صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قسم در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9

    خونسرد قسم در قرآن




    چرا خداوند ما را از قسم خوردن نهي مي‌كند ولي خودش در قرآن كريم در موارد متعددي قسم ياد كرده است‌؟


    از ديدگاه اسلام‌، سوگند ياد كردن عملي ناپسند بوده و اجتناب از آن بسيار مطلوب و پسنديده مي‌باشد، اما متفاوت بودن حالات انسان به هنگام سوگند ياد كردن از يك سو و انگيزه‌هاي مختلف جهت قسم خوردن از سوي ديگر، موجب برخورد متفاوت قرآن كريم با انواع سوگندها شده است به بياني واضح‌تر، خداوند متعال در قرآن كريم آيه 224 از سوره بقره مسلمين را از هر نوع سوگندي حتي به منظور نيكي و تقوي و اصلاح بين مردم برحذر داشته و سپس در آيه 225 از همان سوره با تقسيم سوگندها به سوگند لغو و سوگند جدّي‌، سوگند لغو را فاقد اثر جزايي و فقهي و سوگند جدي را موضوع احكام فقهي و اثرات وضعي قرار داده است‌.
    به عنوان مثال‌، قسم‌هايي كه معمولاً از روي عادت براي امور عادي و كم‌ارزش‌، بر زبان جاري مي‌گردند، در عين حال كه نامطلوب و شايستة پرهيز هستند لغو و بي‌اعتبار شمرده شده و اسلام هيچ گونه عقوبتي را چه دنيوي و چه اخروي بر آن مترتب نمي‌سازد.
    اما سوگندهايي كه با عزم و اراده و تصميم جدي و به منظور رسيدن به اهدافي خاص‌، از انسان صادر مي‌شود، داراي اهميت بوده و به همين لحاظ داراي اثرات گوناگون وضعي و فقهي هستند. البته لازم به ذكر است كه ممنوع بودن سوگند و نامطلوب بودن آن حكمي كلي است‌; ولي استثنأبردار است‌. زيرا قسم خوردن نزد حاكم شرع‌، نه تنها ممنوع و يا مكروه نيست‌، بلكه در برخي موارد واجب و تنها راه حل خصومت‌ها است‌.
    از آن جمله هنگامي كه مرد، همسر خود را متهم به زنا كرده و نتواند براي اثبات مدعاي خود، چهار شاهد عادل بياورد، به دستور قرآن كريم بايد به ترتيبي خاص‌، سوگند ياد كند و همسر او نيز، مي‌تواند در دفاع از خود به شيوه‌اي كه قرآن كريم تعليم داده‌، قسم بخورد.
    و اما دربارة سوگندهايي كه خداوند متعال در قرآن كريم ياد فرموده‌، بايد گفت‌: كه آن سوگندها داراي دو پيام و يك نتيجه هستند.
    پيام اول‌: توجه به موضوعي است كه دربارة آن قسم ياد شده تا شنوندگاه با پي بردن به عظمت موضوع‌، در مفاد آن بيشتر دقت كنند.
    پيام دوم‌: توجه به اهميت چيزي است كه قسم به آن تعلق گرفته‌. خورشيد، ماه‌، ستارگان‌، شب و روز، نفس انسان و كيفيت هدايت و اضلال و ساير چيزهايي كه قرآن به آنها قسم ياد كرده‌; اموري بسيار مهم و داراي نكات برجسته‌، تأمل برانگيز و دقيق هستند.
    حاصل و نتيجه اين دو پيام‌، تحرك فكري انسان و تلاش براي علم و فهم بيشتر است‌. واضح است كه اين نوع سوگندها به دليل اثرات مفيد و سازنده با سوگندهاي لغو و بي پايه كه معمولاً همراه با نوعي توهين به مقام شامخ ربوبي و يا ساير مقدسات مي‌باشد، نسبتي ندارد و در حقيقت اين دو نوع قسم‌، از دو مقوله جدا و بي‌ارتباط با يكديگر هستند.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    شاد نقل قول : قسم در قرآن




    سلام بر شما خيلي جالبه كه اين نوشته در ايكنا هم معرفي شد .
    البته اين مطلب را در اين آدرس ديدم .http://quranblog.parsiblog.com/215110.htm
    خدا به همه ما كمك كنه در راه قرآن قدم برداريم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    شاد نقل قول : قسم در قرآن




    قسم در قرآن بر سه قسم است:
    1 - گاهى خداوند به ذات خود قسم مى‏خورد، مانند: «فو ربّك لنحشرنّهم».
    2 - گاهى خداوند به كلام و صفات خويش قسم سوگند ياد مى‏كند؛ «ص و القرءَان ذى الذّكر» و «ق و القرءَان المجيد».
    3 - گاهى به مخلوقات خويش قسم مى‏خورد؛ «و الشّمس و ضحيها و القمر إذا تليها» و «و التّين و الزّيتون».
    فايده‏ى سوگند آن است كه از سويى يقين مؤمن را در دين بيافزايد تا هيچ شكى باقى نماند و از سوى ديگر، بر انكار كافر بيافزايد تا حجت بر او تمام شود



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قسم (سوگند)




    به نام خداوندي كه مقامش نفوذ ناپذيراست

    با سلام:

    آيا قسم هايي كه در قرآن آمده ماوراءالطبيعه است؟

    چه ارتباطي وچه اشتراكي بين قسم وديگر آيات وجود دارد؟

    چرا خداوند آياتي را باقسم شروع مي كند؟

    از زحمات شما متشكرم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با عرض سلام
    دوست گرامی
    در چهل و چهار سوره قرآن، ضمن صد و چهار آيه، صد و هيجده مورد سوگند در قرآن آمده كه در سي و سه سوره قرآن، نود و پنج مورد سوگندهاي آفريدگار جهان است كه در بيست و سه سوره آغاز سوره با سوگند مي‏باشد، و دو مورد سوگندهائي است كه از زبان رسول خدا(صلی الله علیه و اله ) در اثبات وقوع روز قيامت و محاسبه اعمال و جزاء در آن روز آمده، چهار مورد قسمي است كه از برادران حضرت يوسف(علیه السلام ) آمده است و يك مورد، سوگندي است كه ساحران براي فرعون ياد كرده‏اند كه بر موسي غالب خواهند شد. و يك مورد نيز سوگندي است كه شيطان در اغواء بندگان غير مخلص ياد كرده و پانزده مورد نيز مربوط به مشركين و منافقين و منكرين روز قيامت مي‏باشد.(شناخت سوره‏هاي قرآن، هاشم هاشم‏زاده هريسي، انتشارات كتابخانه صدر، تاريخ 1373 ه.ش، ص 23 و 24 ـ تفسير كبير بصائر.).
    پس سوگندهاي قرآني به شرح زیر هستند
    1. سوگندهاي الهي
    2. سوگندهاي مردمي
    الف) سوگندهاي پيامبران
    ب) سوگندهاي مردمان
    1ـ برادران يوسف
    2ـ سحره
    3ـ مشركين
    4ـ منافقين
    5ـ منكرين
    3. سوگند ابليس
    انگيزه‏هاي سوگندهاي قرآني
    1)سوگندهایی خدا كه به ذات ربوبي خويش و يا به پديده‏هاي نظام آفرينش اعم از حيات پاك پيامبر اسلام و يا ديگر موجودات آفرينش مي‏باشد. براي تأكيد است مانند سوره یونس ایه 10).
    و يا براي تعظيم و تفخيم مقسم به مي‏باشد يس و القرآن الحكيم ( و آياتي چون قلم؛ 68:1 ـ واقعه؛ 56: 57 ـ شمس؛ 91: 1 تا 7 ـ بلد؛ 90: 1 تا 3 ـ و... نيز مشعر به همين بحث معنی است و ....
    2) سوگندهاي مردمي: اين سوگندها بيان زبان حال بنده‏گان است، كه خداوند به نقل و ذكر سوگندهاي آنان اقدام نموده است، چون سوگند برادران يوسف
    و يا سوگند نفاق گونه فراريان از جهاد: ... و سيحلفون بالله لواستطعنا... ... و به زودي به خدا سوگند ياد مي‏كنند كه اگر توانايي داشتيم همانا براي سفر آماده مي‏شديم..(.سوره توبه ایه 9)
    و آيات بسياري ديگر كه عمده اينگونه سوگندها به انگيزه اثبات مطلب خود بوده است.
    3) سوگندهاي ابليس: اين نوع سوگندها به انگيزه فريب و تهديد و يا عنادورزي توسط ابليس صورت پذيرفته: و قاسمهما انّي لكما لمن الناصحين و (ابليس) براي آنها سوگند ياد كرد كه من براي شما از خيرخواهانم (سوره اعراف ایه 7 )
    انشاء الله در پست بعدی تفاوت سوگند های الهی با غیر الهی رو خدمتتون عرض می کنم
    یا حق



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با عرض سلام
    تفاوت سوگندهاي الهي با سوگندهاي غير
    سوگندهاي الهي يا سوگندهاي متعارف ميان مردم تفاوتهاي قابل توجهي دارد، مردم معمولاً به چيزهايي سوگند ياد مي‏كنند كه در نظرشان مقدس و يا بسيار عزيز است و در تمام آنها نگران مؤاخذه و يا صدمه، در صورت دروغ‏گويي هستند مثلاً وقتي كسي به خدا، پيامبر، امام و قرآن به دروغ سوگند مي‏خورد نگران است كه آنان آسيبي به وي رسانده يا روز قيامت مؤاخذه كنند و هرگاه به جان خود، فرزند، آشنا، دوست و رفيق خود سوگند ياد مي‏كند خوف آن دارد كه صدمه‏اي متوجه آنان گردد علاوه بر اينكه هدف اصلي از سوگند مردم اثبات مطلب است، وقتي گوينده‏اي احتمال مي‏دهد كه شنوندگان سخن او را باور نكنند با سوگند خوردن سعي مي‏كند آنان را وادار به قبول نموده شك و ترديد را برطرف سازد. و اين در حالي است كه هيچيك از اين مطالب در سوگندهاي قرآن نيست، زيرا خداوند نه از كسي يا چيزي ترس دارد و نه فقدان چيزي برايش ضرر مي‏رساند تا سوگند ياد كند، از طرف ديگر درباره سخن خدا مؤمن نياز به سوگند ندارد و براي كافر و معاند سوگند سودي ندارد و نكته سوم اينكه در قرآن به موجوداتي سوگند ياد شده كه برخي از آنها در نظر مردم از تقدس و عزّت خاصي برخوردار نيستند، بنابراين آنچه كه مفسرين در ابتدا اعتقاد دارند آن است كه سوگند در كلام الهي غير از سوگندي است كه در مباحث فقهي و يا كتابهاي لغت از آن ياد مي‏شود. از ديدگاه فقهاء كاربرد سوگند موقعي است كه در محاكم قضائي بعلت فقدان شهود به قسم متوسل شوند و يا در نذرها يا عهدهاي مردمي براي اثبات يا اسقاط حقي به آن متوسل شوند كه در هر حال به عنوان يك حجت و دليل شرعي كه آثار حقوقي و تكليفي و وضعي بر آن مترتب مي‏شود. قلمداد شده است. لكن در نظر مفسرين، سوگندهاي قرآن داراي چنين مشخصه‏اي نيست. پس اين سؤال مطرح مي‏شود كه حكمت و فلسفه سوگندهاي الهي قرآن چيست؟
    حكمت و فلسفه سوگندهاي قرآن
    قطعا خداوند از سوگندهائي كه در قرآن ياد نموده، مقصودي داشته است و داراي حكمتي است اگر چه خداوند نيازي به سوگند ندارد، ولي سوگندهاي قرآن فوائدي را دارا مي‏باشد، كه به برخي از آنها مي‏پردازيم.
    1. براي تأكيد و بيان اهميت اموري كه خداوند براي آنها سوگند ياد كرده (جوابهاي قسم) تا مردم در آنها نيك بينديشند و به آنها اهميت ويژه قائل شوند.
    2. براي متوجه كردن انسان به منافع و فوائد فراوان چيزهايي كه به آنها سوگند ياد شده است مانند خورشيد و ماه و ستارگان و شب و روز و حتي مثل انجير و زيتون كه آنها وسيله رحمت و نعمتند. و نشانه هائي بر يگانگي و وحدانيت خداوند و آثار قدرت نامتناهيش در آنها نمودار است.
    3. براي بيان واقعيت داشتن اموري كه مورد انكار يا شك و ترديد مردم مي‏باشد مانند سوگند به قيامت و فرشتگان و وجدان انسان و امثال آنها، و محمد عبده در اين زمينه مي‏گويد: «وقتي به همه چيزهائي كه مورد سوگند قرآن قرار گرفته دقت مي‏كني مي‏بيني كه بعضي از مردم آن را انكار مي‏كرده‏اند و يا در اثر بي اطلاعي از فايده‏اش مورد تحقير قرار مي‏دادند و خلاصه آنكه از حكمت در آفرينش آنها غافل بوده‏اند كه اين سوگندها به همه آنها پاسخ داده و مردم را از شك و ترديد و وهم و غفلت بيرون آورده و موفقيت هر كدام از موجودات را به درستي نشان داده و حقايق امور را آشكار ساخته است»
    4. براي تعظيم و تكريم اعمال خير و شايسته تا مردم به انجام آنهاتشويق و ترغيب شوند، مانند سوگند به اسبان مجاهدان و اوقات فريضه حج و امثال آن.
    مرحوم طبرسي از امام باقر و امام صادق(ع) نقل مي‏كند كه آن دو امام فرموده‏اند: «خداوند به آفريده‏هاي خود سوگند ياد مي‏كند تا انسان را به جايي كه بايد عبرت و پند گيرد آگاه سازد چون قسم به عظمت و بزرگي آنچه به آن سوگند ياد شده، دلالت دارد.»(طبرسي امين الاسلام، مجمع البيان، ج 10، ص 254).
    پس آن طوري كه از آيات قرآن و بيانات ائمه(ع) و پژوهشگران اسلامي استفاده مي‏شود، سوگندهاي قرآن عالي‏ترين وسيله جهت گرايش افكار انسان به تحقيق در ژرفاي مسائل و موجودات جهان است تا از رهگذر اين كوششها و دقتها درهاي علوم و دانشها را بسوي جامعه انساني بگشايند. و بقول طنطاوي «سوگندهاي قرآن كليد دانشها است»(الجواهر طنطاوي، ج 25، ص 258 به نقل از سوگندهاي قرآن ابوالقاسم رزاقي)
    یا حق


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کتاب آسمانی ما قرآن, کتاب هدایت انسان برای درک عظمت آسمان و زمین سوگندهایی دارد که منظور اصلی آن متوجه کردن انسان به موضوعاتی است که غالبا از آنها بی اعتنا می گذرد و توجهی ندارد منجمله این موارد عبارتند از:

    سوگند به آسمان:
    والسماء و ما بناها به آسمان سوگند و به آنکه آنرا بنیان نهاد شمس/5
    والسماء ذات البروج به آسمان سوگند که صاحب کاخهای رفیع و قصرهای بزرگ است بروج/2
    والسماء ذات الحبک به آسمان سوگند که دارای ستارگان فراوان و خلق نیکوست ذاریات/7


    سوگند به ستاره و به ماه:
    والنجم اذا هوی به ستاره سوگند و حرکات آن نجم/2
    فلا اقسم بمواقع النجوم و انه لقسم لو تعلمون عظیم
    به موقعیت ستارگان سوگند که اگر دانا باشید می دانید که سوگندی بس بزرگ است واقعه/75و76
    والسابحات سبحا سوگند به ستارگان که در مدار خود شنا می کنند نازعات/4


    سوگند به خورشید و نور:
    والشمس و ضحیها به خورشید سوگند و به همه نور و گرمایش ضحی
    والضحی سوگند به هنگام چاشت که نور خورشید گسترده می شود.


    سوگند به شب و روز:
    واللیل اذا سجی قسم به شب به هنگامی که سکون گیرد و آرامش بخشد ضحی/2
    واللیل اذا یغشی به شب سوگند به هنگامی که پرده آرامش و آسایش بگستراند اللیل/1
    فلا اقسم بالشفق و اللیل و ما وسق
    به رنگ سرخ غروب و به شب که هر چیز را پوشش است سوگند 17و18/ انشقاق
    والفجر و لیال عشر
    سوگند به صبح که دامن شب را می شکافد و قسم به شبهای ده گانه که مردم را برای کار خیر به شتاب
    وامی دارد فجر/1و2


    سوگند به زمین:
    والارض و ما طحیها سوگند به زمین و به آنکه آنرا گسترد. شمس/7
    والارض ذات الصدع به زمین سوگند که قابلیت شکافتن دارد. طارق/12


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    16



    در مورد نوشته نخست ، منبع آن را هم داريد ؟


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    234
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوگند برای کسی است که میداند حرفش قابل قبول نیست . ( هرگز قسم نخورید نه به آسمان که عرش خداست ونه به زمین که پای انداز اوستو نه به سر خود زیرا که مویی را سیاه یا سفید نمیتوانی کرد بلکه سخن شما بلی بلی باشد یا نی نی زیرا که زیاده بر آن از شریر است) متی باب 5

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    اگر قسم ياد كردن در اسلام كار خوبي نيست پس چرا در قرآن سوگندهاي بسياري يادشده

    درسـت اسـت كـه قـسم ياد كردن در اسلام كار خوبي نيست ولي حرام نمي باشد و اگر به خاطر هـدفـهاي مهم تربيتي و اجتماعي و اصلاحي انجام گيرد ممكن است واجب يامستحب گردد و يك سسلسله از سوگندها از نظر اسلام بكلي بي اعتبار است 1 ـ اگر كسي به غير نام خدا قسم ياد كند ملزم به انجام آن نمي باشد و مخالفت آن كفاره ندارد2 - سوگندهايي كه براي انجام كار حرام يـا مكروه يا ترك واجب و مستحب باشد آن هم اعتباري ندارد , ولي قسمهايي كه به نام خدا باشد و مـوضـوع آن كـار خـوب يـا لااقـل كار مباحي است وفا كردن به آن واجب است و اگر كسي با آن مخالفت كند كفاره دارد
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود