول تاریخ کم نبودند افراد مدعی ایمان که در گردنه هاای آزمون سنجش میزان ایمان و اعتقاد، از حرکت باز ایستادند و چهره ای خلاف آنچه بر زبان ادعا داشتند از خود بروز دادند.
    پینوشتها:
    1-
    احقاف/13

    2-
    نهج البلاغه، فیض، حکمت270

    3-
    وسائل الشیعه، ج1، ص70

    4-
    اصول کافی،ج، 2، ص57، ح3




    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۸:۱۶
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تحیات

    بسیار ممنون و متشکر از پاسخ شما . استاد گرامی منظور از ذکر گفتن دقیقا چیه ؟ آیا اینکه مثلا در روز انواع و اقسام اذکار را تکرار کنیم واقعا ذکر گفتیم و اثر گذار هست . و سوال دیگه اینکه این اذکار خاص که می گویند مثلا هر روز صبح هفت بار بگید لاحول و لاقوة الابالله . یا هر صبح هفتاد بار استغفرالله و ربی اتوب الیه بگوید یا اینکه برای اینکه رزقتان زیاد شود هر صبح هنگام خروج از خانه صد بار بگید یا فتاح و یا رازق و همینطور اذکاری که شب قبل از خواب به تعداد مشخص باید گفته شود و یا سوره هایی که باید به تعداد مشخص خوانده شود بر چه اساسی تعیین شده اند . این اعداد چگونه و توسط چه کسی انتخاب شده اند ؟

    با تشکر از پاسخگویی شما
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    به نام حضرت دوست
    با سلام
    چند نکته را باید یادآور بشوم
    استمرار اذکار هنگامی اثربخش است که لقلقه ی زبان نباشد و باید به ذکر توجه شود.هنگامی که شخص فکرش جای دیگر باشد و ذکرش چیز دیگر نتیجه مثبتی نخواهد داشت.البته این وضع هم اثر وضعی مثبتی دارد.ولی باید برای بهتر نتیجه گرفتن فکر و ذکر یکی باشد
    موفق باشید
    یاحق
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    تکرار و استمرار در عبادت و ذکر در توجه به خدا چه اثری دارد؟


    پاسخ:
    یکی از اصولی که مجموعه آیات و روایات ما بدان تاکید دارند اصل استمرار و دوام بخشیدن به اعمال صالح و نیکوست که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنّ الّذينَ قالُوا رَبّنَا اللّهُ ثُمّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ کسانی که گفتند: «الله»، آنگاه پایداری و استقامت ورزیدند، برای آنان ترس و اندوهی نیست.(1)
    بر این اساس می توان گفت برای شکوفایی استعدادهای نهفته انسانی و رسیدن وی به غایت تمامی آفرینش، مهم‌تر از انجام اصل عمل صالح، تداوم بخشیدن به آن است؛ چرا که شروع یک کار، اگر چه جرأت و شهامت و اراده می‌خواهد، ولی ادامه و استمرار آن، از آنجا که با موانع و سختی‌ها وکارشکنی‌ها و یأس آفرینی‌ها و وسوسه‌های شیطانی همراه است، اهمیّت بیشتری داشته و سعه صدر و آستانه صبر و استقامت سالک الی الله را بیشتر نمایان می سازد.
    لذا در پاداش و اثر داشتن عمل نیز، باید خط نهائی و مرحله پایانی آن را در نظر گرفت نه نقطه شروع را چرا که بیشترین بهاها و ارزش ها، از آنِ تداوم اعمال صحیح است نه شروع آن ها. به گفتۀ مشهور «حساب محصول را سرِ خرمن می‌رسند» و «جوجه را باید آخر پاییز شمرد».

    امام على (عليه السلام) در نهج البلاغه می فرمایند :استمرار در عبادت ، نشانه دستيابى به نيك بختى است .
    و نیز می فرمایند: «قلیل تدوم علیها رجی من کثیرٍ مملولٍ منه» یعنی کارِ کم ولی مستمر، امیدوارکننده تر است از کار زیادِ خستگی‌آور.(2)
    در دعای کمیل می خوانیم: «و الدوام فی الاتصال بخدمتک» یعنی خدایا از تو دوام و استمرار در خدمت تو بودن را می خواهیم.
    امام باقر (عليه السلام) فرموده است:«احبّ الأعمال الی الله ما داوم العبد علیه و إن قلّ» یعنی کاری که بنده دائماً به آن بپردازد، گر چه اندک، نزد خدا از بهترین اعمال است.(3)
    امام صادق (عليه السلام) نیز فرموده است: «انّ العمل الدائم القلیل افضل عند الله من العمل الکثیر علی غیر یقین»؛ یعنی عملی که دائمی و از روی یقین باشد، هر چند اندک، نزد خداوند برتر است از عمل زیادی که از روی یقین نباشد.(4)

    تاریخ اسلام، شخصیت‌های فراوانی را معرفی می‌کند که روزی و روزگاری در جبهۀ حق‌پرستان و پیشتازان اسلام بودند ولی دچار ارتداد و رجعت و انحراف شدند وحتی گاهی با 180 درجه تغییر جهت، به ضد انقلاب تبدیل شدند. از نمونه‌های مشهورش طلحه و زبیر را می‌توان نام برد که از مسلمانان با سابقه بودند ولی تا جنگ با علی (عليه السلام) هم پیش رفتند...!
    وقتی ما ارزش عمرمان را در تداوم و کیفیت اعمال صالح دانستیم، دیگر با چند عمل صالح، دچار غرور و کبر وخود بزرگ‌بینی و تورّم شخصیت نخواهیم شد.
    لذا اگر ادعای ایمان داریم، باید آن‌ را با عمل صالح مستمر و استقامت و پایداری بر سرعقیده و عمل خیر و خالص ثابت کنیم چرا که در طول تاریخ کم نبودند افراد مدعی ایمان که در گردنه های آزمون سنجش میزان ایمان و اعتقاد، از حرکت باز ایستادند و چهره ای خلاف آن چه بر زبان ادعا داشتند از خود بروز دادند.

    _______
    (1) احقاف/ 13.
    (2) نهج البلاغه، فیض، حکمت270
    (3) وسائل الشیعه، ج1، ص70.
    (4) اصول کافی،ج، 2، ص57، ح3.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ در ساعت ۱۱:۱۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود