جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از ديدگاه قرآن وظايف متخاصمان براي اينكه به آشتي برسند چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    از ديدگاه قرآن وظايف متخاصمان براي اينكه به آشتي برسند چيست؟




    سلام و خسته نباشید
    از ديدگاه قرآن وظايف متخاصمان براي اينكه به آشتي برسند چيست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۵:۱۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    از ديدگاه قرآن وظايف متخاصمان براي اينكه به آشتي برسند چيست؟
    از آنجا كه افراد متخاصم ممكن است در گروههاي مختلفي باشند مثلا از يك خانواده باشند يا دو گروه از امت مسلمان ، لذا راهكارهاي مختلفي در قرآن كريم ارائه شده است .
    مثلا در خصوص حل مشكلات خانوادگي ميان زوجين ، توصيه به پا در مياني و حكميت افراد ديگر خانواده و فاميل مي نمايد :
    و ان خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما من اهله وحكما من اهلها ان يريدا اصلاحا يوفق الله بينهما(1)
    و اگر از جدايى ميان آن دو [ زن و شوهر] بيم داريد پس داورى از خانواده آن [شوهر] و داورى از خانواده آن [زن] تعيين كنيد اگر سر سازگارى دارند خدا ميان آن دو سازگارى خواهد داد
    همچنين عفو و گذشت از برخي حقوق از ديگر راهكارهاي خاتمه به مخاصمات است:
    و‌جَزَاؤُ سَيِّئَة سَيِّئةٌ مِثلُها فَمن عَفا وأَصلَحَ فَأَجرُهُ عَلَى الله(2)

    همچنين مسلمانان به حكم "انما المومنون اخوة " موظفند ميان دو گروه متخاصم از مومنين ، صلح و اشتي برقرار نمايند و با رعايت عدل و قسط ، شرايط صلح و آرامش را برقرار سازند و دو گروه هم موظفند به حكم حق گردن نهند در غير اينصورت با گروه متجاوز بايد برخورد نمود تا حكم حق را بپذيرد :
    وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِين(3)
    و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏اى] كه تعدى مى ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر باز گشت ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى‏ دارد


    (1)- نساء /35
    (2)- شوري/40
    (3)- حجرات /9

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۹:۱۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما من اهله وحكما من اهلها ان يريدا اصلاحا يوفق الله بينهما(1)
    با سلام به شما پاسخگوي محترم

    جسارتا نكته اي را خدمت شما عارض مي شوم و آن اينكه اولا آياتي كه در متن به كار برديد براي مثال آيه اول با ترجمه آن ناسازگار است چرا كه كلمه ان شرطيه در آيه به كار برده نشده و حذف شده است كه شايسته است آيات را با دقت بيشتري در منتن قرار بدهيد .

    نكته دوم اينكه :به نظر مي رسد در استناد به آيات شايسته تر است كه تمامي يك آيه ذكر شود و از استناد به قسمت خاص آيه بدون نوشتن بقيه آن اجتناب شود .و دليل اين مطلب هم اين است كه با اين روش ممكن است سوء استفاده هاي فراواني از قسمت هايي از يك آيه شود كه اگر آيه تكميل مي شد اين اتفاق رخ نميداد .

    البته اين نظر شخصي بنده است كه دوست دارم نظرتون رو در مورد اينكه آيا مي توان براي به كار بردن آيه اي فقط يك قسمت آيه را بنويسيم و بقيه آيه را رها كنيم؟



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام و تشكر از دقت نظر شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نور نمایش پست
    جسارتا نكته اي را خدمت شما عارض مي شوم و آن اينكه اولا آياتي كه در متن به كار برديد براي مثال آيه اول با ترجمه آن ناسازگار است چرا كه كلمه ان شرطيه در آيه به كار برده نشده و حذف شده است كه شايسته است آيات را با دقت بيشتري در منتن قرار بدهيد .
    متاسفانه ظاهرا در كپي آيه شريفه فوق ، بخش ابتدايي آن يعني " وان " مارك گيري نشده بود لذا اين بخش در پست بالا مشاهده نمي شود در واقع يك غلط تايپي است كه هر چند بسيار متداول است اما در خصوص آيات بايد دقت مضاعف نمود وضمن تشكر از يادآوري شما تصحيح و ويرايش شد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ نور نمایش پست
    نكته دوم اينكه :به نظر مي رسد در استناد به آيات شايسته تر است كه تمامي يك آيه ذكر شود و از استناد به قسمت خاص آيه بدون نوشتن بقيه آن اجتناب شود .و دليل اين مطلب هم اين است كه با اين روش ممكن است سوء استفاده هاي فراواني از قسمت هايي از يك آيه شود كه اگر آيه تكميل مي شد اين اتفاق رخ نميداد .
    اگر بخشي از يك آيه شريفه ، حامل يك پيام مستقل باشد اشكالي ندارد كه در استشهادات به آيات شريفه ، صرفا بخش مورد نظر نقل شود ، نمونه هاي اينگونه استشهادات كه حتي بصورت روزمره از آيات نقل مي كنيم بسيار فراوانند :
    انما المومنون اخوه فاصلحوا بين اخويكم واتقوا الله لعلكم ترحمون (حجرات /10)
    الذين آمنوا وتطمين قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمين القلوب ( رعد/28)
    يا بني آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد وكلوا واشربوا ولا تسرفوا انه لايحب المسرفين (اعراف /31)
    اليس الله بكاف عبده ويخوفونك بالذين من دونه ومن يضلل الله فما له من هاد (زمر/ 36)
    و بسياري آيات ديگر كه برخي از بخشهاي آنها در ضمن ارتباط با با بخشهاي ديگر آيه ،حاوي پيامي مستقل است كه مي توان از آن پيام مستقل در مواضع مورد نياز استفاده نمود .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۹:۵۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    اما اگر بخش مورد استناد ، مشروط يا وابسته يا معطوف به مطلبي ديگر در آيه شريفه باشد ، نمي توان آنرا جدا نقل نمود زيرا در قرآن كريم ، شرط اين مطلب ، يا امر يا نهي ، فلان مطلب ديگر است كه در ادامه آيه يا قبل از آن ذكر شده است لذا نمي توان آنرا جداگانه ذكر نمود :

    وان نكثوا ايمانهم من بعد عهدهم وطعنوا في دينكم فقاتلوا ائمه الكفر انهم لا ايمان لهم لعلهم ينتهون (توبه/12)

    و اگر سوگندهاى خود را پس از پيمان خويش شكستند و شما را در دينتان طعن زدند پس با پيشوايان كفر بجنگيد چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست باشد كه [از پيمان‏ شكنى] باز ايستند

    يا ايها الذين آمنوا اذا قمتم الي الصلاه فاغسلوا وجوهكم وايديكم الي المرافق وامسحوا برووسكم وارجلكم الي الكعبين وان كنتم جنبا فاطهروا وان كنتم مرضي او علي سفر او جاء احد منكم من الغايط او لامستم النساء فلم تجدوا ماء فتيمموا صعيدا طيبا فامسحوا بوجوهكم وايديكم منه ما يريد الله ليجعل عليكم من حرج ولكن يريد ليطهركم وليتم نعمته عليكم لعلكم تشكرون (مائده/6)

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده ‏ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى ‏خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏ خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    در آيات فوق مشاهده مي كنيد كه حكم جنگ باسران كفر مشروط به پيمان شكني و طعن در دين است و بدون در نظر گرفتن اين شرط نمي توان بخش " فقاتلوا ائمه الكفر" را مورد استناد و استشهاد قرار داد زيرا مستقل نيست و مشروط است و يا در آيه بعدي نمي توان گفت خداوند خود فرموده است" فتيمموا صعيدا طيبا " تيمم كنيد زيرا قبل از آن شروط عمل به تيمم را بيان نموده است .

    لذا حاوي پيام مستقلي نيست .
    حتي ممكن است حكم يه مطلب در يك آيه و شروط و استثنائاتش در آيات ديگري از سور ديگر ذكر شده باشد بنابراين بايد دقت نمود كه اگر به آن احكام و فروع ويا استثنائاتش مسلط نيستيم از ذكر بخشي از حكم بدون در نظر گرفتن بقيه حكم در ساير آيت مرتبط ، پرهيز نماييم .
    بنابراين در استشهاد به آيات اگر بخشي از آيه حاوي پيامي كاملا مستقل بود مي توانيم در استناداتمان به ذكر آن بخش اكتفا نماييم .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از پاسخ شما

    اين نكته را به اين جهت عرض كردم كه متاسفانه اين عمل يك عمل معروف از دشمنان دين و قران است و با بكار بردن قسمتي از آيات سعي دارند كه اين نظر را القا كنند كه اين مطلب عقيده و نگاه قران است

    براي مثال مي توان به آيات جنگ و جهاد اشاره كرد كه دشمنان فقط با دستاويز قرار دادن واژه هايي مانند فاقتلوهم و از اين قبيل وا‍ه ها سعي دارند كه بگويند اين نظر قران است و مسلمانان و قران را يك كتاب سراسر خشونت معرفي كنند چنانچه در فيلم معصوميت مسلمانان اين مطلب به وفور ديده مي شود .


  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    20
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    سلام و خسته نباشید
    از ديدگاه قرآن وظايف متخاصمان براي اينكه به آشتي برسند چيست؟
    ممنونم
    يكي ديگر از وظايفي كه قرآن كريم در ارتباط با افرادي كه ممكن است بين آنها درگيري ايجاد شود بيان مي كند اين است كه هميشه سعي كنيد جواب بدي ها ها را با خوبي ها بيان كنيد چرا كه اگر اين روحيه در جامعه حكفرما شود همه دشمني ها تبديل به دوستي خواهد شد و زندگي در آن جامعه واقعا لذت بخش خواهد بود آنجا كه خداوند متعال مي فرمايد:

    وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ :و نيكى با بدى يكسان نيست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع كن؛ آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است، گويى دوستى يكدل مى‏گردد.(فصلت : 34)

    و يا در آيه اي ديگر در اين رابطه مي فرمايد:

    ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُونَ: بدى را به شيوه‏اى نيكو دفع كن. ما به آنچه وصف مى‏كنند داناتريم.( المؤمنون : 96)

    ویرایش توسط حافظ نور : ۱۳۹۱/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۲:۰۵

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    وظايف متخاصمان براي رسيدن به آشتي
    پرسش: از ديدگاه قرآن وظايف متخاصمان براي اينكه به آشتي برسند چيست؟

    پاسخ: از آنجا كه افراد متخاصم ممكن است در گروههاي مختلفي باشند مثلا از يك خانواده باشند يا دو گروه از امت مسلمان ، لذا راهكارهاي مختلفي در قرآن كريم ارائه شده است .
    مثلا در خصوص حل مشكلات خانوادگي ميان زوجين ، توصيه به پا در مياني و حكميت افراد ديگر خانواده و فاميل مي نمايد :
    و ان خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما من اهله وحكما من اهلها ان يريدا اصلاحا يوفق الله بينهما(1)
    و اگر از جدايى ميان آن دو [ زن و شوهر] بيم داريد پس داورى از خانواده آن [شوهر] و داورى از خانواده آن [زن] تعيين كنيد اگر سر سازگارى دارند خدا ميان آن دو سازگارى خواهد داد
    همچنين عفو و گذشت از برخي حقوق از ديگر راهكارهاي خاتمه به مخاصمات است:
    و‌جَزَاؤُ سَيِّئَة سَيِّئةٌ مِثلُها فَمن عَفا وأَصلَحَ فَأَجرُهُ عَلَى الله(2)

    همچنين مسلمانان به حكم "انما المومنون اخوة " موظفند ميان دو گروه متخاصم از مومنين ، صلح و اشتي برقرار نمايند و با رعايت عدل و قسط ، شرايط صلح و آرامش را برقرار سازند و دو گروه هم موظفند به حكم حق گردن نهند در غير اينصورت با گروه متجاوز بايد برخورد نمود تا حكم حق را بپذيرد :
    وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِين(3)
    و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏اى] كه تعدى مى ‏كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر باز گشت ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست مى‏ دارد
    يكي ديگر از وظايفي كه قرآن كريم در ارتباط با افرادي كه ممكن است بين آنها درگيري ايجاد شود بيان مي كند اين است كه هميشه سعي كنيد جواب بدي ها ها را با خوبي ها بيان كنيد چرا كه اگر اين روحيه در جامعه حكفرما شود همه دشمني ها تبديل به دوستي خواهد شد و زندگي در آن جامعه واقعا لذت بخش خواهد بود آنجا كه خداوند متعال مي فرمايد:

    وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ :و نيكى با بدى يكسان نيست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع كن؛ آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است، گويى دوستى يكدل مى‏گردد ( فصلت/34)و يا در آيه اي ديگر در اين رابطه مي فرمايد:

    ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُونَ: بدى را به شيوه‏اى نيكو دفع كن. ما به آنچه وصف مى‏كنند داناتريم(مومنون/96)



    (1)-
    نساء /35
    (2)-
    شوري/40
    (3)-
    حجرات /9
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود