صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل برگزیدن پیامبران به عنوان رسل و پیامبر چه بوده است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش دلیل برگزیدن پیامبران به عنوان رسل و پیامبر چه بوده است ؟




    سلام


    چرا الله از بین انسانهایی که در زمان پیامبر وبعد از ان می زیستند ایشان را به عنوان پیامبر خودبرگزیده است در صورتیکه بالاخره در هر زمان و مکانی انسانهای خوب و درست کردار زندگی میکرده اند و میکنند و همان اشخاص انتخاب نشده اند .

    سوالم :چه دلیلی باعث میشودکه الله یکی از بنده گان خود را به عنوان پیامبر و رسل برگزیند ؟


    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۶:۱۶
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    در پاسخ شما عرض می شود:

    1. خداوند انسان را موجودی عاقل و مختار آفرید، او را عاقل آفرید اما در کنار عقل، او را به هدایت تشریعی هدایت نمود و آنچه که مربوط به هدایت و سعادت اوست را بیان نمود، به او در مقابل انقیاد و فرمانبرداریش بشارت بهشت و نعمتهای ابدی داد و در مقابل عصیان و تمرد وعید عذاب دوزخ را داد، والبته هیچگاه او را نا امید از رحمت خویش ننمود.

    2. خداوند متعال سعادت بشر را در سایه انتخاب آزادانه وی قرار داد، همچنین شقاوت او را نیز باز در انتخاب وی قرار داد؛ لذا ارادۀ الهی بر این تعلق گرفته که انسان به اختیار خویش به کمال و یا شقاوت برسد.

    3. هدف از خلقت، تكامل انسان (از راه افعال اختيارى) اوست. و تكامل انسان بدون شناخت ممكن نيست. و از طرفی شناخت حاصل از عقل و حس نیز كافى نيست، لذا راهى ديگر براى رسيدن به تكامل لازم است و آن، وحى و بعثت پيامبران است.

    4. خداوند متعال برای هدایت بشر(هدایت تشریعی) رسولان خویش را برای هدایت او فرستاد؛ واز آنجا که خداوند متعال حکیم است فعل او نیز حکیمانه است لذا کسی را برای این کار بر می انگیزد که صلاحیت این امر را داشته باشد.

    5. هدف اصلى از بعثت انبيا راهنمايى بشر به سوى خدا و راه بندگى او و سعادت است. حال اگر رسولانى كه خود آورنده پيامهاى الهى هستند، پايبند به آنها نباشند و خود بر خلاف محتواى رسالتشان عمل كنند، اعتماد مردم به گفتار آنان نيز سلب مى‏شود و در نتيجه هدف از بعثت ايشان بطور كامل، تحقق نخواهد يافت. پس همان حكمت و رحمت الهى اقتضا دارد كه پيامبران افرادى پاك و معصوم از گناه باشند و حتّى كار ناشايسته‏اى از روى سهو و نسيان هم از ايشان سرنزند تا مردم گمان نكنند كه ادّعاى سهو و نسيان را بهانه‏اى براى ارتكاب گناه قرار داده‏اند. و به بيان ديگر، محال است خداوند حكيم زمام امور رهبرى و تربيتى و هدايت مردم را به دست كسانى بسپارد، و با جارى‏كردن معجزات به دست آنان، آنها را به عنوان سفيران خود و مربيان و هاديان جامعه به بشريت معرفى كند، امّا آنان مانند ديگران مرتكب گناه گردند و رفتارشان متناقض با گفتارشان باشد.

    6. عصمت مراحلى دارد. بعضى از آن مراحل اختيارى است و بعضى از آنها اعطايى و افاضى. عصمت از گناه، اختيارى است اما عصمت از اشتباه و خطا در گرفتن وحى و ابلاغ و تبيين و تفسير آن، افاضى مى‏باشد.

    7. امر رسالت و امامت به افرادی که ذره ای گناه و شرک به خدا ورزیده باشند نخواهد رسید، چنانچه قرآن کریم در رابطه با ابتلای حضرت ابراهیم علیه السلام و درخواست او می فرماید:وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ (بقره- 124) (به خاطر بياوريد) هنگامى كه خداوند ابراهيم را با وسائل گوناگونى آزمود، و او بخوبى از عهده آزمايش بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، ابراهيم عرض كرد: از دودمان من (نيز امامانى قرار بده) خداوند فرمود: پيمان من به ستمكاران نمى‏رسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شايسته اين مقامند).

    8. پیامبران برجسته ترین افراد در زمان خویش بودند، واین برتری را در سایه اعمال اختیاری و موفقیت در آزمونهای بزرگ(چه در خلقت مادی و چه در خلقت نوری)و با بندگی مطلق خدا بدست آوردند، خداوند متعال در رابطه با آزمونهای انبیاء می فرماید:
    َ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً(احزاب-7)و چون از پيامبران پيمانشان را بستانديم، و نيز از تو پيمانت را گرفتيم، و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى بن مريم، و از همه‏شان ميثاق غليظى بستانديم. که در این آیه به آزمون و اخذ پیمان از همه انبیا و اخذ پیمان غلیظ از انبیای اولی العزم اشاره شده است؛ لذا اعطای مقام رسالت بعد از موفقیت از آزمونهای گوناگون بوده است، که باز در این میان برخی به واسطه خلوص بیشتر بر بقیه برتری یافتند همچنان که می فرماید: تلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْض (بقره-253)بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم.
    برخى آيات قرآن نيز به تأثير زمينه ها در گزينش الهى اشاره دارند، از جمله آيه بيست و چهار سوره سجده كه مى فرمايد: و جعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا باياتنا يوقنون؛ و چون بردبارى پيشه كردند و به آيات ما يقين داشتند، از ميان آنها پيشوايانى قرار داديم كه مردم را به فرمان ما هدايت مى كردند.در اوايل دعاى شريف ندبه هم به سرّ انتخاب انبیا اشاره شده است آنجا که می فرماید: و شرطتَ عليهم الزهد فى درجات هذه الدنيا الدنية؛ پروردگارا! تو با اوليائت شرط كردى كه در اين دنيا زهد را برگزينند، آنها نيز اين شرط را قبول كردندفشرطوا لك ذلك‏».آنگاه دعا به نكته ظريفى اشاره مى‏كند: «و علمت منهم الوفاء به‏»تو هم مى‏دانى كه اينها به اين پيمان عمل مى‏كنند، آنگاه كه پاى‏بندى آنان به اين پيمان معلوم شد،«فقبلتهم و قرّبتهم و قدّمت لهم الذّكر العلىّ‏» تو نيز آنها را پذيرفتى و مقام قرب خود را به آنها عنايت فرمودى.

    9. باید توجه نمود که اکثر انبیای الهی انبیای تبلیغی بودند واز میان آنها پنج نفر پیامبر تشریعی بودند که صاحب شریعت بودند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طبق این آیه شریفۀ: إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً(احزاب-7)برترین پیامبر است؛ زیرا که خداوند متعال با اینکه آن حضرت تاخر زمانی نسبت به دیگر پیامبران اولی العزم دارد و لی با این حال ذکر آن حضرت مقدم بر سایر انبیا شده است.لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امام الخلائق از اولین تا آخرین می باشد و کسی را به ذروۀ کمالات آنحضرت راهی نیست؛ لذا آنحضرت اسوه و الگوی خلائق معرفی شده است:لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرا(احزاب-21)مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مى‏كنند.

    10. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیامبر خاتم است و بعد از آن حضرت تا قیامت پیامبر دیگری نخواهد آمد:
    ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً (احزاب-40)محمد پدر احدى از مردان فعلى شما نيست، بلكه فرستاده خدا و خاتم پيغمبران است، و خدا به هر چيزى دانا است.

    11.
    هر چند که بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیامبری نخواهد آمد؛ اما بعد از پیامبر اکرم امامان شیعه علیهم السلام هدایت و سرپرستی بشر و تبیین احکام شریعت را عهد دار می باشند، وتا قیامت هیچ گاه زمین خالی از حجت نخواهد ماند.

    12. راه سعادت و کمال بشر در پیش او مفتوح است و انسانها هر چند نمی توانند به مقام انبیا و اوصیای آنان برسند اما می توانند در مراتب پائینتر از آنان قرار گیرند و با تبعیت از خدا و رسول صلی الله علیه وآله در حیات اخروی همنشین آنان باشند:وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً (نساء-69)و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهاى خوبى هستند.بنابراین انتخاب الهی بر اساس حکمت الهی و قابلیتهایی است که انسان با اختیار خود بدست می آورد:الله اعلم حيث يجعل رسالته(انعام/124)؛خداوند بهتر مى‏داند كه رسالتش را در كجا قرار دهد.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۶/۲۳ در ساعت ۲۲:۳۴
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 7 نمایش پست
    6. عصمت مراحلى دارد. بعضى از آن مراحل اختيارى است و بعضى از آنها اعطايى و افاضى. عصمت از گناه، اختيارى است اما عصمت از اشتباه و خطا در گرفتن وحى و ابلاغ و تبيين و تفسير آن، افاضى مى‏باشد.
    درود بر شما و استارتر محترم.
    اشخاص برگزیده یا قوم برگزیده همیشه پرسش من نیز بوده است و از پاسخ شما چنین فهمیدم که پیامبر بدلیل رفتار خوب خویش برگزیده شده ، آیا همین است؟ اگر بله آیا وقتی رمز و راز پیچیده ای در کار نیست و در هر زمان آدم خوبی یافت میشود آیا این آدم هم برگزیده است یا اینکه قضیه تمام شد و خدا دیگر آدم برگزیده ندارد یا اینکه برگزیده دارد و آنها را بمصرف دیگری میرساند؟

    اما آنچه در کوت آمده حاکی از چیزهائی افاضی است و آیا اینها بدلیل همان خوبیها پاداش داده شده یا اینکه خدا حساب ویژه و غیرپاداشی به ایشان داده است؟ و چرا؟ یعنی چگونه است که این امر عدالت را بهم نمیزند؟ آیا اینگونه نمیشود گفت که اگر کسی دیگری آن اندازه خوب بود خدا محمد را رها کرده و او را میچسبید؟ ممنونم

    ویرایش توسط r.daramroei : ۱۳۹۱/۰۶/۲۴ در ساعت ۰۰:۳۸
    نیستی هست

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 7 نمایش پست
    با سلام و عرض ادب
    8. پیامبران برجسته ترین افراد در زمان خویش بودند، واین برتری را در سایه اعمال اختیاری و موفقیت در آزمونهای بزرگ(چه در خلقت مادی و چه در خلقت نوری)و با بندگی مطلق خدا بدست آوردند، خداوند متعال در رابطه با آزمونهای انبیاء می فرماید:
    َ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً(احزاب-7)و چون از پيامبران پيمانشان را بستانديم، و نيز از تو پيمانت را گرفتيم، و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى بن مريم، و از همه‏شان ميثاق غليظى بستانديم. که در این آیه به آزمون و اخذ پیمان از همه انبیا و اخذ پیمان غلیظ از انبیای اولی العزم اشاره شده است؛ لذا اعطای مقام رسالت بعد از موفقیت از آزمونهای گوناگون بوده است، که باز در این میان برخی به واسطه خلوص بیشتر بر بقیه برتری یافتند همچنان که می فرماید: تلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْض (بقره-253)بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم.
    برخى آيات قرآن نيز به تأثير زمينه ها در گزينش الهى اشاره دارند، از جمله آيه بيست و چهار سوره سجده كه مى فرمايد: و جعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا لما صبروا و كانوا باياتنا يوقنون؛ و چون بردبارى پيشه كردند و به آيات ما يقين داشتند، از ميان آنها پيشوايانى قرار داديم كه مردم را به فرمان ما هدايت مى كردند.در اوايل دعاى شريف ندبه هم به سرّ انتخاب انبیا اشاره شده است آنجا که می فرماید: و شرطتَ عليهم الزهد فى درجات هذه الدنيا الدنية؛ پروردگارا! تو با اوليائت شرط كردى كه در اين دنيا زهد را برگزينند، آنها نيز اين شرط را قبول كردندفشرطوا لك ذلك‏».آنگاه دعا به نكته ظريفى اشاره مى‏كند: «و علمت منهم الوفاء به‏»تو هم مى‏دانى كه اينها به اين پيمان عمل مى‏كنند، آنگاه كه پاى‏بندى آنان به اين پيمان معلوم شد،«فقبلتهم و قرّبتهم و قدّمت لهم الذّكر العلىّ‏» تو نيز آنها را پذيرفتى و مقام قرب خود را به آنها عنايت فرمودى.
    سلام خیلی ببخشید پیامبران ازمونهای سخت خود را کجا پس داده بودند که بقیه مردم نتوانستند پس بدهند ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 7 نمایش پست
    10. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیامبر خاتم است و بعد از آن حضرت تا قیامت پیامبر دیگری نخواهد آمد: ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيماً (احزاب-40)محمد پدر احدى از مردان فعلى شما نيست، بلكه فرستاده خدا و خاتم پيغمبران است، و خدا به هر چيزى دانا است.
    ایا میتوان گفت چون رسول دیگری بعد از پیامبر اسلام در زمان بعد از ایشان نیامده به این خاطر است که از نظر الله کس دیگری نیست که شایسته این مقام باشد ؟ همانطور که خودتان در بین نوشته هایتان به ان اشاره کردید پیامبران برترین مردمان زمان خود بوده اند ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 7 نمایش پست
    12. راه سعادت و کمال بشر در پیش او مفتوح است و انسانها هر چند نمی توانند به مقام انبیا و اوصیای آنان برسند .

    اما می توانند در مراتب پائینتر از آنان قرار گیرند و با تبعیت از خدا و رسول صلی الله علیه وآله در حیات اخروی همنشین آنان باشند:
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً (نساء-69)و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهاى خوبى هستند.
    بنابراین انتخاب الهی بر اساس حکمت الهی و قابلیتهایی است که انسان با اختیار خود بدست می آورد:الله اعلم حيث يجعل رسالته(انعام/124)؛خداوند بهتر مى‏داند كه رسالتش را در كجا قرار دهد.


    این هم که نقصی میشود بر خلقت انسان و از ان طرف بر خالق .چگونه خداوند مخلوقی را خلق میکند که توانایی رسیدن به اکمل کمالات را ندارد ؟وفقط برای بعضی یا یک نفر همچین کمالی حاصل است .پس بقیه چی ؟چگونه است که خداوند به پیامبران خود علم افاضی میدهد ولی بندگان خوب دیگر خود را از ان محروم میکند ؟ به قول جناب r.daramroei اینجا عدالت الله را چگونه توجیه میکنید؟

    نکند اینجا هم همان قانون برده و مولایی است که در قران به ان اشاره شده .خداوند خواسته عده زیادی زیر دست و عده کمی بالا دست باشند ؟



    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا این نشانه ی یک روند تکاملی در میان انبیا نیست:
    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    تلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْض
    .این اشاره ی گویا را با دقت پاسخ دهید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    نکند اینجا هم همان قانون برده و مولایی است که در قران به ان اشاره شده .خداوند خواسته عده زیادی زیر دست و عده کمی بالا دست باشند ؟
    کسانی که بالادست قرار گرفته اند غالبا منتسب به ایمانند و اگر ایمان ایشان چیز خوبی است چرا آنچه بر ایشان هویدا شد بر دیگران هویدا نشد؟ نهایتا به این سؤال خواهیم رسید که آیا انا بشر مثلکم معنایش چیست؟ (بعد هم تشریف بیاورید به تاپیک انسان هویت بقا تا ببینیم جناب خدا انسان را چه میبیند)

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۹۱/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۴:۲۱ دلیل: ناخوانا بودن فونت
    نیستی هست

  10. تشکر


  11. #6
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام خیلی ببخشید پیامبران ازمونهای سخت خود را کجا پس داده بودند که بقیه مردم نتوانستند پس بدهند ؟
    با سلام و عرض ادب
    اینکه انبیا آزمونهای خود را کجا پس داده اند؟ پاسخ آن در هر دو مرحله خلقت نوری برزخی و مادی بوده است. گوشه ای از امتحانات انبیا در قرآن و روایات بیان شده است.اما در مورد خلقت نوری، در یکی از زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها می خوانیم:«يا ممتحنه[1] امتحنک الله الذي خلقک قبل ان يخلقک، فوجدک لما امتحنک صابرة»؛[2]اي کسي که مورد امتحان الهي واقع شدي، و خداوند پيش از آنکه تو را در عالم مادي خلق نمايد، امتحانت کرد و تو را صابر يافت و سپس در عالم مادي خلق نمود.

    حال سؤال این است که محل این امتحان کجا بوده است؟ آنچه می توان گفت خلقت برزخی آنحضرت بوده است که مقدم بر عالم ماده بوده است.

    در اينجا همچنین اين سوال مطرح مي‏شود که: امتحان الهي در عوالم نوري و تمثلي و يا برزخي چگونه بوده است؟ و مراد از آن چيست؟ و آيا امتحان جز با دار تکليف و عالم ماده سازگار است؟

    در جواب بايد گفت: اينکه نحوه‏ي امتحان چگونه بوده براي ما معلوم نيست، ولي مسلما در هر عالم باشد بايد مناسب با همان عالم بوده باشد. در دار تکليف و عالم مادي به تناسب خود، و در عوالم نوري و يا برزخي به تناسب خود. و براي مخلصين (به فتح لام) به طريقي، و براي غير مخلصين به طريق ديگر.

    اما شايد بتوان گفت: امتحان الهي در خلقت نوري همان پيمان و «عهد عبوديتي» باشد که خداوند از فرزندان آدم«عليه‏السلام» گرفت، چنانکه مي‏فرمايد:«الم اعهد إليکم يا بني ادم، ان لا تعبدوا الشيطان، انه لکم عدو مبين، و ان اعبدوني، هذا صراط مستقيم»؛[3] اي فرزندان آدم، آيا از شما عهد و پيمان نگرفتم که شيطان را بندگي نکنيد، که وي دشمن آشکار شماست. و مرا بندگي کنيد که اين صراط مستقيم و راه راست است.

    و يا ممکن است: مراد، امتحان الهي باشد که به صورت «اخذ ميثاق» از فرزندان آدم (عليه‏السلام)بوده است، چنانکه مي‏فرمايد:«و اذ اخذ ربک من بني آدم من ظهورهم ذريتهم، و اشهدهم علي انفسهم: الست بربکم؟ قالوا: بلي»؛[4]و هنگامي که پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذريه و نسل آنها را برگرفت و آنها را بر خود گواه ساخت که آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: بله.

    و نيز ممکن است: مراد از امتحان الهي، همان «ميثاق غليظ» و پيمان محکمي باشد که از عده‏اي از انبياي برجسته و يا از همه انبيا گرفته شده، و از حضرت فاطمه «عليهاالسلام»نيز به لحاظ قرين بودن با انبيا و يا با انبياي برجسته، اخذ شده باشد، چنانکه مي‏فرمايد:«و اذ اخذنا من النبيين ميثاقهم و منک و من نوح و ابراهيم و موسي و عيسي بن مريم، و اخذنا منهم ميثاقا غليظا، ليسئل الصادقين عن صدقهم، و اعد للکافرين عذابا اليما»؛[5]و هنگامي که از پيامبران عهد و ميثاق گرفتيم و هم از تو و از نوح و ابراهيم و موسي و عيسي بن مريم، از همه پيمان محکم گرفتيم، تا خداوند از راستگويان از گفتار صدقشان باز پرسد، و براي کافران عذاب دردناک آماده کند.

    بالاخره، شايد بتوان گفت: موضوع عهد عبوديت (الم اعهد اليکم..)، و گرفتن ميثاق مطلق (از تمامي فرزندان آدم
    «عليه‏السلام»، و اخذ ميثاق از انبيا، يک پيمان نيست، بلکه سه پيمان جداگانه است، و گويا هر کدام از آنها در عالم و خلقتي از مراحل خلقت نوري بوده است، والله اعلم.

    در هر حال، بيانات فوق به يک سوي امتحان اشاره دارد، و سوي ديگر که جلوه‏ي خارجي امتحان است در عالم ماده واقع مي‏شود، و در قيامت نيز از نتيجه‏ي آزمايش سوال مي‏گردد.

    بنابراین همه انسانها در خلقت نوری و مادی مورد امتحان واقع شده و می شوند، ودر این میان انسانها با اختیار خود طریق انقیاد و یا عصیان را انتخاب می کنند، که انبیای الهی و اولیای دین در این میان در بالاترین رتبه انقیاد و اطاعت قرار گرفتند و لحظه ای از طریق توحید منحرف نگشتند و به حکم حکمت الهی به مقام نبوت نائل آمدند.
    [1]. مَحَنَ، مَحْناً فلانا: إختبره و جرَّبه، او را آگاهانيد و آزمود؛امتحن الشي‏ء: اختبره، آن را آزمود. و منه امتحان الطلبة؛المِحْنَة: ما يمتحن به الانسان من بليّة؛ مُمْتَحَنَة: زن آزموده و امتحان شده؛مُمْتَحِنَة: زن آزمايش‏کننده.
    [2]. طوسى، محمد بن الحسن، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، 10جلد، دار الكتب الإسلاميه - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
    [3]. يس: 60.
    [4]. اعراف: 172.
    [5]. احزاب: 7 و 8.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۶ در ساعت ۲۱:۳۷
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1. انا بشر مثلکم به این معناست که پیامبر بشری همانند ماست ولی این لزوما به این معنا نیست که پیامبر انسانی همانند ماست.

    2. خداوند پیامبران را بر همه انسانها برتری داده است.


  13. تشکر


  14. #8
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست


    ایا میتوان گفت چون رسول دیگری بعد از پیامبر اسلام در زمان بعد از ایشان نیامده به این خاطر است که از نظر الله کس دیگری نیست که شایسته این مقام باشد ؟ همانطور که خودتان در بین نوشته هایتان به ان اشاره کردید پیامبران برترین مردمان زمان خود بوده اند ؟

    این هم که نقصی میشود بر خلقت انسان و از ان طرف بر خالق .چگونه خداوند مخلوقی را خلق میکند که توانایی رسیدن به اکمل کمالات را ندارد ؟وفقط برای بعضی یا یک نفر همچین کمالی حاصل است .پس بقیه چی ؟چگونه است که خداوند به پیامبران خود علم افاضی میدهد ولی بندگان خوب دیگر خود را از ان محروم میکند ؟ به قول جناب r.daramroei اینجا عدالت الله را چگونه توجیه میکنید؟

    نکند اینجا هم همان قانون برده و مولایی است که در قران به ان اشاره شده .خداوند خواسته عده زیادی زیر دست و عده کمی بالا دست باشند ؟


    1. اینکه بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسول دیگری نمی آید به معنای این نیست که در میان انسانهای بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله کسی دیگر که دارای مقامات آنان باشد یافت نمی شود؛ زیرا بدیهی است که مقام ائمه علیهم السلام برتر از جمیع انبیاء است و همچنین چه بسا در میان امت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله افرادی یافت شوند که از برخی انبیا برتر بوده باشند(واین امر محال ذاتی و یا وقوعی نیست)، اما قرار نیست که هر کس بدان رتبه رسید الزاما نبی باشد؛ زیرا سلسله انبیاء با ارسال رسول اکرم صلی الله علیه و آله ختم گردیده است، والبته اوصیاء تا قیامت باقی هستند.

    2. خداوند هیچگاه بندگان خود را از رحمت خویش محروم نمی سازد بلکه این ما هستیم که پشت پا به نعمتهای او می زنیم و ناسپاسی می کنیم. البته اگر فاصله خود را با بندگان خالصی که در میان خود ما بودند وطریق بندگی را طی نمودند را ملاحظه کنیم باز خواهیم دید که فاصله ما با آن به اندازۀ بعد مشرقین است، آیا آنها از راه اطاعت و بندگی به آنجا رسیدند، و یا از راه دیگری و از غیب بدون هیچ زحمتی بدان مقامها دست یافتند؟ با نگاهی گذرا می بینیم که خیر جز طریق بندگی راه دیگری نیست، منتهی اگر ما خود طالب این مسیر نباشیم ، چه کسی را جز خود باید سرزنش نمائیم؟
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۶ در ساعت ۲۲:۰۶
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  15. #9
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط r.daramroei نمایش پست



    .این اشاره ی گویا را با دقت پاسخ دهید:


    کسانی که بالادست قرار گرفته اند غالبا منتسب به ایمانند و اگر ایمان ایشان چیز خوبی است چرا آنچه بر ایشان هویدا شد بر دیگران هویدا نشد؟ نهایتا به این سؤال خواهیم رسید که آیا انا بشر مثلکم معنایش چیست؟ (بعد هم تشریف بیاورید به تاپیک انسان هویت بقا تا ببینیم جناب خدا انسان را چه میبیند)
    با سلام و عرض ادب

    خداى سبحان انبيا را در يك درجه قرار نداده، بلكه بين آنان برترى نهاده است، بعضى برتر از بعضى ديگر هستند، و بعضى پائين‏تر از بعض ديگر، ولى همه آنها مشمول فضل خدا هستند، چون رسالت فى نفسه فضيلتى است كه در همه آنان هست؛ لذا در بين انبيا اختلاف مقام و تفاضل در درجات هست، در عين اينكه همه آنان در اصل فضل رسالت مشترك هستند، و در مجمع كمالات كه همان توحيد باشد سهيم هستند،ودر این مسیر نیز رو به تکامل.

    اما سوال اینجاست که آیا خداوند بی دلیل یکی را بر دیگری برتری می دهد یا بادلیل؟ اگر بی دلیل باشد که این امر خلاف حکمت و عدل است، واگر بر اساس دلیل است این عین عدالت و حکمت است.

    اما کسانی که در بالا دست هستند، خود به بالادست راه پیدا نموده اند(و البته لطف الهی نیز شامل حال آنان گشته است)، نه اینکه بی اختیار و بی عمل راه یافته باشند. و ایمان نیز قید غالبی نیست بلکه قید ضروری و لازم آن است؛ البته ایمان در هر درجه ای متناسب با آن درجه خواهد بود و قرار نیست آنچه برای مراحل بالا مکشوف است بر ای مراحل پائینتر نیز مکشوف باشد.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۶ در ساعت ۲۳:۲۶
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد خدمت کارشناس اعتقادی 7
    بنده از پستهای شما به این نتیجه رسیدم که پیامبر هم مثل ما بشر است و از جنبه هایی ما شبیه پیامیر ص و ایشان شبیه ما و قابلیتهایی که در انسان نهادینه شده است در همه وجود دارد و یکسان است و یکی از این قابلیتها دریافت وحی است .یعنی همه قابلیت دریافت وحی را دارند ولی بالفعل نیست . اینها برداشتی از همین ایه قرانی است که میگوید قل انما أنا بشر مثلكم و بعد از آن هم مى‏گويد: «يوحى الىّ»
    در واقع نمیتوان گفت که پیامبر مثل ما بشر است با قابلیتهای با لقوه متفاوت ؟چون اگر اینگونه باشد همه میتوانند منکر عدل خدا و خلاصه شاکی شوند ...

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۱:۲۷ دلیل: تغییر فونت

  17. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود