جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از "كتاب مبين" چيست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از "كتاب مبين" چيست ؟




    سلام
    منظور از "كتاب مبين" چيست ؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۲۱ در ساعت ۲۰:۲۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی
    ظاهرا پرسش شما ناظر به تعبیر پایانی آیه 59 سوره مبارکه انعام است که می فرماید:

    وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ في‏ ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ
    و كليدهاى غيب فقط نزد اوست، و كسى جز او آنها را نمى‏ داند. و به آنچه در خشكى و درياست آگاه است، و هيچ برگى نمى‏ افتد مگر آنكه آن را مى ‏داند، و هيچ دانه ‏اى در تاريكى‏ هاى زمين، و هيچ تر و خشكى نيست مگر آنكه در كتابى روشن [ثبت‏] است

    استاد مکارم در تفسیر نمونه در توضیح این آیه می نیسد:

    در این آیه با عباراتى كوتاه، وسعت علم بی انتهای خداوند متعال بيان شده است و هيچ چيز از آن خارج و مستثنى نیست! زيرا منظور از «تر و خشک»، معنى لغوى آن نيست بلكه اين تعبير معمولا كنايه از عموميت مى‏ باشد؛ یعنی همه چیز عالم!

    در مورد «كِتابٍ مُبِينٍ» احتمالات مختلفى از سوی مفسران داده شده است ولى بيشتر به نظر مى‏ رسد كه منظور از «كتاب مبين»، همان مقام علم پروردگار است؛ يعنى همه موجودات در علم بى‏ پايان او ثبت مى‏ باشند؛ تفسير این تعبیر به «لوح محفوظ» نيز قابل تطبيق بر همين معنى است، چه اينكه بعيد نيست كه منظور از «لوح محفوظ» نيز همان «علم خداوند متعال» باشد. اين احتمال نيز در معنى «كِتابٍ مُبِينٍ» وجود دارد كه منظور از آن، عالم آفرينش و خلقت و سلسله علت و معلول ها است، كه همه چيز در آن نوشته شده است. *


    -------------------------
    * تفسير نمونه، ج‏5، ص 271 و 272
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۷/۱۴ در ساعت ۱۶:۴۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود