جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور خداوند در بیان آیات ابتدایی سوره اسرا در مورد قوم یهود چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت منظور خداوند در بیان آیات ابتدایی سوره اسرا در مورد قوم یهود چیست ؟




    با سلام


    منظور خداوند با بیان این آیات در مورد قوم یهود چیست ؟

    وَآتَینَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِی وَكِیلًا«2»
    ما به موسی کتاب آسمانی دادیم؛ و آن را وسیله هدایت بنی اسرائیل ساختیم؛ (و گفتیم غیر ما را تکیه‌گاه خود قرار ندهید!

    ذُرِّیةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا«3»
    ای فرزندان کسانی که با نوح (بر کشتی) سوار کردیم! او بنده شکرگزاری بود. (شما هم مانند او باشید، تا نجات یابید!)

    وَقَضَینَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَینِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِیرًا«4»
    ما به بنی اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دوبار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری‌جویی بزرگی خواهید نمود.

    فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیارِ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا«5»
    هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکارجوی خود را بر ضد شما میانگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتی برای به دست آوردن مجرمان)، خانه‌ها را جستجو می‌کنند؛ و این وعده‌ای است قطعی!

    ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَیهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِیرًا«6»
    سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم؛ و شما را به وسیله داراییها و فرزندانی کمک خواهیم کرد؛ و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرارمی‌دهیم.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۱۵ در ساعت ۰۱:۳۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    توضیح آیات 2 تا 6 سوره مبارکه اسراء را خواسته اید. شرح کامل همه این آیات مطلبی طولانی خواهد شد، لذا بهتر دیدم که چکیده ای از شرح ساده و روان استاد مکارم شیرازی را با ذکر قسمت مورد اشاره از آیات و توضیحاتی که ایشان آورده اند، برایتان نقل کنم؛ امیدوارم که مفید باشد.

    خدای متعال در این آیات کریمه، به دعوت موسى و كتاب آسمانى او اشاره مى‏ كند و مى‏ فرماید: «و ما به موسى كتاب (آسمانى) داديم» (وَ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ)، «و آن را مايه هدايت بنى اسرائيل قرار داديم» (وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِي إِسْرائِيلَ)؛ منظور از «كتاب» در اينجا «تورات» است كه خداوند براى هدايت بنى اسرائيل در اختيار موسى (ع) گذاشت.

    سپس به هدف اساسى و پیام اصلی بعثت پيامبران از جمله موسى اشاره نموده و می فرماید: «غير مرا تكيه‏ گاه خود قرار ندهيد» (أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِي وَكِيلًا)؛ تکیه نکردن به غیر خدا، یعنی توحید عملی؛ كسى كه تنها مؤثر حقیقی را در جهان هستى خدای متعال مى‏ داند، جز به او تكيه نخواهد كرد.

    در آيه بعد، براى اين كه عواطف بنى اسرائيل را در رابطه با شكرگزارى از نعمتهاى الهى (مخصوصا نعمت معنوى و روحانى كتاب آسمانى) برانگيزد، آنها را مخاطب قرار داده و مى‏ فرماید: «اى فرزندان كسانى كه با نوح در كشتى حمل كرديم» (ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ)، فراموش نكنيد كه «نوح بنده شكرگزارى بود» (إِنَّهُ كانَ عَبْداً شَكُوراً)؛ شما هم كه فرزندان ياران نوح هستيد، و جریان نصرت ما به نوح و پیروانش و نیز عقاب ما به کفار و دشمنانش را دانسته اید، عبرت گیرید و به همان برنامه نیک نياكان با ايمانتان اقتدا كنيد و در راه كفران گام مگذاريد.

    سپس به ذكر گوشه‏ اى از تاريخ پرماجراى بنى اسرائيل پرداخته و مى‏ فرماید: «و ما در كتاب (تورات) به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه شما در زمين، دو بار فساد خواهيد كرد، و راه طغيان بزرگى را در پيش خواهيد گرفت» (وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً)؛ منظور از كلمه «الارض» به قرينه آيات بعد سرزمين فلسطين است كه «مسجد الاقصى» در آن واقع شده است.

    سپس به شرح اين دو فساد بزرگ و حوادثى كه بعد از آن به عنوان‏ مجازات الهى واقع شد پرداخته و می فرماید: «هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد (و شما دست به فساد و خونريزى و ظلم و جنايت بزنيد) ما گروهى از بندگان بسيار نيرومند (و رزمنده و جنگجوى) خود را به سراغ شما مى‏ فرستيم» تا به كيفر اعمالتان شما را درهم بكوبند (فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ). اين قوم جنگجو آن چنان بر شما هجوم مى‏ برند كه حتى براى يافتن نفراتتان «هر خانه و ديارى را جستجو مى‏ كنند» (فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ)، «و اين يك وعده قطعى و تخلف ناپذير خواهد بود» (وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا)،

    «سپس (الطاف الهى بار ديگر به سراغ شما مى‏ آيد و) شما را بر آن (قوم مهاجم) چيره مى‏ كنيم» (ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ)، «و شما را به وسيله اموال و ثروت سرشار و فرزندانى كمك خواهيم كرد» (وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ)، «و نفرات شما را بيشتر (از دشمن) قرار مى‏دهيم» (وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً).

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۶/۱۵ در ساعت ۲۲:۵۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    آری، اين گونه الطاف الهى شامل حال شما مى‏ شود شايد به خود آييد و به اصلاح خويشتن بپردازيد و دست از زشتی ها برداريد و به نيكی ها رو آريد، چرا كه «اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ ايد و اگر بدى كنيد باز هم به خود مى‏ كنيد» (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها).

    اين يك سنت هميشگى است نيكی ها و بدی ها سر انجام به خود انسان باز مى‏ گردد، ولى مع الاسف، نه آن مجازات شما را بيدار مى‏ كند و نه اين نعمت و رحمت مجدد الهى! چرا که باز هم به طغيان مى‏ پرازيد و راه ظلم و ستم و تعدى و تجاوز را پيش مى‏ گيريد و «فساد كبير» در زمين ايجاد مى‏ كنيد و برترى جويى را از حد مى‏ گذرانيد!

    سپس وعده دوم الهى فرا مى‏ رسد: «و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (باز گروهى جنگجو و پيكارگر بر شما چيره مى‏ شوند و آن چنان بلايى به سرتان مى‏ آورند كه) آثار غم و اندوه از صورت هايتان ظاهر می شود» (فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ).

    آنها حتى معبدتان بزرگتان (یعنی بيت المقدس) را از دست شما مى‏ گيرند «و داخل مسجد (الأقصى) مى‏ شوند همان گونه كه بار اول وارد شدند» (وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ)، و به اين هم قناعت نمى‏ كنند «و آنچه را زير سلطه خود مى‏ گيرند، درهم مى‏ كوبند» (وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً).

    با اين حال باز دره اى توبه و بازگشت شما به سوى خدا بسته نيست، باز هم «اميد است پروردگارتان به شما رحم كند» (عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ)، «و هرگاه (به سوى ما) برگرديد ما هم باز مى‏ گرديم» (وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا) و لطف و رحمت خود را به شما باز مى‏ گردانيم، و اگر به فساد و برترى جويى گراييد باز هم شما را به كيفر شديد گرفتار خواهيم ساخت و تازه اين مجازات دنياست «و جهنم را براى كافران زندان سختى قرار داديم» (وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ حَصِيراً).

    ------------------------------------------
    دو فساد بزرگ تاريخى بنى اسرائيل (مطابق نظر استاد مکارم شیرازی)

    در این آيات، سخن از دو انحراف اجتماعى بنى اسرائيل كه منجر به فساد و برترى جويى مى‏ گردد به ميان آمده كه به دنبال هر يک از اين دو، خداوند مردانى نيرومند و پيكارجو را بر آنها مسلط ساخته تا آنها را سخت مجازات كنند و به كيفر اعمالشان برسانند.

    آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مى‏ شود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و «بيت المقدس» را ويران كرد، بخت نصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند. دومين كسى كه بر آنها هجوم برد، اسپيانوس قيصر روم بود كه وزيرش «طرطوز» را مأمور اين كار كرد. او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست و رخداد حدود يك صد سال قبل از ميلاد صورت گرفت.

    بنابراين ممكن است دو حادثه‏ اى كه قرآن به آن اشاره مى‏ كند، همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است. (چکیده ای از توضیحات تفسير نمونه، ج‏12، ص 23 تا 35)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    دو فساد بزرگ تاريخى بنى اسرائيل (مطابق نظر علامه طباطبایی)




    علامه طباطبایی هم نظری مشابه همان که در پست پیشین ذکر شد دارد و می نویسد:

    از آن روزى كه بنى اسرائيل استقلال يافته و در ميان سرها سرى بلند كردند، بلا و گرفتارى بسيارى ديدند، و طبق تاريخی که اين قوم ثبت نموده، این بلايا از دو تا بيشتر است اما آيات مورد بحث با دو تاى آنها قابل انطباق است.

    آن حادثه‏ اى كه به طور مسلم يكى از دو حادثه مورد نظر آيات است، حادثه اي است كه به دست بخت النصر (نبوكدنصر) يكى از سلاطين بابل در حدود ششصد سال قبل از ميلاد بر آنان آمده است. وى پادشاهى نيرومند و صاحب شوكت و يكى از ستمكاران عهد خود به شمار مى‏ رفت و در آغاز از بنى اسرائيل حمايت مى‏ كرد ولی چون از ايشان تمرد و عصيان ديد، لشكرهاى بى‏ شمار به سویشان روانه کرد و ايشان را محاصره و شهرهايشان را در هم كوبيد و همه را ويران ساخت و مسجد اقصى را خراب و تورات و كتب انبياء را طعمه حريق ساخت و مردم را قتل عام نمود، به طورى كه جز عده کمی از ايشان _آن هم از زنان و كودكان و مردان ضعيف_ كسى باقى نماند! باقيمانده ايشان را هم اسير کرد و به بابل كوچ داد. بنى اسرائيل همچنان در ذلت و خوارى و بى كسى در بابل بسر مى‏ بردند و تا بخت النصر زنده بود و حتی تا مدتى بعد از مرگ او ، احدى نبود كه از ايشان حمايت و دفاع كند.

    تا آنکه كسراى كورش _يكى از پادشاهان ايران_ تصميم گرفت به بابل سفر نموده و آنجا را فتح كند. وقتى آنجا را فتح كرد، نسبت به اسراى بنى اسرائيل مهربانى نمود و به ايشان اجازه داد تا دوباره به وطن خود سرزمين مقدس بروند و ايشان را در تجديد بناى هيكل (مسجد اقصى) و تجديد بناهاى ويران شده كمک نمود و به عزرا _يكى از كاهنان ايشان_ اجازه داد تا تورات را برايشان بنويسد؛ اين حوادث در حدود چهار صد و پنجاه و اندى قبل از ميلاد رخ داد.

    آنچه از تاريخ يهود بر مى‏ آيد اين است كه اول كسى كه از ناحيه خدا مبعوث شد كه بيت المقدس را ويران كند، بخت النصر بود كه در اين نوبت، هفتاد سال خرابه افتاده بود، و آن كس كه در نوبت دوم بيت المقدس را ويران كرد، قيصر روم اسپيانوس بود كه تقريبا يک قرن قبل از ميلاد مى‏ زيسته و وزير خود طوطوز را روانه كرد تا مسجد را خراب و مردمش را ذليل ساخته و تنبيه نمايد.

    بعيد نيست كه اين دو حادثه، همان دو حادثه ی مورد نظر اين آيات باشد، زيرا بقيه حوادثى كه تاريخ براى بنى اسرائيل نشان مى‏ دهد طورى نبوده كه به كلى آنان را از بين برده و استقلال و مملكتشان را از ايشان گرفته باشد، به خلاف داستان بخت النصر كه همه آنان و آقايى و استقلالشان را تا زمان كورش به كلى از بين برد. آن گاه كورش بعد از مدتى همه آنان را جمع نموده و سر و صورتى به زندگيشان داد. بار ديگر روميان بر آنان دست يافتند و قوت و شوكتشان را گرفتند و ديگر تا زمان اسلام نتوانستند قد علم كنند. (ترجمه الميزان، ج‏13، ص 58 و 59)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود