جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند از همان ابتدا آدم و حوا را از یک گل واحد و همزمان نیافرید ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند از همان ابتدا آدم و حوا را از یک گل واحد و همزمان نیافرید ؟




    با سلام

    ما بر این باور هستیم که خداوند عالم کل است و چیزی نیست که خداوند نداند . بنابراین خداوند میدانست که آدم نیاز به همسر خواهد داشت . پس چرا از همان ابتدا ادم و حوا را از یک گل واحد و همزمان نیافرید تا اینهمه شبهه در مورد خلقت حوا وجود نداشته باشد و هر مذهب و مسلکی حکایت خلقت حوا را به گونه ای تعریف نکند . از جمله این تعریف ها :

    خداوند ابتدا ادم را افرید بعد آدم احساس تنهایی کرد و افسرده شد و خدا برای رفع افسردگی او وقتی که ادم خواب بود استخوانی از دنده چپ اوجدا کردو با آن حوا را افرید .
    خداوند چون دید ادم تنهاست از باقیمانده گلی که با آن ادم را آفریده بود حوا را آفرید .

    حضرت ادم در بهشت تنها و سرگردان می گشت و از هیچ چیز لذت نمی برد پس به خدا از تنهایی شکایت کرد و خدا بناچار حوا را برای رفع تنهایی ادم افرید .

    البته من یقین دارم هیچکدام از اینها حقیقت ندارد ولی سوالم اینه که چرا خدا برای جلوگیری از این افسانه پردازی ها که اهانت به شان و مقام زن است آدم و حوا را همزمان نیافرید و نفرمود ما آدم و حوا را همزمان افریدیم ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 13

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۴:۰۶

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و وقت بخیر
    باید توجه داشت که ملاک برتری و مزیت داشتن ، بودن خلقت همزمان یا خلقت در دو زمان مختلف نیست بلکه ملاک برتری را باید مسائل دیگری قرار داد که ذیلا بررسی می شود:
    آيا خلقت زن و آفرينش مرد از دو گوهر مستقل و دو مبدأ قابلي جداگانه است تا هر كدام داراي آثار خاص و لوازم مخصوص باشد، مانند دو گوهر كه از دو كان منحاز ظهور مي‏كنند و جنس هر كدام غير از جنس ديگري است.(احتمال اول) و يا آن كه هر دو از يك گوهرند و هيچ امتيازي بين آنها از لحاظ گوهر وجودي نيست مگر به اوصاف كسبي و اخلاق تحصيلي و...(احتمال دوم) . و يا آن كه مرد بالاصاله از يك گوهر خاص خلق شده سپس زن از زوائد مبدأ تابع مرد به طور متفرع بر آن آفريده شده است.(احتمال سوم) و يا به عكس يعني زن بالاصاله از يك گوهر معين آفريده شده سپس مرد از زوائد مبدأ تابع مرد بطور طفيلي و فرع وي فراورده شده است؟ ( احتمال چهارم)
    احتمال اول جايگاهي در تفسير و شواهد قرآني و مانند آن ندارد چنانكه احتمال چهارم نيز فاقد هر گونه شواهد قرآني و روائي است. عمده احتمال دوم و سوم است. آنچه از ظواهر آياتِ ناظر به اصل آفرينش استنباط مي‏شود و برخي از احاديث نيز آن را تأييد مي‏نمايد همانا احتمال دوم است. و اما احتمال سوم نه تنها از ظواهر آيات راجع به خلقت استظهار نمي‏شود بلكه بعضي از احاديث نيز آن را ناصواب مي‏داند. امّا آيه ‏هاي خلقت مانند:
    (
    يا أيّها النّاس اتّقوا ربّكم الّذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبثّ منهما رجالاً كثيراً ونساءً واتّقوا اللَّه الذي تسألون به والأرحام انّ اللَّه كان عليكم رقيباً)
    اي مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحده آفريد و جفتش را نيز از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسياري پراكند پروا داريد، و از خدايي كه به نام او از همديگر درخواست مي‏كنيد پرواكنيد، وخويشاوندان را ـ فراموش نكنيد ـ كه خدا همواره بر شما نگهبان است.
    منظور از نفْس در اين كريمه همانا گوهر و ذات و اصل و واقعيت عيني شي‏ء است. و مراد از آن، روح، جان، روان و مانند آن نيست. مثلاً اگر گفته‏اند فلان شي‏ء في نفسه چنين است يعني در ذات و هستي اصلي خود چنين است و وقتي گفته‏اند: «جائني فلان نفسه»، يعني فلان كس خودش آمده است كه معناي نفس مرادف با عين يعني اصل ذات خواهد بود. پس روا نيست كه مباحث علم‏ النفس كهن يا تازه را به آيه ربط داد و يا تحقيق درباره آيه محل بحث را با آيات ناظر به پيدايش نفس و نفح آن در انسان و رجوع آن به سوي پروردگار و ديگر مباحث قرآني مرتبط به احكام روح انساني وابسته دانست. پس مراد از نفس همانا ذات و واقعيت عيني است.
    بنابر مبناي فوق مفاد آيه مزبور اولاً اين است كه همه انسانها از هر صنف، ـ خواه زن خواه مرد زيرا كلمه ناس شامل همگان مي‏شود ـ از يك ذات و گوهر خلق شده‏اند و مبدأ قابلي آفرينش همه افراد يك چيز است، و ثانياً اوّلين زن كه همسر اوّلين مرد است او هم از همان ذات و گوهر عيني آفريده شده، نه از گوهر ديگر و نه فرع بر مرد و زائد بر او و طفيلي وي. بلكه خداوند اولين زن را از همان ذات و اصلي آفريده است كه همه مردها و زنها را از همان اصل خلق كرده است. آنگاه به كيفيت تكثير نسل اشاره مي‏شود.
    مطالب ياد شده را مي‏توان از آيه:
    (
    هو الّذي خلقكم من نفسٍ واحدة وجعل منها زوجها...)
    اوست كه شما را از نفس واحدي آفريد، و جفت وي را از آن پديد آورد.
    و از آيه:
    (
    خلقكم من نفس واحدة ثمّ جعل منها زوجها...)
    آفريد شما را از نفس واحد سپس جفت وي را از آن پديد آورد.
    استفاده نمود، پس مفاد آيه‏ هاي ناظر به اصل آفرينش همانا وحدت مبدأ قابلي خلقت همه مردان وزنان و نيز اولين مرد و اولين زن كه نسل كنوني به آنها منتهي مي‏شوند، خواهد بود.
    پس روشن شد كه آفرينش زن و مرد از يك گوهر است و همه زنان و مردان مبدأ قابلي واحد داشته، چه اين كه مبدأ فاعلي همه آنها خداي يگانه و يكتاست و هيچ مزيتي براي مرد نسبت به زن در اصل آفرينش نيست، و اگر برخي از روايات عهده‏ دار اثبات اين مزيّت اند، يا از لحاظ سند نارسا و يا از جهت دلالت ناتمام‏اند.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    چرا خداوند از همان ابتدا آدم و حوا را از یک گل واحد و همزمان نیافرید ؟


    سلام و عرض ادب و تشکر
    در پاسخ این سئوال می توان گفت که، تا انسانها بفهمند که آنچه اصالت دارد ،بعد مادی و طینی آنها نیست تا تقدم و تأخر در آفرینش ،موجب امتیاز از حیث شأن و مقامشان گردد. بلکه در آنچه اصیل است و موجب امتیاز،(بعد روحانی) مشترکند.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر می رسد خداوند آدم را از حوا آفریده است همچنانکه عیسی را از مریم آفرید.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الأنعام : 133 وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرين‏

    المؤمنون : 31 ثُمَّ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرين‏


    المؤمنون : 42 ثُمَّ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قُرُوناً آخَرين‏


    برای واژه انشاء معادلهای آفریدن و پرورانیدن و تربیت کردن و غیره در نظر گرفته شده است. حال پرسش این است که چگونه خداوند نسلی را هلاک می فرمایند و پس از آن نسل یا نسلهایی را می آفرینند؟ آیا این نسل یا نسلهای جدید آفریده شده یا پرورانیده شده یا پردازش شده هیچ ارتباطی با نسل هلاک شده قبلی ندارند؟ یعنی آیا اینها همانند خلقت آدم و البته آن گونه که ادعا می شود ابتدا به ساکن خلق شده اند؟


    در جستجو برای پیدا کردن پاسخی به این پرسش شاید کتاب پیدایش عهد قدیم کمک کند:


    کتاب پیدایش ، فصل 6 ، آیه 4 : پس از آنكه پسران خدا و دختران انسانها باهم وصلت نمودند، مردانی غول آسا از آنان به وجود آمدند. اينان دلاوران معروف دوران قديم هستند.


    به نظر می رسد نسل کنونی انسان طی چندین مرحله در معرض تطور و تحول قرار گرفته است و این تحول و تطور از طریق گزینش دخترانی چند از نسلی که قرار بود هلاک شوند و سپس باردارسازی آنها همانند باردارسازی بانو مریم صورت گرفته است.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آل‏عمران : 59 إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏ : بطور محقق مثل عيسى نزد خدا نظير مثل آدم است كه خدا از خاكش خلق كرد و سپس فرمان داد" باش" و او وجود يافت.
    در این آیه خداوند مثل نمی زنند.


    2. پس از هلاکت قوم نوح و باقیماندن تنها ذریه صالح ایشان ( الصافات : 77 وَ جَعَلْنا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْباقين‏ ) چرا که یکی از پسران نوح عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ یعنی فراورده ای نا متناسب و یا از نظر ژنتیکی معیوب بود، خداوند می فرمایند : المومنون : ثُمَّ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرينَ (31) یعنی پس از ایشان نسل دیگری را پرورانیدیم. نتیجه می گیریم که پس از هلاکت قوم نوح تنها ذریه ایشان به همراه همسرانشان باقی می مانند تا نسل جدیدی پرورانیده شود که معایب ژنتیکی قبلیها را نداشته باشند و به همین نحو است نسلهای دیگری که هلاک شدند یعنی اینگونه نیست که خداوند نسلی را به کلی از بین ببرند و نسل جدیدی خلق کنند و اگر اینگونه بود خداوند می فرمودند که ما شما را جانشین آنها کردیم.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا خداوند از همان ابتدا آدم و حوا را از یک گل واحد و همزمان نیافرید؟


    پاسخ:
    باید توجه داشت که ملاک برتری و مزیت داشتن، بودن خلقت همزمان یا خلقت در دو زمان مختلف نیست بلکه ملاک برتری را باید مسائل دیگری قرار داد که ذیلا بررسی می شود.
    آيا خلقت زن و آفرينش مرد از دو گوهر مستقل و دو مبدأ قابلی جداگانه است تا هر كدام دارای آثار خاص و لوازم مخصوص باشد، مانند دو گوهر كه از دو كان منحاز ظهور می‏ كنند و جنس هر كدام غير از جنس ديگری است.

    (احتمال اول) اینکه هر دو از يك گوهرند و هيچ امتيازی بين آنها از لحاظ گوهر وجودی نيست مگر به اوصاف كسبی و اخلاق تحصيلی و ... .
    (احتمال دوم) و يا آن كه مرد بالاصاله از يك گوهر خاص خلق شده سپس زن از زوائد مبدأ تابع مرد به طور متفرع بر آن آفريده شده است.
    (احتمال سوم) و يا به عكس يعني زن بالاصاله از يك گوهر معين آفريده شده سپس مرد از زوائد مبدأ تابع مرد بطور طفيلی و فرع وی فرآورده شده است؟

    احتمال اول جايگاهي در تفسير و شواهد قرآني و مانند آن ندارد.
    عمده احتمال دوم و سوم است.
    آنچه از ظواهر آياتِ ناظر به اصل آفرينش استنباط می ‏شود و برخی از احاديث نيز آن را تأييد می ‏نمايد همانا احتمال دوم است.
    و اما احتمال سوم نه تنها از ظواهر آيات راجع به خلقت استظهار نمی‏ شود بلكه بعضی از احاديث نيز آن را ناصواب می‏ داند.

    امّا آيه ‏هاي خلقت مانند: «
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا»؛ اي مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحده آفريد و جفتش را نيز از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسياری پراكند پروا داريد، و از خدايی كه به نام او از همديگر درخواست می‏ كنيد پرواكنيد، و خويشاوندان را ـ فراموش نكنيد ـ كه خدا همواره بر شما نگهبان است.(1)

    منظور از نفْس در اين كريمه همانا گوهر و ذات و اصل و واقعيت عينی شی‏ء است. و مراد از آن، روح، جان، روان و مانند آن نيست.
    مثلاً اگر گفته‏ اند فلان شی‏ء فی نفسه چنين است يعنی در ذات و هستی اصلی خود چنين است و وقتی گفته ‏اند: «جائنی فلان نفسه»، يعنی فلان كس خودش آمده است كه معنای نفس مرادف با عين يعنی اصل ذات خواهد بود.

    بنا بر مبنای فوق مفاد آيه مزبور:
    اولاً اين است كه همه انسان ها از هر صنف، ـ خواه زن خواه مرد، زيرا كلمه ناس شامل همگان می‏ شود ـ از يك ذات و گوهر خلق شده‏ اند و مبدأ قابلی آفرينش همه افراد يك چيز است.

    ثانياً اوّلين زن كه همسر اوّلين مرد است او هم از همان ذات و گوهر عينی آفريده شده، نه از گوهر ديگر و نه فرع بر مرد و زائد بر او و طفيلی وی. بلكه خداوند اولين زن را از همان ذات و اصلی آفريده است كه همه مردها و زنها را از همان اصل خلق كرده است. آنگاه به كيفيت تكثير نسل اشاره می ‏شود.

    مطالب ياد شده را مي‏توان از آيه: «
    هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْهَا ...»؛ اوست كه شما را از نفس واحدی آفريد، و جفت وی را از آن پديد آورد.(2)
    و از آيه: «
    خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا ...»؛ آفريد شما را از نفس واحد سپس جفت وی را از آن پديد آورد. استفاده نمود.
    پس مفاد آيه‏ های ناظر به اصل آفرينش همانا وحدت مبدأ قابلی خلقت همه مردان وزنان و نيز اولين مرد و اولين زن كه نسل كنونی به آنها منتهی می ‏شوند، خواهد بود.

    پس روشن شد كه آفرينش زن و مرد از يك گوهر است و همه زنان و مردان مبدأ قابلی واحد داشته، چه اين كه مبدأ فاعلی همه آنها خدای يگانه و يكتاست و هيچ مزيتی براي مرد نسبت به زن در اصل آفرينش نيست، و اگر برخی از روايات عهده‏ دار اثبات اين مزيّت اند، يا از لحاظ سند نارسا و يا از جهت دلالت ناتمام ‏اند.

    ______
    (1) نساء/ 1.
    (2) اعراف/ 189.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۳:۵۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود