جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: افریدن و کلمات مترادف ان در قران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب افریدن و کلمات مترادف ان در قران




    سلام و خسته نباشید

    در قران در برخی ایات با توجه به معنای لغوی یا غیر لغوی فارسی از کلمه خلق کردن استفاده کرده و در جایی دیگر ابداع کردن و یا از فعل به وجود اوردن و غیره ....

    کل کلمات افرینش و مترادفات ان در قران را میخواستم بدانم ؟

    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۳:۱۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:
    کلمات آفرینش و مترادفات آن را در قرآن بیان فرمائید؟


    پاسخ:

    علامه مجلسی چهارده آیه از آیات قرآن کریم را که بر جهان‏شناسی و نحوه پیدایش عالم دلالت می‏کنند(1)، ذکر کرده است که دلالت برخی از آن ها قوی‏تر و با تفصیل بیشتر از برخی دیگر (بقره/ 29؛ انعام،6/1؛ کهف/ 51 ؛ اعلی/ 1 ـ 3) است که می‏توان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد:

    1. آیاتی که به خلقت آسمان و زمین در شش روز اشاره دارند (اعراف/ 54؛ یونس / 2؛ هود/ 7؛ فرقان/ 59؛ التنزیل/ 4؛ حدید/ 4؛ ق/ 38)، همگی قریب به مضمون این آیه هستند: «إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَ الاْءَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ.»(2)

    2. آیاتی که خلقت آسمان و زمین را با جزئیات بیشتری بیان می‏کنند:

    الف) خلقت زمین در دو روز، تقدیر روزی اهل زمین در دو روز و خلقت آسمان هم در دو روز بوده است: «قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الاْءَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَندَادا ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ * وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ مِنْ فَوْقِهَا وَ بَارَکَ فِیهَا وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ * ثُمَّ اسْتَوَی إِلَی السَّمَاءِ وَ هِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَ لِلاْءَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعا أَوْ کَرْها قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ * فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَ أَوْحَی فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَ زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَ حِفْظا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ.»(3)

    ب) فتق آسمان و زمین بعد از رتق آن ها: «أَوَلَمْ یَرَی الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَوَاتِ وَالاْءَرْضَ کَانَتَا رَتْقا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنْ الْمَاءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ أَفَلاَ یُؤْمِنُونَ.»(4)

    ج) گسترش زمین بعد از خلق آسمان: «أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقا أَمْ السَّمَاءُ بَنَاهَا * رَفَعَ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا * وَ أَغْطَشَ لَیْلَهَا وَ أَخْرَجَ ضُحَاهَا * وَ الاْءَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا * أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَ مَرْعَاهَا * وَ الْجِبَالَ أَرْسَاهَا * مَتَاعا لَکُمْ وَ لاِنْعَامِکُمْ.»(5)؛ هر كلمه مانند فطر يا خلق يا بدع و ... اشاره به مرحله خاصي دارد.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    (1) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، چاپ سوم، دار احیاء التراث العربی، 1403 ق.
    (2) اعراف/ 54.
    (3) فصلت/ 9 - 12.
    (4) انبیاء/ 30.
    (5) نازعات/ 27 - 33.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ در ساعت ۲۱:۵۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  4. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود