جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وقایع تاریخ اسلام به وسیله چه کسانی ثبت شده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وقایع تاریخ اسلام به وسیله چه کسانی ثبت شده ؟




    با سلام

    در تاریخ امده است که در زمان بعثت پیامبر در مدینه ادم های باسواد از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کرده و این افراد هم افراد عادی بودند نه عالم و مورخ . با این حساب تاریخ اسلام خصوصا وقایع زمان پیامبر اسلام چگونه نوشته شده است و این تاریخ تا چه معتبر و قابل اعتماد است ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۱۵ در ساعت ۱۰:۳۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی

    پرسش:
    در تاریخ آمده است که در زمان بعثت پیامبر در مدینه آدم های با سواد از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کرده و این افراد هم افراد عادی بودند نه عالم و مورّخ . با این حساب تاریخ اسلام خصوصا وقایع زمان پیامبر اسلام چگونه نوشته شده است و این تاریخ تا چه معتبر و قابل اعتماد است ؟

    پاسخ:
    در رابطه با چگونگی ثبت وقایع تاریخی صدر اسلام باید بدانیم نخستین منابع تاریخ اسلام قرآن و حدیث است. قرآن اشارات تاریخی دارد که داستان پیامبران از خلقت آدم تا محمد پیامبر اسلام را شامل می شود. منبع دیگر حدیث است که مشتمل بر گفتار پیامبر است. احادیث از طریق سند که شامل نام راویان است به پیامبر(صلی الله علیه و آله) می رسد. مسلمانان تدوین تاریخ اسلامى را تحت تأثیر عوامل گوناگون از قرن نخستین هجرى آغاز کردند. این عوامل تأثیر گذار به دو دسته مثبت و منفى قابل تفکیک اند که از دسته اول، قرآن و سنت و از دسته دوم، منع تدوین حدیث و وقوع فتنه ها و ناآرامى ها را مى توان یاد کرد که هر یک آثار خاص خود را داشتند. تدوین تاریخ اسلامى، به تدریج تکامل یافت و این سیر تکامل در چند مرحله صورت گرفت و طى این مراحل، کتاب هاى تاریخى اسلامى از شکل تألیفات اولیه شخصى به صورت تألیفات جزیى تاریخى و سپس به شکل کتاب هاى تاریخى تکامل یافته در آمدند.
    در هر یک از مراحل چهارگانه تکامل تدوین تاریخ اسلامى، تألیفات متعددى به قلم تاریخ نگاران مسلمان به رشته تحریر درآمدند که اغلب از منابع حایز اهمیت و معتبر اسلامى به شمار مى روند.

    در میان شیعه با توجه به اهتمام آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) و اصحاب وی به تدوین حدیث، این امر از سده نخست هجری آغاز می شود. در الفهرست ابن ندیم نخستین کتاب شیعه کتاب سلیم بن قیس هلالی بر شمرده شده است، که تاریخ آن حدود نیمه سده اول تا اوائل سده دوم هجری تخمین زده شده است.

    صحابه و تابعین از صدر اسلام، اخبار مربوط به سنت، سیره، اقوال، افعال و معجزات رسول اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) و شرح احوال نیاكان و قبیله او و اخبار كعبه و مكه و احوال اولاد و اهل بیت و اصحاب و كاتبان وحی و مشاوران و سرداران و خادمان آن حضرت را برای هم روایت می كردند و این كار را از مقوله عبادت و حفظ شعائر دین می شمردند.

    در اواخر قرن اول هجری و اوائل قرن دوم، بعض تابعین و تبع تابعین به جمع آوری احادیث سیره و مغازی رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) همت گماشتند؛ مانند عروه بن زبیر (م 92 ق) خواهر زاده عایشه و ابان بن عثمان بن عفان (م105ق) و وهب بن منبه یمنی (م110ق) ـ كه جزئی از مغازی او در هایدلبرگ آلمان محفوظ است ـ و عاصم بن عمر بن قتاده (م120ق) و محمد بن مسلم بن شهاب زهری (م124ق) و عبدالله بن ابی بكر بن حزم (135ق) و موسی بن عقبه (م124ق)... لیكن نخستین دانشمند مسلمان كه تاریخ اسلام را به تفصیل جمع آوری كرد و نخستین كتاب معتبر را به نام السیره النبویه در احوال پیغمبر و نیاكان او و اخبار بعثت و غزوات تألیف كرد، مردی شیعی مذهب و ایرانی تبار به نام محمد بن اسحاق بن یسار مطلبی (م151ق) بود و هر كس كه بعد از او در سیره و مغازی، كتابی تألیف كرده مدیون اوست. اصل این كتاب به طور كامل در دست نیست، لیكن تحریری كه به وسیله عبدالملك بن هشام (م213ق) از آن ترتیب یافته در دست است. و به چند زبان دیگر ترجمه شده و به چاپ رسیده است. عنوان این تحریر نیز السیره النبویه یا سیره ابن هشام است.
    اقدام شیعیان برای تدوین تاریخ اسلام و جمع آوری احادیث رسول اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یك واجب شرعی به شمار می رفت. بعد از هجرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) از مدینه به كوفه كه تشیّع هویت سیاسی پیدا كرد اقدامات بنیادی برای تجدید حیات اسلام و نمایاندن چهره واقعی شریعت محمدی و نجات آن از دست اشرار و سود جویان به عمل آمد.
    عامل مؤثر تصحیح تاریخ اسلام خطبه های امیر المؤمنین بود كه در زمان خود او جمع آوری شد. به علاوه كتاب الدیات، در قانون جزای اسلام، و مصحف فاطمه كه به وسیله علی (علیه السلام) برای همسرش فاطمه صدیقه (سلام الله علیها) نوشته شد بهترین كتاب هایی است كه در اسلام تألیف شده است. به پیروی از آن حضرت بود كه سلمان فارسی و ابوذر غفاری اخبار سیره رسول الله و تاریخ زندگی او را جمع آوری كردند. همچنین به اشارت و موافقت علی (علیه السلام) بود كه یاران او به تألیف كتاب در تاریخ اسلام آغاز نمودند.
    بنابر این ثبت وقایع تاریخ صدر اسلام با بهره مندی از قرآن و احادیث شروع شده و به مرور زمان با تألیف کتاب های مختلف بدست ما رسیده است.

    ـ ملاک های اعتبار سنجی مطالب تاریخی
    ما برای استناد به گزارشات تاریخی که در منابع مختلف تاریخی وروایی نقل می شوند،ملاک هایی را جهت قبول یا ردّ آن گزارشات داریم که در اینجا بنده به آن ملاک ها اشاره می کنم و هر گزارشی که با این ملاک ها ناسازگار و مخالفت داشته باشد، قابل قبول نخواهد بود.
    ـ ابزار مورد نياز براي انجام تحقيقات تاريخي:
    برای تحقیق درمورد یک واقعه تاریخی علاوه بر در اختیارداشتن منابع دست اول در رابطه با موضوع مورد نظر، یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار داد آشنایی با ملاک های نقد متن گزارشات تاریخی است.این ملاک ها عبارتند از:
    1.قرآن؛ گزارشاتی که با متن و صریح قرآن منافات دارند باید رد شوند.
    2.عقل؛ اگرگزارش تاریخی مستلزم اجتماع نقیضن باشد، قابل قبول نیست.
    3.تاریخ؛ درمتون تاریخی یکسری گزارشات داریم که مورد اتفاق همه مورخین است، و با کمک این گزارشات قطعی تاریخی میتوانیم گزارشات دیگر را نقد و بررسی کنیم.
    4.جامعه شناسی؛ یعنی شرایط جامعه ای را که حادثه در آن واقع شده است بشناسیم.
    5.زبان شناسی؛ دربرخی گزارشات اصطلاحاتی وجود دارد که بر اساس زبان شناسی معلوم میشود که در آن زمان این اصطلاحات وجود داشته یا نداشته است.
    6.علم؛ اگه چیزی توسط علم ثابت شد و قطعیت یافت، ما گزارشات تاریخی مخالف با این علم را نقد میکنیم
    7.مبانی کلامی؛ اگر گزارشی تاریخی با مبانی کلامی که در جای خود و با دلیل ثابت شده است، منافات داشته باشد، ما آن گزارش را نقد و بررسی خواهیم کرد. مثلاً اگر یک گزارش تاریخی در مورد یکی از انبیاء یا ائمه(علیهم السلام) با عصمت آنان منافات داشته باشد، آن گزارش را مورد نقد قرار خواهیم داد.
    حال با کمک این ملاک ها و با مراجعه به منابع دست اول میتوانیم یک واقعه تاریخی را مورد تحقیق و بررسی عالمانه قرار دهیم.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۰/۰۴ در ساعت ۰۶:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود