جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دستور به"رعایت اعتدال درانفاق"و آیاتی که"ایثارگران"

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دستور به"رعایت اعتدال درانفاق"و آیاتی که"ایثارگران"




    سلام
    آیا بین آیاتی که دستور به"رعایت اعتدال درانفاق"و آیاتی که"ایثارگران" را مدح میکند تضادی نیست؟
    متشکرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۴:۵۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»
    هرگز دستت را بر گردنت زنجير مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حدّ (نيز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گيرى و از كار فرومانى! (اسراء، 29)


    «وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»
    و كسانى كه هر گاه انفاق كنند، نه اسراف مى‏نمايند و نه سخت‏گيرى بلكه در ميان اين دو، حدّ اعتدالى دارند. (فرقان، 67)



    با سلام و درود

    در آیات فوق، می بینیم که به رعایت اعتدال در انفاق دستور داده شده، و از طرفی در آیات سوره "دهر" و ... و یا روایاتی که راجع به ایثار در راه خدا است مى ‏خوانيم كه ایثارگران حتى در نهايت سختى از خود مى ‏گيرند و به ديگران مى ‏دهند، لذا ممکن است به ذهن برسد که آیه بین این دو دسته تضادی وجود ندارد؟

    در پاسخ باید گفت خیر، تضادی نیست، زیرا:

    اولا: دستور به رعايت اعتدال در جايى است كه بخشش فراوان سبب نابساماني هاى فوق العاده‏ اى در زندگى خود انسان گردد؛ و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگي اش را به خطر افكند.

    و در صورتى كه هيچ يك از اين ها تحقق نيابد مسلما ايثار بهترين راه است.


    ثانیا: رعايت اعتدال يك حكم عام است، و ايثار يك حكم خاص كه مربوط به موارد معينى است، و اين دو حكم با هم تضادى ندارند. (ر.ک: تفسير نمونه، ج 12، ص 98)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    اولا: دستور به رعايت اعتدال در جايى است كه بخشش فراوان سبب نابساماني هاى فوق العاده‏ اى در زندگى خود انسان گردد؛ و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگي اش را به خطر افكند.


    با توجه به اين جمله شما برخي از انفاق هاي ائمه زير سوال مي رود براي مثال انفاق امير مومنان كه در سه شب متوالي به يتيمان و اسيران و فقيران طعام داد در حاليكه خود و خوانده اش در وضعيت بسيار نامناسبي بودند و از گرسنگي رنج مي كشيدند . و واقعا نابسماني محسوب مي شود .

    اين قسمت از تاريخ را مطالعه كنيد كه مي فرمايد:

    در سومين روز اسيرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز سهم غذاى خود را به او دادند هنگامى كه صبح شد على (عليه السلام ) دست حسن (عليه السلام ) و حسين (عليه السلام ) را گرفته بود و خدمت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمدند هنگامى كه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را مشاهده كرد ديد از شدت گرسنگى مى لرزند! فرمود! اين حالى را كه در شما مى بينم براى من بسيار گران است ، سپس ‍ برخاست و با آنها حركت كرد هنگامى كه وارد خانه فاطمه (عليهاالسلام ) شد ديد در محراب عبادت ايستاده ، در حالى كه از شدت گرسنگى شكم او به پشت چسبيده ، و چشمهايش به گودى نشسته پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ناراحت شد.


    آيا واقعا دين به ما اجازه مي دهد در حاليكه همه اعضاي خانوده ما در گرسنگي شديد به سر مي برند انفاق كنيم؟

    اگر بگوييد آري با آيه اول كه ذكر كرديد منافات دارد .

    اگر بگوييد نه :پس آيه در مقام بيان فضيليتي است كه كسي جايز نيست آن عمل را انجام دهد و فقط مختص به امير مومنان است .



    ویرایش توسط حافظ نور : ۱۳۹۱/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۱:۳۳

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نور نمایش پست

    با توجه به اين جمله شما برخي از انفاق هاي ائمه زير سوال مي رود براي مثال انفاق امير مومنان كه در سه شب متوالي به يتيمان و اسيران و فقيران طعام داد در حاليكه خود و خوانده اش در وضعيت بسيار نامناسبي بودند و از گرسنگي رنج مي كشيدند . و واقعا نابسماني محسوب مي شود .

    اين قسمت از تاريخ را مطالعه كنيد كه مي فرمايد:

    در سومين روز اسيرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز سهم غذاى خود را به او دادند هنگامى كه صبح شد على (عليه السلام ) دست حسن (عليه السلام ) و حسين (عليه السلام ) را گرفته بود و خدمت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمدند هنگامى كه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را مشاهده كرد ديد از شدت گرسنگى مى لرزند! فرمود! اين حالى را كه در شما مى بينم براى من بسيار گران است ، سپس ‍ برخاست و با آنها حركت كرد هنگامى كه وارد خانه فاطمه (عليهاالسلام ) شد ديد در محراب عبادت ايستاده ، در حالى كه از شدت گرسنگى شكم او به پشت چسبيده ، و چشمهايش به گودى نشسته پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ناراحت شد.


    آيا واقعا دين به ما اجازه مي دهد در حاليكه همه اعضاي خانوده ما در گرسنگي شديد به سر مي برند انفاق كنيم؟

    اگر بگوييد آري با آيه اول كه ذكر كرديد منافات دارد .

    اگر بگوييد نه :پس آيه در مقام بيان فضيليتي است كه كسي جايز نيست آن عمل را انجام دهد و فقط مختص به امير مومنان است .




    با سلام و درود

    وقتی همه افراد خانواده با رضایت چنین انفاقی می کنند که دیگر منجر به اختلال در نظام خانواده نمی شود.

    توجه داشته باشید که این اعتدال به نسبت به میزان ظرفیت و رشد انسان ها می تواند متفاوت باشد. انسانی که در مراتب والاتری از رشد و کمال است، مسلما سطح اعتدال او در افق بالاتری است و می تواند سختی بیشتری را برای رضای خدا تحمل نماید، لذا او در این مرحله می تواند ایثار و انفاق کند ولی دیگری که در مراتبی پایین تر قرار دارد نمی تواند.

    بنا بر این، آستانه رعایت اعتدال در افراد، به حسب میزان ظرفیت و رشد و کمال آنها متفاوت است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    وقتی همه افراد خانواده با رضایت چنین انفاقی می کنند که دیگر منجر به اختلال در نظام خانواده نمی شود.
    نكته اول:

    اين قيدي كه شما به اين آيات زديد دليل مي خواهد و بدون دليل نمي توان آن را پذيرفت آيه اي كه در سوره اسراء است صراحت دارد در اينكه شما بايد در انفاق اعتدال را رعايت كنيد نه زياد و نه كم .


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    بنا بر این، آستانه رعایت اعتدال در افراد، به حسب میزان ظرفیت و رشد و کمال آنها متفاوت است.
    ما اين انفاق را كه كه در سه شب متوالي اتفاق افتاد را فقط در مورد امير مومنان داريم و بقيه ائمه با وجود اينكه مانند ايشان از ظرفيت بالايي بر خوردار بودند همچنين اقدامي را انجام ندادند كه سه شب فرزندان و خانواده خود را گرسنه نگاه دارند كه رضايت خداوند را كسب كنند .

    آيا اصلا اگر اين كار را انجام نمي دادند رضايت خداوند كسب نمي شد ؟و يا خداوند بر آنها غضب مي كرد؟


  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نور نمایش پست


    نكته اول:

    اين قيدي كه شما به اين آيات زديد دليل مي خواهد و بدون دليل نمي توان آن را پذيرفت آيه اي كه در سوره اسراء است صراحت دارد در اينكه شما بايد در انفاق اعتدال را رعايت كنيد نه زياد و نه كم .




    ما اين انفاق را كه كه در سه شب متوالي اتفاق افتاد را فقط در مورد امير مومنان داريم و بقيه ائمه با وجود اينكه مانند ايشان از ظرفيت بالايي بر خوردار بودند همچنين اقدامي را انجام ندادند كه سه شب فرزندان و خانواده خود را گرسنه نگاه دارند كه رضايت خداوند را كسب كنند .

    آيا اصلا اگر اين كار را انجام نمي دادند رضايت خداوند كسب نمي شد ؟و يا خداوند بر آنها غضب مي كرد؟


    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:


    1. عصمت اقتضاء می کند که کار خلاف نکنند، هم چنین اقتضاء می کند که اعتدال را رعایت کنند و در حق همسر و فرزند طلم و ناحقی روا ندارند.


    2. مطلب دیگر این که با توجه به برخی روایات شأن نزول، حضرت علی علیه السلام برای شفای حسنین (ع) نذر می کنند که سه روز روزه بگیرند و کسانی که روزه گرفتند عبارتند از خود حضرت، فاطمه زهرا (س) و فضه، لذا غذای حسنین (ع) جدا بوده، در ثانی مسلم است که غذای طفل بیمار را از او نمی گیرند و به دیگری بدهند.

    اگر هم به روایاتی توجه کنیم که خود حسنین هم سه روز روزه گرفتند، این به رضایت خودشان بوده است و خود آن بزرگواران به همراه پدر و مادر روزه گرفته و به پیشنهاد و اختیار خودشان بوده است. (ر.ک: البرهان في تفسير القرآن، ج 5، ص 549)


    3. سایر ائمه، این اتفاق برایشان پیش نیامده است و الا آنها هم چنین می کردند. ائمه معصومین علیهم السلام هر کدام جای دیگری بودند همان رفتار را انجام می دادند.


    4. عقاب که نمی شدند زیرا عقاب نتیجه گناه است و معصوم که گناه نمی کند، ولی این که بگوییم شاید در مراتب کمال تاثیر گذار باشد یا ...، چون ما در آن حد نیستیم پس اصلا واردش هم نمی شویم.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    ایثار یا اعتدال در انفاق



    پرسش:
    آیا بین آیاتی که دستور به رعایت اعتدال در انفاق می دهند و بین آیاتی که ایثارگران را مدح می کند تضادی نیست؟

    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»؛ هرگز دستت را بر گردنت زنجير مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حدّ (نيز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گيرى و از كار فرومانى!(1)
    «وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»؛ و كسانى كه هر گاه انفاق كنند، نه اسراف مى ‏نمايند و نه سخت گيرى بلكه در ميان اين دو، حدّ اعتدالى دارند.(2)
    «وَ يُؤْثِرُونَ عَلىَ أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ كاَنَ بهِمْ خَصَاصَة»؛ و آن ها را بر خود مقدّم مى ‏دارند هر چند خودشان بسيار نيازمند باشند.(3)

    در آیات فوق، می بینیم که به رعایت اعتدال در انفاق دستور داده شده، و از طرفی در آیات سوره «دهر» و ... و یا روایاتی که راجع به ایثار در راه خدا است مى ‏خوانيم كه ایثارگران حتى در نهايت سختى از خود مى ‏گيرند و به ديگران مى ‏دهند، لذا ممکن است به ذهن برسد که آیا تضادی بین این دو دسته آیات نیست؟ در پاسخ باید گفت خیر، تضادی نیست، زیرا:
    اولا: دستور به رعايت اعتدال در جايى است كه بخشش فراوان سبب نابسامانی هاى فوق العاده‏ اى در زندگى خود انسان گردد؛ و يا ايثار سبب ناراحتى و فشار بر فرزندان او گردد و نظام خانوادگی اش را به خطر افكند.
    و در صورتى كه هيچ يک از اين ها تحقق نيابد مسلما ايثار بهترين راه است.
    ثانیا: رعايت اعتدال يک حكم عام است، و ايثار يک حكم خاص كه مربوط به موارد معينى است، و اين دو حكم با هم تضادى ندارند.(4)

    ممکن است کسی بگوید برخی از انفاق های ائمه کجا قرار دارند، برای مثال انفاق امير مؤمنان كه در سه شب متوالی به يتيمان و اسيران و فقيران طعام داند در حالي كه خود و خوانده ایشان در وضعيت بسيار نامناسبی بودند و از گرسنگی رنج می كشيدند. آيا واقعا دين به ما اجازه می دهد در حالی كه همه اعضای خانواده ما در گرسنگی شديد به سر می برند انفاق كنيم؟
    در جواب باید گفت وقتی همه افراد خانواده با رضایت، چنین انفاقی می کنند دیگر منجر به اختلال در نظام خانواده نمی شود.
    عصمت اقتضاء می کند که کار خلاف نکنند، هم چنین اقتضاء می کند که اعتدال را رعایت کنند و در حق همسر و فرزند طلم و ناحقی روا ندارند.
    از طرفی با توجه به برخی روایات شأن نزول، حضرت علی (علیه السلام) برای شفای حسنین (علیهما السلام) نذر می کنند که سه روز روزه بگیرند و کسانی که روزه گرفتند عبارتند از خود حضرت، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و فضه، لذا غذای حسنین (علیهما السلام) جدا بوده؛ در ثانی مسلّم است که غذای طفل بیمار را از او نمی گیرند و به دیگری بدهند.
    اگر هم به روایاتی توجه کنیم که خود حسنین (علیهما السلام) هم سه روز روزه گرفتند، این به رضایت خودشان بوده است و خود آن بزرگواران به همراه پدر و مادر روزه گرفته و به پیشنهاد و اختیار خودشان بوده است.(5)
    لازم به ذکر است، سایر ائمه، این اتفاق برایشان پیش نیامده است و الا آن ها هم چنین می کردند. ائمه معصومین (علیهم السلام) هر کدام جای دیگری بودند همان رفتار را انجام می دادند.

    نکته: البته توجه داشته باشید که این اعتدال به نسبت به میزان ظرفیت و رشد انسان ها می تواند متفاوت باشد. انسانی که در مراتب والاتری از رشد و کمال است، مسلما سطح اعتدال او در افق بالاتری است و می تواند سختی بیشتری را برای رضای خدا تحمل نماید، لذا او در این مرحله می تواند ایثار و انفاق کند ولی دیگری که در مراتبی پایین تر قرار دارد نمی تواند. بنابر این، آستانه رعایت اعتدال در افراد، به حسب میزان ظرفیت و رشد و کمال آن ها متفاوت است.

    ________

    (1) اسراء/ 29.
    (2) فرقان/ 67.
    (3) حشر/ 9.
    (4) ر.ک: تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 12، ص 98.
    (5) ر.ک: البرهان فی تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 5، ص 549.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۷:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود