جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسانهایی که مرده اند آیا به اعمالشان رسیدگی می شود یا باید تا قیامت صبر کنند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انسانهایی که مرده اند آیا به اعمالشان رسیدگی می شود یا باید تا قیامت صبر کنند؟




    سلام
    انسانهایی که مرده اند آیا به اعمالشان رسیدگی می شود یا باید تا قیامت صبر کنند؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 13


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب
    حال انسان در زندگي برزخي بسيار شبيه به حال كسي است كه براي رسيدگي اعمالي كه از وي سر زده به يك سازمان قضائي احضار شود و مورد بازجوئي و بازپرسي قرار گرفته و به تنظيم و تكميل پرونده اش بپردازند، آنگاه در انتظار محاكمه در بازداشت بسر برد. روح انسان در برزخ، با صورتي كه در دنيا زندگي مي كرد، به سر مي برد اگر از نيكان است از سعادت و نعمت و هم جواري پاكان و مقربان درگاه خدا بر خوردار مي شود، و اگر از افراد بد است در نقمت و عذاب و همراه با شياطين و پيشوايان ضلال و گمراهان به سر مي برد.
    پس بازجويى و سؤالى كه افراد در قبر دارند، براى تكميل پرونده اعمال است، تا براى فرا رسيدن قيامت بايگانى شود، و بهشت و دوزخ برزخى هم منزلگاه موقتى است، مانند منزلگاههاى موقتى كه براى مسافرين در وسط راه آماده مى‏سازند. آرى، در عالم برزخ بطور كامل به حساب كسى نمى‏رسند، و در آنچه كرده حكم فصل و جزاى قطعى صادر نمى‏كنند، هم چنان كه آيه" النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ" بدان اشاره دارد، چه از عذاب برزخيان تعبير كرده به عرضه بر آتش، و از عذاب قيامتيان به داخل شدن در آن، كه عذابى است شديدتر و اين آيه شريفه در افاده چند نكته صريح است: اول اينكه: با آل فرعون اين طور معامله مى‏شود كه اول آنان را بر آتش عرضه مى‏كنند، و سپس آنان را در آن داخل مى‏كنند و اين هم پيداست كه داخل آتش شدن سخت‏تر است، از اينكه انسان را بر آتش عرضه كنند.
    نكته دوم اينكه: عرضه آنان بر آتش قبل از روز قيامت است كه در آن روز دوزخيان را داخل دوزخ مى‏كنند. پس معلوم مى‏شود عرضه كردن آل فرعون بر آتش، در عالمى قبل از عالم قيامت صورت مى‏گيرد، و آن عالم برزخ است كه فاصله بين دنيا و آخرت است
    نكته سوم اينكه: شكنجه در برزخ با شكنجه در قيامت به وسيله يك چيز صورت مى‏گيرد، آنهم آتش است، چيزى كه هست اهل برزخ از دور از آتش رنج مى‏برند، و اهل قيامت در داخل آن قرار مى‏گيرند.
    و در اينكه فرمود:" غُدُوًّا وَ عَشِيًّا" اشاره است به اينكه عرضه كفار بر آتش پشت سر هم واقع مى‏شود، و لا ينقطع ادامه مى‏يابد.
    با توجه به اين بيان معلوم مي شود كه عالم و مرتبه برزخ در واقع به عنوان يكي از عوالم عبور انسان در مسير قيامت قرار دارد و انسان قبل از آن كه وارد مرحلة نهائي زندگي خود شود كه همان زندگي ابدي اوست، در عالم برزخ مدتي به سر مي برد و مهمان عملكرد و اعمال خود است يعني هرگونه در دنيا زندگي كرده برخي از نتايج آن در اين مرحله، براي او ظاهر مي شود.
    كوتاه سخن، دنيا دار عمل، و برزخ دار آماده شدن براى حساب و جزاء، و آخرت دار حساب و جزاء است




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    206
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته در مورد لفظ آتش باید مقداری دایره دیدمون رو وسیعتر کنیم
    در 1400سال پیش سطح دید و سواد مردم در حدی نبود که خدا بخاد از کلمات دیگه ای برای ایجاد بازدارندگی در مردم استفاده کنه و برای همین از لفظ آتش استفاده شده
    همانطور که الان وقتی میخواهند در بهضی کشورها قانونهای بازدارنده داشته باشن هیچوقت نمیگن میندازیمت تو آتیش..
    به دلیل اینکه اونزمان سیستم جامع قضایی و زندان و اینجور چیزا وجود نداشته و دید مردم خیلی سطحی بوده قرآن از کلمات هیزم و آتش و سوختن و اینجور چیزها استفاده کرده و به قول به استادی که میگفت اگر قرآن الان وحی میشد و خدا با زمان حال میخواست مردم رو ارشاد کنه از آتش و هیزم استفاده نمیکرد و شاید از لفظ صندلی الکتریکی و دار زدن استفاده میکرد
    در کل اینجور آیه های جزایی برای اون زمان و متناسب با اون سطح شعور بوده و آتش نمادی از عقاب اخروی هست همونطور که نهرها و حوریان بهشتی هم نمادی از پاداش اخروی هست چون عرب ملخ خور 1400سال پیش اینجور چیزها براش ملموس بوده....
    یا حق


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط khoda_eshgh نمایش پست
    البته در مورد لفظ آتش باید مقداری دایره دیدمون رو وسیعتر کنیم
    در 1400سال پیش سطح دید و سواد مردم در حدی نبود که خدا بخاد از کلمات دیگه ای برای ایجاد بازدارندگی در مردم استفاده کنه و برای همین از لفظ آتش استفاده شده
    همانطور که الان وقتی میخواهند در بهضی کشورها قانونهای بازدارنده داشته باشن هیچوقت نمیگن میندازیمت تو آتیش..
    به دلیل اینکه اونزمان سیستم جامع قضایی و زندان و اینجور چیزا وجود نداشته و دید مردم خیلی سطحی بوده قرآن از کلمات هیزم و آتش و سوختن و اینجور چیزها استفاده کرده و به قول به استادی که میگفت اگر قرآن الان وحی میشد و خدا با زمان حال میخواست مردم رو ارشاد کنه از آتش و هیزم استفاده نمیکرد و شاید از لفظ صندلی الکتریکی و دار زدن استفاده میکرد
    در کل اینجور آیه های جزایی برای اون زمان و متناسب با اون سطح شعور بوده و آتش نمادی از عقاب اخروی هست همونطور که نهرها و حوریان بهشتی هم نمادی از پاداش اخروی هست چون عرب ملخ خور 1400سال پیش اینجور چیزها براش ملموس بوده....
    یا حق
    در مورد عداب های اخروی باید به چند نکته توجه داشت:
    بايد توجه داشته باشيد كه نظام، سنن و قوانين حاكم بر عالم قيامت غير از قوانين و سنن حاكم بر دنياى مادى است ازاين‏رو، نمى‏توان حقيقت مسائل آن عالم را با ابزار درك دنيوى، درك و دريافت نمود. مثلًا بر اساس آيات و روايات انسان در بهشت هيچ گاه پير نمى‏شود، مريض نمى‏گردد مشيت و خواستن در بهشت عين شدن و تحقق است و اصلًا مسائل به صورت تدريجى رخ نمى‏دهد چنان كه در اين عالم چنين است، يا مثلًا انسان در جهنم مى‏سوزد ولى خاكستر نمى‏شود، يعنى بدن آن‏جا به گونه‏اى است كه مى‏سوزد ولى خاكستر نمى‏شود به خلاف بدن دنيوى. از اين رو، نمى‏توان با ابزار ادراكى دنيوى بهشت و جهنم را ترسيم نمود آيات و روايات نيز كه گاهى بهشت و جهنم را به اوصافى اين سوئى وصف كرده‏ اند تنها براى تقريب مسأله به ذهن دنيوى من و شما بوده است ولى حقيقت برتر از آن است كه حتى بتوان آن را اينچنين وصف نمود.
    عذابهای اخروی هم از نوع جسمانی است و هم روحانی :
    عذاب جسمانى: آتش سوزان، مى‏خورند(از خوراکیهای متعفن و رنج آور) ولى سير نمى‏شوند.
    عذاب روحانى: سوختن نفس آدمى، حسرت بى پايان.
    نعمت جسمانى: نوشيدنى‏هاى گوارا.
    نعمت روحانى: خشنودى خدا، زدودن كينه از نفوس. البته برای رعایت اختصار به این موارد محدود اکتفا می شود ولی باید دانست که عذابها و نعمت های اخروی بسیار فراتراز این موارد است.
    این مطلب را هم باید دانست که سوختن در آتش و ديگر عذاب‏هاى ذكر شده در نصوص دينى واقعى است، نه صرف تشبيه. البته عذاب آتش آخرت با اين عالم تفاوت‏هاى بسيارى دارد و ميزان سوزش آن با آنچه در دنيا رخ مى‏دهد قابل قياس نيست. حضرت امام (ه) در كتاب شريف چهل حديث مى‏نويسند: «بين سوزش عذاب آخرت و دنيا از چند جهت تفاوت هست:
    1- از آتش دنيا فقط بدن مى‏سوزد ولى آتش آخرت روح و دل را هم مى‏سوزاند و اين فوق العاده عظيم و فوق تصور است التى تطّلع على الافئدة
    2- آتش دنيا خالص نيست و تا با اكسيژن تركيب نشود نمى‏سوزد ولى آتش آخرت خالص است و سوزش فوق‏العاده دارد
    3- در اين دنيا ادراكات ضعيف است، ولى در آخرت همه چيز به كمال نهايى خود رسيده و ادراك آدمى قوى است و از همين رو سوزش افزون‏ترى احساس مى‏كند
    4- در اين دنيا پس از رسيدن سوزش به استخوان احساس سوزش كم مى‏شود، ولى در جهنم خداوند مجددا گوشت تازه مى‏روياند و از تخفيف عذاب جلوگيرى مى‏كند».
    و فرق دیگری که جناب ملاصدرا ره ذکر می کنند این است که آتش دنیایی علاوه بر سوزاندن زیبایی و روشنایی دارد ولی آتش اخروی فقط می سوزاند و هیچ بهره ای از روشنایی و زیبایی ندارد و فقط تاریکی و عذاب محض است.
    پس در مورد آتش هم باید گفت که مقصود این آتش دنیایی نیست بلکه نمونه بسیار سوزاننده تر و عذاب آورتر از این آتش است که فقط می سوزاند .
    ولی این که گفته شود که مقصود از آتش در آیاتی که عذابهای الهی را بیان می کنند اصلا چیز دیگریست بسیار دور از ذهن است علاوه بر این که اگر ملزم به این مطلب شویم که این آتش برای تشبیه و تمثیل آورده شده اول این که :
    این حرف احتیاج به دلیل دارد و به صرف ظن و گمان نمی توان از ظواهر قرآن و احادیث چشم پوشی کرد .
    دوم این که :
    باز هم این احتمال می ماند که واقعا در آن دنیا آتش وسیله عذاب باشد که در اینصورت همانطور که 1400 سال پیش این مطلب به این صورت بیان شده اکنون هم اگر بیان می شد همینگونه بود و خبر از واقعیتی خارجی می داد که بدون تغییر و تبدل است پس این که فرمودید اگر الان قرآن نازل میشد طور دیگری عذاب ها را بیان می کرد درست نیست.
    با تشکر




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود