جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراحل و مراتب توكّل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مراحل و مراتب توكّل




    سلام
    توکل چه مراحل و مراتبی دارد و چگونه مي‌توان اين مراتب یا مراحل را طی کرد و به معنای واقعی متوکل شد؟
    ممنوم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 5


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۹:۳۵
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    سلام توکل چه مراحل و مراتبی دارد و چگونه مي‌توان اين مراتب یا مراحل را طی کرد و به معنای واقعی متوکل شد؟ممنوم[B]]
    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان و سروران گرامی
    کلمه توکل در لغت، به معنای اظهار ناتوانی و اعتماد به غیر خود می باشد.صاحب «منازل السائرین» توکل را چنین تعریف نموده: «واگذار کردن تمام امور به صاحب آن و بر وکالت او اعتماد داشتن.»
    برخی نیز گفته اند: توکل بر خدا، به معنای آن است که بنده، تمام امیدها و آرزوهای خود را از مخلوقات قطع کند و به حق بپیوندد.
    توکل بسته به مقامات مختلف بندگان و مراتب معرفت انسانها، دارای در جات و مراتب است.
    حضرت امام کاظم علیه السّلام در تفسیر آیه شریفه وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ فرمود :
    التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ تَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ فِی أُمُورِکَ کُلِّهَا فَمَا فَعَلَ بِکَ کُنْتَ عَنْهُ رَاضِیاً تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَأْلُوکَ خَیْراً وَ فَضْلًا وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُکْمَ فِی ذَلِکَ لَهُ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِیضِ ذَلِکَ إِلَیْهِ وَ ثِقْ بِهِ فِیهَا وَ فِی غَیْرِهَا(1)
    توکل بر خداوند چند درجه دارد. از جمله آنکه در همه کارهایت به خداوند توکل کنى و هر پیش آمدى که برایت اتفاق افتاد از او راضى باشى و بدانى که خداوند جز خیر و سعادت برایت مقدر نمى‏کند، و از خیر خواهى و فضل و بخشش درباره تو کوتاهى نمى‏کند. و بدانى که در این کار نیز خداوند خیر تو را در نظر داشته است. پس با تفویض آنها به خداوند بر او توکّل کن و در همه اینها و غیر اینها به او اعتماد داشته باش.
    ادامه دارد...
    پینوشتها:
    1-بحار الأنوار ، ‏68ج،ص 129
    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ در ساعت ۰۷:۱۴
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حقیقت توکل اکتفا اعتماد بر خداست و آن دارای سه مرتبه است:
    1- توکل لفظىیعنى کلمه توکل را فقط به زبانش بیاورد بدون آنکه عقیده و ایمانی به آن داشته باشد و تاثیری در زندگى‏اش بگذارد .
    2- توکل در عقیدهاین مرتبه از توکل در صورتى است که انسان به خدا ایمان داشته باشد، و معتقد باشد که رتق و فتق همه امور در دست اوست، امّا در هنگام عمل، به خصوص مواردى که فاعلیت خداوند ناپیداست و دست موجود دیگرى خودنمایى مى‏کند، خدا را فراموش کرده ، و به غیر او پناه مى‏برد.
    3- توکل در عملدر این مرتبه، نور ایمان، سراسر وجود انسان را فرا مى‏گیرد و باور مى‏کند که مؤثر حقیقى تنها خداست؛ چنان که خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید :
    «وَ ما رَمَیْتَ اذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏»(1) اى پیامبر! وقتى تیر انداختى، تو نبودى که تیرانداختى، بلکه خدا بود. چنین شخصى ، فقط خداوند را شایسته توکل و اتکا مى‏داند ؛ زیرا باور کرده است که «ما شاءَ اللَّهُ لا ما شاءَ النَّاسُ ما شاءَ اللَّهُ وَ انْ کَرِهَ النَّاسُ»آنچه خدا بخواهد ، همان مى‏شود ، نه آنچه مردم بخواهند ، و آنچه خدا بخواهد مى‏شود اگر چه مردم نخواهند .
    و این کلمات شریف را در مفاتیح الجنان در تعقیبات نماز صبح‏ می خوانیم .در این صورت، انسان بر او توکل و براى او عمل مى‏کند و همه چیز را از او مى‏خواهد و مى‏داند که غیر او همه وسیله‏اند و این بالاترین مرحله توحید و توکل بر خداست.
    ادامه دارد...
    پینوشتها:
    1- سوره انفال آیه 17
    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ در ساعت ۰۷:۱۸
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما برای رسیدن به مقام توکل چند عامل مهم تاثیر گذار است:
    1- ارتباط با خدا : هر چقدر ارتباط انسان با خداوند بوسیله نماز و دعا و مناجات بیشتر باشد توکل و اعتمادش نسبت به خداوند بیشتر می شود خصوصا نماز بهترین پل ارتباطی با خداند است، آنکه در نماز تمامی توجهش را معطوف به حضرت حق گرداند و حضورش را در نماز تقویت نماید و با تمامی قلبش به درگاه حق روی آورد، همه فکر و گفتار و عمل او در شبانه روز، الهی مى‏شود، و هرگز بر خلافِ خواست خداوند گام برنمی دارد.
    2- ترك آرزوها: زيرا توكل بر معرفت استوار است و كسي كه وكيل را بشناسد می داند كه اگر عطا ‌كند، به عزت مي‌كند و اگر منع ‌كند، به حكمت مي‌كند.آن کس که خداوند را وکیل حقیقی خود قرار دهد و یقین بداند که خداوند از سر قسط و عدل او را بر هر آنچه سزاوارش است می رساند و بهره هرکس به اندازه معینی است، خود را در پیشگاه خداوند فقير و ذليل می داند و آرزو رها می كند و به آنچه واقع است تن در می دهد.
    3- تسلیم شدن در برابر خدا
    خداوند در قرآن کریم میفرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِین * فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم(1)‏
    این آیه یک دستور کلى براى عموم مؤمنان است و به آنها فرمان مى‏دهد که همگى داخل در مقام تسلیم باشند و در برابر خداوند از خود اظهار وجود نکنند و با اطاعت کامل از او و تسلیم محض شدن در برابر او، خود را به مقام والایى از ایمان برسانند. باید دانست که مقام تسلیم بالاترین مقامى است که یک مؤمن مى‏تواند به آن برسد و آن پذیرش بى‏چون و چراى دستورات الهى است و همچنین تسلیم شدن در برابر قضا و قدر الهى است که این خود نقش بسیاری در توکل انسان دارد.
    پینوشتها:
    1- سوره بقره آیه 208 و 209
    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ در ساعت ۰۷:۲۲
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  9. تشکرها 4


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متشکرم که پاسخ دادید
    يارب نظر تو برنگردد

  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    بحث خوبی است امیدوارم ادامه داشته باشه.
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراحل و منازل سير و سلوك عرفا

    اختلاف در عدد و ترتيب منازل سلوك

    ..............................

    البته غالبا اين راه را از يقظه آغاز و به وحدت منتهى دانسته‏اند و بى‏گمان بسيارى از نظرات باهم قابل جمع هستند هر چند راههاى سلوك و وصال به شماره آفريدگان است، الطرق الى الله بعدد انفاس الخلائق (منسوب به پيامبر (ص)، علم اليقين، ج 1، ص 14) خواجه نصير الدين طوسى در اوصاف الاشراف منازل را از ايمان آغاز و با توحيد به پايان برده است ، اما خواجه عبد الله انصارى در منازل السائرين يكصد منزل را مطرح نموده كه عبارتند:

    1ـ يقظه. 2ـ توبه. 3ـ محاسبه. 4ـ انابه. 5ـ تفكر. 6ـ تذكر. 7ـ اعتصام. 8ـ فرار. 9ـ رياضت . 10ـ سماع. 11ـ حزن. 12ـ خوف. 13ـ اشفاق. 14ـ خشوع. 15ـ اخبات. 16ـ زهد. 17ـ ورع. 18ـ تبتل. 19ـ رجاء. 20ـ رغبت. 21ـ رعايت. 22 مراقبت. 23ـ حرمت. 24ـ اخلاص. 25ـ تهذيب. 26ـ استقامت. 27ـ توكل. 28ـ تفويض. 29ـ ثقه. 30ـ تسليم. 31ـ صبر. 32ـ رضا. 33ـ شكر. 34ـ حياء. 35ـ صدق. 36ـ ايثار. 37ـ خلق. 38ـ تواضع. 39ـ فتوت. 40ـ انبساط. 41ـ قصد. 42ـ عزم. 43ـ اراده. 44ـ ادب. 45ـ يقين. 46ـ انس. 47ـ ذكر. 48ـ فقر. 49 غنا. 50ـ مقام مراد . 51ـ احسان. 52ـ علم. 53ـ حكمت. 54ـ بصيرت. 55ـ فراست. 56ـ تعظيم. 57ـ الهام. 58ـ سكينه . 59ـ طمأنينه. 60ـ همت. 61ـ محبت. 62ـ غيرت. 63ـ شوق. 64ـ قلق. 65ـ عطش. 66ـ وجد. 67ـ دهشت. 68ـ هيمان. 69ـ برق. 70ـ ذوق. 71ـ لحظ. 72ـ وقت. 73ـ صفا. 74ـ سرور. 75ـ سر. 76ـ نفس. 77ـ غربت. 78ـ غرق. 79ـ غيبت. 80ـ تمكن. 81ـ مكاشفه. 82ـ مشاهده. 83ـ معاينه. 84ـ حيات. 85ـ قبض. 86ـ بسط. 87ـ سكر. 88ـ صحو. 89ـ اتصال. 90ـ انفصال. 91ـ معرفت. 92ـ فنا . 93ـ بقا. 94ـ تحقيق. 95ـ تلبيس. 96ـ وجود. 97ـ تجريد. 98ـ تفريد. 99ـ جمع. .100توحيد .محقق طوسى در باب اول كتاب، به ترتيب درباره ايمان، ثبات، نيت، صدق، انابه، و اخلاق بحث مى‏كند و اين امور شش‏گانه را از مقدمات و مبادى سير و سلوك مى‏داند نه خود آن.

    ..................................

    http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=9236


    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    توکل چه مراحل و مراتبی دارد و چگونه می توان اين مراتب یا مراحل را طی کرد و به معنای واقعی متوکل شد؟


    پاسخ:
    توکل بر خدا، به معنای آن است که بنده، تمام امیدها و آرزوهای خود را از مخلوقات قطع کند و به حق بپیوندد.
    توکل بسته به مقامات مختلف بندگان و مراتب معرفت انسان ها، دارای در جات و مراتب است.
    حضرت امام کاظم (علیه السّلام) در تفسیر آیه شریفه «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ فرمودند:
    «التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ تَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ فِی أُمُورِکَ کُلِّهَا فَمَا فَعَلَ بِکَ کُنْتَ عَنْهُ رَاضِیاً تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَأْلُوکَ خَیْراً وَ فَضْلًا وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُکْمَ فِی ذَلِکَ لَهُ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِیضِ ذَلِکَ إِلَیْهِ وَ ثِقْ بِهِ فِیهَا وَ فِی غَیْرِهَا»؛ یعنی توکل بر خداوند چند درجه دارد. از جمله آنکه در همه کارهایت به خداوند توکل کنى و هر پیش آمدى که برایت اتفاق افتاد از او راضى باشى و بدانى که خداوند جز خیر و سعادت برایت مقدر نمى‏ کند، و از خیر خواهى و فضل و بخشش درباره تو کوتاهى نمى ‏کند. و بدانى که در این کار نیز خداوند خیر تو را در نظر داشته است. پس با تفویض آن ها به خداوند بر او توکّل کن و در همه این ها و غیر این ها به او اعتماد داشته باش.(1)

    حقیقت توکل اکتفا اعتماد بر خداست و آن دارای سه مرتبه است:
    1- توکل لفظى: یعنى کلمه توکل را فقط به زبانش بیاورد بدون آنکه عقیده و ایمانی به آن داشته باشد و تاثیری در زندگى‏ اش بگذارد.

    2- توکل در عقیده: این مرتبه از توکل در صورتى است که انسان به خدا ایمان داشته باشد، و معتقد باشد که رتق و فتق همه امور در دست اوست، امّا در هنگام عمل، به خصوص مواردى که فاعلیت خداوند ناپیداست و دست موجود دیگرى خودنمایى مى‏ کند، خدا را فراموش کرده، و به غیر او پناه مى ‏برد.

    3- توکل در عمل: در این مرتبه، نور ایمان، سراسر وجود انسان را فرا مى‏ گیرد و باور مى‏ کند که مؤثر حقیقى تنها خداست؛ چنان که خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید : «وَ ما رَمَیْتَ اذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏»؛ یعنی اى پیامبر! وقتى تیر انداختى، تو نبودى که تیر انداختى، بلکه خدا بود. چنین شخصى ، فقط خداوند را شایسته توکل و اتکا مى ‏داند.(2)

    اما برای رسیدن به مقام توکل چند عامل مهم تاثیر گذار است:
    1- ارتباط با خدا: هر چقدر ارتباط انسان با خداوند بوسیله نماز و دعا و مناجات بیشتر باشد توکل و اعتمادش نسبت به خداوند بیشتر می شود خصوصا نماز بهترین پل ارتباطی با خداند است، آنکه در نماز تمامی توجهش را معطوف به حضرت حق گرداند و حضورش را در نماز تقویت نماید و با تمامی قلبش به درگاه حق روی آورد، همه فکر و گفتار و عمل او در شبانه روز، الهی مى ‏شود، و هرگز بر خلافِ خواست خداوند گام برنمی دارد.

    2- ترك آرزوها: زيرا توكل بر معرفت استوار است و كسي كه وكيل را بشناسد می داند كه اگر عطا ‌كند، به عزت مي‌كند و اگر منع ‌كند، به حكمت مي‌كند. آن کس که خداوند را وکیل حقیقی خود قرار دهد و یقین بداند که خداوند از سر قسط و عدل او را بر هر آنچه سزاوارش است می رساند و بهره هرکس به اندازه معینی است، خود را در پیشگاه خداوند فقير و ذليل می داند و آرزو رها می كند و به آنچه واقع است تن در می دهد.

    3-تسلیم شدن در برابر خدا: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِین * فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْکُمُ الْبَیِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم»؛ این آیه یک دستور کلى براى عموم مؤمنان است و به آنها فرمان مى‏دهد که همگى داخل در مقام تسلیم باشند و در برابر خداوند از خود اظهار وجود نکنند و با اطاعت کامل از او و تسلیم محض شدن در برابر او، خود را به مقام والایى از ایمان برسانند.(3)

    ____________
    (1) بحار الأنوار ، ‏68ج،ص 129.
    (2) انفال/ 17.
    (3) بقره/ 208 و 209.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۱:۴۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  14. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود