جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: □◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب □◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!




    با سلام و عرض ادب
    اولین نکته در باب ترک رذائل ،شناخت صحیح آنها و مصادیق آنهاست مثلا در باب غیبت ،اول باید تعریف غیبت و مصادیق آن و مجوزات آنرا درست و کامل شناخت و بعد اقدام به ترک آن کرد تا دچار افراط و تفریط نشویم.بعد هم باید عواملی که باعث بروز بیشتر آن رذیله می شود را شناخته و آنرا از بین برده یا از آن پرهیز کرده و یا کنترلش کنیم؛باز هم در همان مثال غیبت ،در بررسی خودمان متوجه می شویم که نشست و برخاست با فلان افراد هر بار ما را به غیبت می اندازد لذا یا رفت و آمد را قطع می کنیم، یا کمترش کرده و در هنگام ورود به جمع در باب غیبت با بیان نرم تذکر می دهیم.
    یکی از بهترین روشها در ترک رذائل و کسب فضائل،مرابطه است.
    مرابطه چیست؟مرابطه به مجموع چند کار گفته می شود:
    مشارطه:شرط روزانه که اگر فلان کار را کردم(مثلا غیبت) فلان چیز جریمه ام باشد.(جریمه باید در توان فرد و در عین حال برای نفسش سخت باشد؛ حتی ندیدن فیلم مورد علاقه هم می تواند جریمه باشد.)
    مراقبه:در طول روز مراقب شرط خود باشد؛برای اینکار می تواند از یادآور هم استفاده کند(مثلا زدن ضربدر روی دست)
    محاسبه:در انتهای روز اعمال آن روزش را بررسی کند که آیا آن مورد مشروط را انجام داده یا نه؟
    معاتبه:اگر در آن مورد مشروط خطا کرده بود،خود را با آنچه شرط کرده مجازات کند.
    نکته:در بسیاری از امور می توان اینکار را انجام داد.
    اما شاهراهی وجود دارد که به هر میزان که انسان موفق به تحصیلش شود،هم رذائلش کمتر و کمتر می شود،هم قربش بیشتر و بیشتر می شود؛ این که این شاه راه چیست؟

    ادامه دارد . . . . . .


    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت همه مشتاقان معارف اهل بیت علیهم السلام
    آنچه که از آن به عنوان شاه راه تعبیر کردم، چیزی است که بعد از سالها تحصیل در حوزه و همچنین تحقیقات شخصی در باب اخلاق و سیر و سلوک و عرفان به آن رسیده و یقین به تاثیر گذاری آن دارم.
    همچنین در سالهای تبلیغ این راه را به مشتاقان ارائه کرده و پی گیر اثر آن بوده ام(چیزی شبیه تحقیقات میدانی روانشناسان)، و خدا را شاهد می گیرم در این ماه پر برکتش که کسی وارد این مسیر و متحلی به این فیض عظیم نشد جز اینکه به تعبیری کوتاه زندگیش در تمام ابعاد تغییر کرد. زیرا چون که صد آید نود هم پیش ماست.
    اما این شاه راه چیزی نیست مگر توحید.
    انسانی که مراتب توحید را حائز می شود و موحد تر می شود و ذرات و غبار شرک را از تمام شئون وجودیش دور می کند اگر رذائل مختلفی هم داشته باشد در پرتو توحید همه رذائل از بین خواهد رفت.
    اگر متکبر باشد با توحید می یابد که اگر برای خود استقلالی قائل باشد در واقع موحد نیست بلکه به همان مقدار مشرک است.
    اگر عجب دارد با توحید(توحید افعالی) متوجه می شود که اعمال رفتارش به اراده مستقل او نبوده است و خواست او در طول اراده الهی بوده و اگر خدا توفیق نمی داد خیری از او صادر نمی شد.
    اگر غرور دارد با توحید(عظمت پیدا کردن خدا در نظرش به علت شناخت صحیح)خودش را چیزی نمی بیند که به آن افتخار کند.
    اگر اهل غیبت و تهمت است با توحید و درک عجز خود و دیگران سعی در غیبت از دیگران به علت احساس ذلت خود و بالاتر بودن دیگران نمی کند،با تهمت زدن عقده های درونیش را سرپوش نمی گذارد.(تمام دلیل غیبت و تهمت عقده حقارت نیست،صرف مثال است).
    و قس علی هذا(باقی موارد نیز قابل تبیین است)
    البته ورود به این راه منافاتی با مرابطه و کار روی یک یا چند رذیله ندارد،خصوصا بحث شناخت گناهان و رذائل که در راه توحید نیز لازم است.ولی می توان در کنار انجام آن راه ها این مسیر را نیز پی گرفت که حقیقتا فیض عظمی است.رزقنا الله
    عیب آن مسیر به تنهائی اینست که هم خیلی طول می کشد و هم گاهی اوقات برخی رذائل که ترک می شود انسان تازه در دام رذیله دیگری می افتد؛مثلا چند رذیله را ترک کرده گرفتار عجب می شود که از همه خطرناک تر است.
    اما کسی که توحید را نیز پی گیر باشد هم در ترک رذائل موفق تر است چون بنیان و بنان اعتقادیش محکم است و هم فضائلی را در طی مسیر کسب می کند. عرض شد که :چون که صد آید نود هم پیش ماست.
    توحید روش خاص اخلاق اسلامی است و بنده از آن و چند مسأله دیگر در اخلاق تعبیر به هنر اعلای اخلاق اسلامی می کنم.
    تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.
    پرتو توحید هر چه قوی تر شود چیزی از نفس اماره باقی نمی گذارد که محل و موضوع برای رذائل باشد.
    تا چه مقبول افتد.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    □◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!

    در توحید خدا و اخلاص به درگاه الهی عزّ سبحانه

    قال امیرالمؤمنین(ع):
    من وحّدالله سبحانه لم یشبّهه بالخلق

    آنکه خدا را به وحدانیّت و یگانگی شناخت او را در هیچ وصف به خلق مشابه نداند.


    التّوحید حیاة النّفس

    توحید و یگانه شناختن خدا حیات نفس ناطقه است

    تا انسان به نور معرفت خدا و توحید ذات و صفات حق جانش روشن نگردد به مقام روح
    انسانی نرسیده و تا آن معنی بزرگ را در خود ادراک شهودی نکند هنوز زنده به حیات حقیقی نگردیده است.

    (غرر ودرر آمدی)


    □◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر از مطالب خوبتان

    من هنوز وجود و حضور خدا به صورت قطعی که با ان به یقین برسم برایم اثبات نشده و اندر خم یک کوچه مانده ام .
    ان وقت چطور میتوانم وارد این شاهراه و مسیر شوم را ،نمی دانم ؟
    شما راهنمایی کنید ؟ایا این مسیر برای من مفید است
    حرف دلم این است که خیلی مایلم از این سردرگمی واز این معلق بودن بین زمان و مکان نجات پیدا کنم که هر چه بیشتر به ان فکر میکنم کمتر می یابم اماااااا چطورش را نمیدانم ؟

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۲:۳۷
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ارادت به جویندگان حقیقت
    برای رسیدن به توحید و سیر در مقامات آن اولین گام ،شناخت خود است.
    امیر المؤمنین (ع) می فرماید:
    من عرف نفسه فقد عرف ربه
    یعنی هر که خود را شناخت خدا را شناسد.
    البته دراطراف این کلام نورانی سخن فراوان است امابه نقلی یعنی،
    هرکه خود را شناخت که از نطفه پست و ناچیز وجودی یافته به این جمال و کمال جسمانی و روحانی که خود، عالمی شگفت انگیز است.البته خدای خود را خواهد شناخت زیرا می داند جز ذات عالم قادر حکیم واهب الصور این وجود را از نطفه به این کمال نرسانیده است پس در اثر فکر و توجه به نفس ناطقه مجرد خود ،خدا را به اوصاف جمال و جلال و کل الحسن و الکمال خواهد شناخت.

    مولا می فرماید:
    المعرفة نور القلب =معرفت خدا نور و روشنی دل است
    المعرفة الفوز بالقدس=معرفت نیل و استفاضه از عالم قدس است.
    یعنی معرفت خدا که با شناخت ابعاد وجودی خود شروع می شود، دل را روشن و خاطر را چون باغ و گلشن به یاد حق، شاد می گرداند و دائم به افاضه فیض از عالم قدس محظوظ است.

    اللهم ارزقنا



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و تشکر از مطالب خوبتان

    من هنوز وجود و حضور خدا به صورت قطعی که با ان به یقین برسم برایم اثبات نشده و اندر خم یک کوچه مانده ام .
    ان وقت چطور میتوانم وارد این شاهراه و مسیر شوم را ،نمی دانم ؟
    شما راهنمایی کنید ؟ایا این مسیر برای من مفید است
    حرف دلم این است که خیلی مایلم از این سردرگمی واز این معلق بودن بین زمان و مکان نجات پیدا کنم که هر چه بیشتر به ان فکر میکنم کمتر می یابم اماااااا چطورش را نمیدانم ؟
    با سلام و عرض احترام خدمت همه دوستان
    بله اگر همراه باشید یقینا مفید خواهد بود،قدم گذاشتن در این راه باعث اثبات وجود خدا و یقین قوی خواهد شد.إن شاء الله

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام أحد صمد
    چه بگویم در مورد حقیقتی که وادی حیرت است و داخل شدن در آن لذت علی الدوام است
    چه بگویم در مورد بنیانی که بنانش استحکام تمام محکمات است
    چه بگویم در مورد عشقی که لذت شرب مدام است
    چه بگویم در مورد معرفتی که اساس رسالت است که رسول اعظم فرمود قولوا لا إله إلا الله تفلحوا
    چه بگویم در مورد طوری که موساها را حیران کرد و مدهوش خود کرد که (خرّ موسی صعقا)
    چه بگویم در مورد وادی ای که جزء فقر خود در آن نمی یابی و جزء دوست نمی بینی
    چه بگویم در مورد نوری که چون تجلی کند همه انانیت ها را برچیند؛ همگان بینند که فانی در اویند
    چه بگویم در مورد صوری که چون اسرافیل حق در آن بدمد،همه منیت ها بمیرند و تجلی کند إنی أنا الله و بگوید لمن الملک لله الواحد القهار
    توحید اکسیر اعظم حق است؛بارگاهیست که چون در آن اذن ورودت دهند همه اش نور وصفا بینی،همه عشق و وفا بینی ،شرّ و پلیدی در نگاه تو نیاید ؛مگر نشنیده ای که ما رأیت إلا جمیلا


    ادامه دارد . . . . . . .

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اینست وادی توحید که هر خیری بینی از آن است
    هر کمالی در اوست؛بلکه مطلق کمالست
    توحید دردانه معرفتی است که حق با تمام عشقش او را به خاکیان تعلیم داد تا همراه او شوند
    توحید مجمع فضائل است؛عاشق و عاقل و سالک و عابد در مقام توحید هیچ اند و به هیچ بودن خود می بالند که الفقر فخری
    در مقام توحید ،رسول عشق مدام رب زدنی فیک تحیرا گوید که حیرت لذت دائمی است
    توحید وادی جولان میر عشق علی عالیست،او که ولایتش راه رسیدن به توحید است

    حال که این مطالب را شنیدید اگر مرد این راهید،آستین شوق را بالا زنید و وضوئی از چشمه عشق بگیرید که چهار تکبیر زنید بر دنیا و نفس و شیطان و جهل، و مردانه وارد این راه شوید.

    اگر مرد رهی بگو یا علی. . . . . .

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    اینکه در مورد توحید تعبیر به شاه راه کردیم و در وصفش عرایضی تقدیم کردیم برای این بود که در میان معارف الهی اعم از معاد و نبوت و امامت و دیگر معارف لازم،نخ تسبیح و مرجع(محل رجوع،نقطه اتِکا)توحید است و تا خداشناسی و معرفت به خدا نباشد معارف دیگر قابل طرح نیستند و در واقع اثر ندارند؛
    شما اگر معرفت توحیدی نداشته باشید به چه دردتان می خورد که معادی باشد یا نه؟امامتی باشد یا نه؟لذا توحید شریفترین معارف است و اگر درست تبیین شود همه معارف دیگر را نیز با خود دارد،یعنی زمینه اثبات همه مسائل توحید است.
    بنده به کرّات تجربه کرده ام که اشخاصی در بسیاری مسائل مشکل داشتند،ریشه اش مشکل در توحید بوده است.بارها از این راه وارد شدم و بحث را به این سمت برده ام (البته به قول حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله:کار ما رساندن حرف از دولب به گوش مردم است،از گوش تا قلب کار خداست)و دیده ام اصل که حل شد،مشکل را حل کردن زحمت چندانی ندارد.
    بیشتری مردم با اصل معاد عبادت می کنند و اگر صحبت از بهشت و جهنم نباشد خیلی کاری نمی کنند،و این واقعیتی است که اگر نگاه دقیقتری به اطراف خودمان بیندازیم،می بینیم که چنین است.
    ولی ببینید،امام امیرالمومنین علیه السلام را،می فرماید:من خدا را از خوف جهنم و طمع بهشت عبادت نمی کنم،بلکه خدا را عبادت می کنم چون او را لایق عبادت یافتم.
    این یعنی نگرش توحیدی، این نوع نگرش را چند درصد مردم دارند؟
    اگر این نگرش کمال نبود،مولا چنین حرفی نمی زد،پس ما باید دنبال چنین کمالی باشیم.
    اگر سراغ خطبه یا بیان توحیدی هم بگردید بیشترین مطلب توحیدی را در میان ائمه اطهار علیهم السلام جناب مولا علی علیه السلام دارند،شاید یکی از دلایلش این باشد که چون توحید اصل است و مقدم بر همه معارف است لذا اولین امام بیشتر به آن پرداخته اند.

    ادامه دارد . . . . . .

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۱/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۴:۰۳
    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    815
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    59 روز 10 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر بگویم تمام بحثهای اعتقادی و اخلاقی به نحوی با توحید رابطه دارند،یقین بدانید بیراه نگفته ام.
    منتها اصلاح توحید و برهان کامل بر آن اقامه کردن زحمت دارد،همه افراد که در یک سطح معرفتی نیستند،آنچه که من در همه این سالها آموخته ام از فقه و اصول و کلام و منطق و فلسفه و تفسیر و اخلاق و روانشناسی ،به یقین می گویم بیان فلسفه را در تبیین توحید هیچ کدام از علوم دیگر ندارند.
    با عقل است که توحید دقیق تبیین شده و به جان می نشیند و آنوقت که روایات توحیدی مولا را می خوانی می فهمی یعنی چه!!
    وقتی روایت امام محمد باقر علیه السلام را می خوانی که می فرمایند:خدائی که شما می پرستید مخلوق اذهان شماست.(مضمون و تقریبا عین روایت)،می فهمی توحید کجای کار است؛ ما در ذهن خود چه ساخته ایم؟
    عقل باید وارد معرکه شود و میان داری کند تا ببینید چه می شود.
    خب حالا همه برویم فلسفه بخوانیم؟نه لازم نیست،ولی خواستم بدانید تبیین صحیح با کدام روش و از کدام علم است.
    به همان علتی که گفتم(تفاوت سطح معارف)نمی شود سریع پیش رفت.
    لذا باید چند کتاب معرفی شود و اگر دوستان قول بدهند مطالعه کنند،بنده عرض کنم و کم کم مطالبی عرض شود.
    تا خداوند متعال چه خواهد و چه اراده کند.
    لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.

    يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ،كَبرَُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ-سوره مبارکه صف-آیه 2 و 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود